Τουρισμός: Στοιχεία έκπληξη για το ελληνικό καλοκαίρι μέσα στην πανδημία
Τα «Παραπολιτικά» παρουσιάζουν τον ιδιαίτερα θετικό απολογισµό της φετινής τουριστικής σεζόν και τις πρώτες αισιόδοξες εκτιµήσεις για το 2022.
Βαδίζοντας προς το κλείσιµο της φετινής χρονιάς -της δεύτερης εν µέσω πανδηµίας COVID-19-, το βασικό συµπέρασµα για τον ελληνικό τουρισµό είναι ότι ο στόχος επετεύχθη. Τα έσοδα όχι µόνο αγγίζουν, αλλά ξεπερνούν το 50% των εσόδων του 2019, όπως αρχικά είχε προβλεφθεί.
Από το περιβάλλον του υπουργείου Τουρισµού εκφράζεται πολύ µεγάλη ικανοποίηση για τις φετινές επιδόσεις της τουριστικής δραστηριότητας στη χώρα µας, καθώς και νέα µεγάλη αισιοδοξία για τις επόµενες δύο χρονιές, µε νούµερα επισκεψιµότητας που ξεπερνούν τα 40 εκατοµµύρια τουρίστες. Όπως δείχνουν, το «στοίχηµα» του 2021 έχει κερδηθεί, µε τον ίδιο τον υπουργό Βασίλη Κικίλια να κάνει λόγο για ένα αποτέλεσµα πάνω από το 75% της τουριστικής κίνησης του 2019.
Ειδικότερα, από το άνοιγµα της σεζόν µέχρι σήµερα οι πληρότητες στα ξενοδοχεία ξεκίνησαν στα χαµηλά, µε ένα 20%-30% µέχρι τα µέσα Ιουλίου, οπότε άρχισε να καταγράφεται άλµα, για να φτάσει η µέση πληρότητα στο 57% βάσει του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ). Ενδεικτικό, δε, είναι το γεγονός ότι τον Ιούλιο η Ελλάδα κατέγραψε µεγαλύτερη δηµοφιλία ως προορισµός για τους Γάλλους τουρίστες, ακόµα και από την ίδια τους τη χώρα, γεγονός που συνέβη για πρώτη φορά.
Την ίδια ώρα, το ταξιδιωτικό ισοζύγιο παρουσίαζε πλεόνασµα 2.138 εκατ. ευρώ τον Ιούλιο του 2021 και 2.964 εκατ. ευρώ την περίοδο Ιανουαρίου - Ιουλίου 2021. Όσο για τις ταξιδιωτικές εισπράξεις, είχαν αυξηθεί κατά 235,6% τον Ιούλιο του 2021 και κατά 139,7% την περίοδο Ιανουαρίου - Ιουλίου 2021. Τον Αύγουστο, η µέση πληρότητα σκαρφάλωσε στο 77%, ενώ τον Σεπτέµβριο σηµείωσε µικρή πτώση, µε το ποσοστό να κλειδώνει κοντά στο 60%.
Για τα στοιχεία του Οκτωβρίου, η µέση πληρότητα στάθηκε στο 52%, όµως την εβδοµάδα της 28ης Οκτωβρίου τα καταλύµατα σε δηµοφιλείς ορεινούς προορισµούς παρουσίασαν πληρότητα 100%. Ενα άλλο σηµαντικό στοιχείο βάσει του ΙΤΕΠ είναι ότι κατά τη φετινή χρονιά τα ξενοδοχεία 4 και 5 αστέρων παρουσίασαν τις µεγαλύτερες πληρότητες σχεδόν καθ’ όλη τη διάρκεια της τουριστικής σεζόν, ενώ στις ψηλότερες θέσεις σκαρφάλωσαν οι περιφέρειες Κρήτης και Νοτίου Αιγαίου. Θυµίζουµε, ωστόσο, ότι το 76% των ελληνικών ξενοδοχείων ανήκει στις κατηγορίες 3, 2 και 1 αστεριού. Ακόµα, σύµφωνα µε τον Β. Κικίλια, οι εκτιµήσεις για τα έσοδα από τον τουρισµό το 2021 αναθεωρήθηκαν προς τα πάνω. Οι αρχικές προβλέψεις κυµαίνονταν στα 5 µε 6 δισ. ευρώ, ενώ τώρα πλησιάζουν τα 12 δισ. ευρώ.
