Από «μαύρο πρόβατο» της Ευρώπης, η Ελλάδα χαρακτηρίζεται, πλέον, ως «next big thing» και η αντιμετώπιση από τις αγορές μόνο τυχαία δεν είναι, καθώς εκεί όπου άλλοτε κατέγραφαν «τρύπες», δυσκαμψίες και εχθρικό επιχειρηματικό περιβάλλον τώρα βλέπουν γόνιμο έδαφος για επενδύσεις μεγάλου βεληνεκούς. Το αμερικανικό ενδιαφέρον -και για προφανείς γεωπολιτικούς λόγους- για επενδύσεις στην ενέργεια είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου, ενώ το στενό μαρκάρισμα για σύσφιγξη των διμερών σχέσεων στο πεδίο της τεχνολογίας και της κυβερνοασφάλειας ήδη μεταφράζεται στην αυξανόμενη παρουσία αμερικανικών κολοσσών όπως η Microsoft στη χώρα μας. Αν συνυπολογίσει, δε, κανείς την υπό διαμόρφωση σύγκλιση ΗΠΑ - Ευρωπαίων απέναντι στον αθέμιτο ανταγωνισμό των κινεζικών κατά βάση κρατικών εταιρειών, μπορεί να αντιληφθεί τον ρόλο που θα παίξει η Ελλάδα ως πύλη εισόδου στην Ευρώπη. Εμπρακτο είναι και το γερμανικό ενδιαφέρον για εντονότερη επιχειρηματική παρουσία στη χώρα μας. Η στροφή στην πράσινη ανάπτυξη ανοίγει πεδίο για επενδύσεις στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και, όπως θυμίζουν κυβερνητικές πηγές, το Βερολίνο είχε εκδηλώσει σχετικό ενδιαφέρον από την εποχή των πρώτων μνημονίων. Οπως λένε αρμόδιες πηγές, το πείραμα της Αστυπάλαιας είναι μόνο η αρχή, καθώς γερμανικοί κολοσσοί ενδιαφέρονται για projects που σχετίζονται με την ηλεκτροκίνηση. Οι ίδιες πηγές σημειώνουν ότι η φετινή ΔΕΘ αποτελεί μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για τα deals, που ωρίμαζαν από πέρυσι κιόλας, όταν η τιμώμενη χώρα της Εκθεσης ήταν η Γερμανία. Η πρόβλεψη για αύξηση των επενδύσεων κατά 30,3% το 2022 και κατά σχεδόν 14%στην πενταετία αποτυπώνει με μάλλον συντηρητικές προβλέψεις αυτό που περιμένει το οικονομικό επιτελείο, ως αποτέλεσμα και των περίπου 57 δισ. ευρώ που θα πέσουν στην οικονομία μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης. Υπό αυτό το πρίσμα, αρμόδιες πηγές παραδέχονται ότι οι παραδοχές για ρυθμούς ανάπτυξης 4,5% την επόμενη τετραετία είναι μάλλον συγκρατημένες. Το μόνο σίγουρο είναι ότι το πλάνο, που πήρε το «πράσινο φως» από τις Βρυξέλλες και αιφνιδίασε ευχάριστα ακόμα και τους πιο δύστροπους τεχνοκράτες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στηρίζεται σε εμβληματικά έργα και επενδύσεις, που μπορούν να αλλάξουν επίπεδο τη χώρα.

1 Ενέργεια και επιχειρηματικότητα

Η επένδυση παρέχει χρηματοδοτική στήριξη σε ιδιωτικές εταιρείες για ενεργειακά αποδοτικές ανακαινίσεις των κτιρίων και των διαδικασιών τους. Περιλαμβάνει δύο υποπρογράμματα:
  1. Ανακαινίσεις ενεργειακής απόδοσης στον τριτογενή και τον δευτερογενή τομέα για μεσαίες, μεγάλες και πολύ μεγάλες επιχειρήσεις και
  2. εγκατάσταση ενεργειακά αποδοτικού εξοπλισμού σε πολύ μικρές επιχειρήσεις.

