Ζαχαράκη στα Παραπολιτικά 90,1: Δεν έχουν αλλάξει οι εκτιμήσεις για την τουριστική περίοδο εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία
«Ενδιαφέρον της Σαουδικής Αραβίας για διεύρυνση των επενδύσεων στην Ελλάδα»
Αναλυτικά η συνέντευξη
Τι είπε η κ. Ζαχαράκη αναφερόμενη στο ταξίδι της στη Σαουδική Αραβία
Σ.ΖΑΧΑΡΑΚΗ: Ήταν μια επιχειρηματική αποστολή με την επιμέλεια του και τη διοργάνωση Enterprise Greece, του υπουργείου Εξωτερικών, του υφυπουργού του κ.Φραγκογιάννη, του κ. Σμυρλή του γενικού γραμματέα και επικεφαλής τον κ. Γεωργιάδη και το αναφέρω γιατί είναι σημαντικό να ξέρουμε ότι η στόχευση σε αυτό ήταν ένα ταξίδι για τη διεύρυνση των διμερών οικονομικών σχέσεων και των επενδύσεων. Ο τουρισμός ήταν ένας από τους βασικούς πυλώνες των συζητήσεων εκεί.
Ήταν μαζί μας πάνω από 55 επιχειρηματίες, 45 εταιρείες και έγιναν πάνω από 300 συναντήσεις επιχείρηση προς επιχείρηση, και ένα επενδυτικό Forum μαζί με τον υπουργό Επενδύσεων της Σαουδικής Αραβίας και πλήθος διακυβερνητικών συναντήσεων.
Ως συμπέρασμα βγαίνει ότι στη Σαουδική Αραβία υπάρχει πάρα πολύ ενδιαφέρον για τη διεύρυνση των επενδύσεων και Σαουδαράβων προς την Ελλάδα και στο κομμάτι του τουρισμού αλλά και ελληνικών επιχειρήσεων στη Σαουδική Αραβία γιατί αυτή τη στιγμή υπάρχει πλήθος giga και mega project σε ένα vision 20-30 όπως το λένε εκεί που είναι πάνω στην ναυτιλία, πάνω στην υψηλή τεχνολογία, στην αγροτοδιατροφή, στον τουρισμό.
Έχει πολύ ενδιαφέρον η σχέση με τη Σαουδική Αραβία είναι στο καλύτερο σημείο το οποίο τουλάχιστον εμείς διαπιστώσαμε εκεί και μάλιστα θα υπάρξει άμεση ανατροφοδότηση, άμεσο follow up γιατί θα έρθουν τον Μάιο. Ένα πολύ ενδιαφέρον κομμάτι ειναι αυτό το οποίο το ελληνοοαραβικό επιχειρηματικό συμβούλιο, επικεφαλής είναι ο κος. Α, Κωνσταντακόπουλος και μια από της μεγαλύτερες επιχειρηματίες εκεί η κα Ολαγιάν η οποία ήδη επενδύειστην Ελλάδα, επενδύει στο κομμάτι των τουριστικών επιχειρήσεων και σύντομα και στο ψηφιακό κομμάτι. Νομίζω ότι αυτό που βγήκε σε όλους τους επιχειρηματίες ήταν μια πάρα πολύ θετική ανταπόκριση και νομίζω ότι θα εχουμε και σύντομα αποτελέσματα με διμερείς πλέον σχέσεις.
Είναι σημαντικό ότι το 2021 είχαμε τον υψηλότερο αριθμό ποσοστιαία και στο κομμάτι των εξαγωγών και στο κομμάτι των επενδύσεων άρα μπορεί πράγματι να μας ακούγεται πολλές φορές λίγο θεωρητικό καταγράφονται όμως τα νούμερα και φαίνεται ότι το επενδυτικό και κυρίως το επιχειρηματικό κλίμα στην Ελλάδα με μείωση στη φορολογία στις επιχειρήσεις, με μείωση στις ασφαλιστικές εισφορές και όλη αυτή η προσπάθεια που γίνεται για να καταστούμε ένας ελκυστικός προορισμός αλλά και πιο εύκολο το να κάνεις επένδυση εδώ φαίνεται ότι αποδίδει, σιγά σιγά αλλά αποδίδει.
