Βακάκης: Οδεύουμε μαθηματικά στην τέλεια καταιγίδα - Δεν έχουμε δει τίποτα ακόμη από το τι σημαίνει κρίση
«Όποιος αγνοήσει τα σημάδια ο Θεός να τον βοηθήσει γιατί θα το χρειαστεί»
Με μελανά χρώματα περιγράφει τις εκτιμήσεις του για την πορεία της οικονομίας στο επόμενο διάστημα ο ισχυρός άνδρας της Jumbo Απόστολος Βακάκης εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία.
Μιλώντας ενώπιον των μετόχων της εταιρείας κατά τη διάρκεια της τακτικής γενικής συνέλευσης σχολίασε την τρέχουσα κατάσταση προβλέποντας ότι «όπως έχουν τα πράγματα σήμερα οδεύουμε μαθηματικά στην τέλεια καταιγίδα, καθώς οι πολιτικές που εφαρμόζονται από τις Κεντρικές Τράπεζες είναι τελείως αντιφατικές με την πραγματικότητα που βιώνουμε σε ότι αφορά το παρόν και το εγγύς μέλλον».
Ο μεγαλομέτοχος της αλυσίδας Jumbo προειδοποίησε για μαύρες μέρες που έρχονται λέγοντας πως «όποιος αγνοήσει τα σημάδια ο Θεός να τον βοηθήσει γιατί θα το χρειαστεί. Τα πράγματα πραγματικά μέρα με τη μέρα, σκοτεινιάζουν. Ο κόσμος δεν έχει αντιληφθεί τι ακριβώς γίνεται, δεν έχει συνειδητοποιήσει τι σημαίνει μία σχέση 1:1 ευρώ - δολαρίου, δεν έχει συνειδητοποιήσει ότι οι μαυραγορίτες έχουν καταλάβει σήμερα την οικονομία, δεν έχει συνειδητοποιήσει την έννοια του πολέμου και τις μεσοπρόθεσμες επιπλοκές που αυτό το πράγμα θα φέρει, δεν έχει καταλάβει γιατί η Ασία προχωράει σε δυναμικά νέα λοκντάουν τη στιγμή που εδώ ζούμε με την ευχή η πανδημία να έχει κάνει τον κύκλο της».
Σύμφωνα με τον ισχυρό άντρα της Jumbo, «ένας συνετός άνθρωπος θα έπρεπε ήδη να δένεται στο κατάρτι, τα μελλούμενα έρχονται και όταν θα έρθουν θα είναι πολύ πιο βίαια από ότι αντιλαμβάνεται ο κόσμος. Υπάρχουν διιστάμενες απόψεις, εάν βγαίνουμε από την κρίση ή αν μπαίνουμε σε μία νέα κρίση, εγώ εύχομαι η δικιά μου να είναι λάθος αλλά φοβάμαι ότι δεν έχουμε δει τίποτα ακόμη από το τι σημαίνει κρίση».
Ο κ. Βακάκης διαφώνησε με μετόχους οι οποίοι αντέδρασαν στην πρόταση επαναγοράς μετοχών με εύρος τιμής χαμηλότερο από ότι διαπραγματεύεται αυτό τον καιρό στο ταμπλό. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Jumbo, δεν είναι στην φιλοσοφία του να αντιμετωπίσει μία περίοδο έντονης αναταραχής σαν μία περίοδο για ευκαιρίες και υπεραξίες μέσα από χρηματοοικονομικά εργαλεία.
«Μπορεί να μην ακούγομαι ευχάριστος, αλλά τι να κάνουμε, δεν κατέβηκα για βουλευτής, κατέβηκα για να είμαι χρήσιμος στην εταιρεία. Όποιος θέλει ακολουθεί την εταιρεία, όποιος δεν θέλει ή με μετακινεί ή συμπορεύεται με τις επιλογές τις οποίες κάνω. Εφόσον εγώ είμαι ο κεντρικότερος μέτοχος και εφόσον εγώ απολαμβάνω τα περισσότερα από τα ευεργετήματα τα οποία διάφοροι προτείνουν θα έπρεπε να υπάρχει μία δεύτερη σκέψη: “αφού δεν το κάνει για τον εαυτό του, ρε μπας και έχει δίκιο;”».
