Θεόδωρος Σκυλακάκης στα Παραπολιτικά: Μείωση ΦΠΑ, αλλά µόνο για τα βασικά προϊόντα
Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, μιλάει για τα «όπλα» της κυβέρνησης απέναντι στην κρίση, αναλύει το σχέδιο για την ενίσχυση όσων έχουν ανάγκη και απαντάς στις εκλογικές προβλέψεις
Μείωση του ΦΠΑ πιθανώς και «σε περιορισμένο βαθμό και επικεντρωμένη μόνο στο προϊόν ή προϊόντα που έχουν μεγάλη συμμετοχή στο καλάθι των πιο ευάλωτων νοικοκυριών» προαναγγέλλει ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Θεόδωρος Σκυλακάκης. Σε σχέση με τις επόμενες εκλογές, ο ίδιος υπογραμμίζει ότι αυτοδυναμία είναι ο στόχος της Νέας Δημοκρατίας και είναι ρεαλιστικός.
Τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις εκτιµάτε ότι θα συνεχίσουν να πληρώνουν ακριβά το ρεύµα, τα καύσιµα και αρκετά τρόφιµα επί µακρόν; Ποιες περαιτέρω δυνατότητες έχει ο Προϋπολογισµός για νέα µέτρα στήριξης και πού µπορούν να στοχεύουν αυτά;
Το σηµαντικότερο πρόβληµα που αντιµετωπίζουν τα νοικοκυριά σήµερα είναι αυτό του ηλεκτρικού ρεύµατος. Η επίλυσή του θα αποτελέσει αντικείµενο είτε κάποιας µεγάλης ευρωπαϊκής παρέµβασης είτε -σε περίπτωση που δεν συµβεί αυτή- µιας εθνικής παρέµβασης, όπως έχει πει και ο πρωθυπουργός. Ταυτόχρονα, σε όλη τη χρονική περίοδο που θα υπάρχει έξαρση του πληθωρισµού -ο οποίος συνδέεται µε τον αποτρόπαιο πόλεµο που εξαπέλυσε η Ρωσία και συνεπώς θα επηρεαστεί από τη διάρκειά του-, η κυβέρνηση θα λαµβάνει µέτρα ενίσχυσης των νοικοκυριών, για να µπορέσουν να ανταποκριθούν σε αυτές τις δυσµενείς εξελίξεις. Βασικό µέτρο που λαµβάνεται το αµέσως επόµενο χρονικό διάστηµα αποτελεί η ρεαλιστική, αλλά και γενναία, αύξηση του κατώτατου µισθού. Επιπλέον, ένα σηµαντικό πακέτο µέτρων είναι αυτό που υλοποιείται αυτές τις ηµέρες, ενώ στην πορεία -ανάλογα µε τις εξελίξεις- θα αξιοποιηθούν τα πρόσθετα κονδύλια που η κυβέρνηση έχει ψηφίσει στον συµπληρωµατικό Προϋπολογισµό, που, όταν εξειδικευτούν, θα διευκολύνουν την αντιµετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων
Μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιµα θα θεσµοθετηθεί και, αν ναι, για ποιες κατηγορίες τροφίµων και για πόσο χρονικό διάστηµα;
Γενικότερα, οι παρεµβάσεις σε ό,τι αφορά τους φόρους, σε µια περίοδο όπου υπάρχει έξαρση των πληθωριστικών πιέσεων, έχουν κινδύνους και δεν λειτουργούν µε µεγάλη αποτελεσµατικότητα. Κι αυτό, κατ’ αρχάς, διότι είναι πολύ πιθανόν ένας σηµαντικός αριθµός επιχειρήσεων -ιδίως κάποιες που είναι περισσότερο ζηµιογόνες ή οριακές- να µη µεταφέρουν όλη τη µείωση στους καταναλωτές, καθώς έχουν υπάρξει κι άλλα δικά τους κόστη που έχουν ανέβει. Επιπρόσθετα, µια µείωση του ΦΠΑ αφορά το σύνολο του πληθυσµού και είναι πολύ λιγότερο αποτελεσµατικό µέτρο για την ενίσχυση των πιο ευάλωτων νοικοκυριών σε σχέση µε την ευθεία εισοδηµατική ενίσχυση. Μπορεί, λοιπόν, να υπάρξει, αλλά σε περιορισµένο βαθµό και επικεντρωµένη µόνο σε προϊόν ή προϊόντα που έχουν µεγάλη συµµετοχή στο καλάθι των πιο ευάλωτων νοικοκυριών. Είναι ένα θέµα που η κυβέρνηση το αξιολογεί.
