Το τριήμερο του Σκλαβενίτη, η πολύπαθη ΛΑΡΚΟ και η επένδυση που… περίμενε μια γέννα
Το ράλι της τιμής του φυσικού αερίου
-Πολύ φοβόμαστε ότι ο μηχανισμός επιδότησης, που ενεργοποιείται από τον Σεπτέμβριο, δεν θα είναι αρκετός για να καλύψει το υψηλότερο κόστος ηλεκτρικής ενέργειας για τα νοικοκυριά, ενώ φαντάζει μονόδρομος η επέκταση -και η ενίσχυσή του- πέρα από τον Δεκέμβριο. Την ώρα που ο αρμόδιος υπουργός Περιβάλλοντος έδινε διευκρινίσεις για τον τρόπο επιδότησης, στην αγορά γινόταν χαμός. Η τιμή του φυσικού αερίου έφτασε σε υπερδιπλάσια επίπεδα από την αρχή του χρόνου (+110%), η τιμή των δικαιωμάτων ρύπων «έτρεχε» με ρυθμούς 84,6% και η χονδρική τιμή «πετούσε» στα όρια των 173 ευρώ, ενώ τα συγκριτικά στοιχεία που παρουσίαζε ο κ. Σκρέκας είχαν μείνει στα 121,8 ευρώ.
-Και μιας και μιλάμε για συγκριτικά στοιχεία, έχει πολύ ενδιαφέρον ότι ενώ η Ελλάδα κινούνταν στον ευρωπαϊκό μέσο όρο των χονδρικών τιμών ως τον Απρίλιο, το Μάιο «τσίμπησε», ενώ από τον Ιούνιο και μετά το πράγμα ξέφυγε, ανεβάζοντας την Ελλάδα στην κορυφή της κατάταξης (μέσος όρος) από την αρχή του χρόνου ως σήμερα…
Έπεται συνέχεια στα ράφια των σούπερ – μάρκετ
-Μπορεί στο οικονομικό επιτελείο να επιμένουν ότι οι ανατιμήσεις είναι προσωρινές, ωστόσο, αυτό δεν αλλάζει το δεδομένο ότι το ψωμάκι έγινε «αλμυρότερο» κατά 12- 13% κι έπεται συνέχεια στα ράφια των σούπερ – μάρκετ. Ήδη η ΕΛΣΤΑΤ ανακοίνωσε αύξηση 1,3% στις τιμές εισαγωγής στη βιομηχανία τροφίμων κι αυτό σημαίνει ανατιμήσεις σε τυποποιημένα προϊόντα και βλέπουμε…
!!Θριαμβευτικά για την Ελλάδα τα στοιχεία που δημοσίευσε η Eurostat και αφορούν στον αριθμό των πτήσεων τον Αύγουστο. Η Ελλάδα είχε, λοιπόν, τη μικρότερη διαφορά από τα επίπεδα του 2019 και συγκεκριμένα μόλις 7,1%, όταν στην Ισπανία, την Ιταλία και την Πορτογαλία η διαφορά είναι 27%!
Το τριήμερο του Σκλαβενίτη
-Εάν και μετράει μόλις δέκα μήνες από τότε που ξεκίνησε τη λειτουργία του το e-shop του Σκλαβενίτη, η αποδοχή στην Αθήνα ήταν τόσο μεγάλη που κατά περιόδους δεν προλάβαινε να εξυπηρετήσει τους πελάτες την επόμενη ημέρα. Η επιστροφή του Σεπτεμβρίου οδήγησε την εταιρεία να ενημερώνει ότι οι παραγγελίες θα παραδίδονται σε κάποιες περιοχές μετά από τρεις ημέρες. Φυσικά υπάρχει και η εναλλακτική μέσω της συνεργασίας με την e-food όπου μία πιο περιορισμένη συλλογή παραδίδεται αυθημερόν σε πολλές πόλεις της Ελλάδας.
