Ψηφιακή επανάσταση στην απονοµή συντάξεων: Τέλος στην ταλαιπωρία χιλιάδων πολιτών βάζει το Ψηφιακό ∆ωμάτιο Επικοινωνίας του ΕΦΚΑ
Άμεση διευθέτηση προβλημάτων ή παραλείψεων
Το Ψηφιακό ∆ωµάτιο Επικοινωνίας του ΕΦΚΑ τέθηκε την προηγούµενη Τετάρτη σε λειτουργία και είναι η τελευταία από τις 56 συνολικά ψηφιακές υπηρεσίες που έχει υλοποιήσει ο φορέας τα τελευταία χρόνια µε στόχο τη βελτίωση της καθηµερινότητας 6,5 εκατοµµυρίων πολιτών, µε τη συνδροµή του υπουργείου Ψηφιακής ∆ιακυβέρνησης και του υπουργού, Κυριάκου Πιερρακάκη.
Η συγκεκριµένη ψηφιακή πλατφόρµα είναι απλή στη σύλληψή της, καθώς αποτελεί στην ουσία ένα ψηφιακό chat room, όπου ο εν αναµονή συνταξιούχος έρχεται σε επαφή σε πραγµατικό χρόνο µε τον υπάλληλο που χειρίζεται τον φάκελό του. Για τα δεδοµένα του ΕΦΚΑ, ωστόσο, το έλλειµµα ουσιαστικής επικοινωνίας µεταξύ των δύο µερών αποτελούσε διαχρονικά ένα από τα πιο σηµαντικά προβλήµατα που αντιµετώπιζε και που τον κατέτασσαν πρώτο σε καταγγελίες και παράπονα στον Συνήγορο του Πολίτη. Τώρα αυτό το πρόβληµα επιλύεται διά της... ψηφιακής οδού. Ο εν αναµονή συνταξιούχος θα µπορεί να ρωτά και να λαµβάνει άµεσα απαντήσεις σχετικά µε την πορεία συνταξιοδότησής του και να αποστέλλει ηλεκτρονικά µια σειρά από επιπλέον έγγραφα που απαιτούνται για να µπορεί να κλείσει ο φάκελός του και να εκδοθεί η σύνταξη.
Μέχρι πρότινος οι πολίτες αδυνατούσαν να επικοινωνήσουν µε τους χειριστές των συνταξιοδοτικών τους φακέλων, επειδή δεν απαντούσαν στα τηλέφωνα. Ετσι, αναγκάζονταν να επισκεφθούν αλλεπάλληλες φορές τα κοντινότερα υποκαταστήµατα του ΕΦΚΑ, προκειµένου να µάθουν κάτι νεότερο για το πότε θα λάβουν τη σύνταξή τους. Με το Ψηφιακό ∆ωµάτιο Επικοινωνίας καταργούνται τρεις προβληµατικοί και συνυφασµένοι µε την ταλαιπωρία τρόποι επαφής και αντικαθίστανται από µια νέα σύγχρονη ηλεκτρονική πλατφόρµα εξυπηρέτησης, η οποία λειτουργεί ως δίαυλος επικοινωνίας µεταξύ του υπαλλήλου και του εν αναµονή συνταξιούχου.
Συγκεκριµένα:
- Καταργείται η αλληλογραφία µέσω ταχυδροµείου. Ο ΕΦΚΑ αποστέλλει εκατοντάδες χιλιάδες επιστολές κάθε χρόνο σε ασφαλισµένους, µε τις οποίες τους ζητεί µια σειρά από δικαιολογητικά, προκειµένου να ολοκληρωθεί ο συνταξιοδοτικός τους φάκελος. Αυτό έχει ένα τεράστιο διοικητικό και οικονοµικό κόστος, που πλέον εξαλείφεται.
- Καταργείται η υποχρέωση επίσκεψης στα τοπικά υποκαταστήµατα για την προσκόµιση εγγράφων. Με το Ψηφιακό ∆ωµάτιο Επικοινωνίας, όποια επιπλέον δικαιολογητικά απαιτούνται θα µπορεί ο ασφαλισµένος να τα αναρτά µέσα στην πλατφόρµα και να τα αποστέλλει µε τη µορφή pdf ή doc. Με αυτόν τον τρόπο καταργούνται χιλιάδες επισκέψεις από και προς τα υποκαταστήµατα, εξοικονοµώντας χιλιάδες εργατοώρες τόσο για τους πολίτες όσο και για τους υπαλλήλους.