«Πορευόμαστε με όλον τον αέρα να είναι κόντρα. Για πόσο καιρό δεν το ξέρει κανείς. Σίγουρα όμως δεν θα επιτεθούμε στον καταναλωτή. Μέρος του κόστους θα μετακυλιστεί, όμως σε καμία περίπτωση παραπάνω από αυτό που ο καταναλωτής θα πρέπει να πληρώσει. Δεν θα τιμωρηθεί ο καταναλωτής για την κατάσταση. Θα περιορίσουμε εμείς τα μεικτά και τα κέρδη μας».
Σε ότι αφορά στο έκτακτο μέρισμα ύψους 0,385 ευρώ ανέφερε ότι πρόθεση της διοίκησης είναι να διανεμηθεί λίαν συντόμως και σίγουρα πριν τις διακοπές, καθώς στόχος είναι να λειτουργήσει ως «διακοποδάνειο».
Χθες μετά την ολοκλήρωση της Γενικής Συνέλευσης η διοίκηση της Jumbo ανακοίνωσε τα οικονομικά μεγέθη για το πρώτο τετράμηνο τα οποία κατά την Συνέλευσης ο κ. Βακάκης τα χαρακτήρισε ως «εκνευριστικά καλά», επιφυλάχθηκε όμως για την πορεία στο δεύτερο τετράμηνο που συμπίπτει με την «απρόβλεπτη» περίοδο των διακοπών.
Για τον Απρίλιο 2022, οι καθαρές πωλήσεις της μητρικής εταιρείας και χωρίς να υπολογίζονται οι ενδοεταιρικές συναλλαγές, αυξήθηκαν κατά +47% περίπου σε σχέση με τον Απρίλιο του 2021 όπου λειτουργούσε το 75% των καταστημάτων του Ομίλου στην Ελλάδα, με αυστηρούς και δυσανάλογους για το μέγεθος των καταστημάτων περιορισμούς, ως προς τον αριθμό των επιτρεπόμενων πελατών εντός των καταστημάτων και μόνο με την μέθοδο click inside ή click away.
Συνολικά για το τετράμηνο του 2022, οι καθαρές πωλήσεις της μητρικής εταιρείας -χωρίς να υπολογίζονται οι ενδοεταιρικές συναλλαγές- παρουσίασαν αύξηση κατά +48% περίπου σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό τετράμηνο.
Κύπρος: Όλα τα καταστήματα συνέχισαν να λειτουργούν ενώ από 18 Απριλίου καταργήθηκε ο έλεγχος πιστοποιητικών για τους εισερχόμενους πελάτες. Οι πωλήσεις κατά τον Απρίλιο του 2022 αυξήθηκαν κατά +30% περίπου, σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα όπου το σύνολο του δικτύου παρέμεινε κλειστό κατά την Μεγάλη Εβδομάδα και παρέμεινε κλειστό και την εβδομάδα μετά το Πάσχα (ολικό lock down). Συνολικά οι πωλήσεις στην Κύπρο για το τετράμηνο του 2022 είναι αυξημένες κατά +28% περίπου, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό τετράμηνο.
Βουλγαρία: Οι πωλήσεις του δικτύου κατέγραψαν αύξηση κατά +41% περίπου τον Απρίλιο του 2022, σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα όπου τα καταστήματα παρέμειναν κλειστά κατά το πρώτο περίπου δεκαήμερο του μήνα. Συνολικά οι πωλήσεις στη Βουλγαρία για το τετράμηνο του 2022 είναι αυξημένες κατά 0,9% περίπου, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό τετράμηνο.
Ρουμανία: Οι πωλήσεις του δικτύου ήταν μειωμένες κατά -2% περίπου τον Απρίλιο του 2022, σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα. Συνολικά οι πωλήσεις στη Ρουμανία για το τετράμηνο του 2022 είναι μειωμένες κατά -9% περίπου, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο.
