Παρά την ασύμμετρη απειλή της πανδημίας του COVID-19, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία προχωρά μπροστά διανύοντας τη δική της επανεκκίνηση, προσαρμοσμένη στη νέα πραγματικότητα και βρίσκοντας νέες διεξόδους, με συνεχή επιμονή στην εξωστρέφεια και τη διασφάλιση της υγείας των εργαζομένων της.

βυνοποειο_2


Ο διευθύνων σύμβουλος της Α.Ζ., Αλέξανδρος Δανιηλίδης, μιλώντας στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ», εμφανίζεται καθησυχαστικός, έχοντας απόλυτη αντίληψη της παρούσας κατάστασης. Εμψυχώνοντας τον κλάδο της παραγωγής κριθαριού και αγοράς μπύρας, εξέφρασε την ελπίδα για ταχεία ανάκαμψη το 2021, ενώ δεσμεύτηκε ότι η εταιρεία θα απορροφήσει το κόστος της κρίσης, με στόχο τη στήριξη των προμηθευτών αλλά και τη διατήρηση της εμπιστοσύνης με τους παραγωγούς. Οσον αφορά τη στήριξη της on trade αγοράς, παρατηρεί συντονισμένες προσπάθειες σε πανευρωπαϊκό επίπεδο και εκφράζει ικανοποίηση για τα μέτρα φορολογικής ελάφρυνσης των ζυθοποιών. 


Κύριε Δανιηλίδη, ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας σε αυτό το πρώτο στάδιο επανεκκίνησης της επιχειρηματικότητας και της οικονομίας που διανύουμε μετά το χτύπημα της πανδημίας COVID-19; 

Αυτή τη στιγμή, η εικόνα παρουσιάζει έντονες διαφοροποιήσεις και δείχνει ότι η επανεκκίνηση δεν έχει παντού την ίδια δυναμική. Σε σχέση με την κατανάλωση στην αγορά επιτόπιας κατανάλωσης (εστιατόρια, café, bars κ.ά.), οι επιχειρήσεις που βρίσκονται σε προάστια και συνοικίες της Αθήνας και στην επαρχία πηγαίνουν καλύτερα από τις επιχειρήσεις στις αμιγώς τουριστικές περιοχές, που εξυπηρετούν κατά κύριο λόγο ξένους επισκέπτες. Η αγορά δίνει τον καλύτερο εαυτό της, αλλά δεν υπάρχει αμφιβολία πως οι προκλήσεις είναι τεράστιες, μιας και ο τζίρος είναι μειωμένος, τα κόστη δεν μπορούν να μειωθούν αντίστοιχα, ενώ πολύ κρίσιμη είναι η μάχη που όλη η εφοδιαστική αλυσίδα θα δώσει για την αναγκαία ρευστότητα. Ως εκ τούτου, δεν περιμένουμε θαύματα για το υπόλοιπο της χρονιάς, που, σύμφωνα με όλες τις προβλέψεις, θα κλείσει με σημαντική ύφεση, αλλά ελπίζουμε για ταχεία ανάκαμψη το 2021. Το σημαντικό έως τότε είναι να παραμείνουμε υγιείς και ασφαλείς και να αναπτύξουμε ακόμα περισσότερο την ικανότητα προσαρμογής σε διαρκώς μεταβαλλόμενα υγειονομικά, οικονομικά και κοινωνικά δεδομένα. 

