Ιδιωτικοποίηση Εγνατίας Οδού: Αλλαγές σε ουσιώδεις όρους του διαγωνισμού ένα μήνα πριν την υποβολή προσφορών
Τι σχολιάζει το ΤΑΙΠΕΔ
Προσφεύγοντας τους όρους της ανακοίνωσης που ανακοινώνει την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού, δυνητικοί επενδυτές απείλησαν να υποβάλουν δεσμευτική προσφορά που είχε προγραμματιστεί για τις 11 Δεκεμβρίου μετά την ξαφνική αναθεώρηση των όρων του διαγωνισμού, ένα πριν.
Σύμφωνα με το newmoney.gr, οι αλλαγές αυτές έχουν ανάψει φωτιές στα νομικά επιτελεία των επενδυτών, που κατηγορούν το ΤΑΙΠΕΔ για μονομερής αλλαγή όρων που παραβιάζει τις συνθήκες του ανταγωνισμού και προκαλεί άνιση μεταχείριση μεταξύ των συμμετεχόντων σε μια περίοδο που κορυφώνονται οι διεργασίες για την υποβολή των οικονομικών προσφορών.
Ο λόγος για την έντονη αντίδραση ήταν ότι δύο σημεία ανταγωνισμού ανέτρεψαν τους όρους της ανακοίνωσης. Το πρώτο ζήτημα αφορά την επιλογή που δόθηκε αρχικά σε πιθανούς επενδυτές από την προσφορά, δηλαδή να υπογράψει συμφωνία χρηματοδότησης με την τράπεζα τρεις μήνες πριν από την προσφορά ή τρεις μήνες μετά την ανακοίνωση του προσωρινού εργολάβου.
Με τις πρόσφατες αλλαγές του Ιδρύματος Ιδιωτικοποιήσεων, ακόμη και αν έχει προσφερθεί στο κοινό μια χαμηλότερη τιμή, οι υποψήφιοι που έχουν καταλήξει σε συμφωνία με την τράπεζα αλλά δεν έχουν συνάψει συμφωνία θα έχουν το προβάδισμα στη διαδικασία υποβολής προσφορών.
Όπως αναφέρουν στελέχη εταιρειών που συμμετέχουν στο διαγωνισμό, οι επιλογές των υποψηφίων περιορίζονται από την στιγμή που οι συστημικές τράπεζες είναι μόνο 4 αλλά για το διαγωνισμό τυπικά 3 αφού η Alpha Bank λειτουργεί ως σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ και εξαιρείται από την διαδικασία.
Ωστόσο, στην αγορά, θέλουν να μάθουν πώς τα επτά επενδυτικά σχέδια μπορούν να υπογράψουν αντίστοιχες συμφωνίες με τις τρεις ελληνικές συστημικές τράπεζες, επειδή οι ξένες τράπεζες δεν παρέχουν χρηματοδότηση για έργα franchise.
Ο δεύτερος όρος που αποτελεί σημείο τριβής για τους ενδιαφερόμενους της ιδιωτικοποίησης της Εγνατίας αφορά η απόφαση του ΤΑΙΠΕΔ, να μην ζητήσει αναθεωρημένες προσφορές ακόμη και αν η διαφορά μεταξύ πλειοδότη και άλλων σχημάτων είναι μικρότερη του 15%, κάτι που επέβαλε η αρχική διακήρυξη, βάζοντας «ταβάνι» στο τίμημα. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι είναι στην διακριτική ευχέρεια του Ταμείου αν θα επιδιώξει βελτίωση του τιμήματος ανάλογα με τον πλειοδότη.
Το στέλεχος του επενδυτικού σχεδίου επεσήμανε ότι αυτές οι αλλαγές δυσκολεύτηκαν να συμμετάσχουν οι υποψήφιοι στον διαγωνισμό και οδήγησαν σε μείωση του εισοδήματος του ελληνικού κράτους.
Είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι οι μεταβολές αυτές επιχειρούνται μόλις έναν μήνα πριν την καταληκτική ημερομηνία του διαγωνισμού από το Διοικητικού Συμβουλίου του ΤΑΙΠΕΔ, του οποίου η θητεία λήγει εντός του Νοεμβρίου.
