Σε ιδιωτικά χέρια η EΛΒΟ - Tο δημόσιο διαθέτει δικαίωμα επανάκτησης του 21%
Στους Ισραηλινούς πέρασε ο έλεγχος της ΕΛΒΟ (Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων) μετά την υπογραφή της σχετικής σύμβασης στο υπουργείο Οικονομικών. Το τίμημα για την μεταβίβαση των περιουσιακών στοιχείων της πρώην κρατικής εταιρείας παραγωγής οχημάτων, ανήλθε σε 3 εκατ. ευρώ που θα καταβληθούν σε τρεις δόσεις.
Ο νέος ιδιοκτήτης είναι η κοινοπραξία των ισραηλινών επιχειρήσεων Plasan και SK Group οι εταιρείες των οποίων δραστηριοποιούνται κυρίως στον αμυντικό τομέα. Η ισραηλινή κοινοπραξία ήταν η μοναδική που συμμετείχε στην αποκρατικοποίηση της ΕΛΒΟ που συντελέστηκε μέσα στο περασμένο καλοκαίρι. Το επενδυτικό σχήμα επομένως που θα αναλάβει την ΕΛΒΟ θα ελέγχεται κατά 47,5% από την Plasan, κατά το ίδιο ποσοστό από την SK Group, ενώ το υπόλοιπο 5% ελέγχεται από τον Αριστείδη Γλύνη, ο οποίος θεωρείται ότι ήταν ο συντονιστής των προσπαθειών των δύο ισραηλινών επιχειρήσεων. Το Ελληνικό Δημόσιο διατηρεί το δικαίωμα επανάκτησης του 21% των μετοχών της εταιρείας μέσα στην επόμενη τριετία στην τρέχουσα αξία της επιχείρησης.
Η νέα εταιρεία αναμένεται να ξεκινήσει άμεσα τη λειτουργία της, όσο βέβαια το επιτρέπουν οι συνθήκες της πανδημίας, δεδομένου ότι το Ισραήλ έχει κλείσει εντελώς τον εναέριο χώρο του. Οι πρόδρομες εργασίες εκτιμώνται σε τουλάχιστον 5 εκατ. ευρώ προκειμένου να αναδημιουργηθούν οι νέες εγκαταστάσεις, τα δίκτυα, οι δρόμοι κ.λπ. Συνολικά οι νέοι μέτοχοι έχουν δεσμευθεί σε επενδύσεις ύψους τουλάχιστον 28 εκατ. ευρώ.
Σε πρώτη φάση η νέα διοίκηση της ΕΛΒΟ θα προσλάβει 30 εργαζόμενους προκειμένου να τους εκπαιδεύσει πάνω στο νέο αντικείμενο της δουλειάς. Επίσης, όπως ανέφεραν στελέχη της δεν αποκλείεται να βολιδοσκοπήσουν για εργασία και προσωπικό της πρώην ΕΛΒΟ που ήδη έχει μεταταχθεί στο δημόσιο.
Η σύμβαση που υπογράφηκε θεωρείται ένα βήμα περαιτέρω ενδυνάμωσης των σχέσεων Ελλάδος-Ισραήλ. Παράλληλα στοχεύει στην αναζωογόνησης μιας βιομηχανίας οχημάτων η οποία δεν θα στοχεύσει στην εσωτερική αγορά, αλλά και στην διεθνή. Αν αυτό συμβεί, τότε θα αναζωογονηθεί και η εγχώρια βιομηχανία, η οποία αναπόφευκτα θα καταστεί ως ένα βαθμό προμηθευτής της νέας ΕΛΒΟ.
Βασικός στόχος είναι η υποστήριξη της κατασκευής των 1.000 νέων λεωφορείων των αστικών συγκοινωνιών της χώρας, η δημιουργία 10.000 μεταφορικών οχημάτων για τις ανάγκες του ΥΠΕΘΑ, αλλά και 1.200 θωρακισμένων οχημάτων Μ1117 που παραχωρήθηκαν πέρυσι από τις ΗΠΑ στον Ελληνικό Στρατό. Στις συμφωνημένες δουλειές περιλαμβάνονται και 2.500 θωρακισμένα οχήματα των υπουργείων Εθνικής Άμυνας της Ρουμανίας και του Ιράκ.