Αναφορικά με τον τουρισμό από την Ρωσία
Σ.ΖΑΧΑΡΑΚΗ: Η Τουρκία ούτως ή άλλως για τους Ρώσους ήταν ο θελκτικός προορισμός γιατί εκεί πήγαιναν. Εννοώ ότι αυτός ήταν ένας μόνιμος παράγοντας, δεν ήταν ένας παράγοντας ο οποίος φέτος μόνο παρουσιάστηκε, οι Ρώσοι εκεί πήγαιναν. Τα τελευταία χρόνια η παρουσία της Ρωσίας στην Ελλάδα ήταν πολύ χαμηλή ποσοστιαία. Εννοώ ότι από το ’18 και μετά δεν ήταν ποτέ πάνω από το 1 με 2% του ποσοστού, βάζοντας μέσα και τους Ουκρανούς και μάλιστα φέτος περίμεναν ένα βαθμό ανάκτησης της επανόδου των Ρώσων και των Ουκρανών περίπου στις 400 με 500 χιλιάδες. Ο μεγάλος αριθμός των Ρώσων είχε έρθει το ’12-’13, τότε ήταν οι χρονιές ρεκόρ που είχαν φτάσει περίπου το 1 εκατομμύριο 200 χιλιαδες έκτοτε ο ρυθμός πάντα μειωνόταν. Φτάσαμε περίπου στα 120 με 150 χιλιαδες άτομα πέρυσι ο αριθμός είναι χαμηλός, σίγουρα υπήρχε προσδοκία για αύξηση των αφίξεων φέτος δεν θα ηταν αυτό όμως που θα έκανε τη διαφορά.
Σ.ΖΑΧΑΡΑΚΗ: Επειδή αντιλαμβανόμαστε ότι ο τουρισμός είναι ένα ευεπηρέαστο προϊόν, είναι ένας κλάδος ο οποίος από οποιαδήποτε εξωτερική συνθήκη θα μπορουσε να επηρεαστεί πρέπει να πω ότι οι πρόδρομοι δείκτες δεν έχουν αλλάξει. Αυτό δηλαδή το οποίο είχαμε τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο και μας έκανε να αισιοδοξούμε ή και τους προηγούμενους μήνες στην ουσία του δεν έχει αλλάξει. Αυτό σημαίνει ότι οι προβλεπόμενες πτήσεις για την Ελλάδα από τους υπόλοιπους προορισμούς υπάρχουν, περισσότερες πτήσεις από την Αμερική οι οποίες μάλιστα ξεκίνησαν ήδη νωρίτερα από ποτέ με πολύ καλές πληρότητες και με προβλέψεις ακόμα και του ίδιου του αμερικανού πρέσβη ότι θα είναι μια χρονιά εξαιρετικά καλή από την Αμερική με τις περισσότερες πτήσεις από τις περισσότερες πόλεις από ποτέ.
Σ.ΖΑΧΑΡΑΚΗ: Το χρονικό σημείο δίνει, καλώς εχόντων των πραγμάτων και να μπορέσει αυτή τη κατάσταση να εξομαλυνθεί σύντομα δίνει επίσης την αισιοδοξία ότι τη στιγμή που κλείνει πλέον ο ταξιδιώτης γιατί ο ταξιδιώτης είναι last minute , ειδικά με την πανδημία αυτό έχει ενισχυθεί ότι ο κόσμος κλείνει τελευταία στιγμή, δίνει την αισιοδοξία ότι οι θέσεις οι οποίες προβλέπονται από την Ελλάδα από τις μεγάλες αεροπορικές εταιρείες, από τους πολύ μεγάλους tour operators όπως η TUI που διπλασίασε τον αριθμό για φέτος από 1,5 εκατομμύριο σε 3 εκατομμύρια οι προβλεπόμενες θέσεις από αεροπορικές εταιρείες από την Γαλλία τη Γερμανία οι οποίες διπλασιάζουν και τριπλασιάζουν τις θέσεις σε σχέση με το ’19, αυτοί οι πρόδρομοι δείκτες παραμένουν.
Σ.ΖΑΧΑΡΑΚΗ: Την προηγούμενη εβδομάδα εγινε η μεγαλύτερη έκθεση που γίνεται η ITB διαδικτυακά στο Βερολίνο. Εκεί μπορεί ο οποιοσδήποτε να ανατρέξει στις δημόσιες δηλώσεις των υπευθύνων και των μεγάλων αεροπορικών εταιρειών και της TUI και των μεγαλύτερων γερμανικών πρακτόρων, όλοι δήλωσαν ότι η Ελλάδα μας είναι μια από τρεις πρώτες χώρες επιλογής για κρατήσεις που γίνονται αυτή τη στιγμή και ξεκινούν περίπου από το καθολικό Πάσχα και μετά.
Και ένα επίσης χαρακτηριστικό πολύ σημαντικό είναι η μεγαλύτερη διάσταση στο χρονικό των κρατήσεων, κόσμος ο οποίος θα θέλει να ταξιδεύει μέχρι τέλος Οκτωβρίου και τέλος Νοεμβρίου, βλέπουμε λοιπόν μια επιθυμητή παράσταση και επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.
Επειδή είμαστε ρεαλιστές, βασικά είμαστε πραγματιστές καταλαβαίνουμε ότι είναι ένα διεθνές περιβάλλον το οποίο επηρεάζει πάρα πολύ όπως και οι τιμές, όπως και το ενεργειακό και περιμένουμε να δούμε όλα αυτά τα στοιχεία να επιβεβαιώνονται. Θέλω να διαβεβαιώσω τον κόσμο ότι θα συνεχίσουμε να κανουμε τη δουλειά μας, αυτό κάναμε και με τις επιχειρηματικές αποστολές. Ο υπουργός μας είναι τώρα στην Μπιζόν της Γαλλίας με τους άλλους υπουργούς που έχουν τα θέματα Τουρισμού για να συζητήσουν για το θέμα της επανεκκίνησης , κυρίως όμως θα συνεχίσουμε και με αγορές οι οποίες έχουν πολύ ενδιαφέρον.
Οι επαφές με το Ισραήλ ήδη υπάρχουν μέσω διμερούς συμφωνίας, ο υπουργός θα είναι εκεί στην έκθεση που θα γίνει σύντομα και θα είμαστε σε επαφή με όλες τις μεγάλες εναλλακτικές αγορές οι οποίες φαίνεται ότι μπορεί να κάνουν τη διαφορά. Επαναλαμβάνω όμως ότι το ενδιαφέρον είναι πολύ έντονο και από τη Γαλλία, τη Γερμανία, τη Μεγάλη Βρετανία χώρες οι οποίες παραδοσιακά ενισχύουν την ελληνική αγορά, τις Σκανδιναβικές χώρες και μένει να δούμε τι θα γίνει και με την Πολωνία γιατι η Πολωνία τα τελευταία τρία χρόνια είναι μια χώρα την οποία κατακτήσαμε στη λογική της αγοράς που έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για την Ελλάδα. Η Ελλάδα είναι πλέον πρώτη επιλογή και μένει να δούμε τι θα γίνει και με τους Πολωνούς ταξιδιώτες οι οποίοι γνώρισαν την Ελλάδα και την έκαναν νούμερο 1 προορισμό τα τελευταία χρόνια αλλά σίγουρα πρέπει να είμαστε πραγματιστές και να παρακολουθούμε το διεθνές περιβάλλον.
Ερωτηθείσα αν ισχύει η πρόβλεψη ότι θα ξεπεράσουμε τους στόχους του 2019
Σ.ΖΑΧΑΡΑΚΗ: Θα είμαστε ευχαριστημένοι με οτιδήποτε καλύτερο αυτή τη στιγμή υπάρχει σε σχέση με το 2021. Είναι πολύ σαφής και ο υπουργός ότι εμείς θα συνεχίσουμε να δουλεύουμε για ακόμα καλύτερα νούμερα, για ακόμα καλύτερες επιδόσεις έχοντας όμως επίγνωση ότι μιλάμε για ένα πολύ δυναμικό κλάδο. Το 58% που πετύχαμε το 2021, αυτό σημαίνει 11 δις έσοδα πράγματι μπορεί να είναι πολύ καλύτερο το 2022, θέλουμε να φτάσουμε στο καλύτερο των δυνατοτήτων μας και ίσως να είναι και αυτό το οποίο θα μπορούσε να είναι και πάνω από το’19 από την άλλη όμως πρέπει να σας πω ότι εμείς στο υπουργειο προβλέψεις οι οποίες αυτή τη στιγμή επηρεάζονται από το διεθνές περιβάλλον θα επιβεβαιωθούν τα νούμερα στο τέλος του ’22. Εμείς συνεχίζουμε να κάνουμε τη δουλειά μας, θέλουμε να φέρουμε καλύτερα αποτελέσματα έχουμε όμως και πολύ καλή επίγνωση ενός περιβάλλοντος το οποίο αλλάζει συνέχεια.
Αναφορικά με το θέμα των τιμών
Σ.ΖΑΧΑΡΑΚΗ: Ένα ζήτημα είναι το ενεργειακό και το άλλο είναι και τα έξοδα των ξενοδοχείων τα οποία προφανώς θα είναι συνεχώς αυξανόμενα. Ακούμε τις αγωνίες των επιχειρήσεων και για αυτο η κυβέρνηση με τα χθεσινά μέτρα συνεχίζει να βρίσκεται δίπλα σε νοικοκυριά και σε επιχειρήσεις που ειδικά έχουν πληγεί περισσότερο. Βλέπουμε ότι είναι συνθήκες οι οποίες ειναι αρκετά απαιτητικές, πολύ δύσκολες αλλά όπως και στην πανδημία με τα 43 δις έτσι τώρα και στην ενεργειακή κρίση και στην αύξηση των εξόδων θα προσπαθήσουμε να βρεθούμε δίπλα σε αυτόν που έχει μεγαλύτερη ανάγκη.
Σ.ΖΑΧΑΡΑΚΗ: Θεωρώ ότι και το ’22 θα είναι μια χρονιά που εν τέλει παρά τις δυσκολίες θα μπορέσουμε να δείξουμε καλύτερες επιδόσεις αλλά από την άλλη πρέπει να είμαστε ψύχραιμοι αυτή τη στιγμή, παρατηρήσαμε το μούδιασμα στις κρατήσεις τις προηγούμενες τρεις εβδομάδες και πραγματικά βλέπουμε σιγά–σιγά ότι σε πολλές περιοχές έχουν αρχίσει να επανεκκινούν οι κρατήσεις.
Ερωτηθείσα αν η Τουρκία είναι πλέον περισσότερο ανταγωνιστική
Σ.ΖΑΧΑΡΑΚΗ: Είναι μια χώρα που ούτως ή άλλως διεκδικεί ένα μεγάλο μερίδιο στο κομμάτι της Νοτιοανατολικής Ευρώπης από την άλλη όμως ήταν η Ελλάδα που τα τελευταία χρόνια και στο κομμάτι της ασφάλειας είναι η χώρα μας η οποία βραβεύτηκε διεθνώς για την επανεκκίνηση του τουρισμού με τις μεγάλες προσπάθειες του κλάδου αλλά και του υπουργείου και της κυβέρνησης.
Ήταν ο πρωθυπουργός ο οποίος εισηγήθηκε το ψηφιακό πιστοποιητικό το οποίο αφού έγινε ευρωπαϊκή πολιτική κινούμαστε και ήταν η Ελλάδα η οποία ήδη με τα στοιχεία της Eurostat σε ευρωπαϊκό πλαίσιο είναι αυτή που είχε την μεγαλύτερη ανάκτηση το μεγαλύτερο αριθμό διανυκτερεύσεων.
Άρα ναι προφανώς έχουμε να κάνουμε με έναν έντονο ανταγωνισμό σε όλο τον κομμάτι της Νοτιονατολικής Μεσογείου έχουμε όμως ένα πολύ ισχυρό προϊόν που είναι ποιοτικές διακοπές, ασφαλείς διακοπές και επίσης ένα κομμάτι πολλών διαφορετικών προορισμών που είναι η Ελλάδα μας.
Αυτό είναι το προϊόν, είναι αυτή η ευλογημένη χώρα, εμείς θα συνεχίσουμε να τον ενισχύουμε με αναβάθμιση υποδομών, 320 εκατομμύρια από το Ταμείο Ανάκαμψης έρχονται στον τουρισμό, επιπλέον προγράμματα για την ενεργειακή αναβάθμιση αλλά και ο αναπτυξιακός νόμος για περαιτέρω επενδύσεις. Εμεις οφείλουμε να βελτιώνουμε τις συνθήκες και τις υπηρεσίες τις οποίες παρέχουμε.