- Καταργείται η επικοινωνία µέσω τηλεφώνου. Μόνο κατ’ εξαίρεση θα καλεί ο υπάλληλος τον πολίτη στο τηλέφωνο. Ολη η επικοινωνία µεταξύ τους θα γίνεται µέσω του ειδικού chat room που έχει στηθεί µέσα στην πλατφόρµα και επιτρέπει τη σε πραγµατικό χρόνο επικοινωνία των δύο µερών.
Ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης, δήλωσε πως «το Ψηφιακό ∆ωµάτιο Επικοινωνίας αποτελεί µια επανάσταση στον τρόπο εξυπηρέτησης του πολίτη από τον ΕΦΚΑ, αλλά και µια επανάσταση για το ∆ηµόσιο συνολικά. Μια λογική που προτάσσει τις νέες τεχνολογίες για καλύτερη επικοινωνία έναντι της ταλαιπωρίας και του “δεν γίνεται”. Πλέον ο εν αναµονή συνταξιούχος θα πάψει να ανησυχεί για το πού βρίσκεται η αίτηση συνταξιοδότησής του και για το αν απαιτείται κάποιο επιπλέον πιστοποιητικό για το οποίο δεν έλαβε γνώση. Ολη η απαιτούµενη πληροφορία θα είναι διαθέσιµη µέσα στο Ψηφιακό ∆ωµάτιο Επικοινωνίας. Αυτός ο αµφίδροµος ψηφιακός τρόπος επικοινωνίας µπορεί να αποτελέσει “πιλότο” και για άλλους φορείς του ∆ηµοσίου που συναλλάσσονται καθηµερινά µε πολίτες, δίνοντάς τους τη δυνατότητα για µια ευρωπαϊκού επιπέδου ανθρώπινη εξυπηρέτηση».
Πράγµατι, ο ΕΦΚΑ είναι ο πρώτος Οργανισµός του δηµόσιου τοµέα που καταργεί αναχρονιστικούς τρόπους επικοινωνίας, όπως η αλληλογραφία, και προχωρεί σε µια τέτοια µεταρρύθµιση, η οποία θα µπορούσε να εφαρµοστεί και σε πολλούς άλλους φορείς του ∆ηµοσίου που εξυπηρετούν καθηµερινά πολίτες.
Η νέα υπηρεσία είναι προσβάσιµη µέσα από την ιστοσελίδα του e-ΕΦΚΑ και την ενιαία διαδικτυακή πύλη του ∆ηµοσίου www.gov.gr. Την υπηρεσία αυτή µπορούν να τη χρησιµοποιήσουν όλοι οι ασφαλισµένοι, εφόσον προηγουµένως έχουν υποβάλει ηλεκτρονικά το αίτηµα συνταξιοδότησής τους. Η διοίκηση του ΕΦΚΑ προσανατολίζεται στην επέκταση της υπηρεσίας και σε άλλες κατηγορίες ασφαλισµένων (µη µισθωτοί, λογιστές κ.λπ.) µέσα στο επόµενο διάστηµα, προκειµένου να µπορούν και εκείνοι να αξιοποιήσουν τον νέο αυτόν τρόπο επικοινωνίας για µια σειρά από συναλλαγές τους.
Η συγκεκριµένη ψηφιακή πλατφόρµα είναι απλή στη σύλληψή της, καθώς αποτελεί στην ουσία ένα ψηφιακό chat room, όπου ο εν αναµονή συνταξιούχος έρχεται σε επαφή σε πραγµατικό χρόνο µε τον υπάλληλο που χειρίζεται τον φάκελό του. Για τα δεδοµένα του ΕΦΚΑ, ωστόσο, το έλλειµµα ουσιαστικής επικοινωνίας µεταξύ των δύο µερών αποτελούσε διαχρονικά ένα από τα πιο σηµαντικά προβλήµατα που αντιµετώπιζε και που τον κατέτασσαν πρώτο σε καταγγελίες και παράπονα στον Συνήγορο του Πολίτη. Τώρα αυτό το πρόβληµα επιλύεται διά της... ψηφιακής οδού. Ο εν αναµονή συνταξιούχος θα µπορεί να ρωτά και να λαµβάνει άµεσα απαντήσεις σχετικά µε την πορεία συνταξιοδότησής του και να αποστέλλει ηλεκτρονικά µια σειρά από επιπλέον έγγραφα που απαιτούνται για να µπορεί να κλείσει ο φάκελός του και να εκδοθεί η σύνταξη.
