ΑΚΤΩΡ: Δυναμική επάνοδος στη βαλκανική αγορά
Ένα ακόμα κομβικής σημασίας σιδηροδρομικό έργο στη Ρουμανία εξασφάλισε η ελληνική κατασκευαστική ΑΚΤΩΡ, επιβεβαιώνοντας τον ηγετικό ρόλο που επανακτά στα Βαλκάνια, αφού η νέα διοίκηση κατάφερε να «συμμαζέψει» πλήρως μια εικόνα εγκατάλειψης -και όχι μόνο- που έπληττε επί χρόνια το όνομα της μεγάλης ελληνικής κατασκευαστικής.
Η σχετική σύμβαση, που υπογράφηκε από τον Διευθύνοντα Σύμβουλο, Αλέξανδρο Εξάρχου, και τη διοίκηση του Οργανισμού Σιδηροδρόμων της Ρουμανίας, CFR, στις 22 Σεπτεμβρίου -παρουσία τόσο του Ρουμάνου Υπουργού Μεταφορών όσο και του Πρωθυπουργού- αποτελεί μέρος ενός από τα μεγαλύτερα σιδηροδρομικά πρότζεκτ της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, συνολικής αξίας 1,2 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Όπως αναφέρουν πηγές που έχουν ζήσει «στο πετσί τους» τη ρουμανική αγορά, η ΑΚΤΩΡ δεν έφτασε εύκολα σε αυτό το ιδιαίτερα θετικό αποτέλεσμα, αφού χρειάστηκε πρώτα η νέα διοίκηση (που ανέλαβε τον Ιούλιο του 2018) να αποδείξει εμπράκτως ότι η εταιρεία έχει αλλάξει σελίδα οριστικά, ολοκληρώνοντας σειρά έργων που είχαν καταντήσει σύγχρονα… γεφύρια της Άρτας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η -εκκρεμούσα για χρόνια- περιφερειακή οδός 3 του Βουκουρεστίου, που ταλαιπωρούσε επί χρόνια τους κατοίκους της ρουμανικής πρωτεύουσας και πολλοί είχαν φτάσει να πιστεύουν ότι δεν θα τελειώσει… ποτέ!
Η νέα συμφωνία αφορά στη σιδηροδρομική σύνδεση Apaţa - Caţa, βόρεια του Βουκουρεστίου, δηλαδή στο δεύτερο τμήμα της γραμμής Brasov - Sighisoara.
Η αξία της ανέρχεται στα 573 εκατομμύρια ευρώ και έρχεται να προστεθεί σε περισσότερα από 10 έργα υποδομής που έχει αναλάβει η ΑΚΤΩΡ, είτε ως μέλος είτε ως leader κοινοπραξίας, στη Ρουμανία από το 2019, συνολικού ύψους 1,4 δισ. ευρώ. Έργο υψηλών τεχνικών προδιαγραφών Στην κοινοπραξία που θα υλοποιήσει το Apaţa - Caţa, η ΑΚΤΩΡ ηγείται με 60% και το υπόλοιπο μοιράζονται εξίσου η γαλλική Alstom, με επίσης ισχυρή παρουσία στη Ρουμανία, και η ρουμανική Arcada.
Το έργο είναι ιδιαίτερα απαιτητικό από τεχνικής απόψεως, όπως καταδεικνύεται και από το γεγονός ότι, για την ολοκλήρωσή του, θα επιστρατευθούν ταυτοχρόνως τέσσερα συγκροτήματα ολομέτωπης διάνοιξης σηράγγων (TBM). Ειδικότερα, το συγκεκριμένο τμήμα περιλαμβάνει: º28 χιλιόμετρα καινούριας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής ºδύο δίδυμες σήραγγες 23,6 χλμ. σε ορεινούς όγκους ºτρεις κοιλαδογέφυρες (3,6 χλμ.) ºδύο υπέργειες διαβάσεις, επτά γέφυρες και τρεις σταθμούς.
Οι υποδομές αυτές, βέβαια, αποτελούν μόνο ένα μέρος του συνολικού έργου, που συμπληρώνεται και από τα άλλα δύο τμήματα της γραμμής Brasov - Sighisoara, ήτοι τα Brasov - Apaţa (τμήμα 1) και Caţa - Sighisoara (τμήμα 3), στον εκσυγχρονισμό των οποίων ήδη συμμετέχει ο ΑΚΤΩΡ.
