Σιδηρόδρομοι: Διαγωνισμοί για έργα 3,3 δισ. εντός του Αυγούστου
Μέσα στον Αύγουστο ή το αργότερο στις αρχές Σεπτεμβρίου ξεκινούν οι διαγωνισμοί της ΕΡΓΟΣΕ για έξι έργα στρατηγικής σημασίας που αφορούν συνδέσεις του σιδηροδρομικού δικτύου με λιμάνια της χώρας.
Πρόκειται για διαγωνισμούς με συνολικό εκτιμώμενο ύψος κοντά στα 3,3 δισ. ευρώ που θα προχωρήσουν με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου.
Ταυτόχρονα θα βγουν στον αέρα και έξι διαγωνισμοί για την επιλογή αντίστοιχων συμβούλων οι οποίοι θα αναλάβουν να συντονίσουν τον ανταγωνιστικό διάλογο με τους υποψηφίους που θα εκδηλώσουν αρχικό ενδιαφέρον.
Εκτιμάται πως σε περίπου ενάμισι χρόνο θα έχει συναποφασιστεί η βέλτιστη τεχνική λύση για κάθε έργο ώστε στη συνέχεια να υποβληθούν δεσμευτικές προσφορές.
Για πρώτη φορά, οι ανάδοχοι θα αναλάβουν να παραδώσουν τα έργα «με το κλειδί στο χέρι» δηλαδή έτοιμα να λειτουργήσουν, χωρίς να απαιτούνται πρόσθετοι διαγωνισμοί (π.χ. για τη σηματοδότηση ή την ηλεκτροκίνηση) όπως συμβαίνει σήμερα.
Όπως έχει υποστηρίξει ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής τα έξι έργα συνδράμουν στην στρατηγική επιλογή της χώρας για τη μετατροπή της Ελλάδας σε διαμετακομιστικό κέντρο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης καθώς επιτρέπουν τη σύνδεση κύριων λιμένων της χώρας µε τον βασικό σιδηροδρομικό άξονα και ενισχύουν τη διασυνοριακή σιδηροδρομική σύνδεση µε την υπόλοιπη νοτιοανατολική Ευρώπη.
Πρόκειται για τη σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Τοξότες (την ανατολική σιδηροδρομική Εγνατία) με προϋπολογισμό 1,3 δισ. ευρώ, το τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο (815 εκατ. ευρώ), τη σύνδεση του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» με τα λιμάνια της Ραφήνας (300 εκατ. ευρώ) και του Λαυρίου (380 εκατ.), τη σύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με το λιμάνι της Πάτρας (514 εκατ. ευρώ) και τη σύνδεση του 6ου προβλήτα του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) με το δίκτυο που προωθείται μαζί με τον προαστιακό σιδηρόδρομο της Δυτικής Θεσσαλονίκης ως ενιαία εργολαβία.
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ Χρ. Βίνης έχει τονίσει πως επελέγη η διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου επειδή τα συγκεκριμένα έργα «είναι τεχνικά πολύπλοκα και ο καθορισμός των κατάλληλων προδιαγραφών και των όρων εκτέλεσης των συμβάσεων κατασκευής τους δεν είναι δυνατόν να καθοριστεί µε ακρίβεια εκ των προτέρων, όπως απαιτεί η δημοπράτηση µε μειοδοτικό διαγωνισμό».
Ο διάλογος με τους υποψηφίους αναδόχους «αποσκοπεί στην ανάλυση μίας ή και περισσότερων κατάλληλων και εφαρμόσιμων εναλλακτικών, επιτρέποντας την πλέον βέλτιστη τεχνικά και οικονομικά λύση».
Μέσω του ανταγωνιστικού διαλόγου επιτυγχάνεται, κατά τον κ. Βίνη, επίσπευση της διαδικασίας ωρίμανσης των έργων, δυνατότητα εφαρμογής καινοτόμων λύσεων, ενώ διασφαλίζεται η τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων υλοποίησης αφού τόσο η μελέτη, όσο και το τεύχος δημοπράτησης συντάσσονται με τη συνεργασία των υποψηφίων.
Για να επιταχυνθεί η ωρίμανση των έξι έργων, στην ΕΡΓΟΣΕ θα προσλάβουν έξι τεχνικούς συμβούλους οι οποίοι και θα αναλάβουν να συντονίσουν τον ανταγωνιστικό διάλογο με τους διεκδικητές.
Παράλληλα με την ωρίμανση των διαγωνισμών θα προχωρήσει και η διαδικασία αναζήτησης των πόρων που απαιτούνται για τη χρηματοδότηση των έργων. Αυτή τη στιγμή εξετάζονται διάφορα σενάρια.
Κάποια έργα ενδέχεται να ενταχθούν στο νέο ΕΣΠΑ όπως η σύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με το λιμάνι της Πάτρας, η επέκταση του προαστιακού σιδηροδρόμου μέχρι το λιμάνι του Λαυρίου και η σύνδεση του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ (και ο προαστιακός).