Η επένδυση που… περίμενε μια γέννα
-Πολλοί ήταν κατά καιρούς οι λόγοι που καθυστερούσαν τις επενδύσεις. Σε «κλειστή» σύσκεψη με στελέχη του οικονομικού επιτελείου στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο της 85ης ΔΕΘ, επιχειρηματίας εξιστόρησε τη δική του – απίστευτη αλλά… ελληνική – ιστορία: Η εταιρεία του προωθώντας ένα επενδυτικό σχέδιο κατέθεσε τον φάκελο για την άδεια στο τοπικό πολεοδομικό γραφείο. Τον φάκελο χρεώθηκε μηχανικός, η οποία, όμως, ήταν έγκυος και λίγο αργότερα πήρε την άδεια εγκυμοσύνης.
-Η υπηρεσία δεν μερίμνησε να χρεώσει τον φάκελο σε κάποιον άλλο ή κάποια άλλη μηχανικό, με αποτέλεσμα η εταιρεία να περιμένει -είχε κι άλλη επιλογή;- ώσπου να γεννήσει με το καλό η μηχανικός, να παρέλθει το διάστημα της άδειας λοχείας για να επιστρέψει στην εργασία της και να ολοκληρώσει την αδειοδότηση! Στο οικονομικό επιτελείο εκτιμούν, πάντως, ότι με τις παρεμβάσεις της πρώτης διετίας, ο χρόνος στις αδειοδοτήσεις έχει συντμηθεί κατά 40-50% συγκριτικά με το παρελθόν, ποσοστό που πρόκειται να αυξηθεί έτι περαιτέρω στο 60-70% με το προωθούμενο θεσμικό πλαίσιο.
Το εργοστάσιο της Next.e.GO Mobile
Τέσσερις περιοχές – η Λάρισα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη και η Πάτρα – εξετάζονται από την γερμανική Next.e.GO Mobile ως πιθανές έδρες του εργοστασίου κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων που θέλει να λειτουργήσει στην Ελλάδα. Έτσι ακούγεται και πιθανώς το έχετε διαβάσει. Η εταιρεία, που ελέγχεται από αλβανικής καταγωγής επιχειρηματική οικογένεια με ισχυρή παρουσία στη Γερμανία, θέλει, λέει, να βρίσκεται η μονάδα κοντά σε λιμάνι. Αυτό τον καιρό γίνονται και επισκέψεις στις συγκεκριμένες πόλεις σε αναζήτηση των οικοπέδων που μπορούν να φιλοξενήσουν το εργοστάσιο.
Θέλεις κανείς να ιδιωτικοποιηθεί η ΛΑΡΚΟ;
-Για πολλά χρόνια βρίσκονταν στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ η ΛΑΡΚΟ χωρίς να αναφέρεται κουβέντα στις εκθέσεις του Ταμείου και στα γνωστά Asset Development Plans (ADPs), τα σχέδια αξιοποίησης περιουσιακών στοιχείων. Σε κάποιους κύκλους επικράτησε, λοιπόν, αισιοδοξία όταν διάφοροι υπουργοί εμφανίστηκαν αποφασισμένοι να κλείσουν την πληγή της ΛΑΡΚΟ με είσοδο ειδικού διαχειριστή και εκκίνηση διαγωνισμών (δύο παρακαλώ!) πώλησης. Οι μήνες περνούν, οι εκκρεμότητες για να προχωρήσουν οι διαγωνισμοί παραμένουν, οι μισθοί πέφτουν. Κάποιοι θυμούνται την προηγούμενη ΛΑΡΚΟ (ναι, η εταιρεία έχει «εξυγιανθεί» και στο παρελθόν) ο διαχειριστής της οποίας παραμένει ενεργός επί σχεδόν τρεις δεκαετίες.
