Αρχές του 2021το σχέδιο Τσακλόγλου για αλλαγές στις επικουρικές συντάξεις
O Πάνος Τσακλόγλου έχει αναλάβει ίσως τον πιο δύσκολο τομέα στην κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, που δεν είναι άλλος από αυτόν της ασφάλισης. Η επιλογή και μόνο του προσώπου δείχνει τις διαθέσεις του πρωθυπουργού, δεδομένου ότι ο νέος υφυπουργός Εργασίας έχει ένα ξεκάθαρο μεταρρυθμιστικό προφίλ.
Με καταγωγή από την ανανεωτική Αριστερά και με σημαντική ακαδημαϊκή διαδρομή, ο κ. Τσακλόγλου έχει συνεννόηση απευθείας με τον πρωθυπουργό και η εντολή που έχει είναι να προχωρήσει σε ριζικές αλλαγές στο Ασφαλιστικό.
Σύμφωνα με απολύτως διασταυρωμένες πληροφορίες, ο υφυπουργός Εργασίας έχει σχεδόν κατασταλάξει σε ένα σχέδιο που αφορά σχεδόν αποκλειστικά τις επικουρικές συντάξεις. Σε αυτές θα γίνουν ριζικές αλλαγές και όχι στις κανονικές συντάξεις, που δεν θα πειραχτούν καθόλου από την κυβέρνηση. Επί της ουσίας, ο κ. Τσακλόγλου θέλει να μετατρέψει το επικουρικό ασφαλιστικό σύστημα από σύστημα νοητής κεφαλαιοποίησης σε κεφαλαιοποιητικό. Παρά τα όσα λέγονται και ιδιαίτερα από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ, ο κ. Τσακλόγλου ξεκαθαρίζει στους συνομιλητές του πως όλο το νέο εγχείρημα και όλο το επικουρικό σύστημα θα είναι δημόσιο. Παραλλήλως, το νέο σύστημα δεν θα αλλάζει τίποτα στη ζωή των νέων συνταξιούχων, καθώς αφορά αποκλειστικά τους νέους εργαζομένους. Πράγμα που σημαίνει ότι θα εφαρμοστεί στην πράξη σε μερικές δεκαετίες από τώρα. Εκτός και αν κάποιοι θελήσουν να ισχύσει για αυτούς προαιρετικά. Μιλάμε για άτομα που έχουν επικουρική ασφάλιση, όπως οι αγρότες και οι αυτοαπασχολούμενοι. Ο κ. Τσακλόγλου φαίνεται πως καταλήγει σε αυτό το σύστημα επικουρικής ασφάλισης έπειτα από ενδελεχή μελέτη του τρόπου λειτουργίας σε άλλες χώρες, όπως η Σουηδία.
Πρέπει να επισημανθεί ότι ήδη το διάστημα αυτό έχει κάνει πολύ ουσιαστικό διάλογο με πρόσωπα που ξέρουν το Ασφαλιστικό, όπως ο Πλάτων Τήνιος, ο Μιλτιάδης Νεκτάριος, ο Νίκος Βέττας κ.ά.
Η εκτίμηση του υφυπουργού Εργασίας είναι ότι το σύστημα αυτό βοηθάει πάρα πολύ στην αποταμίευση, η οποία εκ των πραγμάτων δεν θα πάει μόνο στην κατανάλωση, αλλά κάπου θα επενδυθεί. Στο τέλος του εργασιακού βίου, λένε στο υπουργείο Εργασίας, το σύστημα αυτό θα έχει πολύ υψηλότερες συνταξιοδοτικές αποδόσεις.
Υπολογίζεται πως έως το τέλος του έτους θα έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες, στις αρχές του 2021 θα ξεκινήσει η διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους και ακολούθως το σχετικό νομοσχέδιο θα πάει στη Βουλή προς ψήφιση.
Την ίδια στιγμή, όπως προαναφέραμε, στο υπουργείο Εργασίας δεν σχεδιάζουν αλλαγές στις κανονικές συντάξεις. Ενδεχομένως να γίνουν κάποιες διορθώσεις σε σχέση με τα επαγγελματικά Ταμεία.
Σε κάθε περίπτωση, εξετάζουν τη συνολική δαπάνη του ασφαλιστικού συστήματος, δεδομένου ότι η χώρα μας έχει την υψηλότερη από τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Υπολογίζεται ότι είναι περίπου στο 16,5% του ΑΕΠ της χώρας. Σε ό,τι αφορά ειδικότερα το κόστος των επικουρικών συντάξεων, αυτό είναι στα 3 δισ. ευρώ τον χρόνο.
Από την άλλη, στο υπουργείο Εργασίας υπολογίζουν ότι τα προσεχή χρόνια θα είναι μικρότερος ο αριθμός των ατόμων που θα βγουν σε σύνταξη και αυτό γιατί τα προηγούμενα χρόνια αξιοποιήθηκαν από τους εργαζομένους ευνοϊκές διατάξεις που υπήρχαν στον Νόμο Κουτρουμάνη. ∆εν παραγνωρίζουν, βεβαίως, ότι οι συντάξεις λόγω του Νόμου Κατρούγκαλου είναι αισθητά μειωμένες, κάτι που θεωρούν ότι θα τους απασχολήσει το προσεχές διάστημα. Από εκεί και πέρα, το ενδιαφέρον τους έγκειται και στο μεγάλο ζήτημα της ταχύτερης απονομής συντάξεων. Προϋπόθεση για να συμβεί αυτό είναι να υπάρχουν όλα τα ένσημα των εργαζομένων σε ψηφιοποιημένα αρχεία και κανόνες γραμμένοι σε υπολογιστές. Αν συμβεί αυτό, που κατά γενική ομολογία είναι δύσκολο εγχείρημα, οι συντάξεις θα βγαίνουν ταχύτατα.