Αερομεταφορά και Yachting
Την ίδια ώρα, καταγράφηκε στην Ελλάδα η µεγαλύτερη ανάκαµψη σε αεροπορικές θέσεις σε όλη την Ευρώπη, ενώ τεράστιο ρόλο έπαιξαν οι απευθείας πτήσεις που πρόσθεσαν οι τρεις αµερικανικές αερογραµµές (Delta, American και United Airlines) προς την Αθήνα. Οσον αφορά τη βρετανική αγορά, που αποτελεί µια ξεχωριστή κατηγορία για τον ελληνικό τουρισµό, µε βάση τα αποτελέσµατα του 2021 βρετανικές αεροπορικές εταιρείες και tour operators αύξησαν τις πτήσεις τους προς την Αθήνα.
Χαρακτηριστικό παράδειγµα αποτελεί η Jet2, που ανακοίνωσε 600.000 περισσότερες αεροπορικές θέσεις από το 2019. Η αεροπορική κίνηση του Αυγούστου που εξέδωσε η ΥΠΑ καθώς και αυτή του οκταµήνου του 2021 επιβεβαίωσαν την ικανοποιητική άνοδο στη διακίνηση των επιβατών και στις αφίξεις από το εξωτερικό. Καταγράφηκε άνοδος 82,6% σε σχέση µε τον αντίστοιχο µήνα του 2020, ενώ τα συνολικά στατιστικά στοιχεία οκταµήνου 2021 από όλα τα αεροδρόµια της χώρας κατέγραψαν άνοδο 53,7% σε σχέση µε το 2020. Όσον αφορά τη σύγκριση µε το 2019, υπήρξε πτώση -53,8%.
Θετική ήταν και η εικόνα της επιβατικής κίνησης του Σεπτεµβρίου. Όσον αφορά στις αφίξεις επιβατών εξωτερικού, ήρθαν 2.352.788 ταξιδιώτες, ενώ τον ίδιο µήνα του 2020 είχαν αφιχθεί 1.117.524 επιβάτες (ποσοστό αύξησης 110,5%). Ο συνολικός αριθµός των πτήσεων (εσωτερικού και εξωτερικού) φέτος ανήλθε στις 57.846, καταγράφοντας άνοδο 59,6% σε σχέση µε τον αντίστοιχο µήνα του 2020, όταν είχαν πραγµατοποιηθεί 36.235 πτήσεις.
Από την άλλη, συγκρίνοντας τα αεροπορικά δεδοµένα από τα στατιστικά στοιχεία για τον Σεπτέµβριο του 2021 σε σχέση µε τα στοιχεία του ίδιου µήνα του 2019, όταν δεν υπήρχαν η νόσος COVID-19 και οι περιορισµοί στις πτήσεις, οι αφίξεις των επιβατών εξωτερικού φέτος σηµείωσαν µείωση 26,9%. Ενα άλλο θετικό στοιχείο από τον απολογισµό της φετινής χρονιάς είναι ότι αυξήθηκε η µέση δαπάνη ανά επισκέπτη στην Ελλάδα κατά 30%, γεγονός που ωθεί ΕΟΤ και φορείς να µιλούν για καθαρή αύξηση του high-end τουρισµού. Στο πεδίο του θαλάσσιου τουρισµού, η ΕΛΙΜΕ δεν έχει κοινοποιήσει ακόµη τα απολογιστικά στοιχεία του 2021, όµως, βάσει πηγών της ∆ιεθνούς Ενωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), το 50% της κρουαζιέρας στην Ευρώπη πραγµατοποιήθηκε στην Ελλάδα και για πρώτη φορά από το 1971 σηµειώθηκαν τα υψηλότερα έσοδα χάρη στο αυξηµένο «home porting» στα ελληνικά λιµάνια. Όσο για το yachting, τα αποτελέσµατα ήταν αναπάντεχα ικανοποιητικά, καθώς ο κλάδος έφτασε το 80% των εσόδων του 2019, σύµφωνα µε τα στοιχεία της ΕΠΕΣΤ, µε περισσότερα από 25.000 ιστιοπλοϊκά και µηχανοκίνητα σκάφη να έχουν καταµετρηθεί τον µήνα Αύγουστο στις ελληνικές θάλασσες.