Υπάρχουν «αχρησιµοποίητα δάνεια 230 δισ. ευρώ στο Ταµείο Ανάκαµψης», είπε από τους ∆ελφούς ο πρωθυπουργός. Πόσα από αυτά τα χρήµατα µπορεί να διεκδικήσει η Ελλάδα και πώς µπορεί να τα αξιοποιήσει;
Η αξιοποίηση σε ευρωπαϊκό επίπεδο, για να πέσει η παράλογη τιµή του φυσικού αερίου, σε συνδυασµό µε το πλαφόν που έχει προτείνει η Ελλάδα, θα ήταν η καλύτερη δυνατή λύση για τα ποσά αυτά, διότι αυτό δεν θα αύξανε το δηµόσιο χρέος της χώρας. Αν η ευρωπαϊκή λύση δεν προκριθεί, τότε θα πρέπει να δούµε: Πόσα από αυτά τα δάνεια δεν θα ζητηθούν από τα άλλα κράτηµέλη; Και στη συνέχεια, πόσα από τα υπόλοιπα θα µπορούσαµε εµείς να διεκδικήσουµε; Σε κάθε περίπτωση, αν προχωρήσει µια τέτοια απόφαση της Ενωσης, θα υπάρχει δυνατότητα διεκδίκησης από µέρους µας. Αυτό συµβαίνει διότι, ακόµα κι όταν τα δάνεια αυτά απευθύνονται σε όλους (επειδή κάποιες χώρες έχουν χαµηλότερα επιτόκια δανεισµού από αυτά της Ενωσης ως ενιαίας οντότητας), είναι βέβαιο ότι κάποιες χώρες δεν έχουν συµφέρον να τα αξιοποιήσουν. Οπότε, υπάρχει χώρος. Βασικός περιορισµός θα είναι κατά πόσο µπορούµε να επιβαρύνουµε µεσοπρόθεσµα και µακροπρόθεσµα το δηµόσιο χρέος και το έλλειµµα.
Πολλά ακούγονται τελευταία για φαινόµενα κερδοσκοπίας και αισχροκέρδειας στην αγορά. Είναι πράγµατι εκτεταµένες και πώς µπορείτε να τις αντιµετωπίσετε;
Κοιτάξτε, το αν υπάρχει εκτεταµένη κερδοσκοπία και αισχροκέρδεια -που πάντα σε περιόδους ανόδου πληθωρισµού υπάρχει υψηλός κίνδυνος ανάπτυξης τέτοιων φαινοµένων- µπορεί να το δει κανείς συγκρίνοντας την πραγµατική αύξηση του πληθωρισµού στις διάφορες ευρωπαϊκές χώρες. Πέρυσι τον Μάρτιο είχαµε αρνητικό πληθωρισµό (-2 µονάδες). Αλλες χώρες, όπως η Γερµανία, είχαν την ίδια περίοδο θετικό πληθωρισµό. Οταν λάβουµε όλους αυτούς τους παράγοντες υπόψη, προκύπτει ότι ο ρυθµός ανόδου του πληθωρισµού στη χώρα µας είναι συγκρίσιµος µε τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. ∆εν προκύπτουν, λοιπόν, µακροσκοπικά, τέτοιου είδους µαζικά φαινόµενα, µεγαλύτερα από αυτά που υπάρχουν στην υπόλοιπη Ευρώπη. Αυτό δεν σηµαίνει, όµως, ότι δεν υπάρχουν οι σχετικοί κίνδυνοι. Οπότε πρέπει η κυβέρνηση -όπως άλλωστε κάνει- να έχει σε εγρήγορση και σε κινητοποίηση όλους τους ελεγκτικούς µηχανισµούς. ∆εν πρέπει, όµως, να ξεχνάµε ότι η κύρια ευθύνη για την άνοδο των τιµών βρίσκεται σε διεθνή αγαθά, στα οποία ξέρουµε ότι έχουν αυξηθεί οι διεθνείς τιµές τους. Για παράδειγµα, η διεθνής τιµή του αερίου είναι 5-6 φορές πάνω, γεγονός που επηρεάζει και την τιµή του ηλεκτρικού, που εµπεριέχει 35%-40% φυσικό αέριο. Η τιµή του σιταριού είναι δύο φορές πάνω, το καλαµπόκι έχει αυξηθεί κατά 40%. Αυτές οι αυξήσεις στα διεθνή εµπορεύµατα είναι µια πραγµατικότητα, τις επιπτώσεις της οποίας στην οικονοµία δεν µπορούµε να άρουµε. Αν το πετρέλαιο κοστίζει 100 δολάρια το βαρέλι, παγκοσµίως, τόσο θα κοστίζει και στην Ελλάδα. Η κυβέρνηση εκεί που µπορεί να παρέµβει είναι για να απαλύνει την πίεση που δηµιουργούν αυτές οι αυξήσεις στα νοικοκυριά.
