Πιο κοντά στο 5G: Από τις αρχές του 2021 θα αρχίσει να λειτουργεί το ταμείο «ΦΑΙΣΤΟΣ»
Το ταμείο «ΦΑΙΣΤΟΣ» που πρόκειται να δημιουργηθεί από τα έσοδα της δημοπρασίας του 5G θα αρχίσει να λειτουργεί «από τις αρχές της επόμενης χρονιάς, κάποια στιγμή το πρώτο τρίμηνο θα έχει στελεχωθεί, θα έχει “σηκώσει” κατά την κρίσιμη μας και τα χρήματα τα οποία επιθυμούμε από τον ιδιωτικό τομέα και θα ξεκινήσει να κάνει επενδύσεις». Αυτό δήλωσε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης σε παρέμβασή του στο διαδικτυακό συνέδριο InfoComWorld.
Ο υπουργός επεσήμανε ότι «είναι εμπροσθοβαρές. Εκτός ότι από το Fund που είναι ένα κομματάκι στην εξίσωση θα πρέπει και όλοι οι τομείς της οικονομίας και εδώ είναι και η ευθύνη η δική μας, και όλα τα υπουργεία, θα πρέπει οι πάντες να αποκτήσουν ένα σχέδιο σε σχέση με το πώς θα αντιμετωπίσουν το πέρασμα στο 5G. Θα έλεγα ότι η μελέτη της EY αξίζει να μελετηθεί από όλους και από επενδυτές και από τους τηλεπικοικωνιακούς παρόχους και από επιχειρηματίες. Το σημείο κλειδί θα είναι το πόσο γρήγορα θα “γεννηθούν” αυτές οι ιδέες και από ποιους και είναι πολύ σημαντικό η χώρα μας να μπορέσει να πρωτοστατήσει».
Στο μεταξύ, η ανάπτυξη του 5G ιδιαίτερα σε κομβικούς τομείς όπως είναι τα logistics ή οι μεταφορές εντάσσεται στον σχεδιασμό του υπουργείου καθώς όπως τόνισε ο γενικός γραμματέας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, Αντώνης Τζωρτζακάκης «η σκέψη μας είναι πάντα στην αύξηση της παραγωγικότητας και του οικονομικού αποτυπώματος των τεχνολογιών και όχι απλά τεχνολογίες για τις τεχνολογίες». Συγκεκριμένα είπε ότι «εμείς έχουμε 600 χιλιόμετρα δρόμου από τα σύνορα των Ευζώνων μέχρι τον Πειραιά και την Αθήνα. Αυτό που σκεφτόμαστε είναι αυτός ο διάδρομος μαζί με την Εγνατία που καταλήγει στην Αδριανούπολη και τον δυτικό άξονα που βγαίνει στην Ηγουμενίτσα να ενταχθούν στο πλαίσιο των 5G corridors που υπάρχει στην Ευρωπαϊκή Ένωση και προβλέπει αυτόνομες μεταφορές».
Όπως επεσήμανε ο κ. Τζωρτζακάκης «ο στόχος είναι να μπορεί να δημιουργηθεί μία αδιάλειπτη ροή εμπορευματικών μεταφορών σε αυτούς τους δρόμους, όχι αυτοκινήτων αλλά μεταφορών - φορτηγών ώστε να αυξηθεί η παραγωγικότητα και να έχουμε τη δυνατότητα όλα αυτά τα χιλιόμετρα σε απόσταση 4ων μέτρων του ενός φορτηγού από το άλλο να μπορούμε να δημιουργούμε μία αδιάκοπη αλυσίδα logistics. Έχουν γίνει τέτοιες προσπάθειες και διασυνοριακά ανάμεσα στο Βέλγιο και την Ολλανδία». Ο προϋπολογισμός για το έργο, όπως εκτιμάται, θα αγγίξει περίπου τα 160 με 180 εκατομμύρια.
Να σημειώσουμε ότι οι 5G corridors σημαίνει ότι υπάρχει παράλληλος ηλεκτρονικός άξονας κυκλοφορίας, όπου η τεχνολογία 5G επιτρέπει στα αυτόνομα οχήματα, δηλαδή χωρίς οδηγό, να συνδέονται σε πραγματικό χρόνο μεταξύ τους, στους πεζούς, στις οδικές υποδομές, καθώς και στα δημόσια δίκτυα και πόρους τηλεπικοινωνιών στο cloud.
Τέλος, σχετικά με το εάν οι ταχύτητες του Δημοσίου μπορούν να ανταποκριθούν στο next generation EY funding και το εάν καθυστερούν τα έργα, ο κ. Τζωρτζακάκης απάντησε με αριθμούς τονίζοντας την κινητικότητα που έχει επιδείξει και τους γρήγορους ρυθμούς που ακολουθεί το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. «Σε 298 εργάσιμες ημέρες έχουν υλοποιηθεί 5 νόμοι, 10 υπουργικές αποφάσεις εκ των οποίων οι 4 είναι κοινές υπουργικές αποφάσεις, 12 αποφάσεις, αντίστοιχες εισηγήσεις, 4 συμβάσεις, 2 σχέδια συμβάσεων, 3 δημόσιες διαβουλεύσεις και όλα αυτά με τη σειρά και τα προαπαιτούμενα που περιγράφω στο σχήμα. Είναι 8 φορείς οι οποίοι έπρεπε να συνεργαστούν για αυτό».
