ΕΛΠΕ: Κερδοφορία το 2020 παρά την πανδημία και τη μείωση της ζήτησης καυσίμων
Λειτουργική και καθαρή κερδοφορία κατέγραψε ο όμιλος των Ελληνικών Πετρελαίων το 2020, παρά την πανδημία και την πρωτοφανή πτώση της ζήτησης καυσίμων. Παράλληλα οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 11 % και τα διυλιστήρια διατηρήθηκαν σε υψηλά επίπεδα παραγωγής, ενώ συνεχίστηκε η υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων το φωτοβολταϊκό στην Κοζάνη.
Αυτά προκύπτουν από την ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων των ΕΛΠΕ για το 2020, σύμφωνα με την οποία τα ετήσια συγκρίσιμα λειτουργικά κέρδη (EBITDA) ανήλθαν σε 333 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη στα 5 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ακόμη ότι η πρωτοφανής πτώση ζήτησης και διεθνών περιθωρίων και τα διαδοχικά lockdown οδήγησαν σε απώλεια λειτουργικών κερδών άνω των 350 εκατ. ευρώ ενώ η υποτίμηση των αποθεμάτων λόγω της πτώσης τιμών ξεπέρασε τα 500 εκατ. ευρώ. Η ζήτηση στην εσωτερική αγορά καυσίμων παρουσίασε πέρυσι μείωση 8%, καθώς η κατανάλωση καυσίμων κίνησης μειώθηκε κατά μέσο 13% λόγω των περιορισμών στις μετακινήσεις ενώ το πετρέλαιο θέρμανσης σημείωσε αύξηση 15% λόγω των καιρικών συνθηκών, και της επιβολής του lockdown. Τα αεροπορικά καύσιμα εμφανίζουν πτώση σε ποσοστό 67% λόγω των περιοριστικών μέτρων και της μεγάλης μείωσης της τουριστικής κίνησης και τα ναυτιλιακά καύσιμα -33%, λόγω της περιορισμένης δραστηριότητας στους κλάδους ακτοπλοΐας και κρουαζιέρας.
Συνολικά, το 2020 υλοποιήθηκαν επενδύσεις ύψους 295 εκατ. ευρώ, ενώ βελτιώθηκε η χρηματοοικονομική ρευστότητα με επιπρόσθετη χρηματοδότηση για σκοπούς διαχείρισης κινδύνου και υλοποίησης επενδύσεων, καθώς και με επιτυχή αναχρηματοδότηση πιστωτικών γραμμών.
Το Διοικητικό Συμβούλιο των ΕΛΠΕ προτείνει προς τη Γενική Συνέλευση τη διανομή μερίσματος ύψους 0,10 ευρώ ανά μετοχή. Σημειώνεται ότι τόσο η κερδοφορία όσο και η πρόταση για διανομή μερίσματος έρχονται σε αντίθεση με τις προβλέψεις χρηματιστηριακών εταιρειών που ανέμεναν ότι το 2020 θα ήταν ζημιογόνο και δεν θα γινόταν διανομή μερίσματος.
Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ελληνικά Πετρέλαια, Ανδρέας Σιάμισιης, επεσήμανε: «Το γεγονός που χαρακτήρισε το 2020 ήταν χωρίς αμφιβολία η πανδημία COVID-19 και οι συνέπειες που προκάλεσε διεθνώς, με ιδιαίτερα αρνητικό αντίκτυπο στον κλάδο διύλισης. Σε ό,τι αφορά στον Όμιλο, σημαντικές ήταν οι προκλήσεις σε θέματα υγείας και ασφάλειας, αλλά και οι δυσμενείς επιπτώσεις στα λειτουργικά οικονομικά μας αποτελέσματα, άνω των 350 εκατ. ευρώ, λόγω μείωσης στη ζήτηση και της σημαντικής επιδείνωσης του περιβάλλοντος διύλισης, στα χειρότερα επίπεδα ιστορικά.
Σε αυτό το πρωτόγνωρο περιβάλλον, στοχεύσαμε στην προστασία του προσωπικού και των συνεργατών μας, κατορθώνοντας να περιορίσουμε την επίδραση της πανδημίας στη λειτουργία και να διασφαλίσουμε την επάρκεια προϊόντων για τις βασικές μας αγορές. Επιπλέον, διατηρήσαμε την παραγωγή σε υψηλά επίπεδα, την ώρα που πολλά διυλιστήρια περιόριζαν ή ακόμα και διέκοπταν τη δραστηριότητά τους, ενισχύοντας ταυτόχρονα την εξωστρέφειά μας με νέα αύξηση εξαγωγών.
Η επιτυχής και ασφαλής ολοκλήρωση του έργου συντήρησης και αναβάθμισης στο διυλιστήριο Ασπροπύργου ήταν μια ιδιαίτερη πρόκληση, λόγω του μεγέθους του έργου, αλλά και τις επιπλέον δυσκολίες λόγω διαχείρισης COVID-19 με την παρουσία άνω των 2.500 εργαζομένων καθημερινά. Ουσιαστική αναμένεται να είναι η βελτίωση τόσο της οικονομικής συνεισφοράς, όσο και των περιβαλλοντικών επιδόσεων του διυλιστηρίου, από το 2021.