Για κάποια άλλα έργα εξετάζεται η ένταξή τους σε άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπως το Connecting Europe Facility (CEF).
Οι τελικές αποφάσεις θα εξαρτηθούν από τις διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Το μεγαλύτερο από τα νέα έργα είναι η νέα σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη – Νέα Καρβάλη – Τοξότες, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 1,32 δισ. ευρώ.
Πρόκειται για μονή σιδηροδρομική γραμμή (κατά τμήματα διπλή), μήκους 206 χιλιομέτρων που ενώνει τη Θεσσαλονίκη µε την Καβάλα και ταυτόχρονα θα συνδέει το υπό ανάπτυξη λιμάνι της Νέας Καρβάλης µε το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο στην περιοχή των Τοξοτών Ξάνθης, διασχίζοντας το ανατολικό τμήμα του Nομού Καβάλας.
Το δεύτερο μεγαλύτερο έργο είναι η αναβάθμιση της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, προϋπολογισμού 815 εκατ. ευρώ, που στην ουσία αποτελεί τμήμα του ευρύτερου σχεδίου για σύνδεση των λιμανιών του Αιγαίου με τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας στην Βουλγαρία.
Το έργο περιλαμβάνει την αναβάθμιση της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής μέχρι τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα, συνολικού μήκους 178 χιλιομέτρων, την εγκατάσταση συστήµατος ηλεκτροκίνησης και σηµατοδότησης, την βελτίωση σύνδεσης της υφιστάµενης σιδηροδροµικής γραµµής µε το βουλγαρικό σιδηρόδροµο στο Ορµένιο, κ.α.
Στόχος του υπουργείου Υποδομών είναι να προχωρήσει επιτέλους και το έργο σύνδεσης του λιμανιού της Πάτρας με το σιδηροδρομικό δίκτυο καθώς οι αντιδράσεις τοπικών παραγόντων έχουν οδηγήσει σε μεγάλες καθυστερήσεις.
Το έργο που σχεδιάζεται, ύψους 429 εκατ. ευρώ, αφορά την κατασκευή διπλής σιδηροδρομικής γραμμής 10,9 χιλιομέτρων (στο τελευταίο 1,5 χιλιόμετρο η γραμμή θα είναι μονή), με υπόγεια διέλευση από τον πυκνό αστικό ιστό της πόλης της Πάτρας (συνολικού µήκους 5,16 χιλιομέτρων).
Προβλέπεται, επίσης, η εξασφάλιση λειτουργίας του προαστιακού µε την διατήρηση των οχτώ σιδηροδροµικών στάσεων που λειτουργούν και σήµερα.
Πρόκειται για διαγωνισμούς με συνολικό εκτιμώμενο ύψος κοντά στα 3,3 δισ. ευρώ που θα προχωρήσουν με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου.
Ταυτόχρονα θα βγουν στον αέρα και έξι διαγωνισμοί για την επιλογή αντίστοιχων συμβούλων οι οποίοι θα αναλάβουν να συντονίσουν τον ανταγωνιστικό διάλογο με τους υποψηφίους που θα εκδηλώσουν αρχικό ενδιαφέρον.
Εκτιμάται πως σε περίπου ενάμισι χρόνο θα έχει συναποφασιστεί η βέλτιστη τεχνική λύση για κάθε έργο ώστε στη συνέχεια να υποβληθούν δεσμευτικές προσφορές.
Για πρώτη φορά, οι ανάδοχοι θα αναλάβουν να παραδώσουν τα έργα «με το κλειδί στο χέρι» δηλαδή έτοιμα να λειτουργήσουν, χωρίς να απαιτούνται πρόσθετοι διαγωνισμοί (π.χ. για τη σηματοδότηση ή την ηλεκτροκίνηση) όπως συμβαίνει σήμερα.
Όπως έχει υποστηρίξει ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής τα έξι έργα συνδράμουν στην στρατηγική επιλογή της χώρας για τη μετατροπή της Ελλάδας σε διαμετακομιστικό κέντρο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης καθώς επιτρέπουν τη σύνδεση κύριων λιμένων της χώρας µε τον βασικό σιδηροδρομικό άξονα και ενισχύουν τη διασυνοριακή σιδηροδρομική σύνδεση µε την υπόλοιπη νοτιοανατολική Ευρώπη.
Πρόκειται για τη σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Τοξότες (την ανατολική σιδηροδρομική Εγνατία) με προϋπολογισμό 1,3 δισ. ευρώ, το τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο (815 εκατ. ευρώ), τη σύνδεση του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» με τα λιμάνια της Ραφήνας (300 εκατ. ευρώ) και του Λαυρίου (380 εκατ.), τη σύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με το λιμάνι της Πάτρας (514 εκατ. ευρώ) και τη σύνδεση του 6ου προβλήτα του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) με το δίκτυο που προωθείται μαζί με τον προαστιακό σιδηρόδρομο της Δυτικής Θεσσαλονίκης ως ενιαία εργολαβία.