Δε σώζεται η ΕΤΑΔ
-Όταν ξέσπασε η οικονομική κρίση στη χώρα είχαν παρουσιαστεί δύο – τρεις προτάσεις σύμφωνα με τις οποίες η αξιοποίηση της κρατικής ακίνητης περιουσίας θα οδηγούσε στην αποπληρωμή του τεράστιου δημοσίου χρέους της χώρας και θα στήριζε την ανάπτυξη της οικονομίας με προσέλκυση δεκάδων δισεκατομμυρίων ευρώ. Πέρασε ήδη μια δεκαετία αλλά στην ταλαίπωρη κρατική Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) ακόμα προσπαθούν να φτιάξουν καταλόγους με «καθαρά» οικόπεδα προς αξιοποίηση. Γι’ αυτό μην εκπλαγείτε αν μάθετε πως μερικά από τα ακίνητα που πήγαν, επί Ευκλείδη Τσακαλώτου, από το ΤΑΙΠΕΔ στην ΕΤΑΔ, θα γυρίσουν πίσω στο ΤΑΙΠΕΔ! Ούτε το ΤΑΙΠΕΔ έχει καλό «βιογραφικό» στην αξιοποίηση ακινήτων, αλλά έχει σίγουρα καλύτερο από την ΕΤΑΔ.
Σε φαρμακευτική στο Λονδίνο ο Ξενόφος
Θέση συμβούλου (Senior Business Advisor) σε εταιρεία φαρμακευτικού υλικού στο Λονδίνο ανέλαβε ο πρώην πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ και τέως διευθύνων σύμβουλος της ΕΛΛΑΚΤΩΡ Αρης Ξενόφος. Ο Αρ. Ξενόφος παραμένει μέχρι στιγμής αντιπρόεδρος και μη εκτελεστικό μέλος του Δ.Σ. του εισηγμένου ομίλου, αλλά εδώ και καιρό είναι γνωστό πως αναζητεί νέες επαγγελματικές ευκαιρίες.
Πίτσα και Tesla
-Και μία και η αναφορά για e-food να πούμε ότι τα δώρα που δίνουν οι εταιρείες για να προσελκύσουν τους πελάτες έχουν ξεφύγει λίγο. Ξεχάστε τα διαφημιστικά καπελάκια και μπλουζάκια καθώς η κοινή ενέργεια της e-food με τη Mastercard που ξεκινάει από σήμερα έχει ως μεγάλο δώρο ένα Tesla Model 3. Να σου τύχει και να πρέπει να βρεις γκαράζ με φορτιστή και να πάρεις και μπλε ματάκι για να γλυτώσεις από τον φθόνο των γειτόνων.
-Πολύ φοβόμαστε ότι ο μηχανισμός επιδότησης, που ενεργοποιείται από τον Σεπτέμβριο, δεν θα είναι αρκετός για να καλύψει το υψηλότερο κόστος ηλεκτρικής ενέργειας για τα νοικοκυριά, ενώ φαντάζει μονόδρομος η επέκταση -και η ενίσχυσή του- πέρα από τον Δεκέμβριο. Την ώρα που ο αρμόδιος υπουργός Περιβάλλοντος έδινε διευκρινίσεις για τον τρόπο επιδότησης, στην αγορά γινόταν χαμός. Η τιμή του φυσικού αερίου έφτασε σε υπερδιπλάσια επίπεδα από την αρχή του χρόνου (+110%), η τιμή των δικαιωμάτων ρύπων «έτρεχε» με ρυθμούς 84,6% και η χονδρική τιμή «πετούσε» στα όρια των 173 ευρώ, ενώ τα συγκριτικά στοιχεία που παρουσίαζε ο κ. Σκρέκας είχαν μείνει στα 121,8 ευρώ.