Το ∆ΝΤ στην τελευταία του έκθεση για την Ελλάδα υποστηρίζει πως πρέπει να πάρετε πίσω τα σχέδια για µόνιµες περικοπές στις ασφαλιστικές εισφορές και στην εισφορά αλληλεγγύης, καθώς, όπως λέει, ωφελούν ελάχιστα και µετατοπίζουν τα βάρη στις επόµενες γενιές. Ποιος είναι ο δικός σας σχεδιασµός;
Η πολιτική µας είναι σαφής. Επισηµαίνω, επίσης, ότι πρόσφατα αποπληρώσαµε το ∆ιεθνές Νοµισµατικό Ταµείο.
Ασχολείστε ενεργά µε τις εθνικές εκλογές από το 1989. Είναι ρεαλιστικός στόχος η αυτοδυναµία για τη Ν.∆. στις επόµενες
εκλογές; Με ποια κόµµατα θα µπορούσε πιθανώς να συνεργαστεί µετεκλογικά;
Η αυτοδυναµία είναι ο στόχος της Ν.∆. στις επόµενες εκλογές και είναι ρεαλιστικός. Εµάς αυτό που µας ενδιαφέρει σήµερα είναι το κυβερνητικό έργο και οι παρεµβάσεις υπέρ του κοινωνικού συνόλου. Στο τέλος της τετραετίας ο κόσµος θα κρίνει και θα δώσει την εντολή που θα αφορά το ποιος θα κυβερνήσει και πώς θα κυβερνήσει.
Τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις εκτιµάτε ότι θα συνεχίσουν να πληρώνουν ακριβά το ρεύµα, τα καύσιµα και αρκετά τρόφιµα επί µακρόν; Ποιες περαιτέρω δυνατότητες έχει ο Προϋπολογισµός για νέα µέτρα στήριξης και πού µπορούν να στοχεύουν αυτά;
Το σηµαντικότερο πρόβληµα που αντιµετωπίζουν τα νοικοκυριά σήµερα είναι αυτό του ηλεκτρικού ρεύµατος. Η επίλυσή του θα αποτελέσει αντικείµενο είτε κάποιας µεγάλης ευρωπαϊκής παρέµβασης είτε -σε περίπτωση που δεν συµβεί αυτή- µιας εθνικής παρέµβασης, όπως έχει πει και ο πρωθυπουργός. Ταυτόχρονα, σε όλη τη χρονική περίοδο που θα υπάρχει έξαρση του πληθωρισµού -ο οποίος συνδέεται µε τον αποτρόπαιο πόλεµο που εξαπέλυσε η Ρωσία και συνεπώς θα επηρεαστεί από τη διάρκειά του-, η κυβέρνηση θα λαµβάνει µέτρα ενίσχυσης των νοικοκυριών, για να µπορέσουν να ανταποκριθούν σε αυτές τις δυσµενείς εξελίξεις. Βασικό µέτρο που λαµβάνεται το αµέσως επόµενο χρονικό διάστηµα αποτελεί η ρεαλιστική, αλλά και γενναία, αύξηση του κατώτατου µισθού. Επιπλέον, ένα σηµαντικό πακέτο µέτρων είναι αυτό που υλοποιείται αυτές τις ηµέρες, ενώ στην πορεία -ανάλογα µε τις εξελίξεις- θα αξιοποιηθούν τα πρόσθετα κονδύλια που η κυβέρνηση έχει ψηφίσει στον συµπληρωµατικό Προϋπολογισµό, που, όταν εξειδικευτούν, θα διευκολύνουν την αντιµετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων
Γενικότερα, οι παρεµβάσεις σε ό,τι αφορά τους φόρους, σε µια περίοδο όπου υπάρχει έξαρση των πληθωριστικών πιέσεων, έχουν κινδύνους και δεν λειτουργούν µε µεγάλη αποτελεσµατικότητα. Κι αυτό, κατ’ αρχάς, διότι είναι πολύ πιθανόν ένας σηµαντικός αριθµός επιχειρήσεων -ιδίως κάποιες που είναι περισσότερο ζηµιογόνες ή οριακές- να µη µεταφέρουν όλη τη µείωση στους καταναλωτές, καθώς έχουν υπάρξει κι άλλα δικά τους κόστη που έχουν ανέβει. Επιπρόσθετα, µια µείωση του ΦΠΑ αφορά το σύνολο του πληθυσµού και είναι πολύ λιγότερο αποτελεσµατικό µέτρο για την ενίσχυση των πιο ευάλωτων νοικοκυριών σε σχέση µε την ευθεία εισοδηµατική ενίσχυση. Μπορεί, λοιπόν, να υπάρξει, αλλά σε περιορισµένο βαθµό και επικεντρωµένη µόνο σε προϊόν ή προϊόντα που έχουν µεγάλη συµµετοχή στο καλάθι των πιο ευάλωτων νοικοκυριών. Είναι ένα θέµα που η κυβέρνηση το αξιολογεί.
Υπάρχουν «αχρησιµοποίητα δάνεια 230 δισ. ευρώ στο Ταµείο Ανάκαµψης», είπε από τους ∆ελφούς ο πρωθυπουργός. Πόσα από αυτά τα χρήµατα µπορεί να διεκδικήσει η Ελλάδα και πώς µπορεί να τα αξιοποιήσει;
Η αξιοποίηση σε ευρωπαϊκό επίπεδο, για να πέσει η παράλογη τιµή του φυσικού αερίου, σε συνδυασµό µε το πλαφόν που έχει προτείνει η Ελλάδα, θα ήταν η καλύτερη δυνατή λύση για τα ποσά αυτά, διότι αυτό δεν θα αύξανε το δηµόσιο χρέος της χώρας. Αν η ευρωπαϊκή λύση δεν προκριθεί, τότε θα πρέπει να δούµε: Πόσα από αυτά τα δάνεια δεν θα ζητηθούν από τα άλλα κράτηµέλη; Και στη συνέχεια, πόσα από τα υπόλοιπα θα µπορούσαµε εµείς να διεκδικήσουµε; Σε κάθε περίπτωση, αν προχωρήσει µια τέτοια απόφαση της Ενωσης, θα υπάρχει δυνατότητα διεκδίκησης από µέρους µας. Αυτό συµβαίνει διότι, ακόµα κι όταν τα δάνεια αυτά απευθύνονται σε όλους (επειδή κάποιες χώρες έχουν χαµηλότερα επιτόκια δανεισµού από αυτά της Ενωσης ως ενιαίας οντότητας), είναι βέβαιο ότι κάποιες χώρες δεν έχουν συµφέρον να τα αξιοποιήσουν. Οπότε, υπάρχει χώρος. Βασικός περιορισµός θα είναι κατά πόσο µπορούµε να επιβαρύνουµε µεσοπρόθεσµα και µακροπρόθεσµα το δηµόσιο χρέος και το έλλειµµα.