A_Daniilidis_AZ

 


Ποια κράτη είναι οι μεγάλοι μας ανταγωνιστές στη διεθνή ζυθοποιία; Σε τι στάδιο βρίσκονται επιδημιολογικά και συνεπώς ως προς την επανεκκίνηση της οικονομίας τους; 

Αυτή τη στιγμή, το ζητούμενο διεθνώς είναι πώς θα διατηρηθεί η αγορά σε επίπεδα που δεν θα απειλούν την οικονομική βιωσιμότητα των ζυθοποιιών και τις χιλιάδες θέσεις εργασίας, άμεσες και επαγόμενες, που σχετίζονται με τον κλάδο της μπύρας. Στην Ευρώπη υπάρχουν συντονισμένες προσπάθειες σε εθνικό αλλά και σε πανευρωπαϊκό επίπεδο για να στηριχθεί η on trade αγορά, δηλαδή τα καφέ, τα εστιατόρια και τα μπαρ και γενικά οι επιχειρήσεις φιλοξενίας. Εχουν ληφθεί μέτρα που αφορούν τη φορολογική ελάφρυνση ζυθοποιών αλλά και καταστημάτων που δυσκολεύονται να επιβιώσουν, λόγω των αναγκαίων μέτρων και πρωτοκόλλων λειτουργίας που επιβλήθηκαν. Η εταιρεία μας, πέραν όλων των μέτρων υποστήριξης, εστιάζει και στην εκπαίδευση των καταναλωτών για μια υπεύθυνη συμπεριφορά κατά την επίσκεψη στα καταστήματα, ώστε να μπορούμε να συνδυάζουμε τη χαρά της εξόδου και της κοινωνικότητας με την αποφυγή της εξάπλωσης του ιού, ακόμα και με τηλεοπτικές καμπάνιες. 


Mε τη βοήθεια της Heineken NV, καταφέραμε να κλείσουμε και νέες συμφωνίες εξαγωγής έτοιμης βύνης

Σε τι στάδιο, αντίστοιχα, βρίσκονται οι χώρες στις οποίες η Αθηναϊκή Ζυθοποιία εξάγει βύνη; 

Οι εξαγωγές μας δεν έχουν αυτή τη στιγμή σημειώσει αξιοσημείωτες επί τα χείρω μεταβολές. Αναλογιζόμενοι τη μεγάλη δυσκολία που θα είχαμε να απορροφήσουμε το σύνολο της παραγωγής, που έφτασε σε πολύ υψηλά επίπεδα, με τη βοήθεια της Heineken NV, καταφέραμε να κλείσουμε και νέες συμφωνίες εξαγωγής έτοιμης βύνης, ώστε να βρούμε διεξόδους διάθεσης των μεγάλων ποσοτήτων που θα παρέμεναν αδιάθετες. Η εξωστρέφεια είναι μονόδρομος για την ελληνική οικονομία, αν θέλουμε τη βιώσιμη ανάπτυξή της, και το παράδειγμα της εξαγωγής βύνης, που ξεκινήσαμε λόγω της πολύ αυξημένης παραγωγής πέρυσι, είναι αξιοσημείωτο για τις ευκαιρίες που ο πρωτογενής τομέας της Ελλάδας έχει να αναπτυχθεί σε πολλές και ανεπτυγμένες αγορές του εξωτερικού. 


Με ποιους τρόπους πιστεύετε ότι μπορεί η κρίση της πανδημίας να γυρίσει σε μια μεγάλη ευκαιρία για την ελληνική παραγωγή και οικονομία; 

Συνηθίζουμε να λέμε ότι κάθε κρίση γεννά ευκαιρίες και αυτό ισχύει σε έναν βαθμό και για την προϊούσα υγειονομική κρίση. Ωστόσο, η συζήτηση δεν πρέπει να επικεντρωθεί στις επιμέρους επιχειρηματικές ευκαιρίες, που ασφαλώς υπάρχουν, αλλά στις μακροπρόθεσμες αλλαγές που φέρνει η κρίση για το σύνολο της αγοράς και της οικονομικής δραστηριότητας στην Ελλάδα και διεθνώς. 


