Τι σημαίνει η έξοδος από την ενισχυμένη εποπτεία - Κατά πόσο είναι εφικτές οι αυξήσεις σε μισθούς και συντάξεις
Έλεγχοι ανά εξάμηνο όπως και στις άλλες χώρες της Ε.Ε
Η χώρα μας κατάφερε ύστερα από 12 χρόνια να απαλλαγεί από το καθεστώς της ενισχυμένης εποπτείας, ωστόσο η επιστροφή της στην κανονικότητα γίνεται σε μία δύσκολη συγκυρία, εφόσον το κύμα ακρίβειας παραμένει να προκαλεί πονοκέφαλο ενώ την ίδια στιγμή οι αγορές ασκούν πιέσεις εκτοξεύοντας στα ύψη τις αποδόσεις των ελληνικών ομολόγων.
Έτσι λοιπόν, η κυβέρνηση θα κληθεί να διαχειριστεί με ωριμότητα τις επιθυμίες για γενναίες παροχές, εφόσον, τώρα, μετά τη λήξη της 12ετους μνημονιακής περιόδου, δεν επιτρέπεται να οδηγηθεί η χώρα σε δημοσιονομική αστάθεια.
Να λοιπόν η απάντηση στο ερώτημα αν η Ελλάδα μπορεί να αυξήσει τις συντάξεις ή τους μισθούς του δημοσίου ή να χορηγεί επιδόματα και παροχές. Η απάντηση είναι ότι μπορεί, αρκεί να επιτυγχάνονται οι δημοσιονομικοί στόχοι. Διότι η Ελλάδα μπορεί να μην βρίσκεται πλέον σε καθεστώς ενισχυμένη εποπτείας, ωστόσο εξακολουθεί και υπόκειται στους κανόνες του Συμφώνου Σταθερότητας. Και μάλιστα με αυξημένες υποχρεώσεις καθώς παραμένουμε υπερχρεωμένη χώρα.
Η μεγαλύτερη συνέπεια σε περίπτωση αθέτησης των υποχρεώσεων που απορρέουν από το Σύμφωνο Σταθερότητας θα είχε να κάνει με το κόστος δανεισμού της χώρας. Διότι αυτή τη στιγμή οι αγορές αναλαμβάνουν τον ρόλο του μεγαλύτερου "επιτηρητή" της Ελλάδας καθώς αυτές είναι πλέον που δανείζουν την Ελλάδα για να αναχρηματοδοτεί το χρέος της. Προς το παρόν, οι αποδόσεις των ομολόγων ανεβαίνουν αλλά αυτό συμβαίνει για όλες τις χώρες της Ευρωζώνης. Δεν είναι η Ελλάδα "εξαίρεση" όπως το 2009. Το θέμα είναι να μην αισθανθούν ανασφάλεια οι αγορές για το αν θα πάρουν πίσω τα χρήματα που θα δανείσουν στην Ελλάδα. Κάτι τέτοιο θα σήμαινε "κρίση χρέους" και επανάληψη της τραγωδίας που ξεκίνησε να ζει η χώρα στο τέλος του 2009.
Έτσι λοιπόν, η κυβέρνηση θα κληθεί να διαχειριστεί με ωριμότητα τις επιθυμίες για γενναίες παροχές, εφόσον, τώρα, μετά τη λήξη της 12ετους μνημονιακής περιόδου, δεν επιτρέπεται να οδηγηθεί η χώρα σε δημοσιονομική αστάθεια.
Έλεγχοι ανά εξάμηνο
Επίσημα η χώρα μας απαλλάσσεται από τη μεταμνημονιακή περίοδο από τις 22 Αυγούστου. Στην πορεία, όπως συμβαίνει και στις άλλες χώρες της ΕΕ, θα γίνονται έλεγχοι ανά εξάμηνο, απ’ τους οποίους θα χρειάζεται να επιτυγχάνονται συγκεκριμένα δημοσιονομικά αποτελέσματα.Συντάξεις και μισθοί δημοσίου
Σύμφωνα με τον ιστότοπο thetoc.gr, για το 2022 μπορούμε να έχουμε ελλείμματα γιατί λόγω πανδημίας και ενεργειακής κρίσης ισχύει η λεγόμενη "ρήτρα διαφυγής". Για το 2023 ισχύει επίσης η ρήτρα διαφυγής ωστόσο η Ελλάδα, λόγω υψηλού χρέους θα κληθεί να επιστρέψει στα πρωτογενή πλεονάσματα. Και από το 2024, θα πρέπει να κάνουμε μια γενναία δημοσιονομική προσαρμογή επαναφέροντας τα πλεονάσματα στο επίπεδο άνω του 2%.Να λοιπόν η απάντηση στο ερώτημα αν η Ελλάδα μπορεί να αυξήσει τις συντάξεις ή τους μισθούς του δημοσίου ή να χορηγεί επιδόματα και παροχές. Η απάντηση είναι ότι μπορεί, αρκεί να επιτυγχάνονται οι δημοσιονομικοί στόχοι. Διότι η Ελλάδα μπορεί να μην βρίσκεται πλέον σε καθεστώς ενισχυμένη εποπτείας, ωστόσο εξακολουθεί και υπόκειται στους κανόνες του Συμφώνου Σταθερότητας. Και μάλιστα με αυξημένες υποχρεώσεις καθώς παραμένουμε υπερχρεωμένη χώρα.
Η μεγαλύτερη συνέπεια σε περίπτωση αθέτησης των υποχρεώσεων που απορρέουν από το Σύμφωνο Σταθερότητας θα είχε να κάνει με το κόστος δανεισμού της χώρας. Διότι αυτή τη στιγμή οι αγορές αναλαμβάνουν τον ρόλο του μεγαλύτερου "επιτηρητή" της Ελλάδας καθώς αυτές είναι πλέον που δανείζουν την Ελλάδα για να αναχρηματοδοτεί το χρέος της. Προς το παρόν, οι αποδόσεις των ομολόγων ανεβαίνουν αλλά αυτό συμβαίνει για όλες τις χώρες της Ευρωζώνης. Δεν είναι η Ελλάδα "εξαίρεση" όπως το 2009. Το θέμα είναι να μην αισθανθούν ανασφάλεια οι αγορές για το αν θα πάρουν πίσω τα χρήματα που θα δανείσουν στην Ελλάδα. Κάτι τέτοιο θα σήμαινε "κρίση χρέους" και επανάληψη της τραγωδίας που ξεκίνησε να ζει η χώρα στο τέλος του 2009.