Πολλά ακούγονται τελευταία για φαινόµενα κερδοσκοπίας και αισχροκέρδειας στην αγορά. Είναι πράγµατι εκτεταµένες και πώς µπορείτε να τις αντιµετωπίσετε;
Κοιτάξτε, το αν υπάρχει εκτεταµένη κερδοσκοπία και αισχροκέρδεια -που πάντα σε περιόδους ανόδου πληθωρισµού υπάρχει υψηλός κίνδυνος ανάπτυξης τέτοιων φαινοµένων- µπορεί να το δει κανείς συγκρίνοντας την πραγµατική αύξηση του πληθωρισµού στις διάφορες ευρωπαϊκές χώρες. Πέρυσι τον Μάρτιο είχαµε αρνητικό πληθωρισµό (-2 µονάδες). Αλλες χώρες, όπως η Γερµανία, είχαν την ίδια περίοδο θετικό πληθωρισµό. Οταν λάβουµε όλους αυτούς τους παράγοντες υπόψη, προκύπτει ότι ο ρυθµός ανόδου του πληθωρισµού στη χώρα µας είναι συγκρίσιµος µε τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. ∆εν προκύπτουν, λοιπόν, µακροσκοπικά, τέτοιου είδους µαζικά φαινόµενα, µεγαλύτερα από αυτά που υπάρχουν στην υπόλοιπη Ευρώπη. Αυτό δεν σηµαίνει, όµως, ότι δεν υπάρχουν οι σχετικοί κίνδυνοι. Οπότε πρέπει η κυβέρνηση -όπως άλλωστε κάνει- να έχει σε εγρήγορση και σε κινητοποίηση όλους τους ελεγκτικούς µηχανισµούς. ∆εν πρέπει, όµως, να ξεχνάµε ότι η κύρια ευθύνη για την άνοδο των τιµών βρίσκεται σε διεθνή αγαθά, στα οποία ξέρουµε ότι έχουν αυξηθεί οι διεθνείς τιµές τους. Για παράδειγµα, η διεθνής τιµή του αερίου είναι 5-6 φορές πάνω, γεγονός που επηρεάζει και την τιµή του ηλεκτρικού, που εµπεριέχει 35%-40% φυσικό αέριο. Η τιµή του σιταριού είναι δύο φορές πάνω, το καλαµπόκι έχει αυξηθεί κατά 40%. Αυτές οι αυξήσεις στα διεθνή εµπορεύµατα είναι µια πραγµατικότητα, τις επιπτώσεις της οποίας στην οικονοµία δεν µπορούµε να άρουµε. Αν το πετρέλαιο κοστίζει 100 δολάρια το βαρέλι, παγκοσµίως, τόσο θα κοστίζει και στην Ελλάδα. Η κυβέρνηση εκεί που µπορεί να παρέµβει είναι για να απαλύνει την πίεση που δηµιουργούν αυτές οι αυξήσεις στα νοικοκυριά.
Αν η ευρωπαϊκή λύση δεν προκριθεί, θα πρέπει να δούµε πόσα από τα δάνεια του Ταµείου Ανάκαµψης θα µπορούσαµε να διεκδικήσουµε
Το ∆ΝΤ στην τελευταία του έκθεση για την Ελλάδα υποστηρίζει πως πρέπει να πάρετε πίσω τα σχέδια για µόνιµες περικοπές στις ασφαλιστικές εισφορές και στην εισφορά αλληλεγγύης, καθώς, όπως λέει, ωφελούν ελάχιστα και µετατοπίζουν τα βάρη στις επόµενες γενιές. Ποιος είναι ο δικός σας σχεδιασµός;
Η πολιτική µας είναι σαφής. Επισηµαίνω, επίσης, ότι πρόσφατα αποπληρώσαµε το ∆ιεθνές Νοµισµατικό Ταµείο.
Ασχολείστε ενεργά µε τις εθνικές εκλογές από το 1989. Είναι ρεαλιστικός στόχος η αυτοδυναµία για τη Ν.∆. στις επόµενες
εκλογές; Με ποια κόµµατα θα µπορούσε πιθανώς να συνεργαστεί µετεκλογικά;
Η αυτοδυναµία είναι ο στόχος της Ν.∆. στις επόµενες εκλογές και είναι ρεαλιστικός. Εµάς αυτό που µας ενδιαφέρει σήµερα είναι το κυβερνητικό έργο και οι παρεµβάσεις υπέρ του κοινωνικού συνόλου. Στο τέλος της τετραετίας ο κόσµος θα κρίνει και θα δώσει την εντολή που θα αφορά το ποιος θα κυβερνήσει και πώς θα κυβερνήσει.