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ Χρ. Βίνης έχει τονίσει πως επελέγη η διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου επειδή τα συγκεκριμένα έργα «είναι τεχνικά πολύπλοκα και ο καθορισμός των κατάλληλων προδιαγραφών και των όρων εκτέλεσης των συμβάσεων κατασκευής τους δεν είναι δυνατόν να καθοριστεί µε ακρίβεια εκ των προτέρων, όπως απαιτεί η δημοπράτηση µε μειοδοτικό διαγωνισμό».
Ο διάλογος με τους υποψηφίους αναδόχους «αποσκοπεί στην ανάλυση μίας ή και περισσότερων κατάλληλων και εφαρμόσιμων εναλλακτικών, επιτρέποντας την πλέον βέλτιστη τεχνικά και οικονομικά λύση».
Μέσω του ανταγωνιστικού διαλόγου επιτυγχάνεται, κατά τον κ. Βίνη, επίσπευση της διαδικασίας ωρίμανσης των έργων, δυνατότητα εφαρμογής καινοτόμων λύσεων, ενώ διασφαλίζεται η τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων υλοποίησης αφού τόσο η μελέτη, όσο και το τεύχος δημοπράτησης συντάσσονται με τη συνεργασία των υποψηφίων.
Για να επιταχυνθεί η ωρίμανση των έξι έργων, στην ΕΡΓΟΣΕ θα προσλάβουν έξι τεχνικούς συμβούλους οι οποίοι και θα αναλάβουν να συντονίσουν τον ανταγωνιστικό διάλογο με τους διεκδικητές.
Παράλληλα με την ωρίμανση των διαγωνισμών θα προχωρήσει και η διαδικασία αναζήτησης των πόρων που απαιτούνται για τη χρηματοδότηση των έργων. Αυτή τη στιγμή εξετάζονται διάφορα σενάρια.
Κάποια έργα ενδέχεται να ενταχθούν στο νέο ΕΣΠΑ όπως η σύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με το λιμάνι της Πάτρας, η επέκταση του προαστιακού σιδηροδρόμου μέχρι το λιμάνι του Λαυρίου και η σύνδεση του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ (και ο προαστιακός).
Για κάποια άλλα έργα εξετάζεται η ένταξή τους σε άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπως το Connecting Europe Facility (CEF).
Οι τελικές αποφάσεις θα εξαρτηθούν από τις διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Το μεγαλύτερο από τα νέα έργα είναι η νέα σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη – Νέα Καρβάλη – Τοξότες, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 1,32 δισ. ευρώ.
Πρόκειται για μονή σιδηροδρομική γραμμή (κατά τμήματα διπλή), μήκους 206 χιλιομέτρων που ενώνει τη Θεσσαλονίκη µε την Καβάλα και ταυτόχρονα θα συνδέει το υπό ανάπτυξη λιμάνι της Νέας Καρβάλης µε το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο στην περιοχή των Τοξοτών Ξάνθης, διασχίζοντας το ανατολικό τμήμα του Nομού Καβάλας.
Το δεύτερο μεγαλύτερο έργο είναι η αναβάθμιση της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, προϋπολογισμού 815 εκατ. ευρώ, που στην ουσία αποτελεί τμήμα του ευρύτερου σχεδίου για σύνδεση των λιμανιών του Αιγαίου με τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας στην Βουλγαρία.
Το έργο περιλαμβάνει την αναβάθμιση της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής μέχρι τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα, συνολικού μήκους 178 χιλιομέτρων, την εγκατάσταση συστήµατος ηλεκτροκίνησης και σηµατοδότησης, την βελτίωση σύνδεσης της υφιστάµενης σιδηροδροµικής γραµµής µε το βουλγαρικό σιδηρόδροµο στο Ορµένιο, κ.α.
Στόχος του υπουργείου Υποδομών είναι να προχωρήσει επιτέλους και το έργο σύνδεσης του λιμανιού της Πάτρας με το σιδηροδρομικό δίκτυο καθώς οι αντιδράσεις τοπικών παραγόντων έχουν οδηγήσει σε μεγάλες καθυστερήσεις.
Το έργο που σχεδιάζεται, ύψους 429 εκατ. ευρώ, αφορά την κατασκευή διπλής σιδηροδρομικής γραμμής 10,9 χιλιομέτρων (στο τελευταίο 1,5 χιλιόμετρο η γραμμή θα είναι μονή), με υπόγεια διέλευση από τον πυκνό αστικό ιστό της πόλης της Πάτρας (συνολικού µήκους 5,16 χιλιομέτρων).
Προβλέπεται, επίσης, η εξασφάλιση λειτουργίας του προαστιακού µε την διατήρηση των οχτώ σιδηροδροµικών στάσεων που λειτουργούν και σήµερα.