Η διοίκηση ενημέρωσε τους μετόχους ότι παρά το θετικό πρόσημο του τετραμήνου οι προκλήσεις για τη νέα χρονιά καθώς και το κλίμα αβεβαιότητας παραμένουν. Η παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα δεν λειτουργεί ομαλά με τα συχνά lockdown λιμανιών στην Κίνα λόγω του Covid-19, ενώ και στο εσωτερικό οι απεργιακές κινητοποιήσεις στο λιμάνι επιδεινώνουν την κατάσταση. Το αυξημένο κόστος μεταφοράς των προϊόντων δεν δείχνει σημάδια αποκλιμάκωσης.
Πάραυτα, στα ράφια των καταστημάτων Jumbo, θέση έχουν μόνον προϊόντα στα οποία η τελική σχέση τιμής-ποιότητας κρίνεται ότι παρά τις αναπόφευκτες κοστολογικές επιβαρύνσεις, ότι σέβεται τον καταναλωτή.
Μιλώντας ενώπιον των μετόχων της εταιρείας κατά τη διάρκεια της τακτικής γενικής συνέλευσης σχολίασε την τρέχουσα κατάσταση προβλέποντας ότι «όπως έχουν τα πράγματα σήμερα οδεύουμε μαθηματικά στην τέλεια καταιγίδα, καθώς οι πολιτικές που εφαρμόζονται από τις Κεντρικές Τράπεζες είναι τελείως αντιφατικές με την πραγματικότητα που βιώνουμε σε ότι αφορά το παρόν και το εγγύς μέλλον».
Ο μεγαλομέτοχος της αλυσίδας Jumbo προειδοποίησε για μαύρες μέρες που έρχονται λέγοντας πως «όποιος αγνοήσει τα σημάδια ο Θεός να τον βοηθήσει γιατί θα το χρειαστεί. Τα πράγματα πραγματικά μέρα με τη μέρα, σκοτεινιάζουν. Ο κόσμος δεν έχει αντιληφθεί τι ακριβώς γίνεται, δεν έχει συνειδητοποιήσει τι σημαίνει μία σχέση 1:1 ευρώ - δολαρίου, δεν έχει συνειδητοποιήσει ότι οι μαυραγορίτες έχουν καταλάβει σήμερα την οικονομία, δεν έχει συνειδητοποιήσει την έννοια του πολέμου και τις μεσοπρόθεσμες επιπλοκές που αυτό το πράγμα θα φέρει, δεν έχει καταλάβει γιατί η Ασία προχωράει σε δυναμικά νέα λοκντάουν τη στιγμή που εδώ ζούμε με την ευχή η πανδημία να έχει κάνει τον κύκλο της».
Σύμφωνα με τον ισχυρό άντρα της Jumbo, «ένας συνετός άνθρωπος θα έπρεπε ήδη να δένεται στο κατάρτι, τα μελλούμενα έρχονται και όταν θα έρθουν θα είναι πολύ πιο βίαια από ότι αντιλαμβάνεται ο κόσμος. Υπάρχουν διιστάμενες απόψεις, εάν βγαίνουμε από την κρίση ή αν μπαίνουμε σε μία νέα κρίση, εγώ εύχομαι η δικιά μου να είναι λάθος αλλά φοβάμαι ότι δεν έχουμε δει τίποτα ακόμη από το τι σημαίνει κρίση».
Ο κ. Βακάκης διαφώνησε με μετόχους οι οποίοι αντέδρασαν στην πρόταση επαναγοράς μετοχών με εύρος τιμής χαμηλότερο από ότι διαπραγματεύεται αυτό τον καιρό στο ταμπλό. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Jumbo, δεν είναι στην φιλοσοφία του να αντιμετωπίσει μία περίοδο έντονης αναταραχής σαν μία περίοδο για ευκαιρίες και υπεραξίες μέσα από χρηματοοικονομικά εργαλεία.