Με καταγωγή από την ανανεωτική Αριστερά και με σημαντική ακαδημαϊκή διαδρομή, ο κ. Τσακλόγλου έχει συνεννόηση απευθείας με τον πρωθυπουργό και η εντολή που έχει είναι να προχωρήσει σε ριζικές αλλαγές στο Ασφαλιστικό.
Σύμφωνα με απολύτως διασταυρωμένες πληροφορίες, ο υφυπουργός Εργασίας έχει σχεδόν κατασταλάξει σε ένα σχέδιο που αφορά σχεδόν αποκλειστικά τις επικουρικές συντάξεις. Σε αυτές θα γίνουν ριζικές αλλαγές και όχι στις κανονικές συντάξεις, που δεν θα πειραχτούν καθόλου από την κυβέρνηση. Επί της ουσίας, ο κ. Τσακλόγλου θέλει να μετατρέψει το επικουρικό ασφαλιστικό σύστημα από σύστημα νοητής κεφαλαιοποίησης σε κεφαλαιοποιητικό. Παρά τα όσα λέγονται και ιδιαίτερα από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ, ο κ. Τσακλόγλου ξεκαθαρίζει στους συνομιλητές του πως όλο το νέο εγχείρημα και όλο το επικουρικό σύστημα θα είναι δημόσιο. Παραλλήλως, το νέο σύστημα δεν θα αλλάζει τίποτα στη ζωή των νέων συνταξιούχων, καθώς αφορά αποκλειστικά τους νέους εργαζομένους. Πράγμα που σημαίνει ότι θα εφαρμοστεί στην πράξη σε μερικές δεκαετίες από τώρα. Εκτός και αν κάποιοι θελήσουν να ισχύσει για αυτούς προαιρετικά. Μιλάμε για άτομα που έχουν επικουρική ασφάλιση, όπως οι αγρότες και οι αυτοαπασχολούμενοι. Ο κ. Τσακλόγλου φαίνεται πως καταλήγει σε αυτό το σύστημα επικουρικής ασφάλισης έπειτα από ενδελεχή μελέτη του τρόπου λειτουργίας σε άλλες χώρες, όπως η Σουηδία.
Πρέπει να επισημανθεί ότι ήδη το διάστημα αυτό έχει κάνει πολύ ουσιαστικό διάλογο με πρόσωπα που ξέρουν το Ασφαλιστικό, όπως ο Πλάτων Τήνιος, ο Μιλτιάδης Νεκτάριος, ο Νίκος Βέττας κ.ά.
Η εκτίμηση του υφυπουργού Εργασίας είναι ότι το σύστημα αυτό βοηθάει πάρα πολύ στην αποταμίευση, η οποία εκ των πραγμάτων δεν θα πάει μόνο στην κατανάλωση, αλλά κάπου θα επενδυθεί. Στο τέλος του εργασιακού βίου, λένε στο υπουργείο Εργασίας, το σύστημα αυτό θα έχει πολύ υψηλότερες συνταξιοδοτικές αποδόσεις.
Υπολογίζεται πως έως το τέλος του έτους θα έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες, στις αρχές του 2021 θα ξεκινήσει η διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους και ακολούθως το σχετικό νομοσχέδιο θα πάει στη Βουλή προς ψήφιση.
Την ίδια στιγμή, όπως προαναφέραμε, στο υπουργείο Εργασίας δεν σχεδιάζουν αλλαγές στις κανονικές συντάξεις. Ενδεχομένως να γίνουν κάποιες διορθώσεις σε σχέση με τα επαγγελματικά Ταμεία.
Σε κάθε περίπτωση, εξετάζουν τη συνολική δαπάνη του ασφαλιστικού συστήματος, δεδομένου ότι η χώρα μας έχει την υψηλότερη από τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Υπολογίζεται ότι είναι περίπου στο 16,5% του ΑΕΠ της χώρας. Σε ό,τι αφορά ειδικότερα το κόστος των επικουρικών συντάξεων, αυτό είναι στα 3 δισ. ευρώ τον χρόνο.
Από την άλλη, στο υπουργείο Εργασίας υπολογίζουν ότι τα προσεχή χρόνια θα είναι μικρότερος ο αριθμός των ατόμων που θα βγουν σε σύνταξη και αυτό γιατί τα προηγούμενα χρόνια αξιοποιήθηκαν από τους εργαζομένους ευνοϊκές διατάξεις που υπήρχαν στον Νόμο Κουτρουμάνη. ∆εν παραγνωρίζουν, βεβαίως, ότι οι συντάξεις λόγω του Νόμου Κατρούγκαλου είναι αισθητά μειωμένες, κάτι που θεωρούν ότι θα τους απασχολήσει το προσεχές διάστημα. Από εκεί και πέρα, το ενδιαφέρον τους έγκειται και στο μεγάλο ζήτημα της ταχύτερης απονομής συντάξεων. Προϋπόθεση για να συμβεί αυτό είναι να υπάρχουν όλα τα ένσημα των εργαζομένων σε ψηφιοποιημένα αρχεία και κανόνες γραμμένοι σε υπολογιστές. Αν συμβεί αυτό, που κατά γενική ομολογία είναι δύσκολο εγχείρημα, οι συντάξεις θα βγαίνουν ταχύτατα.