Ο υπουργός Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρας, υποδέχθηκε με θερμά λόγια την υπογραφή της νέας σύμβασης. Σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών, η ελληνική κυβέρνηση έκλεισε μια σημαντική εκκρεμότητα μετά από έξι χρόνια παλινωδιών.
Ακολουθεί η ανακοίνωση του υπουργού Οικονομικών Χρήστου Σταϊκούρα:
«Υπεγράφη, σήμερα, μετά από πολυετείς ατελέσφορες διαδικασίες, η σύμβαση μεταβίβασης της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων (ΕΛΒΟ) στους νέους μετόχους. Ολοκληρώνεται έτσι, με επιτυχία, μία μακρά και δύσκολη διαδικασία.
Υπενθυμίζεται ότι η ΕΛΒΟ, μια εταιρεία με μεγάλη ιστορία στον τομέα της κατασκευής οχημάτων, είχε τεθεί σε ειδική εκκαθάριση από το 2014. Στο διάστημα που ακολούθησε, διενεργήθηκαν, χωρίς αποτέλεσμα, δύο δημόσιοι πλειοδοτικοί διαγωνισμοί, ένας τον Απρίλιο του 2017 και ένας τον Αύγουστο του 2017. Ενώ, τον Φεβρουάριο του 2019 διενεργήθηκε ακόμα ένας διαγωνισμός, με ελεύθερη διαπραγμάτευση, που όμως ούτε αυτός τελεσφόρησε.
Τον Μάρτιο του 2020, ο ειδικός εκκαθαριστής προχώρησε εκ νέου σε δημόσια πρόσκληση διεξαγωγής του διαγωνισμού εκποίησης βασικών περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας, με ελεύθερη διαπραγμάτευση. Ως όρος του διαγωνισμού, λόγω και του τομέα δραστηριοποίησης της εταιρείας, επιφυλάχθηκε στο Δημόσιο το δικαίωμα να μετέχει στη νέα εταιρεία κατά ποσοστό 21%.
Μέσα σε λιγότερο από ένα χρόνο, αφήσαμε πίσω μας έξι χρόνια παλινωδιών και άκαρπων διαδικασιών και η ΕΛΒΟ σήμερα γυρίζει σελίδα. Τα καταφέραμε! Πλέον, η εταιρεία μπορεί να αποτελέσει πυλώνα ανάπτυξης για τη Βόρεια Ελλάδα, αλλά και συνολικά για την εθνική οικονομία, καθώς και πόλο στήριξης της τοπικής κοινωνίας, με τη δημιουργία πολλών νέων θέσεων εργασίας».
Ο νέος ιδιοκτήτης είναι η κοινοπραξία των ισραηλινών επιχειρήσεων Plasan και SK Group οι εταιρείες των οποίων δραστηριοποιούνται κυρίως στον αμυντικό τομέα. Η ισραηλινή κοινοπραξία ήταν η μοναδική που συμμετείχε στην αποκρατικοποίηση της ΕΛΒΟ που συντελέστηκε μέσα στο περασμένο καλοκαίρι. Το επενδυτικό σχήμα επομένως που θα αναλάβει την ΕΛΒΟ θα ελέγχεται κατά 47,5% από την Plasan, κατά το ίδιο ποσοστό από την SK Group, ενώ το υπόλοιπο 5% ελέγχεται από τον Αριστείδη Γλύνη, ο οποίος θεωρείται ότι ήταν ο συντονιστής των προσπαθειών των δύο ισραηλινών επιχειρήσεων. Το Ελληνικό Δημόσιο διατηρεί το δικαίωμα επανάκτησης του 21% των μετοχών της εταιρείας μέσα στην επόμενη τριετία στην τρέχουσα αξία της επιχείρησης.
Η νέα εταιρεία αναμένεται να ξεκινήσει άμεσα τη λειτουργία της, όσο βέβαια το επιτρέπουν οι συνθήκες της πανδημίας, δεδομένου ότι το Ισραήλ έχει κλείσει εντελώς τον εναέριο χώρο του. Οι πρόδρομες εργασίες εκτιμώνται σε τουλάχιστον 5 εκατ. ευρώ προκειμένου να αναδημιουργηθούν οι νέες εγκαταστάσεις, τα δίκτυα, οι δρόμοι κ.λπ. Συνολικά οι νέοι μέτοχοι έχουν δεσμευθεί σε επενδύσεις ύψους τουλάχιστον 28 εκατ. ευρώ.