«Μπορεί να μην ακούγομαι ευχάριστος, αλλά τι να κάνουμε, δεν κατέβηκα για βουλευτής, κατέβηκα για να είμαι χρήσιμος στην εταιρεία. Όποιος θέλει ακολουθεί την εταιρεία, όποιος δεν θέλει ή με μετακινεί ή συμπορεύεται με τις επιλογές τις οποίες κάνω. Εφόσον εγώ είμαι ο κεντρικότερος μέτοχος και εφόσον εγώ απολαμβάνω τα περισσότερα από τα ευεργετήματα τα οποία διάφοροι προτείνουν θα έπρεπε να υπάρχει μία δεύτερη σκέψη: “αφού δεν το κάνει για τον εαυτό του, ρε μπας και έχει δίκιο;”».
Δεν θα τιμωρηθεί ο πελάτης για την κατάσταση
Για μία ακόμη φορά επανέλαβε ότι στο επίκεντρο της πολιτικής της Jumbo είναι ο καταναλωτής ο οποίος είναι και αυτός που αποφασίζει που θα δώσει το υστέρημα του αυτή την περίοδο.«Πορευόμαστε με όλον τον αέρα να είναι κόντρα. Για πόσο καιρό δεν το ξέρει κανείς. Σίγουρα όμως δεν θα επιτεθούμε στον καταναλωτή. Μέρος του κόστους θα μετακυλιστεί, όμως σε καμία περίπτωση παραπάνω από αυτό που ο καταναλωτής θα πρέπει να πληρώσει. Δεν θα τιμωρηθεί ο καταναλωτής για την κατάσταση. Θα περιορίσουμε εμείς τα μεικτά και τα κέρδη μας».
Σε ότι αφορά στο έκτακτο μέρισμα ύψους 0,385 ευρώ ανέφερε ότι πρόθεση της διοίκησης είναι να διανεμηθεί λίαν συντόμως και σίγουρα πριν τις διακοπές, καθώς στόχος είναι να λειτουργήσει ως «διακοποδάνειο».
«Καλύτερα με Jumbo παρά με Tupolev»
Ολοκληρώνοντας την τοποθέτηση του υπεραμύνθηκε της «απαισιόδοξης» στάσης του, ο ίδιος ανέφερε ότι στην παρούσα κατάσταση οφείλουμε να είμαστε 51% απαισιόδοξοι και 49% αισιόδοξοι, λέγοντας: «όταν ο καιρός είναι πραγματικά πολύ κακός καλύτερα να ταξιδεύεις με ένα Jumbo από ότι με ένα Tupolev. Παρολ’ αυτά και εμείς θα υποστούμε το ποσοστό της κρίσης που μας αναλογεί. Απαράβατος κανόνας είναι να διασφαλίσουμε το περιουσιακό στοιχείο του επενδυτή – συνεταίρου μας, δεν είναι να το μεγιστοποιήσουμε μέσα στην κρίση, δεν είναι αυτός ο στόχος μας. Η εταιρεία δεν διοικείται από management που έχει στόχο τα πριμ. Διοικείται οικογενειακά από τον βασικό μέτοχο ο οποίος μπορεί να διαχωρίσει τα διλήμματα στα οποία τίθεται και να διασφαλίσει μία συνέχεια τέτοια που να μην βάζει τον επενδυτή σε εκπλήξεις δυσάρεστες. Η αγωνία είναι να μην ξυπνήσει ένα πρωί και συνειδητοποιήσει ότι έχει κάνει λάθος επιλογή της εταιρείας που επένδυσε. Το να συμβεί το αντίθετο, κακό δεν κάνει, και κυρίως στον βασικό μέτοχο».Χθες μετά την ολοκλήρωση της Γενικής Συνέλευσης η διοίκηση της Jumbo ανακοίνωσε τα οικονομικά μεγέθη για το πρώτο τετράμηνο τα οποία κατά την Συνέλευσης ο κ. Βακάκης τα χαρακτήρισε ως «εκνευριστικά καλά», επιφυλάχθηκε όμως για την πορεία στο δεύτερο τετράμηνο που συμπίπτει με την «απρόβλεπτη» περίοδο των διακοπών.