Ο υπουργός επεσήμανε ότι «είναι εμπροσθοβαρές. Εκτός ότι από το Fund που είναι ένα κομματάκι στην εξίσωση θα πρέπει και όλοι οι τομείς της οικονομίας και εδώ είναι και η ευθύνη η δική μας, και όλα τα υπουργεία, θα πρέπει οι πάντες να αποκτήσουν ένα σχέδιο σε σχέση με το πώς θα αντιμετωπίσουν το πέρασμα στο 5G. Θα έλεγα ότι η μελέτη της EY αξίζει να μελετηθεί από όλους και από επενδυτές και από τους τηλεπικοικωνιακούς παρόχους και από επιχειρηματίες. Το σημείο κλειδί θα είναι το πόσο γρήγορα θα “γεννηθούν” αυτές οι ιδέες και από ποιους και είναι πολύ σημαντικό η χώρα μας να μπορέσει να πρωτοστατήσει».
Στο μεταξύ, η ανάπτυξη του 5G ιδιαίτερα σε κομβικούς τομείς όπως είναι τα logistics ή οι μεταφορές εντάσσεται στον σχεδιασμό του υπουργείου καθώς όπως τόνισε ο γενικός γραμματέας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, Αντώνης Τζωρτζακάκης «η σκέψη μας είναι πάντα στην αύξηση της παραγωγικότητας και του οικονομικού αποτυπώματος των τεχνολογιών και όχι απλά τεχνολογίες για τις τεχνολογίες». Συγκεκριμένα είπε ότι «εμείς έχουμε 600 χιλιόμετρα δρόμου από τα σύνορα των Ευζώνων μέχρι τον Πειραιά και την Αθήνα. Αυτό που σκεφτόμαστε είναι αυτός ο διάδρομος μαζί με την Εγνατία που καταλήγει στην Αδριανούπολη και τον δυτικό άξονα που βγαίνει στην Ηγουμενίτσα να ενταχθούν στο πλαίσιο των 5G corridors που υπάρχει στην Ευρωπαϊκή Ένωση και προβλέπει αυτόνομες μεταφορές».
Όπως επεσήμανε ο κ. Τζωρτζακάκης «ο στόχος είναι να μπορεί να δημιουργηθεί μία αδιάλειπτη ροή εμπορευματικών μεταφορών σε αυτούς τους δρόμους, όχι αυτοκινήτων αλλά μεταφορών - φορτηγών ώστε να αυξηθεί η παραγωγικότητα και να έχουμε τη δυνατότητα όλα αυτά τα χιλιόμετρα σε απόσταση 4ων μέτρων του ενός φορτηγού από το άλλο να μπορούμε να δημιουργούμε μία αδιάκοπη αλυσίδα logistics. Έχουν γίνει τέτοιες προσπάθειες και διασυνοριακά ανάμεσα στο Βέλγιο και την Ολλανδία». Ο προϋπολογισμός για το έργο, όπως εκτιμάται, θα αγγίξει περίπου τα 160 με 180 εκατομμύρια.
Να σημειώσουμε ότι οι 5G corridors σημαίνει ότι υπάρχει παράλληλος ηλεκτρονικός άξονας κυκλοφορίας, όπου η τεχνολογία 5G επιτρέπει στα αυτόνομα οχήματα, δηλαδή χωρίς οδηγό, να συνδέονται σε πραγματικό χρόνο μεταξύ τους, στους πεζούς, στις οδικές υποδομές, καθώς και στα δημόσια δίκτυα και πόρους τηλεπικοινωνιών στο cloud.
Τέλος, σχετικά με το εάν οι ταχύτητες του Δημοσίου μπορούν να ανταποκριθούν στο next generation EY funding και το εάν καθυστερούν τα έργα, ο κ. Τζωρτζακάκης απάντησε με αριθμούς τονίζοντας την κινητικότητα που έχει επιδείξει και τους γρήγορους ρυθμούς που ακολουθεί το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. «Σε 298 εργάσιμες ημέρες έχουν υλοποιηθεί 5 νόμοι, 10 υπουργικές αποφάσεις εκ των οποίων οι 4 είναι κοινές υπουργικές αποφάσεις, 12 αποφάσεις, αντίστοιχες εισηγήσεις, 4 συμβάσεις, 2 σχέδια συμβάσεων, 3 δημόσιες διαβουλεύσεις και όλα αυτά με τη σειρά και τα προαπαιτούμενα που περιγράφω στο σχήμα. Είναι 8 φορείς οι οποίοι έπρεπε να συνεργαστούν για αυτό».