Αίσθημα ασφάλειας
Την αισιοδοξία του για την πορεία του ελληνικού τουρισµού εξέφρασε µιλώντας στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» ο Γιάννης Ρέτσος, πρόεδρος του Συνδέσµου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), εφιστώντας, ωστόσο, την προσοχή στα επόµενα δύο έτη. «H φετινή τουριστική χρονιά κλείνει θετικά, πολύ καλύτερα του αναµενόµενου. Οι χειµερινοί µήνες, µε την πανδηµία και το αυξηµένο ενεργειακό κόστος, θα είναι δύσκολοι, πρέπει όµως να αρχίσουµε δουλειά για την επόµενη ηµέρα, σκεπτόµενοι και σχεδιάζοντας εκτός του πλαισίου της πανδηµίας», σχολίασε χαρακτηριστικά.ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΕΤΣΟΣ, ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΣΕΤΕ: Η φετινή χρονιά κλείνει πολύ καλύτερα του αναμενόμενου -Έρχεται αμείλικτος ανταγωνισμός
Ακόµα, επεσήµανε την αναγκαιότητα διαχείρισης των ελληνικών προορισµών, µε έµφαση στην ενίσχυση των υποδοµών, στη δηµιουργία ποιοτικών προϊόντων, βασισµένων σε εµπειρίες -κάτι που είναι πλέον το βασικό ζητούµενο του ταξιδιώτη-, καθώς και στη σωστή και σύγχρονη προώθησή τους.
«Το 2022, όταν το αίσθηµα ασφάλειας θα παραµείνει µείζον ζητούµενο, η χώρα µας θα επωφεληθεί και πάλι, γιατί είναι κάτι που το έχει κατακτήσει έπειτα από δύο επιτυχηµένες σεζόν COVID. Από το 2023 και µετά, όµως, ο ανταγωνισµός θα είναι αµείλικτος και δεν θα µας συγχωρήσει, εάν επαναπαυθούµε στις δάφνες µας», πρόσθεσε.
Θετικά ήταν τα µηνύµατα για τον απολογισµό της χρονιάς στο Συµβούλιο Προέδρων Ξενοδοχειακών Ενώσεων της Πανελλήνιας Οµοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ), που πραγµατοποιήθηκε στις 12 Νοεµβρίου στη Θεσσαλονίκη, όπου για πρώτη φορά συµµετείχε σύσσωµη η ηγεσία του υπουργείου Τουρισµού και του ΕΟΤ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΦΡΑΓΚΑΚΗΣ, Γ.Γ. ΕΟΤ: Ο ελληνικός τουρισμός πέτυχε εξαιρετικές επιδόσεις - Ερχεται δύσκολος χειμώνας
«Ο ελληνικός τουρισµός πέτυχε εξαιρετικές επιδόσεις στη διάρκεια του καλοκαιριού, όµως έχουµε µπροστά µας έναν δύσκολο χειµώνα για τις τουριστικές επιχειρήσεις και οφείλουµε να κάνουµε ό,τι περνάει από το χέρι µας για να τις ενισχύσουµε», ανέφερε ο ∆ηµήτρης Φραγκάκης, γ.γ. του ΕΟΤ, δίνοντας βάση στον ρόλο που θα παίξει η νέα ειδική καµπάνια του Οργανισµού για ηπειρωτική Ελλάδα, χειµερινό και «city break» τουρισµό.
ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΤΑΣΙΟΣ, ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΠΟΞ: Περιορίσαμε τις απώλειες στο -40% του 2019 - Έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας
Από την πλευρά του, ο Γρηγόρης Τάσιος, πρόεδρος της ΠΟΞ, είπε πως ο ελληνικός τουρισµός το 2021 πέτυχε το ακατόρθωτο. «Σηκώσαµε την Ελλάδα ψηλά, ως αποτέλεσµα του επαγγελµατισµού, της υποδειγµατικής υπευθυνότητας και της σκληρής δουλειάς όλων των ανθρώπων του τουρισµού. Μια διαδικασία που δεν ήταν εύκολη για το ελληνικό ξενοδοχείο, που σήκωσε στις πλάτες του πολλά βάρη. Απαιτήθηκαν θυσίες και, ακόµα και αν καταφέραµε να περιορίσουµε τις απώλειες στο -40% του 2019, έχουµε πολύ δρόµο µπροστά µας για να καλύψουµε τα ελλείµµατα του 2020 και του 2021», δήλωσε χαρακτηριστικά, τονίζοντας πως η Πολιτεία πρέπει να συνεχίσει να στηρίζει τον κλάδο, καθώς δύο χιλιάδες επιχειρήσεις συνεχούς λειτουργίας στα αστικά κέντρα, στις επαρχιακές πόλεις και ιδιαίτερα στ ον ηµιορεινό και ορεινό όγκο δίνουν τη δική τους µεγάλη µάχη για να ορθοποδήσουν, έπειτα από δύο τουριστικά χαµένες χρονιές και µία µη οριζόντια επανεκκίνηση.