Το δίκτυο αυτό, που περιλαμβάνει διπλή σιδηροδρομική γραμμή, σήραγγες, σταθμούς, γέφυρες, υπέργειες και υπόγειες διαβάσεις, αλλά και σύστημα διαχείρισης κυκλοφορίας, θα «μετρά» συνολικά 112 χιλιόμετρα διπλής σιδηροδρομικής γραμμής, συμβάλλοντας σημαντικά στη μείωση του χρόνου μεταφοράς επιβατών και αγαθών. Είναι ενδεικτικό ότι σήμερα η διάρκεια του ταξιδιού από το Μπρασόβ, που αποτελεί εμπορικό κόμβο μεταξύ Ανατολής και Δύσης, έως την ιστορική κωμόπολη της Σιγκισοάρα είναι περισσότερες από τρεις ώρες.
Έτσι η οδική μεταφορά μοιάζει μέχρι στιγμής να είναι μονόδρομος, καθώς διαρκεί περίπου το μισό.
Αντίθετα, η ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού έργου θα μειώσει τον χρόνο του ταξιδιού στη μία ώρα ή και λιγότερο (47 λεπτά, συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον σχετικό σχεδιασμό). Οι επιβατικές αμαξοστοιχίες θα μπορούν να αναπτύσσουν ταχύτητα 160 χλμ./ώρα και οι εμπορικές 120 χλμ./ώρα, ενώ σήμερα η μέση ταχύτητα των τρένων στην εν λόγω γραμμή δεν ξεπερνά τα 50 χλμ./ώρα, ούσα δηλαδή ακόμη στα επίπεδα των αρχών του 20ού αιώνα. Κομβικής σημασίας περιοχή Σημειωτέον ότι η γραμμή Brasov - Sighisoara δεν είναι «ένα ακόμα» σιδηροδρομικό έργο, ανάμεσα σε πολλά άλλα. Πρόκειται για κομμάτι του πανευρωπαϊκού διαδρόμου Ρήνου - Δούναβη.
Αποτελεί κομβικό σημείο συνάντησης των εμπορικών δρόμων Ανατολής και Δύσης, συνδέοντας το ρουμανικό λιμάνι της Κωστάντζας, στη Μαύρη Θάλασσα, με τις μεγάλες πόλεις και τα λιμάνια της Βορειοδυτικής Ευρώπης.
Η βελτίωση, η επέκταση και ο εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού δικτύου των Βαλκανίων και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης συνιστούσε, εδώ και καιρό, μέρος των στρατηγικών σχεδιασμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στόχος ήταν και είναι να εξαλειφθούν τα σημεία συμφόρησης (bottlenecks) στις μεταφορές από τη Νότια και Ανατολική προς τη Βόρεια, Κεντρική και Δυτική Ευρώπη.
Αξίζει, επίσης, να αναφερθεί ότι η Ρουμανία διαθέτει ένα από τα μεγαλύτερα σιδηροδρομικά δίκτυα στον κόσμο, με υψηλό βαθμό διασυνδεσιμότητας με τα ευρωπαϊκά.
Ο ενισχυόμενος ρόλος της περιοχής των Βαλκανίων στη διακίνηση εμπορευμάτων από και προς τις ασιατικές αγορές αναδεικνύει και τη σημασία για νέες και απόλυτα σύγχρονες υποδομές υψηλών απαιτήσεων. Μάλιστα, η επιλογή της ΑΚΤΩΡ και η εμπιστοσύνη των ρουμανικών αρχών σε καμία περίπτωση δεν είναι τυχαία, καθώς η ελληνική εταιρεία διαθέτει μακρά εμπειρία ως ηγέτιδα διεθνών κοινοπραξιών και σε άλλα αντίστοιχου -ή και μεγαλύτερου- μεγέθους έργα, όπως η «Χρυσή Γραμμή» του μετρό στην πρωτεύουσα του Κατάρ, Ντόχα, με μήκος 14 χιλιομέτρων και αξία 3 δισ. ευρώ.
Η νέα βαλκανική στρατηγική Η παρουσία της εταιρείας στα Βαλκάνια συνεχίστηκε, όμως, και με την ολοκλήρωση πολλών δύσκολων έργων τα οποία -κατά το προ του 2018 διάστημα- είχαν μείνει στη μέση ή δεν ξεκίνησαν ποτέ.
Η νέα διοίκηση, έχοντας παραλάβει καταρρακωμένη τη «φήμη και πελατεία» της κατασκευαστικής στα Βαλκάνια (και όχι μόνο), κατέστρωσε από την πρώτη στιγμή ένα συγκεκριμένο σχέδιο: να αποδείξει την ικανότητά της να φέρνει εις πέρας έργα κάθε επιπέδου δυσκολίας, με απόλυτο σεβασμό τόσο στην ποιότητα όσο και στις δεσμεύσεις της, κερδίζοντας έτσι την εμπιστοσύνη των αρμόδιων αρχών, και μάλιστα σε περιόδους έντονης πολιτικής και οικονομικής κρίσης. Είναι χαρακτηριστικό πως στη Σερβία, το 2018, ολοκληρώθηκαν τέσσερα έργα υποδομής, για τα οποία μάλιστα αξιώνονται, πλέον, 120 εκατ. ευρώ υπέρ της ΑΚΤΩΡ.
