Συμμετοχή του CEO της ΕΛΠΕ κ. Ανδρέα Σιάμισιη στο “5th HAEE Energy Transition Symposium”
«Δεν αναμένεται νωρίτερα από τους επόμενους 6 έως 12 μήνες να υπάρξει ομαλοποίηση στην αγορά καυσίμων, αλλά ακόμη και στο τέλος της διαδικασίας ανάκαμψης δεν θα έχουμε επιστρέψει στο σημείο απ’ το οποίο ξεκινήσαμε πριν τη πανδημία κορωνοϊού» εκτίμησε ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ κ. Ανδρέας Σιάμισιης, μιλώντας το πρωί στο «5ο Συμπόσιο για την Ενεργειακή Μετάβαση» που διοργάνωσε η Ελληνική Εταιρεία Ενεργειακής Οικονομίας (ΗΑΕΕ).
Όπως υπογράμμισε ο κ. Σιάμισιης, το τελευταίο επτάμηνο έχει υπάρξει δραστική αναδιάρθρωση της αγοράς πετρελαιοειδών, με την πτώση της κατανάλωσης να φτάνει ακόμη και το 90% σε ορισμένους τομείς όπως τα αεροπορικά καύσιμα, ενώ οι επιπτώσεις θα συνεχιστούν και το επόμενο διάστημα. Για τον λόγο αυτό, όπως είπε, «απαιτείται ρεαλισμός για να μπορέσουμε να σχεδιάσουμε καλύτερα το μέλλον και να υλοποιήσουμε αποτελεσματικά την ενεργειακή μετάβαση και την ένταξη πιο καθαρών μορφών ενέργειας στο χαρτοφυλάκιό μας».
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΛΠΕ ξεκαθάρισε ότι η κρίση δεν μετέβαλλε τον στρατηγικό σχεδιασμό του Ομίλου, αλλά την ταχύτητα υλοποίησης των διαδικασιών για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη, με έμφαση στον Ενεργειακό και Ψηφιακό Μετασχηματισμό.
Η μετάβαση σε μια οικονομία χαμηλών έως μηδενικών εκπομπών άνθρακα, η προσαρμογή σε νέες τεχνολογίες και καθαρή ενέργεια, οι επενδύσεις σε Φυσικό Αέριο, Ανανεώσιμες Πηγές, Ηλεκτροκίνηση, η εξοικονόμηση ενέργειας και η ενεργειακή αποδοτικότητα, αλλά και η διαρκής βελτίωση των παραγόμενων καυσίμων, αποτελούν προτεραιότητες του Ομίλου ο οποίος έχει θέσει ως στόχο τη βελτίωση του περιβαλλοντικού του αποτυπώματος κατά 50% έως το 2030.
Σύμφωνα με τον κ. Σιάμισιη, η μεσοπρόθεσμη επιδίωξη για 0,5 GW εγκατεστημένης ισχύος από ΑΠΕ μέχρι το 2025 θα υλοποιηθεί μέσω των έργων που είναι σε εξέλιξη, αλλά και επενδυτικών ευκαιριών που θα προκύψουν, ενώ δεν αποκλείονται επενδύσεις και σε γειτονικές χώρες. Σε 18 μήνες θα έχει ολοκληρωθεί στην Κοζάνη το μεγαλύτερο Φ/Β Πάρκο στην Ελλάδα - και ενός εκ των 5 μεγαλύτερων στην ΕΕ – συνολικής ισχύος 204 MW, το οποίο θα προσδώσει υψηλή προστιθέμενη αξία και στην εθνική οικονομία, καθώς περίπου 35%-40% της συνολικής επένδυσης θα προέλθει από εγχώριους συνεργάτες.
«Θα είμαστε παρόντες στον κλάδο του Φυσικού Αερίου και αυτό δεν συνδέεται κατ’ ανάγκη με την τρέχουσα διαγωνιστική διαδικασία για την ΔΕΠΑ Εμπορίας», τόνισε ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΛΠΕ, ενώ για την ηλεκτροπαραγωγή σημείωσε πως προχωρά η προετοιμασία για την επένδυση σε νέα μονάδα φυσικού αερίου από την Elpedison, έχουν επιλεγεί ο χώρος εγκατάστασης και η τεχνολογία, ενώ τους επόμενους μήνες θα ληφθεί η τελική έγκριση, αφού πρώτα ξεκαθαρίσει το θεσμικό πλαίσιο για τη λειτουργία της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και η αμοιβή των μονάδων.
Για τα υγρά καύσιμα, υποστήριξε ότι θα εξακολουθήσουν να καλύπτουν σχεδόν το ήμισυ των ενεργειακών αναγκών τα επόμενα 20-30 χρόνια και «δεν θα πρέπει να αντιμετωπίζονται τιμωρητικά», καθώς αποτελούν μέρος της λύσης στην επίτευξη του στόχου της Ε.Ε. για μηδενικό ισοζύγιο εκπομπών αερίων θερμοκηπίου έως το 2050.
Ωστόσο, όπως σημείωσε, ο ευρύς μετασχηματισμός των διυλιστηρίων και η ανάπτυξη σε μεγάλη κλίμακα καινοτόμων υγρών καυσίμων με χαμηλό αποτύπωμα, θα απαιτήσει ένα σταθερό θεσμικό πλαίσιο και μέτρα στήριξης της διεθνούς ανταγωνιστικότητας του κλάδου.
Ερωτηθείς, τέλος, για το ενδεχόμενο επαναλειτουργίας του πετρελαιαγωγού που συνδέει το διυλιστήριο της Θεσσαλονίκης με τη Β. Μακεδονία, ο κ. Σιάμισιης υποστήριξε ότι διακρίνει βούληση από όλες τις πλευρές για να συζητηθεί εκ νέου το πλαίσιο συνεργασίας και επενδύσεων στη γειτονική χώρα, αλλά και να εξευρεθεί μια αμοιβαία αποδεκτή συμβιβαστική λύση, η οποία θα καθιστούσε και τα Σκόπια ένα ισχυρό περιφερειακό διακομιστικό κέντρο (hub) πετρελαιοειδών προϊόντων.
Όπως υπογράμμισε ο κ. Σιάμισιης, το τελευταίο επτάμηνο έχει υπάρξει δραστική αναδιάρθρωση της αγοράς πετρελαιοειδών, με την πτώση της κατανάλωσης να φτάνει ακόμη και το 90% σε ορισμένους τομείς όπως τα αεροπορικά καύσιμα, ενώ οι επιπτώσεις θα συνεχιστούν και το επόμενο διάστημα. Για τον λόγο αυτό, όπως είπε, «απαιτείται ρεαλισμός για να μπορέσουμε να σχεδιάσουμε καλύτερα το μέλλον και να υλοποιήσουμε αποτελεσματικά την ενεργειακή μετάβαση και την ένταξη πιο καθαρών μορφών ενέργειας στο χαρτοφυλάκιό μας».
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΛΠΕ ξεκαθάρισε ότι η κρίση δεν μετέβαλλε τον στρατηγικό σχεδιασμό του Ομίλου, αλλά την ταχύτητα υλοποίησης των διαδικασιών για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη, με έμφαση στον Ενεργειακό και Ψηφιακό Μετασχηματισμό.
Η μετάβαση σε μια οικονομία χαμηλών έως μηδενικών εκπομπών άνθρακα, η προσαρμογή σε νέες τεχνολογίες και καθαρή ενέργεια, οι επενδύσεις σε Φυσικό Αέριο, Ανανεώσιμες Πηγές, Ηλεκτροκίνηση, η εξοικονόμηση ενέργειας και η ενεργειακή αποδοτικότητα, αλλά και η διαρκής βελτίωση των παραγόμενων καυσίμων, αποτελούν προτεραιότητες του Ομίλου ο οποίος έχει θέσει ως στόχο τη βελτίωση του περιβαλλοντικού του αποτυπώματος κατά 50% έως το 2030.
Σύμφωνα με τον κ. Σιάμισιη, η μεσοπρόθεσμη επιδίωξη για 0,5 GW εγκατεστημένης ισχύος από ΑΠΕ μέχρι το 2025 θα υλοποιηθεί μέσω των έργων που είναι σε εξέλιξη, αλλά και επενδυτικών ευκαιριών που θα προκύψουν, ενώ δεν αποκλείονται επενδύσεις και σε γειτονικές χώρες. Σε 18 μήνες θα έχει ολοκληρωθεί στην Κοζάνη το μεγαλύτερο Φ/Β Πάρκο στην Ελλάδα - και ενός εκ των 5 μεγαλύτερων στην ΕΕ – συνολικής ισχύος 204 MW, το οποίο θα προσδώσει υψηλή προστιθέμενη αξία και στην εθνική οικονομία, καθώς περίπου 35%-40% της συνολικής επένδυσης θα προέλθει από εγχώριους συνεργάτες.
«Θα είμαστε παρόντες στον κλάδο του Φυσικού Αερίου και αυτό δεν συνδέεται κατ’ ανάγκη με την τρέχουσα διαγωνιστική διαδικασία για την ΔΕΠΑ Εμπορίας», τόνισε ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΛΠΕ, ενώ για την ηλεκτροπαραγωγή σημείωσε πως προχωρά η προετοιμασία για την επένδυση σε νέα μονάδα φυσικού αερίου από την Elpedison, έχουν επιλεγεί ο χώρος εγκατάστασης και η τεχνολογία, ενώ τους επόμενους μήνες θα ληφθεί η τελική έγκριση, αφού πρώτα ξεκαθαρίσει το θεσμικό πλαίσιο για τη λειτουργία της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και η αμοιβή των μονάδων.
Για τα υγρά καύσιμα, υποστήριξε ότι θα εξακολουθήσουν να καλύπτουν σχεδόν το ήμισυ των ενεργειακών αναγκών τα επόμενα 20-30 χρόνια και «δεν θα πρέπει να αντιμετωπίζονται τιμωρητικά», καθώς αποτελούν μέρος της λύσης στην επίτευξη του στόχου της Ε.Ε. για μηδενικό ισοζύγιο εκπομπών αερίων θερμοκηπίου έως το 2050.
Ωστόσο, όπως σημείωσε, ο ευρύς μετασχηματισμός των διυλιστηρίων και η ανάπτυξη σε μεγάλη κλίμακα καινοτόμων υγρών καυσίμων με χαμηλό αποτύπωμα, θα απαιτήσει ένα σταθερό θεσμικό πλαίσιο και μέτρα στήριξης της διεθνούς ανταγωνιστικότητας του κλάδου.
Ερωτηθείς, τέλος, για το ενδεχόμενο επαναλειτουργίας του πετρελαιαγωγού που συνδέει το διυλιστήριο της Θεσσαλονίκης με τη Β. Μακεδονία, ο κ. Σιάμισιης υποστήριξε ότι διακρίνει βούληση από όλες τις πλευρές για να συζητηθεί εκ νέου το πλαίσιο συνεργασίας και επενδύσεων στη γειτονική χώρα, αλλά και να εξευρεθεί μια αμοιβαία αποδεκτή συμβιβαστική λύση, η οποία θα καθιστούσε και τα Σκόπια ένα ισχυρό περιφερειακό διακομιστικό κέντρο (hub) πετρελαιοειδών προϊόντων.