-Και μιας και μιλάμε για συγκριτικά στοιχεία, έχει πολύ ενδιαφέρον ότι ενώ η Ελλάδα κινούνταν στον ευρωπαϊκό μέσο όρο των χονδρικών τιμών ως τον Απρίλιο, το Μάιο «τσίμπησε», ενώ από τον Ιούνιο και μετά το πράγμα ξέφυγε, ανεβάζοντας την Ελλάδα στην κορυφή της κατάταξης (μέσος όρος) από την αρχή του χρόνου ως σήμερα…
Έπεται συνέχεια στα ράφια των σούπερ – μάρκετ
-Μπορεί στο οικονομικό επιτελείο να επιμένουν ότι οι ανατιμήσεις είναι προσωρινές, ωστόσο, αυτό δεν αλλάζει το δεδομένο ότι το ψωμάκι έγινε «αλμυρότερο» κατά 12- 13% κι έπεται συνέχεια στα ράφια των σούπερ – μάρκετ. Ήδη η ΕΛΣΤΑΤ ανακοίνωσε αύξηση 1,3% στις τιμές εισαγωγής στη βιομηχανία τροφίμων κι αυτό σημαίνει ανατιμήσεις σε τυποποιημένα προϊόντα και βλέπουμε…
!!Θριαμβευτικά για την Ελλάδα τα στοιχεία που δημοσίευσε η Eurostat και αφορούν στον αριθμό των πτήσεων τον Αύγουστο. Η Ελλάδα είχε, λοιπόν, τη μικρότερη διαφορά από τα επίπεδα του 2019 και συγκεκριμένα μόλις 7,1%, όταν στην Ισπανία, την Ιταλία και την Πορτογαλία η διαφορά είναι 27%!
Το τριήμερο του Σκλαβενίτη
-Εάν και μετράει μόλις δέκα μήνες από τότε που ξεκίνησε τη λειτουργία του το e-shop του Σκλαβενίτη, η αποδοχή στην Αθήνα ήταν τόσο μεγάλη που κατά περιόδους δεν προλάβαινε να εξυπηρετήσει τους πελάτες την επόμενη ημέρα. Η επιστροφή του Σεπτεμβρίου οδήγησε την εταιρεία να ενημερώνει ότι οι παραγγελίες θα παραδίδονται σε κάποιες περιοχές μετά από τρεις ημέρες. Φυσικά υπάρχει και η εναλλακτική μέσω της συνεργασίας με την e-food όπου μία πιο περιορισμένη συλλογή παραδίδεται αυθημερόν σε πολλές πόλεις της Ελλάδας.
Η επένδυση που… περίμενε μια γέννα
-Πολλοί ήταν κατά καιρούς οι λόγοι που καθυστερούσαν τις επενδύσεις. Σε «κλειστή» σύσκεψη με στελέχη του οικονομικού επιτελείου στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο της 85ης ΔΕΘ, επιχειρηματίας εξιστόρησε τη δική του – απίστευτη αλλά… ελληνική – ιστορία: Η εταιρεία του προωθώντας ένα επενδυτικό σχέδιο κατέθεσε τον φάκελο για την άδεια στο τοπικό πολεοδομικό γραφείο. Τον φάκελο χρεώθηκε μηχανικός, η οποία, όμως, ήταν έγκυος και λίγο αργότερα πήρε την άδεια εγκυμοσύνης.
-Η υπηρεσία δεν μερίμνησε να χρεώσει τον φάκελο σε κάποιον άλλο ή κάποια άλλη μηχανικό, με αποτέλεσμα η εταιρεία να περιμένει -είχε κι άλλη επιλογή;- ώσπου να γεννήσει με το καλό η μηχανικός, να παρέλθει το διάστημα της άδειας λοχείας για να επιστρέψει στην εργασία της και να ολοκληρώσει την αδειοδότηση! Στο οικονομικό επιτελείο εκτιμούν, πάντως, ότι με τις παρεμβάσεις της πρώτης διετίας, ο χρόνος στις αδειοδοτήσεις έχει συντμηθεί κατά 40-50% συγκριτικά με το παρελθόν, ποσοστό που πρόκειται να αυξηθεί έτι περαιτέρω στο 60-70% με το προωθούμενο θεσμικό πλαίσιο.
Το εργοστάσιο της Next.e.GO Mobile
Τέσσερις περιοχές – η Λάρισα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη και η Πάτρα – εξετάζονται από την γερμανική Next.e.GO Mobile ως πιθανές έδρες του εργοστασίου κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων που θέλει να λειτουργήσει στην Ελλάδα. Έτσι ακούγεται και πιθανώς το έχετε διαβάσει. Η εταιρεία, που ελέγχεται από αλβανικής καταγωγής επιχειρηματική οικογένεια με ισχυρή παρουσία στη Γερμανία, θέλει, λέει, να βρίσκεται η μονάδα κοντά σε λιμάνι. Αυτό τον καιρό γίνονται και επισκέψεις στις συγκεκριμένες πόλεις σε αναζήτηση των οικοπέδων που μπορούν να φιλοξενήσουν το εργοστάσιο.