Ποιες είναι αυτές οι αλλαγές; 

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός, που επιταχύνθηκε όχι μόνο στην παραγωγή, αλλά και στην εργασία, η λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας σε συνθήκες καχυποψίας και υγειονομικής επισφάλειας, η καλλιέργεια κουλτούρας υγείας και ασφάλειας ακόμα και σε μη βιομηχανικά περιβάλλοντα και βέβαια οι νέες μορφές συνεργασίας μεταξύ ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, με αντικείμενο την αλληλεγγύη και την υπευθυνότητα απέναντι στην κοινωνία, αποτελούν, συνολικά, διδάγματα, αλλά και δυνάμει ευκαιρίες για νέα μοντέλα βιώσιμης οικονομικής ανάπτυξης. Ας μην ξεχνάμε ότι εξακολουθούμε να αντιμετωπίζουμε και τις συνέπειες της παγκόσμιας περιβαλλοντικής κρίσης, η οποία μπορεί στο άμεσο μέλλον να προκαλέσει εξίσου ξαφνικές και δραστικές μεταβολές στον τρόπο που ζούμε και εργαζόμαστε. Υπό αυτή την έννοια, λοιπόν, για να επανέλθω και στο προηγούμενο ερώτημα, θα πρέπει να δούμε ποιες από τις μεταβολές που ζήσαμε θα συνεχίσουν να μας απασχολούν και κυρίως πώς θα τις ενσωματώσουμε στον σχεδιασμό μας για μια βιώσιμη ανάπτυξη. 


Πώς η Αθηναϊκή Ζυθοποιία προστατεύει το εισόδημα των Ελλήνων παραγωγών που συμμετέχουν στο Πρόγραμμα Συμβολαιακής Καλλιέργειας Κριθαριού; 

Για εμάς, στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία, το Πρόγραμμα Συμβολαιακής Καλλιέργειας Κριθαριού αποτελεί παράδειγμα του πώς αντιλαμβανόμαστε την ανάπτυξη της εταιρείας μας και τη διεύρυνση του θετικού οικονομικού και κοινωνικού μας αποτυπώματος στη χώρα. Το πρόγραμμα υλοποιείται εδώ και 12 χρόνια, αφορά περισσότερους από 2.200 παραγωγούς σε 19 νομούς της χώρας και ουσιαστικά φέρνει στην καρδιά των προϊόντων μας τους καρπούς της ελληνικής γης.

BARLEY_2


Είναι η σύνδεσή μας με την ελληνική περιφέρεια και την ελληνική αγροτική παραγωγή, για την οποία δημιουργούμε ευκαιρίες όχι μόνο στην Ελλάδα, μέσω της απορρόφησης του κριθαριού για την παραγωγή των προϊόντων μας, αλλά και στη διεθνή αγορά, μέσω των εξαγωγών βύνης που πραγματοποιούμε. Είναι δέσμευσή μας να αναπτυσσόμαστε μαζί με τις τοπικές μας κοινωνίες, εκεί όπου τα προϊόντα μας παράγονται και καταναλώνονται. Για όλους αυτούς τους λόγους προσπαθήσαμε και τελικά καταφέραμε να εκμηδενίσουμε τις επιπτώσεις της κρίσης στο εισόδημα των αγροτών, απορροφώντας το σύνολο της ποσότητας κριθαριού στην αρχικά συμφωνημένη τιμή, παρόλο που λόγω της μειωμένης ζήτησης θα χρειαστούμε τελικά πολύ λιγότερο κριθάρι στην παραγωγή μας. Με άλλα λόγια, θα απορροφήσουμε το κόστος της κρίσης -έστω και αν αυτό δεν αποτελούσε συμβατική μας υποχρέωση- προκειμένου να στηρίξουμε τους προμηθευτές μας και να διατηρήσουμε την εμπιστοσύνη στην πολύ ισχυρή αλυσίδα αξίας που έχουμε όλα αυτά τα χρόνια δημιουργήσει και αναπτύξει με τους παραγωγούς μας.

ΛΗΤΩ ΜΗΣΙΑΚΟΥΛΗ
litomissiakouli@yahoo.com


*ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ ΣΤΗΝ ΕΦ/ΔΑ «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» ΤΟ ΣΑΒΒΑΤΟ 18 ΙΟΥΛΙΟΥ 2020