Σε πρώτη φάση η νέα διοίκηση της ΕΛΒΟ θα προσλάβει 30 εργαζόμενους προκειμένου να τους εκπαιδεύσει πάνω στο νέο αντικείμενο της δουλειάς. Επίσης, όπως ανέφεραν στελέχη της δεν αποκλείεται να βολιδοσκοπήσουν για εργασία και προσωπικό της πρώην ΕΛΒΟ που ήδη έχει μεταταχθεί στο δημόσιο.
Η σύμβαση που υπογράφηκε θεωρείται ένα βήμα περαιτέρω ενδυνάμωσης των σχέσεων Ελλάδος-Ισραήλ. Παράλληλα στοχεύει στην αναζωογόνησης μιας βιομηχανίας οχημάτων η οποία δεν θα στοχεύσει στην εσωτερική αγορά, αλλά και στην διεθνή. Αν αυτό συμβεί, τότε θα αναζωογονηθεί και η εγχώρια βιομηχανία, η οποία αναπόφευκτα θα καταστεί ως ένα βαθμό προμηθευτής της νέας ΕΛΒΟ.
Βασικός στόχος είναι η υποστήριξη της κατασκευής των 1.000 νέων λεωφορείων των αστικών συγκοινωνιών της χώρας, η δημιουργία 10.000 μεταφορικών οχημάτων για τις ανάγκες του ΥΠΕΘΑ, αλλά και 1.200 θωρακισμένων οχημάτων Μ1117 που παραχωρήθηκαν πέρυσι από τις ΗΠΑ στον Ελληνικό Στρατό. Στις συμφωνημένες δουλειές περιλαμβάνονται και 2.500 θωρακισμένα οχήματα των υπουργείων Εθνικής Άμυνας της Ρουμανίας και του Ιράκ.
Ο υπουργός Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρας, υποδέχθηκε με θερμά λόγια την υπογραφή της νέας σύμβασης. Σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών, η ελληνική κυβέρνηση έκλεισε μια σημαντική εκκρεμότητα μετά από έξι χρόνια παλινωδιών.
Ακολουθεί η ανακοίνωση του υπουργού Οικονομικών Χρήστου Σταϊκούρα:
«Υπεγράφη, σήμερα, μετά από πολυετείς ατελέσφορες διαδικασίες, η σύμβαση μεταβίβασης της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων (ΕΛΒΟ) στους νέους μετόχους. Ολοκληρώνεται έτσι, με επιτυχία, μία μακρά και δύσκολη διαδικασία.
Υπενθυμίζεται ότι η ΕΛΒΟ, μια εταιρεία με μεγάλη ιστορία στον τομέα της κατασκευής οχημάτων, είχε τεθεί σε ειδική εκκαθάριση από το 2014. Στο διάστημα που ακολούθησε, διενεργήθηκαν, χωρίς αποτέλεσμα, δύο δημόσιοι πλειοδοτικοί διαγωνισμοί, ένας τον Απρίλιο του 2017 και ένας τον Αύγουστο του 2017. Ενώ, τον Φεβρουάριο του 2019 διενεργήθηκε ακόμα ένας διαγωνισμός, με ελεύθερη διαπραγμάτευση, που όμως ούτε αυτός τελεσφόρησε.
Τον Μάρτιο του 2020, ο ειδικός εκκαθαριστής προχώρησε εκ νέου σε δημόσια πρόσκληση διεξαγωγής του διαγωνισμού εκποίησης βασικών περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας, με ελεύθερη διαπραγμάτευση. Ως όρος του διαγωνισμού, λόγω και του τομέα δραστηριοποίησης της εταιρείας, επιφυλάχθηκε στο Δημόσιο το δικαίωμα να μετέχει στη νέα εταιρεία κατά ποσοστό 21%.
Μέσα σε λιγότερο από ένα χρόνο, αφήσαμε πίσω μας έξι χρόνια παλινωδιών και άκαρπων διαδικασιών και η ΕΛΒΟ σήμερα γυρίζει σελίδα. Τα καταφέραμε! Πλέον, η εταιρεία μπορεί να αποτελέσει πυλώνα ανάπτυξης για τη Βόρεια Ελλάδα, αλλά και συνολικά για την εθνική οικονομία, καθώς και πόλο στήριξης της τοπικής κοινωνίας, με τη δημιουργία πολλών νέων θέσεων εργασίας».