Θέλεις κανείς να ιδιωτικοποιηθεί η ΛΑΡΚΟ;
-Για πολλά χρόνια βρίσκονταν στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ η ΛΑΡΚΟ χωρίς να αναφέρεται κουβέντα στις εκθέσεις του Ταμείου και στα γνωστά Asset Development Plans (ADPs), τα σχέδια αξιοποίησης περιουσιακών στοιχείων. Σε κάποιους κύκλους επικράτησε, λοιπόν, αισιοδοξία όταν διάφοροι υπουργοί εμφανίστηκαν αποφασισμένοι να κλείσουν την πληγή της ΛΑΡΚΟ με είσοδο ειδικού διαχειριστή και εκκίνηση διαγωνισμών (δύο παρακαλώ!) πώλησης. Οι μήνες περνούν, οι εκκρεμότητες για να προχωρήσουν οι διαγωνισμοί παραμένουν, οι μισθοί πέφτουν. Κάποιοι θυμούνται την προηγούμενη ΛΑΡΚΟ (ναι, η εταιρεία έχει «εξυγιανθεί» και στο παρελθόν) ο διαχειριστής της οποίας παραμένει ενεργός επί σχεδόν τρεις δεκαετίες.
Δε σώζεται η ΕΤΑΔ
-Όταν ξέσπασε η οικονομική κρίση στη χώρα είχαν παρουσιαστεί δύο – τρεις προτάσεις σύμφωνα με τις οποίες η αξιοποίηση της κρατικής ακίνητης περιουσίας θα οδηγούσε στην αποπληρωμή του τεράστιου δημοσίου χρέους της χώρας και θα στήριζε την ανάπτυξη της οικονομίας με προσέλκυση δεκάδων δισεκατομμυρίων ευρώ. Πέρασε ήδη μια δεκαετία αλλά στην ταλαίπωρη κρατική Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) ακόμα προσπαθούν να φτιάξουν καταλόγους με «καθαρά» οικόπεδα προς αξιοποίηση. Γι’ αυτό μην εκπλαγείτε αν μάθετε πως μερικά από τα ακίνητα που πήγαν, επί Ευκλείδη Τσακαλώτου, από το ΤΑΙΠΕΔ στην ΕΤΑΔ, θα γυρίσουν πίσω στο ΤΑΙΠΕΔ! Ούτε το ΤΑΙΠΕΔ έχει καλό «βιογραφικό» στην αξιοποίηση ακινήτων, αλλά έχει σίγουρα καλύτερο από την ΕΤΑΔ.
Σε φαρμακευτική στο Λονδίνο ο Ξενόφος
Θέση συμβούλου (Senior Business Advisor) σε εταιρεία φαρμακευτικού υλικού στο Λονδίνο ανέλαβε ο πρώην πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ και τέως διευθύνων σύμβουλος της ΕΛΛΑΚΤΩΡ Αρης Ξενόφος. Ο Αρ. Ξενόφος παραμένει μέχρι στιγμής αντιπρόεδρος και μη εκτελεστικό μέλος του Δ.Σ. του εισηγμένου ομίλου, αλλά εδώ και καιρό είναι γνωστό πως αναζητεί νέες επαγγελματικές ευκαιρίες.
Πίτσα και Tesla
-Και μία και η αναφορά για e-food να πούμε ότι τα δώρα που δίνουν οι εταιρείες για να προσελκύσουν τους πελάτες έχουν ξεφύγει λίγο. Ξεχάστε τα διαφημιστικά καπελάκια και μπλουζάκια καθώς η κοινή ενέργεια της e-food με τη Mastercard που ξεκινάει από σήμερα έχει ως μεγάλο δώρο ένα Tesla Model 3. Να σου τύχει και να πρέπει να βρεις γκαράζ με φορτιστή και να πάρεις και μπλε ματάκι για να γλυτώσεις από τον φθόνο των γειτόνων.