«Έπεσαν» οι υπογραφές για τον αγωγό φυσικού αερίου Ελλάδας και Βόρειας Μακεδονίας
Ο αγωγός θα έχει συνολικό μήκος 123 χιλιόμετρα και θα συνδέει το ελληνικό σύστημα στη Ν. Μεσημβρία με το σύστημα της Βόρειας Μακεδονίας στο Νεγκότινο
Yπεγράφη η διακυβερνητική συμφωνία για την κατασκευή του διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας - Βόρειας Μακεδονίας, μεταξύ του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστα Σκρέκα και του υπουργού Οικονομίας της Βόρειας Μακεδονίας, Kreshnik Bekteshi.
Eνισχύεται ο γεωπολιτικός ρόλος της Ελλάδας
Κατά τις δηλώσεις του, ο κ.Σκρέκας ανέφερε ότι: Ο αγωγός φυσικού αερίου που θα συνδέει τα συστήματα της Ελλάδας και της Βόρειας Μακεδονίας ενισχύει τον γεωπολιτικό ρόλο της χώρας μας ως κόμβου για τον εφοδιασμό της περιοχής με φυσικό αέριο, αυξάνει την ασφάλεια εφοδιασμού της γειτονικής χώρας διαφοροποιώντας τις πηγές προμήθειας και βοηθά την απανθρακοποίηση της οικονομίας της.
Συγκεκριμένα, η συμφωνία υπεγράφη παρουσία του πρωθυπουργού της Βόρειας Μακεδονίας Ζόραν Ζάεφ, του πρέσβη των ΗΠΑ στην Ελλάδα, Τζέφρι Πάιατ και της διευθύνουσας συμβούλου του ΔΕΣΦΑ, Maria Rita Galli.
Όπως τόνισε μεταξύ άλλων ο κ.Σκρέκας, ο αγωγός θα έχει συνολικό μήκος 123 χιλιόμετρα και θα συνδέει το ελληνικό σύστημα στη Ν. Μεσημβρία με το σύστημα της Β. Μακεδονίας στο Νεγκότινο. Θα έχει μεταφορική ικανότητα 1,5 δισ. κυβικών μέτρων το χρόνο με δυνατότητα διπλασιασμού ενώ το ύψος της επένδυσης αναμένεται να φθάσει σε 110 εκατ. ευρώ. Η τελική επενδυτική απόφαση αναμένεται να ληφθεί ως το τέλος του έτους ή στις αρχές του 2022.
Ο κ. Bekteshi έκανε λόγο για ιστορική στιγμή μετά από πολυετείς προσπάθειες της κυβέρνησης της γειτονικής χώρας ενώ τόνισε ότι η συμφωνία είναι σημαντική για τη διαφοροποίηση των πηγών, την ασφάλεια και τη σταθερότητα εφοδιασμού της ευρύτερης περιοχής.
Η διακυβερνητική συμφωνία υπεγράφη στο περιθώριο του συνεδρίου του Economist που πραγματοποιείται στην Αθήνα. Κατά την ομιλία του στο συνέδριο ο κ. Σκρέκας αναφέρθηκε στους στόχους της ενεργειακής και κλιματικής πολιτικής και στις επενδύσεις ύψους 44 δισ. ευρώ που αναμένονται στον τομέα ως το 2030 ενώ ανέφερε ότι με τα κίνητρα που δόθηκαν πλέον ένα στα δέκα νέα οχήματα που πωλούνται είναι ηλεκτρικά ή plug in υβριδικά.
Ο διευθύνων σύμβουλος του αγωγού IGI Poseidon, Pierre Vergerio, σημείωσε ότι τα αποθέματα φυσικού αερίου στην Ανατολική Μεσόγειο επαρκούν για την κάλυψη της τοπικής ζήτησης αλλά και για τη διοχέτευση ποσότητας 25 δισ. κυβικών μέτρων προς την Ευρώπη μέσω του αγωγού EastMed ή σε υγροποιημένη μορφή. Ανέφερε δε ότι "είμαστε έτοιμοι να λάβουμε την τελική επενδυτική απόφαση" καθώς το έργο του EastMed είναι τεχνικά εφικτό και οικονομικά ανταγωνιστικό.
Eνισχύεται ο γεωπολιτικός ρόλος της Ελλάδας
Κατά τις δηλώσεις του, ο κ.Σκρέκας ανέφερε ότι: Ο αγωγός φυσικού αερίου που θα συνδέει τα συστήματα της Ελλάδας και της Βόρειας Μακεδονίας ενισχύει τον γεωπολιτικό ρόλο της χώρας μας ως κόμβου για τον εφοδιασμό της περιοχής με φυσικό αέριο, αυξάνει την ασφάλεια εφοδιασμού της γειτονικής χώρας διαφοροποιώντας τις πηγές προμήθειας και βοηθά την απανθρακοποίηση της οικονομίας της. Συγκεκριμένα, η συμφωνία υπεγράφη παρουσία του πρωθυπουργού της Βόρειας Μακεδονίας Ζόραν Ζάεφ, του πρέσβη των ΗΠΑ στην Ελλάδα, Τζέφρι Πάιατ και της διευθύνουσας συμβούλου του ΔΕΣΦΑ, Maria Rita Galli.
Όπως τόνισε μεταξύ άλλων ο κ.Σκρέκας, ο αγωγός θα έχει συνολικό μήκος 123 χιλιόμετρα και θα συνδέει το ελληνικό σύστημα στη Ν. Μεσημβρία με το σύστημα της Β. Μακεδονίας στο Νεγκότινο. Θα έχει μεταφορική ικανότητα 1,5 δισ. κυβικών μέτρων το χρόνο με δυνατότητα διπλασιασμού ενώ το ύψος της επένδυσης αναμένεται να φθάσει σε 110 εκατ. ευρώ. Η τελική επενδυτική απόφαση αναμένεται να ληφθεί ως το τέλος του έτους ή στις αρχές του 2022.
Ο κ. Bekteshi έκανε λόγο για ιστορική στιγμή μετά από πολυετείς προσπάθειες της κυβέρνησης της γειτονικής χώρας ενώ τόνισε ότι η συμφωνία είναι σημαντική για τη διαφοροποίηση των πηγών, την ασφάλεια και τη σταθερότητα εφοδιασμού της ευρύτερης περιοχής.
Η διακυβερνητική συμφωνία υπεγράφη στο περιθώριο του συνεδρίου του Economist που πραγματοποιείται στην Αθήνα. Κατά την ομιλία του στο συνέδριο ο κ. Σκρέκας αναφέρθηκε στους στόχους της ενεργειακής και κλιματικής πολιτικής και στις επενδύσεις ύψους 44 δισ. ευρώ που αναμένονται στον τομέα ως το 2030 ενώ ανέφερε ότι με τα κίνητρα που δόθηκαν πλέον ένα στα δέκα νέα οχήματα που πωλούνται είναι ηλεκτρικά ή plug in υβριδικά.
Ο διευθύνων σύμβουλος του αγωγού IGI Poseidon, Pierre Vergerio, σημείωσε ότι τα αποθέματα φυσικού αερίου στην Ανατολική Μεσόγειο επαρκούν για την κάλυψη της τοπικής ζήτησης αλλά και για τη διοχέτευση ποσότητας 25 δισ. κυβικών μέτρων προς την Ευρώπη μέσω του αγωγού EastMed ή σε υγροποιημένη μορφή. Ανέφερε δε ότι "είμαστε έτοιμοι να λάβουμε την τελική επενδυτική απόφαση" καθώς το έργο του EastMed είναι τεχνικά εφικτό και οικονομικά ανταγωνιστικό.