Ο διαγωνισμός Εγνατία είναι ο μεγαλύτερος διαγωνισμός στον τομέα των υποδομών - μια συνεχής παραχώρηση, με συνολικό προϋπολογισμό που μπορεί να υπερβαίνει το 1 δισεκατομμύριο ευρώ, για την παραχώρηση ταχείας κυκλοφορίας και τις επενδύσεις που απαιτούνται για την υλοποίηση αναβαθμίσεων και διαχείρισης. Επομένως η αλλαγή των όρων και τα εμπόδια που δημιουργεί στην κατάρτιση των φακέλων, εγκυμονούν κινδύνους για τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις.
Την Εγνατία Οδό διεκδικούν επτά ισχυρά επενδυτικά σχήματα ελληνικών και ξένων εταιρειών, τα οποία από το ίδιο το ΤΑΙΠΕΔ έχουν προεπιλεγεί με βάση τα αυστηρά κριτήρια του διαγωνισμού ως προς την επάρκειά τους να αναλάβουν ένα τέτοιο έργο.
Αντικείμενο της παραχώρησης είναι ο βασικός άξονας μαζί με τρεις κάθετους άξονες, δηλαδή ο βασικός άξονας από την Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους Έβρου μήκους 658 χλμ. και οι κάθετοι άξονες Σιάτιστα-Κρυσταλλοπηγή, Χαλάστρα-Εύζωνοι και Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας, μήκους και οι τρεις 225 χλμ.
Τα σχήματα που έχουν περάσει στην επόμενη φάση του διαγωνισμού για την 35ετή παραχώρηση του οδικού άξονα και τριών καθέτων του είναι:
1.ANAS International Enterprise S.p.A.
2.FREYJA HOLDINGS SARL Macquarie European Infrastructure Fund 5 L.P. / Macquarie European Infrastructure Fund 5 SCSp.
3.ROADIS Transportation Holding S.L.U. – ‘Ακτωρ Παραχωρήσεις.
4.SICHUAN COMMUNICATIONS INVESTMENT GROUP CO., LTD – DAMCO ENERGY S.A.
5.VINCI HIGHWAYS S.A.S – VINCI CONCESSIONS S.A.S – MYTILINEOS HOLDINGS S.A.
6.ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – EGIS PROJECTS S.A.
7.ΔΙΟΛΚΟΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΑΤΕ.
Σύμφωνα με το newmoney.gr, οι αλλαγές αυτές έχουν ανάψει φωτιές στα νομικά επιτελεία των επενδυτών, που κατηγορούν το ΤΑΙΠΕΔ για μονομερής αλλαγή όρων που παραβιάζει τις συνθήκες του ανταγωνισμού και προκαλεί άνιση μεταχείριση μεταξύ των συμμετεχόντων σε μια περίοδο που κορυφώνονται οι διεργασίες για την υποβολή των οικονομικών προσφορών.
Ο λόγος για την έντονη αντίδραση ήταν ότι δύο σημεία ανταγωνισμού ανέτρεψαν τους όρους της ανακοίνωσης. Το πρώτο ζήτημα αφορά την επιλογή που δόθηκε αρχικά σε πιθανούς επενδυτές από την προσφορά, δηλαδή να υπογράψει συμφωνία χρηματοδότησης με την τράπεζα τρεις μήνες πριν από την προσφορά ή τρεις μήνες μετά την ανακοίνωση του προσωρινού εργολάβου.
Με τις πρόσφατες αλλαγές του Ιδρύματος Ιδιωτικοποιήσεων, ακόμη και αν έχει προσφερθεί στο κοινό μια χαμηλότερη τιμή, οι υποψήφιοι που έχουν καταλήξει σε συμφωνία με την τράπεζα αλλά δεν έχουν συνάψει συμφωνία θα έχουν το προβάδισμα στη διαδικασία υποβολής προσφορών.
Όπως αναφέρουν στελέχη εταιρειών που συμμετέχουν στο διαγωνισμό, οι επιλογές των υποψηφίων περιορίζονται από την στιγμή που οι συστημικές τράπεζες είναι μόνο 4 αλλά για το διαγωνισμό τυπικά 3 αφού η Alpha Bank λειτουργεί ως σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ και εξαιρείται από την διαδικασία.