Στην Αλβανία, διαιτητικό δικαστήριο απεφάνθη επίσης πρόσφατα υπέρ της για υλοποιημένο έργο, κατακυρώνοντάς της αποζημίωση 44 εκατ. δολ.
Η σχετική σύμβαση, που υπογράφηκε από τον Διευθύνοντα Σύμβουλο, Αλέξανδρο Εξάρχου, και τη διοίκηση του Οργανισμού Σιδηροδρόμων της Ρουμανίας, CFR, στις 22 Σεπτεμβρίου -παρουσία τόσο του Ρουμάνου Υπουργού Μεταφορών όσο και του Πρωθυπουργού- αποτελεί μέρος ενός από τα μεγαλύτερα σιδηροδρομικά πρότζεκτ της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, συνολικής αξίας 1,2 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Όπως αναφέρουν πηγές που έχουν ζήσει «στο πετσί τους» τη ρουμανική αγορά, η ΑΚΤΩΡ δεν έφτασε εύκολα σε αυτό το ιδιαίτερα θετικό αποτέλεσμα, αφού χρειάστηκε πρώτα η νέα διοίκηση (που ανέλαβε τον Ιούλιο του 2018) να αποδείξει εμπράκτως ότι η εταιρεία έχει αλλάξει σελίδα οριστικά, ολοκληρώνοντας σειρά έργων που είχαν καταντήσει σύγχρονα… γεφύρια της Άρτας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η -εκκρεμούσα για χρόνια- περιφερειακή οδός 3 του Βουκουρεστίου, που ταλαιπωρούσε επί χρόνια τους κατοίκους της ρουμανικής πρωτεύουσας και πολλοί είχαν φτάσει να πιστεύουν ότι δεν θα τελειώσει… ποτέ!
Η νέα συμφωνία αφορά στη σιδηροδρομική σύνδεση Apaţa - Caţa, βόρεια του Βουκουρεστίου, δηλαδή στο δεύτερο τμήμα της γραμμής Brasov - Sighisoara.
Το έργο είναι ιδιαίτερα απαιτητικό από τεχνικής απόψεως, όπως καταδεικνύεται και από το γεγονός ότι, για την ολοκλήρωσή του, θα επιστρατευθούν ταυτοχρόνως τέσσερα συγκροτήματα ολομέτωπης διάνοιξης σηράγγων (TBM). Ειδικότερα, το συγκεκριμένο τμήμα περιλαμβάνει: º28 χιλιόμετρα καινούριας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής ºδύο δίδυμες σήραγγες 23,6 χλμ. σε ορεινούς όγκους ºτρεις κοιλαδογέφυρες (3,6 χλμ.) ºδύο υπέργειες διαβάσεις, επτά γέφυρες και τρεις σταθμούς.
Οι υποδομές αυτές, βέβαια, αποτελούν μόνο ένα μέρος του συνολικού έργου, που συμπληρώνεται και από τα άλλα δύο τμήματα της γραμμής Brasov - Sighisoara, ήτοι τα Brasov - Apaţa (τμήμα 1) και Caţa - Sighisoara (τμήμα 3), στον εκσυγχρονισμό των οποίων ήδη συμμετέχει ο ΑΚΤΩΡ.
Το δίκτυο αυτό, που περιλαμβάνει διπλή σιδηροδρομική γραμμή, σήραγγες, σταθμούς, γέφυρες, υπέργειες και υπόγειες διαβάσεις, αλλά και σύστημα διαχείρισης κυκλοφορίας, θα «μετρά» συνολικά 112 χιλιόμετρα διπλής σιδηροδρομικής γραμμής, συμβάλλοντας σημαντικά στη μείωση του χρόνου μεταφοράς επιβατών και αγαθών. Είναι ενδεικτικό ότι σήμερα η διάρκεια του ταξιδιού από το Μπρασόβ, που αποτελεί εμπορικό κόμβο μεταξύ Ανατολής και Δύσης, έως την ιστορική κωμόπολη της Σιγκισοάρα είναι περισσότερες από τρεις ώρες.
Έτσι η οδική μεταφορά μοιάζει μέχρι στιγμής να είναι μονόδρομος, καθώς διαρκεί περίπου το μισό.
Αντίθετα, η ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού έργου θα μειώσει τον χρόνο του ταξιδιού στη μία ώρα ή και λιγότερο (47 λεπτά, συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον σχετικό σχεδιασμό). Οι επιβατικές αμαξοστοιχίες θα μπορούν να αναπτύσσουν ταχύτητα 160 χλμ./ώρα και οι εμπορικές 120 χλμ./ώρα, ενώ σήμερα η μέση ταχύτητα των τρένων στην εν λόγω γραμμή δεν ξεπερνά τα 50 χλμ./ώρα, ούσα δηλαδή ακόμη στα επίπεδα των αρχών του 20ού αιώνα. Κομβικής σημασίας περιοχή Σημειωτέον ότι η γραμμή Brasov - Sighisoara δεν είναι «ένα ακόμα» σιδηροδρομικό έργο, ανάμεσα σε πολλά άλλα. Πρόκειται για κομμάτι του πανευρωπαϊκού διαδρόμου Ρήνου - Δούναβη.
Αποτελεί κομβικό σημείο συνάντησης των εμπορικών δρόμων Ανατολής και Δύσης, συνδέοντας το ρουμανικό λιμάνι της Κωστάντζας, στη Μαύρη Θάλασσα, με τις μεγάλες πόλεις και τα λιμάνια της Βορειοδυτικής Ευρώπης.
Η βελτίωση, η επέκταση και ο εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού δικτύου των Βαλκανίων και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης συνιστούσε, εδώ και καιρό, μέρος των στρατηγικών σχεδιασμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στόχος ήταν και είναι να εξαλειφθούν τα σημεία συμφόρησης (bottlenecks) στις μεταφορές από τη Νότια και Ανατολική προς τη Βόρεια, Κεντρική και Δυτική Ευρώπη.
Αξίζει, επίσης, να αναφερθεί ότι η Ρουμανία διαθέτει ένα από τα μεγαλύτερα σιδηροδρομικά δίκτυα στον κόσμο, με υψηλό βαθμό διασυνδεσιμότητας με τα ευρωπαϊκά.
Ο ενισχυόμενος ρόλος της περιοχής των Βαλκανίων στη διακίνηση εμπορευμάτων από και προς τις ασιατικές αγορές αναδεικνύει και τη σημασία για νέες και απόλυτα σύγχρονες υποδομές υψηλών απαιτήσεων. Μάλιστα, η επιλογή της ΑΚΤΩΡ και η εμπιστοσύνη των ρουμανικών αρχών σε καμία περίπτωση δεν είναι τυχαία, καθώς η ελληνική εταιρεία διαθέτει μακρά εμπειρία ως ηγέτιδα διεθνών κοινοπραξιών και σε άλλα αντίστοιχου -ή και μεγαλύτερου- μεγέθους έργα, όπως η «Χρυσή Γραμμή» του μετρό στην πρωτεύουσα του Κατάρ, Ντόχα, με μήκος 14 χιλιομέτρων και αξία 3 δισ. ευρώ.
Η νέα βαλκανική στρατηγική Η παρουσία της εταιρείας στα Βαλκάνια συνεχίστηκε, όμως, και με την ολοκλήρωση πολλών δύσκολων έργων τα οποία -κατά το προ του 2018 διάστημα- είχαν μείνει στη μέση ή δεν ξεκίνησαν ποτέ.
Η νέα διοίκηση, έχοντας παραλάβει καταρρακωμένη τη «φήμη και πελατεία» της κατασκευαστικής στα Βαλκάνια (και όχι μόνο), κατέστρωσε από την πρώτη στιγμή ένα συγκεκριμένο σχέδιο: να αποδείξει την ικανότητά της να φέρνει εις πέρας έργα κάθε επιπέδου δυσκολίας, με απόλυτο σεβασμό τόσο στην ποιότητα όσο και στις δεσμεύσεις της, κερδίζοντας έτσι την εμπιστοσύνη των αρμόδιων αρχών, και μάλιστα σε περιόδους έντονης πολιτικής και οικονομικής κρίσης. Είναι χαρακτηριστικό πως στη Σερβία, το 2018, ολοκληρώθηκαν τέσσερα έργα υποδομής, για τα οποία μάλιστα αξιώνονται, πλέον, 120 εκατ. ευρώ υπέρ της ΑΚΤΩΡ.
Στην Αλβανία, διαιτητικό δικαστήριο απεφάνθη επίσης πρόσφατα υπέρ της για υλοποιημένο έργο, κατακυρώνοντάς της αποζημίωση 44 εκατ. δολ.