ΕΣΣΕ: Το lockdown έπληξε τις χειμερινές εκπτώσεις
Μείωση τζίρου στις εννέα από τις 10 επιχειρήσεις δείχνει μελέτη έρευνα της Ελληνική Συνομοσπονδίας Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) σε 460 επιχειρήσεις. Μάλιστα όπως αναφέρεται, οι 4 στις 10 επιχειρήσεις που σημείωσαν κάμψη πωλήσεων, αυτή κυμάνθηκε άνω από 40%.
Ειδικότερα σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, κατά τις δύο πρώτες εβδομάδες των εκπτώσεων περίπου το 73% των επιχειρήσεων δήλωσε κάμψη του τζίρου, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020, δηλαδή τις δύο πρώτες εβδομάδες χειμερινών εκπτώσεων. Το ποσοστό αυτό διευρύνθηκε περαιτέρω σε 92% μόλις εφαρμόσθηκε το μερικό ή πλήρες lockdown των καταστημάτων λιανικής από το τέλος Ιανουαρίου και μετά.
Πάντως όπως παραδέχεται η ΕΣΕΕ, το κλείσιμο (μερικό ή ολικό) επηρέασε κυρίως τις μικρές επιχειρήσεις που δεν διαθέτουν ισχυρά εναλλακτικά (ηλεκτρονικά) κανάλια διάθεσης των προϊόντων. Σύμφωνα με την ΕΣΕΕ η κάμψη των πωλήσεων των επιχειρήσεων με ισχυρά ηλεκτρονικά κανάλια κυμάνθηκε σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα και κατά μέσο όρο -10% έως -20%. «Με βάση τα παραπάνω δεδομένα δεν είναι τυχαίο πως η εκπτωτική περίοδος, ειδικά για τις πολύ μικρές και μικρές εμπορικές επιχειρήσεις που παρουσιάζουν περιορισμένη ψηφιοποίηση, συνιστά μια ακόμα συνιστώσα στην προβληματική περίοδο λειτουργίας της αγοράς», αναφέρει η ανακοίνωση της ΕΣΕΕ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η τηλεφωνική επικοινωνία σε ποσοστό 42% αποτέλεσε το βασικότερο εναλλακτικό μέσο πωλήσεων, έναντι του ηλεκτρονικού καταστήματος σε ποσοστό 26%. Ένα 3% των επιχειρήσεων δηλώνει ότι πουλά προϊόντα μέσω κοινωνικών δικτύων και δυστυχώς ένα σημαντικό ποσοστό 28% επιχειρήσεων, δήλωσε ότι δεν πραγματοποίησε καθόλου πωλήσεις καθώς η επιχείρηση έμεινε εντελώς κλειστή.
Όπως έδειξαν και τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για την πορεία του λιανικού εμπορίου, σε κλαδικό επίπεδο τις χειρότερες επιδόσεις κατέγραψε ο κλάδος των ειδών ένδυσης και υπόδησης όπου το 96% των επιχειρήσεων αναφέρει κάμψη πωλήσεων κατά την περίοδο των εκπτώσεων. Οι επιχειρήσεις οικιακού εξοπλισμού δηλώνουν χειρότερες πωλήσεις φέτος σε ποσοστό 90% και οι επιχειρήσεις ειδών ψυχαγωγίας & αθλητικών ειδών σε ποσοστό 78%.
Ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι το 62% των συναλλαγών έγινε αποκλειστικά μέσω (πιστωτικής/χρεωστικής) κάρτας και μόλις το 10% μέσω μετρητών. Το υπόλοιπο 27% έγινε με συνδυασμό μετρητών και καρτών.
Ειδικότερα σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, κατά τις δύο πρώτες εβδομάδες των εκπτώσεων περίπου το 73% των επιχειρήσεων δήλωσε κάμψη του τζίρου, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020, δηλαδή τις δύο πρώτες εβδομάδες χειμερινών εκπτώσεων. Το ποσοστό αυτό διευρύνθηκε περαιτέρω σε 92% μόλις εφαρμόσθηκε το μερικό ή πλήρες lockdown των καταστημάτων λιανικής από το τέλος Ιανουαρίου και μετά.
Πάντως όπως παραδέχεται η ΕΣΕΕ, το κλείσιμο (μερικό ή ολικό) επηρέασε κυρίως τις μικρές επιχειρήσεις που δεν διαθέτουν ισχυρά εναλλακτικά (ηλεκτρονικά) κανάλια διάθεσης των προϊόντων. Σύμφωνα με την ΕΣΕΕ η κάμψη των πωλήσεων των επιχειρήσεων με ισχυρά ηλεκτρονικά κανάλια κυμάνθηκε σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα και κατά μέσο όρο -10% έως -20%. «Με βάση τα παραπάνω δεδομένα δεν είναι τυχαίο πως η εκπτωτική περίοδος, ειδικά για τις πολύ μικρές και μικρές εμπορικές επιχειρήσεις που παρουσιάζουν περιορισμένη ψηφιοποίηση, συνιστά μια ακόμα συνιστώσα στην προβληματική περίοδο λειτουργίας της αγοράς», αναφέρει η ανακοίνωση της ΕΣΕΕ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η τηλεφωνική επικοινωνία σε ποσοστό 42% αποτέλεσε το βασικότερο εναλλακτικό μέσο πωλήσεων, έναντι του ηλεκτρονικού καταστήματος σε ποσοστό 26%. Ένα 3% των επιχειρήσεων δηλώνει ότι πουλά προϊόντα μέσω κοινωνικών δικτύων και δυστυχώς ένα σημαντικό ποσοστό 28% επιχειρήσεων, δήλωσε ότι δεν πραγματοποίησε καθόλου πωλήσεις καθώς η επιχείρηση έμεινε εντελώς κλειστή.
Όπως έδειξαν και τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για την πορεία του λιανικού εμπορίου, σε κλαδικό επίπεδο τις χειρότερες επιδόσεις κατέγραψε ο κλάδος των ειδών ένδυσης και υπόδησης όπου το 96% των επιχειρήσεων αναφέρει κάμψη πωλήσεων κατά την περίοδο των εκπτώσεων. Οι επιχειρήσεις οικιακού εξοπλισμού δηλώνουν χειρότερες πωλήσεις φέτος σε ποσοστό 90% και οι επιχειρήσεις ειδών ψυχαγωγίας & αθλητικών ειδών σε ποσοστό 78%.
Ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι το 62% των συναλλαγών έγινε αποκλειστικά μέσω (πιστωτικής/χρεωστικής) κάρτας και μόλις το 10% μέσω μετρητών. Το υπόλοιπο 27% έγινε με συνδυασμό μετρητών και καρτών.