Ωστόσο, στην αγορά, θέλουν να μάθουν πώς τα επτά επενδυτικά σχέδια μπορούν να υπογράψουν αντίστοιχες συμφωνίες με τις τρεις ελληνικές συστημικές τράπεζες, επειδή οι ξένες τράπεζες δεν παρέχουν χρηματοδότηση για έργα franchise.
Ο δεύτερος όρος που αποτελεί σημείο τριβής για τους ενδιαφερόμενους της ιδιωτικοποίησης της Εγνατίας αφορά η απόφαση του ΤΑΙΠΕΔ, να μην ζητήσει αναθεωρημένες προσφορές ακόμη και αν η διαφορά μεταξύ πλειοδότη και άλλων σχημάτων είναι μικρότερη του 15%, κάτι που επέβαλε η αρχική διακήρυξη, βάζοντας «ταβάνι» στο τίμημα. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι είναι στην διακριτική ευχέρεια του Ταμείου αν θα επιδιώξει βελτίωση του τιμήματος ανάλογα με τον πλειοδότη.
Το στέλεχος του επενδυτικού σχεδίου επεσήμανε ότι αυτές οι αλλαγές δυσκολεύτηκαν να συμμετάσχουν οι υποψήφιοι στον διαγωνισμό και οδήγησαν σε μείωση του εισοδήματος του ελληνικού κράτους.
Είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι οι μεταβολές αυτές επιχειρούνται μόλις έναν μήνα πριν την καταληκτική ημερομηνία του διαγωνισμού από το Διοικητικού Συμβουλίου του ΤΑΙΠΕΔ, του οποίου η θητεία λήγει εντός του Νοεμβρίου.
Ο διαγωνισμός Εγνατία είναι ο μεγαλύτερος διαγωνισμός στον τομέα των υποδομών - μια συνεχής παραχώρηση, με συνολικό προϋπολογισμό που μπορεί να υπερβαίνει το 1 δισεκατομμύριο ευρώ, για την παραχώρηση ταχείας κυκλοφορίας και τις επενδύσεις που απαιτούνται για την υλοποίηση αναβαθμίσεων και διαχείρισης. Επομένως η αλλαγή των όρων και τα εμπόδια που δημιουργεί στην κατάρτιση των φακέλων, εγκυμονούν κινδύνους για τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις.
Την Εγνατία Οδό διεκδικούν επτά ισχυρά επενδυτικά σχήματα ελληνικών και ξένων εταιρειών, τα οποία από το ίδιο το ΤΑΙΠΕΔ έχουν προεπιλεγεί με βάση τα αυστηρά κριτήρια του διαγωνισμού ως προς την επάρκειά τους να αναλάβουν ένα τέτοιο έργο.
Αντικείμενο της παραχώρησης είναι ο βασικός άξονας μαζί με τρεις κάθετους άξονες, δηλαδή ο βασικός άξονας από την Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους Έβρου μήκους 658 χλμ. και οι κάθετοι άξονες Σιάτιστα-Κρυσταλλοπηγή, Χαλάστρα-Εύζωνοι και Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας, μήκους και οι τρεις 225 χλμ.
Τα σχήματα που έχουν περάσει στην επόμενη φάση του διαγωνισμού για την 35ετή παραχώρηση του οδικού άξονα και τριών καθέτων του είναι:
1.ANAS International Enterprise S.p.A.
2.FREYJA HOLDINGS SARL Macquarie European Infrastructure Fund 5 L.P. / Macquarie European Infrastructure Fund 5 SCSp.
3.ROADIS Transportation Holding S.L.U. – ‘Ακτωρ Παραχωρήσεις.
4.SICHUAN COMMUNICATIONS INVESTMENT GROUP CO., LTD – DAMCO ENERGY S.A.
5.VINCI HIGHWAYS S.A.S – VINCI CONCESSIONS S.A.S – MYTILINEOS HOLDINGS S.A.
6.ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – EGIS PROJECTS S.A.
7.ΔΙΟΛΚΟΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΑΤΕ.