Σφήνα από ΔΕΗ στις οπτικές ίνες - Στόχος η δηµιουργία δικτύου σε επτά δήµους της Αττικής και στη Λάρισα σε λιγότερο από 10 µήνες
Οι επαφές µε τουλάχιστον τρεις κατασκευαστικές εταιρείες και το σηµαντικό πλεονέκτηµα έναντι του ανταγωνισµού
Στη δηµιουργία δικτύου οπτικών ινών που θα φτάνει µέχρι τα σπίτια (FTTH) σε επτά δήµους της Αττικής και στον δήµο της Λάρισας σκοπεύει να προχωρήσει άµεσα, σύµφωνα µε πληροφορίες, η ∆ΕΗ.
Στόχος του σχεδίου της είναι να δηµιουργήσει δίκτυο που θα φτάνει (home passed) σε 400.000 νοικοκυριά της χώρας. Πρόκειται για ιδιαίτερα φιλόδοξο σχέδιο, αφού η Επιχείρηση θέλει σε λιγότερο από 10 µήνες να ολοκληρώσει ένα έργο ιδιαίτερα απαιτητικό. Αξίζει να σηµειωθεί ότι ο ΟΤΕ, που επί χρόνια αναπτύσσει αντίστοιχα δίκτυα, µέχρι τώρα έχει φτάσει (home passed) σε 580.000 νοικοκυριά.
Η έννοια του home passed σηµαίνει ότι η οπτική ίνα διέρχεται από τον δρόµο του ενδιαφερόµενου χρήστη (νοικοκυριό ή επιχείρηση), αλλά αυτό δεν σηµαίνει ότι γίνεται απαραίτητα χρήση του συγκεκριµένου δικτύου. Αντίθετα, µέχρι σήµερα πολύ µικρός αριθµός συνδέσεων οπτικών ινών φτάνει στα σπίτια των ενδιαφεροµένων ή στις επιχειρήσεις, παρόλο που οι δρόµοι γεµίζουν µε (διερχόµενες) οπτικές ίνες.
Τα στοιχεία δίνονται µε µεγάλη φειδώ από τους παρόχους, ακριβώς επειδή τα µεγέθη είναι πολύ µικρά. Εκτιµάται ότι οι χρήστες οπτικών ινών δεν ξεπερνούν τις 70.000 σε ένα σύνολο 4,34 εκατ. ευρυζωνικών συνδέσεων που λειτουργούν στη χώρα.
Ο λόγος έχει να κάνει µε το ότι οι πάροχοι µέχρι σήµερα δεν επένδυαν σε αυτή την τεχνολογία. Η αγορά είχε «βολευτεί» στις συνδέσεις χαλκού του ΟΤΕ, τις οποίες ο οργανισµός πουλά ακόµη, έχοντας κάνει απόσβεση δεκαετίες πριν. Στην κατάσταση αυτή «βολεύονταν» και οι ανταγωνιστές, Vodafone, Wind και Forthnet, οι οποίοι διασφάλιζαν ένα ικανοποιητικό περιθώριο κέρδους µέσω ρυθµιστικών αποφάσεων της ΕΕΤΤ από τη µεταπώληση συνδέσεων χαλκού του ΟΤΕ.
Οι µόνοι που δεν «βολεύονταν» από αυτή την κατάσταση ήταν οι χρήστες, που πλήρωναν µάλλον ακριβά τις ξεπερασµένες χάλκινες συνδέσεις του ΟΤΕ, είτε τις προµηθεύονταν από τον ίδιο είτε από τους ανταγωνιστές του.
Η ∆ΕΗ, µέσα στο πλαίσιο αυτό, είδε µια ευκαιρία για περαιτέρω επέκταση στην αγορά των τηλεπικοινωνιών. Η νέα διοίκηση της Επιχείρησης, που διορίστηκε στις αρχές του 2020, στο νέο business plan της παρουσίασε µια στρατηγική εισόδου στα τηλεπικοινωνιακά δίκτυα, και δη αποκλειστικά στα δίκτυα οπτικών ινών.
Υποτιμήθηκε η στόχευση
Αρχικά, ο ΟΤΕ και οι ανταγωνιστές του υποτίµησαν τη στόχευση αυτή. Ωστόσο, όταν η ∆ΕΗ έδειξε ότι επιµένει και ότι προχωρά τραπεζική χρηµατοδότηση 680 εκατ. ευρώ για να προωθήσει το σχέδιο αυτό, η κατάσταση άρχισε να σοβαρεύει. Ο ΟΤΕ, που µέχρι τότε πήγαινε σιγά-σιγά την ανάπτυξη των δικτύων, άρχισε να ανακοινώνει νέα σχέδια προώθησης της οπτικής διασυνδεσιµότητας, η οποία µέχρι πρότινος δεν ήταν στον πυρήνα της ανάπτυξης των δικτύων του. Για να δείξει δε τη σοβαρότητά του, ανακοίνωσε νέο επενδυτικό σχέδιο, παρουσία του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, ύψους 3 δισ. ευρώ.
Από την άλλη πλευρά, η ∆ΕΗ φαίνεται και αυτή να προχωρά πολύ γρήγορα. Σύµφωνα µε πληροφορίες, η ενεργειακή επιχείρηση έχει πλησιάσει τουλάχιστον τρεις κατασκευαστικές επιχειρήσεις, προκειµένου να τις αξιοποιήσει ως εργολάβους στην ανάπτυξη των δικτύων. Λέγεται ότι η διοίκησή της βλέπει και άλλες κατασκευαστικές, µε τις οποίες συζητά τους όρους συνεργασίας.
Στόχος της ∆ΕΗ είναι και αυτή να φέρει οπτικές ίνες σε περίπου 3 εκατ. νοικοκυριά και επιχειρήσεις (home passed), όσα δηλαδή και ο ΟΤΕ. Η ∆ΕΗ, ωστόσο, διαθέτει ένα πλεονέκτηµα έναντι του ΟΤΕ, που σήµερα έχει προβάδισµα: Αυτό είναι ο ∆Ε∆∆ΗΕ και οι στύλοι εναέριων καλωδίων ενέργειας, οι οποίοι µπορούν να αξιοποιηθούν και ως στύλοι εναέριων καλωδίων οπτικών ινών. Το τελευταίο δεν αποτελεί «εξωτική τεχνολογία». Ήδη αξιοποιείται από τον Α∆ΜΗΕ (Grid Telecom) στην Ελλάδα, ενώ έχει αξιοποιηθεί κατά κόρον στις µεγάλες αποστάσεις των ΗΠΑ από τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους της χώρας αυτής. Είναι, δε, µια µέθοδος ιδιαίτερα φθηνή, καθώς δεν έχει σκάψιµο δρόµων.
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν ότι στις εναέριες οπτικές ίνες κάθε συνεργείο 3-4 ατόµων µπορεί να εγκαθιστά ανά ηµέρα σχεδόν ένα χιλιόµετρο οπτικής ίνας. «Αν αξιοποιήσεις, π.χ., οκτώ συνεργεία σε καθηµερινή βάση, ο όγκος του παραγόµενου δικτύου είναι µεγάλος», λέει στέλεχος της αγοράς. Ταυτόχρονα, το κόστος ανάπτυξης µειώνεται τουλάχιστον 40%, αφού, εκτός από σκαψίµατα, δεν απαιτούνται υλικά αποκατάστασης της οδοποιίας.
Δημοσιεύτηκε στο MoneyPro στις 19/3
Στόχος του σχεδίου της είναι να δηµιουργήσει δίκτυο που θα φτάνει (home passed) σε 400.000 νοικοκυριά της χώρας. Πρόκειται για ιδιαίτερα φιλόδοξο σχέδιο, αφού η Επιχείρηση θέλει σε λιγότερο από 10 µήνες να ολοκληρώσει ένα έργο ιδιαίτερα απαιτητικό. Αξίζει να σηµειωθεί ότι ο ΟΤΕ, που επί χρόνια αναπτύσσει αντίστοιχα δίκτυα, µέχρι τώρα έχει φτάσει (home passed) σε 580.000 νοικοκυριά.
Η έννοια του home passed σηµαίνει ότι η οπτική ίνα διέρχεται από τον δρόµο του ενδιαφερόµενου χρήστη (νοικοκυριό ή επιχείρηση), αλλά αυτό δεν σηµαίνει ότι γίνεται απαραίτητα χρήση του συγκεκριµένου δικτύου. Αντίθετα, µέχρι σήµερα πολύ µικρός αριθµός συνδέσεων οπτικών ινών φτάνει στα σπίτια των ενδιαφεροµένων ή στις επιχειρήσεις, παρόλο που οι δρόµοι γεµίζουν µε (διερχόµενες) οπτικές ίνες.
Τα στοιχεία δίνονται µε µεγάλη φειδώ από τους παρόχους, ακριβώς επειδή τα µεγέθη είναι πολύ µικρά. Εκτιµάται ότι οι χρήστες οπτικών ινών δεν ξεπερνούν τις 70.000 σε ένα σύνολο 4,34 εκατ. ευρυζωνικών συνδέσεων που λειτουργούν στη χώρα.
Ο λόγος έχει να κάνει µε το ότι οι πάροχοι µέχρι σήµερα δεν επένδυαν σε αυτή την τεχνολογία. Η αγορά είχε «βολευτεί» στις συνδέσεις χαλκού του ΟΤΕ, τις οποίες ο οργανισµός πουλά ακόµη, έχοντας κάνει απόσβεση δεκαετίες πριν. Στην κατάσταση αυτή «βολεύονταν» και οι ανταγωνιστές, Vodafone, Wind και Forthnet, οι οποίοι διασφάλιζαν ένα ικανοποιητικό περιθώριο κέρδους µέσω ρυθµιστικών αποφάσεων της ΕΕΤΤ από τη µεταπώληση συνδέσεων χαλκού του ΟΤΕ.
Οι µόνοι που δεν «βολεύονταν» από αυτή την κατάσταση ήταν οι χρήστες, που πλήρωναν µάλλον ακριβά τις ξεπερασµένες χάλκινες συνδέσεις του ΟΤΕ, είτε τις προµηθεύονταν από τον ίδιο είτε από τους ανταγωνιστές του.
Η ∆ΕΗ, µέσα στο πλαίσιο αυτό, είδε µια ευκαιρία για περαιτέρω επέκταση στην αγορά των τηλεπικοινωνιών. Η νέα διοίκηση της Επιχείρησης, που διορίστηκε στις αρχές του 2020, στο νέο business plan της παρουσίασε µια στρατηγική εισόδου στα τηλεπικοινωνιακά δίκτυα, και δη αποκλειστικά στα δίκτυα οπτικών ινών.
Υποτιμήθηκε η στόχευση
Αρχικά, ο ΟΤΕ και οι ανταγωνιστές του υποτίµησαν τη στόχευση αυτή. Ωστόσο, όταν η ∆ΕΗ έδειξε ότι επιµένει και ότι προχωρά τραπεζική χρηµατοδότηση 680 εκατ. ευρώ για να προωθήσει το σχέδιο αυτό, η κατάσταση άρχισε να σοβαρεύει. Ο ΟΤΕ, που µέχρι τότε πήγαινε σιγά-σιγά την ανάπτυξη των δικτύων, άρχισε να ανακοινώνει νέα σχέδια προώθησης της οπτικής διασυνδεσιµότητας, η οποία µέχρι πρότινος δεν ήταν στον πυρήνα της ανάπτυξης των δικτύων του. Για να δείξει δε τη σοβαρότητά του, ανακοίνωσε νέο επενδυτικό σχέδιο, παρουσία του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, ύψους 3 δισ. ευρώ. Από την άλλη πλευρά, η ∆ΕΗ φαίνεται και αυτή να προχωρά πολύ γρήγορα. Σύµφωνα µε πληροφορίες, η ενεργειακή επιχείρηση έχει πλησιάσει τουλάχιστον τρεις κατασκευαστικές επιχειρήσεις, προκειµένου να τις αξιοποιήσει ως εργολάβους στην ανάπτυξη των δικτύων. Λέγεται ότι η διοίκησή της βλέπει και άλλες κατασκευαστικές, µε τις οποίες συζητά τους όρους συνεργασίας.
Στόχος της ∆ΕΗ είναι και αυτή να φέρει οπτικές ίνες σε περίπου 3 εκατ. νοικοκυριά και επιχειρήσεις (home passed), όσα δηλαδή και ο ΟΤΕ. Η ∆ΕΗ, ωστόσο, διαθέτει ένα πλεονέκτηµα έναντι του ΟΤΕ, που σήµερα έχει προβάδισµα: Αυτό είναι ο ∆Ε∆∆ΗΕ και οι στύλοι εναέριων καλωδίων ενέργειας, οι οποίοι µπορούν να αξιοποιηθούν και ως στύλοι εναέριων καλωδίων οπτικών ινών. Το τελευταίο δεν αποτελεί «εξωτική τεχνολογία». Ήδη αξιοποιείται από τον Α∆ΜΗΕ (Grid Telecom) στην Ελλάδα, ενώ έχει αξιοποιηθεί κατά κόρον στις µεγάλες αποστάσεις των ΗΠΑ από τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους της χώρας αυτής. Είναι, δε, µια µέθοδος ιδιαίτερα φθηνή, καθώς δεν έχει σκάψιµο δρόµων.
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν ότι στις εναέριες οπτικές ίνες κάθε συνεργείο 3-4 ατόµων µπορεί να εγκαθιστά ανά ηµέρα σχεδόν ένα χιλιόµετρο οπτικής ίνας. «Αν αξιοποιήσεις, π.χ., οκτώ συνεργεία σε καθηµερινή βάση, ο όγκος του παραγόµενου δικτύου είναι µεγάλος», λέει στέλεχος της αγοράς. Ταυτόχρονα, το κόστος ανάπτυξης µειώνεται τουλάχιστον 40%, αφού, εκτός από σκαψίµατα, δεν απαιτούνται υλικά αποκατάστασης της οδοποιίας.
Δημοσιεύτηκε στο MoneyPro στις 19/3