Αύξηση 25% στο τετράμηνο
Σύμφωνα με την ανακοίνωση που εξέδωσε χθες η Jumbo, για τον μήνα Απρίλιο οι πωλήσεις του ομίλου Jumbo αυξήθηκαν κατά +32% σε σχέση με τον αντίστοιχο περσυνό μήνα, ενώ στο πρώτο 4μηνο του 2022 οι πωλήσεις καταγράφουν αύξηση κατά +25%.Πώς κινήθηκαν οι πωλήσεις της εταιρείας
Ελλάδα: Τον Απρίλιο του 2022, το σύνολο των καταστημάτων στην Ελλάδα παρέμεινε ανοιχτό, χωρίς την επιβολή νέων περιορισμών πλην φυσικά αυτών που αφορούν τους μη εμβολιασμένους.Για τον Απρίλιο 2022, οι καθαρές πωλήσεις της μητρικής εταιρείας και χωρίς να υπολογίζονται οι ενδοεταιρικές συναλλαγές, αυξήθηκαν κατά +47% περίπου σε σχέση με τον Απρίλιο του 2021 όπου λειτουργούσε το 75% των καταστημάτων του Ομίλου στην Ελλάδα, με αυστηρούς και δυσανάλογους για το μέγεθος των καταστημάτων περιορισμούς, ως προς τον αριθμό των επιτρεπόμενων πελατών εντός των καταστημάτων και μόνο με την μέθοδο click inside ή click away.
Συνολικά για το τετράμηνο του 2022, οι καθαρές πωλήσεις της μητρικής εταιρείας -χωρίς να υπολογίζονται οι ενδοεταιρικές συναλλαγές- παρουσίασαν αύξηση κατά +48% περίπου σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό τετράμηνο.
Κύπρος: Όλα τα καταστήματα συνέχισαν να λειτουργούν ενώ από 18 Απριλίου καταργήθηκε ο έλεγχος πιστοποιητικών για τους εισερχόμενους πελάτες. Οι πωλήσεις κατά τον Απρίλιο του 2022 αυξήθηκαν κατά +30% περίπου, σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα όπου το σύνολο του δικτύου παρέμεινε κλειστό κατά την Μεγάλη Εβδομάδα και παρέμεινε κλειστό και την εβδομάδα μετά το Πάσχα (ολικό lock down). Συνολικά οι πωλήσεις στην Κύπρο για το τετράμηνο του 2022 είναι αυξημένες κατά +28% περίπου, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό τετράμηνο.
Βουλγαρία: Οι πωλήσεις του δικτύου κατέγραψαν αύξηση κατά +41% περίπου τον Απρίλιο του 2022, σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα όπου τα καταστήματα παρέμειναν κλειστά κατά το πρώτο περίπου δεκαήμερο του μήνα. Συνολικά οι πωλήσεις στη Βουλγαρία για το τετράμηνο του 2022 είναι αυξημένες κατά 0,9% περίπου, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό τετράμηνο.
Ρουμανία: Οι πωλήσεις του δικτύου ήταν μειωμένες κατά -2% περίπου τον Απρίλιο του 2022, σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα. Συνολικά οι πωλήσεις στη Ρουμανία για το τετράμηνο του 2022 είναι μειωμένες κατά -9% περίπου, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο.
Η διοίκηση ενημέρωσε τους μετόχους ότι παρά το θετικό πρόσημο του τετραμήνου οι προκλήσεις για τη νέα χρονιά καθώς και το κλίμα αβεβαιότητας παραμένουν. Η παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα δεν λειτουργεί ομαλά με τα συχνά lockdown λιμανιών στην Κίνα λόγω του Covid-19, ενώ και στο εσωτερικό οι απεργιακές κινητοποιήσεις στο λιμάνι επιδεινώνουν την κατάσταση. Το αυξημένο κόστος μεταφοράς των προϊόντων δεν δείχνει σημάδια αποκλιμάκωσης.
Πάραυτα, στα ράφια των καταστημάτων Jumbo, θέση έχουν μόνον προϊόντα στα οποία η τελική σχέση τιμής-ποιότητας κρίνεται ότι παρά τις αναπόφευκτες κοστολογικές επιβαρύνσεις, ότι σέβεται τον καταναλωτή.