2 Produc-E Green

Το πρώτο έργο στοχεύει στην πλευρά της προσφοράς στον τομέα της ηλεκτροκίνησης. Παρέχει στήριξη για την ανάπτυξη πάνω από 10 εγκαταστάσεων με τμήματα έρευνας και ανάπτυξης για καινοτόμα προϊόντα ή υπηρεσίες, όπως την ανακύκλωση συσσωρευτών ηλεκτρικών αυτοκινήτων μέσω της επαναχρησιμοποίησης πρώτων υλών, όπως του λιθίου και του κοβαλτίου, ή τον σχεδιασμό ηλεκτρικών οχημάτων και σημείων φόρτισης κανονικής ή υψηλής ισχύος. Το δεύτερο έργο παρέχει στήριξη για την ανάπτυξη της πρώτης εγκατάστασης αποθήκευσης CO2 στην Ελλάδα. Η εγκατάσταση δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα σχεδιάζεται να παρέχει μακροπρόθεσμη αποθήκευση του CO2 που δεσμεύεται από τοπικές πηγές εκπομπών (σε απόσταση έως 150 χλμ.) και οδηγείται στην εγκατάσταση μέσω αγωγού, ενώ το CO2 που δεσμεύεται σε απομακρυσμένες τοποθεσίες μεταφέρεται με πλοίο και εισέρχεται σε εγκατάσταση ενδιάμεσης αποθήκευσης. Η εγκατάσταση δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα θα έχει αρχικά δυναμικότητα που αντιστοιχεί σε ρυθμό έγχυσης CO2 της τάξης ενός εκατομμυρίου τόνων/ έτος και θα παρέχει δυναμικότητα για τουλάχιστον 25 έτη.

3 Ηλεκτροκίνηση

  1. Στήριξη της εγκατάστασης δημόσια διαθέσιμων σημείων φόρτισης σε βασικές αστικές και περιαστικές τοποθεσίες και σημεία ενδιαφέροντος (όπως αεροδρόμια, αυτοκινητόδρομους, λιμένες και χώρους στάθμευσης).
  2. Αντικατάσταση παλαιότερων λεωφορείων με 220 νέα ηλεκτρικά.
  3. Κίνητρα για την αντικατάσταση παλαιότερων ταξί με 2.000 ηλεκτρικά οχήματα με συσσωρευτή.
  4. Μεταρρύθμιση της νομοθεσίας για τις υποχρεώσεις παροχής δημόσιας υπηρεσίας όσον αφορά τις εταιρείες εκμετάλλευσης λεωφορείων (ΚΤΕΛ).
  5. Εκπόνηση μελέτης σκοπιμότητας για την ίδρυση οργανισμού για τις ηλεκτρικές μεταφορές

4 Υποδομές διαχείρισης αστικών λυμάτων και λυματολάσπης από την επεξεργασία λυμάτων

Αποτελείται από τρία υποέργα:
  1. Κατασκευή 37 νέων υποδομών του δικτύου αποχέτευσης και Σταθμών Επεξεργασίας Λυμάτων (ΣΕΛ).
  2. Αναβάθμιση, επέκταση και εκσυγχρονισμός 11 ΣΕΛ και επαναχρησιμοποίηση των επεξεργασμένων υδάτων.
  3. Κατασκευή 16 υποδομών διαχείρισης λυματολάσπης από ΣΕΛ.

5 Υποθαλάσσια καλώδια οπτικών ινών

Τοποθέτηση σύγχρονων, υποθαλάσσιων καλωδίων οπτικών ινών, που θα συνδέσουν την ηπειρωτική Ελλάδα με τα νησιά της και την Κύπρο. Αποσκοπεί στην άρση ενός σημαντικού εμποδίου στη διαθεσιμότητα ευρυζωνικών υπηρεσιών υψηλής ταχύτητας στους τελικούς χρήστες, τόσο μέσω σταθερών όσο και μέσω κινητών δικτύων, καθώς και στη βελτίωση της χωρητικότητας και της ανθεκτικότητας της υποδομής οπισθόζευξης για τη στήριξη της τεχνολογίας 5G.

6 Εξυπνες πόλεις

Στόχος της επένδυσης είναι ο σταδιακός μετασχηματισμός 11 ελληνικών πόλεων σε «έξυπνες» πόλεις μέσω της ανάπτυξης νέων υποδομών, ψηφιακών πλατφορμών και πληροφοριακών συστημάτων.

7 THORAX

Επιλέξιμο ολιστικό, υβριδικό, επιχειρησιακό, αυτόνομο σύστημα: Η επένδυση αφορά τη δημιουργία ενός συστήματος πληροφόρησης «επόμενης γενιάς», το οποίο αναμένεται να συνδυάζει διαφορετικούς τύπους και μορφές συνεργατικών υποδομών για την ενίσχυση της λήψης αποφάσεων των θεσμικών οργάνων σε πραγματικό χρόνο.

Το σύστημα αποτελείται από τεχνολογίες αιχμής, όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη, και είναι σχεδιασμένο με σκοπό να ανταποκρίνεται στις ανάγκες ποικίλου φάσματος τελικών χρηστών σε μακροπρόθεσμη βάση. Αναμένεται να συμβάλει στη διαχείριση των συνόρων, την καταπολέμηση του εγκλήματος και της τρομοκρατίας, την κυβερνοασφάλεια, την προστασία και την ανθεκτικότητα των υποδομών ζωτικής σημασίας, την έρευνα και διάσωση και την ανθεκτικότητα στις καταστροφές.