Ως μια από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις στην Ελλάδα, θεωρήσαμε καθήκον μας να ενισχύσουμε με όλες μας τις δυνάμεις την εθνική προσπάθεια για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας, με ουσιαστική συνεισφορά στην πρώτη γραμμή του Εθνικού Συστήματος Υγείας αλλά και παροχή βοήθειας στις λοιπές χώρες όπου έχουμε εμπορική παρουσία.
Βλέποντας μπροστά, δεν αφήσαμε τις στρατηγικές μας προτεραιότητες να καθυστερήσουν. Σημαντική ήταν η πρόοδος αναφορικά με την υλοποίηση της στρατηγικής στο πλαίσιο της ενεργειακής μετάβασης, με κύριο επίτευγμα την ολοκλήρωση της εξαγοράς του Φ/Β έργου στην Κοζάνη, τη χρηματοδότησή του με ευνοϊκούς όρους και με τη συμμετοχή της EBRD, αλλά και την έναρξη των εργασιών κατασκευής εν μέσω μίας πολύ δύσκολης περιόδου για την περιοχή. Οι επενδύσεις σε έργα ενεργειακής μετάβασης και βιώσιμης ανάπτυξης θα αυξάνονται σταδιακά τα επόμενα χρόνια, υποστηρίζοντας την πραγματοποίηση των στόχων μας για βελτίωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος του Ομίλου κατά 50% μέσα στην τρέχουσα δεκαετία.
Αφήνουμε πίσω μας τη δυσκολότερη ίσως χρονιά για όλους και πιστεύουμε ότι οι συνθήκες θα ξεκινήσουν να ομαλοποιούνται στα επόμενα τρίμηνα, χωρίς όμως να παραβλέπουμε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε στην πορεία αυτή. Στο πλαίσιο αυτό, θα προταθεί προς τη Γενική Συνέλευση η καταβολή ενός μικρότερου μερίσματος που, αφενός εξαρτάται άμεσα από τα οικονομικά αποτελέσματα του έτους αλλά, κυρίως αντικατοπτρίζει την εκτίμηση για τη θετική πορεία του Ομίλου στο εγγύς μέλλον, παρά τις αυξημένες προκλήσεις.
Τα παραπάνω δε θα μπορούσαν να έχουν πραγματοποιηθεί χωρίς και τις προσπάθειες όλων των εργαζομένων του Ομίλου, που έδειξαν προσαρμοστικότητα και ανταποκρίθηκαν με επιτυχία σε αυτές τις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας και θα ήθελα να τους ευχαριστήσω για την ουσιαστική συνεισφορά τους».
Αυτά προκύπτουν από την ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων των ΕΛΠΕ για το 2020, σύμφωνα με την οποία τα ετήσια συγκρίσιμα λειτουργικά κέρδη (EBITDA) ανήλθαν σε 333 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη στα 5 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ακόμη ότι η πρωτοφανής πτώση ζήτησης και διεθνών περιθωρίων και τα διαδοχικά lockdown οδήγησαν σε απώλεια λειτουργικών κερδών άνω των 350 εκατ. ευρώ ενώ η υποτίμηση των αποθεμάτων λόγω της πτώσης τιμών ξεπέρασε τα 500 εκατ. ευρώ. Η ζήτηση στην εσωτερική αγορά καυσίμων παρουσίασε πέρυσι μείωση 8%, καθώς η κατανάλωση καυσίμων κίνησης μειώθηκε κατά μέσο 13% λόγω των περιορισμών στις μετακινήσεις ενώ το πετρέλαιο θέρμανσης σημείωσε αύξηση 15% λόγω των καιρικών συνθηκών, και της επιβολής του lockdown. Τα αεροπορικά καύσιμα εμφανίζουν πτώση σε ποσοστό 67% λόγω των περιοριστικών μέτρων και της μεγάλης μείωσης της τουριστικής κίνησης και τα ναυτιλιακά καύσιμα -33%, λόγω της περιορισμένης δραστηριότητας στους κλάδους ακτοπλοΐας και κρουαζιέρας.
Συνολικά, το 2020 υλοποιήθηκαν επενδύσεις ύψους 295 εκατ. ευρώ, ενώ βελτιώθηκε η χρηματοοικονομική ρευστότητα με επιπρόσθετη χρηματοδότηση για σκοπούς διαχείρισης κινδύνου και υλοποίησης επενδύσεων, καθώς και με επιτυχή αναχρηματοδότηση πιστωτικών γραμμών.
Το Διοικητικό Συμβούλιο των ΕΛΠΕ προτείνει προς τη Γενική Συνέλευση τη διανομή μερίσματος ύψους 0,10 ευρώ ανά μετοχή. Σημειώνεται ότι τόσο η κερδοφορία όσο και η πρόταση για διανομή μερίσματος έρχονται σε αντίθεση με τις προβλέψεις χρηματιστηριακών εταιρειών που ανέμεναν ότι το 2020 θα ήταν ζημιογόνο και δεν θα γινόταν διανομή μερίσματος.
Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ελληνικά Πετρέλαια, Ανδρέας Σιάμισιης, επεσήμανε: «Το γεγονός που χαρακτήρισε το 2020 ήταν χωρίς αμφιβολία η πανδημία COVID-19 και οι συνέπειες που προκάλεσε διεθνώς, με ιδιαίτερα αρνητικό αντίκτυπο στον κλάδο διύλισης. Σε ό,τι αφορά στον Όμιλο, σημαντικές ήταν οι προκλήσεις σε θέματα υγείας και ασφάλειας, αλλά και οι δυσμενείς επιπτώσεις στα λειτουργικά οικονομικά μας αποτελέσματα, άνω των 350 εκατ. ευρώ, λόγω μείωσης στη ζήτηση και της σημαντικής επιδείνωσης του περιβάλλοντος διύλισης, στα χειρότερα επίπεδα ιστορικά.
Σε αυτό το πρωτόγνωρο περιβάλλον, στοχεύσαμε στην προστασία του προσωπικού και των συνεργατών μας, κατορθώνοντας να περιορίσουμε την επίδραση της πανδημίας στη λειτουργία και να διασφαλίσουμε την επάρκεια προϊόντων για τις βασικές μας αγορές. Επιπλέον, διατηρήσαμε την παραγωγή σε υψηλά επίπεδα, την ώρα που πολλά διυλιστήρια περιόριζαν ή ακόμα και διέκοπταν τη δραστηριότητά τους, ενισχύοντας ταυτόχρονα την εξωστρέφειά μας με νέα αύξηση εξαγωγών.
Η επιτυχής και ασφαλής ολοκλήρωση του έργου συντήρησης και αναβάθμισης στο διυλιστήριο Ασπροπύργου ήταν μια ιδιαίτερη πρόκληση, λόγω του μεγέθους του έργου, αλλά και τις επιπλέον δυσκολίες λόγω διαχείρισης COVID-19 με την παρουσία άνω των 2.500 εργαζομένων καθημερινά. Ουσιαστική αναμένεται να είναι η βελτίωση τόσο της οικονομικής συνεισφοράς, όσο και των περιβαλλοντικών επιδόσεων του διυλιστηρίου, από το 2021.
Ως μια από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις στην Ελλάδα, θεωρήσαμε καθήκον μας να ενισχύσουμε με όλες μας τις δυνάμεις την εθνική προσπάθεια για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας, με ουσιαστική συνεισφορά στην πρώτη γραμμή του Εθνικού Συστήματος Υγείας αλλά και παροχή βοήθειας στις λοιπές χώρες όπου έχουμε εμπορική παρουσία.
Βλέποντας μπροστά, δεν αφήσαμε τις στρατηγικές μας προτεραιότητες να καθυστερήσουν. Σημαντική ήταν η πρόοδος αναφορικά με την υλοποίηση της στρατηγικής στο πλαίσιο της ενεργειακής μετάβασης, με κύριο επίτευγμα την ολοκλήρωση της εξαγοράς του Φ/Β έργου στην Κοζάνη, τη χρηματοδότησή του με ευνοϊκούς όρους και με τη συμμετοχή της EBRD, αλλά και την έναρξη των εργασιών κατασκευής εν μέσω μίας πολύ δύσκολης περιόδου για την περιοχή. Οι επενδύσεις σε έργα ενεργειακής μετάβασης και βιώσιμης ανάπτυξης θα αυξάνονται σταδιακά τα επόμενα χρόνια, υποστηρίζοντας την πραγματοποίηση των στόχων μας για βελτίωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος του Ομίλου κατά 50% μέσα στην τρέχουσα δεκαετία.
Αφήνουμε πίσω μας τη δυσκολότερη ίσως χρονιά για όλους και πιστεύουμε ότι οι συνθήκες θα ξεκινήσουν να ομαλοποιούνται στα επόμενα τρίμηνα, χωρίς όμως να παραβλέπουμε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε στην πορεία αυτή. Στο πλαίσιο αυτό, θα προταθεί προς τη Γενική Συνέλευση η καταβολή ενός μικρότερου μερίσματος που, αφενός εξαρτάται άμεσα από τα οικονομικά αποτελέσματα του έτους αλλά, κυρίως αντικατοπτρίζει την εκτίμηση για τη θετική πορεία του Ομίλου στο εγγύς μέλλον, παρά τις αυξημένες προκλήσεις.
Τα παραπάνω δε θα μπορούσαν να έχουν πραγματοποιηθεί χωρίς και τις προσπάθειες όλων των εργαζομένων του Ομίλου, που έδειξαν προσαρμοστικότητα και ανταποκρίθηκαν με επιτυχία σε αυτές τις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας και θα ήθελα να τους ευχαριστήσω για την ουσιαστική συνεισφορά τους».