Αν η κυβέρνηση και οι αρμόδιοι φορείς εργαστούν από κοινού σε μια αποτελεσματική στρατηγική επανεκκίνησης, ο «βασιλιάς του θαλάσσιου τουρισμού», το yachting, θα καταγράψει έως και 30% με 40% περισσότερα έσοδα, όχι μόνο από το 2020, αλλά και από το 2019.
Συνεπώς, τα 6.300 ελληνικά τουριστικά σκάφη θα συνεχίσουν να συνεισφέρουν με 1,17 δισ. ετησίως και με 1,43% από το 20,8% με το οποίο συμβάλλει ο τουρισμός στο ΑΕΠ (2019). Σε αντίθεση με το αντίστοιχο 0,84% της κρουαζιέρας, που δεν διαθέτει σχεδόν ούτε ένα κρουαζιερόπλοιο ελληνικής σημαίας. Παρά ταύτα, τις τελευταίες ημέρες κάτι έχει αρχίσει να κινείται με τις ναυλώσεις.

«Περιμένουμε να ξεκινήσουν οι ναυλώσεις σκαφών, με τη δραστηριότητα να συγκεντρώνεται κυρίως από τις 15 Ιουνίου και έπειτα, ελπίζοντας στην επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν το φθινόπωρο», εκτίμησε σε επικοινωνία του με τα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» ο Αντώνης Στελλιάτος, πρόεδρος της Ενωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ).
στελλιατοσ_μαρινα2


ΟΙ ΠΡΩΤΟΙ ΝΑΥΛΩΤΕΣ
Οσο για το ποιοι διαμορφώνουν τους πρώτους ναυλωτές για το φετινό καλοκαίρι, αναφέρει το Ηνωμένο Βασίλειο, τις χώρες της Ε.Ε. και των ΗΑΕ. Βέβαια, κορυφαίος ναυλωτής παραμένουν σταθερά οι ΗΠΑ, όπου το τοπίο είναι ακόμη θολό όσον αφορά το άνοιγμα των πτήσεων. «Ο στόχος τώρα είναι να πετύχουμε αύξηση 50% σε σύγκριση με την περσινή χρονιά», τόνισε, ξεκαθαρίζοντας πως δεν υπάρχει άλλο περιθώριο για ρίσκο χρεοκοπίας το 2020. «Πρέπει να εργαστεί η Πολιτεία ώστε η κρίση της πανδημίας να μετατραπεί σε μια χρυσή ευκαιρία για τον ελληνικό τουρισμό και την οικονομία της χώρας», παρατήρησε, λέγοντας πως το yachting, συμπεριλαμβανομένων των ιστιοπλοϊκών σκαφών, είναι το μοναδικό ασφαλές μέσο για διακοπές και μετακίνηση.


ΚΛΕΙΣΤΗ ΓΙΑ ΟΛΟ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ Η ΔΙΩΡΥΓΑ
Ομως, την ώρα που φαίνονται τα πρώτα μηνύματα αισιοδοξίας, ένα δυσάρεστο γεγονός δυσκολεύει το σχέδιο επανεκκίνησης. «Μόλις ενημερωθήκαμε ότι ο Ισθμός της Κορίνθου θα παραμείνει κλειστός για όλο το καλοκαίρι, έπειτα από απόφαση του υπ. Υποδομών και Μεταφορών, λόγω των κατολισθήσεων στην περιοχή», πληροφορεί ο κ. Στελλιάτος. Τι σημαίνει αυτή η εξέλιξη για τον θαλάσσιο τουρισμό; «Αποκλείονται τα νησιά του Ιονίου. Ποιος θα κάνει 280 μίλια τον γύρο της Πελοποννήσου για να φτάσει στη Ζάκυνθο, συν άλλα 100 για να πάει στην Κέρκυρα;», διερωτάται, εξηγώντας πως οι τουρίστες θα αναγκαστούν να περιοριστούν στο Αιγαίο. «Αν έχουμε πάνω από 6-7 Μποφόρ, τα ναυλωμένα σκάφη θα πάρουν απαγορευτικό απόπλου και το Ιόνιο -κατεξοχήν προορισμός τον Ιούλιο και τον Αύγουστο θα δεχθεί ξένα σκάφη από την Αδριατική, την Ιταλία και τη γνωστή χώρα, που με τα προβλήματά μας την εξελίσσουμε σε κέντρο yachting», συμπληρώνει με απογοήτευση.

319


Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΠΕΡΙ ΚΑΜΠΟΤΑΖ
Εδώ ανοίγει και το πολύ σοβαρό ζήτημα του καμποτάζ και της περίφημης άρσης του, που ταλανίζει για χρόνια το ελληνικό yachting. «Δεν υπάρχει καμποτάζ», δηλώνει κάθετα ο πρόεδρος της ΕΠΕΣΤ. «Οποιοδήποτε σκάφος με σημαία είτε offshore είτε ευρωπαϊκή, αφού κάνει εγκατάσταση του brand στην Ελλάδα, μπορεί να πάρει άδεια επαγγελματικού σκάφους και να δραστηριοποιείται με τα προνόμια που έχει η ελληνική σημαία, χωρίς καμία διαφορά. Αρα, θα το ξαναπώ, δεν υφίσταται καμποτάζ». Οσο για τον λόγο που συμβαίνει αυτό, ο κ. Στελλιάτος μιλά για ξένα συμφέροντα, που εποφθαλμιούν τον κλάδο και συναινούν στην εξαφάνιση της ελληνικής σημαίας και την εισροή ξένων πληρωμάτων.


ΕΝ ΑΝΑΜΟΝΗ ΑΠΑΝΤΗΣΕΩΝ
Ο υπουργός Τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης, παρακολουθώντας το άνοιγμα του θαλάσσιου τουρισμού, έχει δεσμευτεί πως θα μελετήσει ένα ειδικό σχέδιο για το άνοιγμα του yachting. Σε επικοινωνία με τα «Π» και ερωτηθείς για το πώς προχωρά η κυβέρνηση όσον αφορά τα βασικά αιτήματα του κλάδου (π.χ., μείωση ενοικίων στις μαρίνες, μείωση φόρων, σταθερός συντελεστής ΦΠΑ, αναστολή ή κατάργηση ΤΕΠΑΗ, επιδότηση ΝΑΤ), είπε πως τα συγκεκριμένα τα διαχειρίζεται το υπουργείο Οικονομικών. Η εφημερίδα επικοινώνησε με το περιβάλλον του υπουργείου, μέσω του οποίου αποσαφηνίστηκε πως η μείωση ενοικίων στις μαρίνες, η μείωση φόρων και ο ΦΠΑ διενεργούνται από τον υφυπουργό Οικονομικών, Απόστολο Βεσυρόπουλο. Το θέμα επιδότησης του ΝΑΤ εμπίπτει στο υπουργείο Εργασίας και του ΤΕΠΑΗ στην ΑΑΔΕ.

ΛΗΤΩ ΜΗΣΙΑΚΟΥΛΗ
litomissiakouli@gmail.com

*ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» ΤΟ ΣΑΒΒΑΤΟ 22 ΜΑΙΟΥ 2021