Μέχρι πρότινος οι πολίτες αδυνατούσαν να επικοινωνήσουν µε τους χειριστές των συνταξιοδοτικών τους φακέλων, επειδή δεν απαντούσαν στα τηλέφωνα. Ετσι, αναγκάζονταν να επισκεφθούν αλλεπάλληλες φορές τα κοντινότερα υποκαταστήµατα του ΕΦΚΑ, προκειµένου να µάθουν κάτι νεότερο για το πότε θα λάβουν τη σύνταξή τους. Με το Ψηφιακό ∆ωµάτιο Επικοινωνίας καταργούνται τρεις προβληµατικοί και συνυφασµένοι µε την ταλαιπωρία τρόποι επαφής και αντικαθίστανται από µια νέα σύγχρονη ηλεκτρονική πλατφόρµα εξυπηρέτησης, η οποία λειτουργεί ως δίαυλος επικοινωνίας µεταξύ του υπαλλήλου και του εν αναµονή συνταξιούχου.
Συγκεκριµένα:
- Καταργείται η αλληλογραφία µέσω ταχυδροµείου. Ο ΕΦΚΑ αποστέλλει εκατοντάδες χιλιάδες επιστολές κάθε χρόνο σε ασφαλισµένους, µε τις οποίες τους ζητεί µια σειρά από δικαιολογητικά, προκειµένου να ολοκληρωθεί ο συνταξιοδοτικός τους φάκελος. Αυτό έχει ένα τεράστιο διοικητικό και οικονοµικό κόστος, που πλέον εξαλείφεται.
Ο εν αναµονή απόµαχος της εργασίας θα µπορεί να αποστέλλει ηλεκτρονικά επιπλέον έγγραφα που απαιτούνται για να µπορεί να κλείσει ο φάκελός του
- Καταργείται η υποχρέωση επίσκεψης στα τοπικά υποκαταστήµατα για την προσκόµιση εγγράφων. Με το Ψηφιακό ∆ωµάτιο Επικοινωνίας, όποια επιπλέον δικαιολογητικά απαιτούνται θα µπορεί ο ασφαλισµένος να τα αναρτά µέσα στην πλατφόρµα και να τα αποστέλλει µε τη µορφή pdf ή doc. Με αυτόν τον τρόπο καταργούνται χιλιάδες επισκέψεις από και προς τα υποκαταστήµατα, εξοικονοµώντας χιλιάδες εργατοώρες τόσο για τους πολίτες όσο και για τους υπαλλήλους.
- Καταργείται η επικοινωνία µέσω τηλεφώνου. Μόνο κατ’ εξαίρεση θα καλεί ο υπάλληλος τον πολίτη στο τηλέφωνο. Ολη η επικοινωνία µεταξύ τους θα γίνεται µέσω του ειδικού chat room που έχει στηθεί µέσα στην πλατφόρµα και επιτρέπει τη σε πραγµατικό χρόνο επικοινωνία των δύο µερών.
Καθημερινή εικόνα
Πράγµατι, ο ΕΦΚΑ είναι ο πρώτος Οργανισµός του δηµόσιου τοµέα που καταργεί αναχρονιστικούς τρόπους επικοινωνίας, όπως η αλληλογραφία, και προχωρεί σε µια τέτοια µεταρρύθµιση, η οποία θα µπορούσε να εφαρµοστεί και σε πολλούς άλλους φορείς του ∆ηµοσίου που εξυπηρετούν καθηµερινά πολίτες.
Η νέα υπηρεσία είναι προσβάσιµη µέσα από την ιστοσελίδα του e-ΕΦΚΑ και την ενιαία διαδικτυακή πύλη του ∆ηµοσίου www.gov.gr. Την υπηρεσία αυτή µπορούν να τη χρησιµοποιήσουν όλοι οι ασφαλισµένοι, εφόσον προηγουµένως έχουν υποβάλει ηλεκτρονικά το αίτηµα συνταξιοδότησής τους. Η διοίκηση του ΕΦΚΑ προσανατολίζεται στην επέκταση της υπηρεσίας και σε άλλες κατηγορίες ασφαλισµένων (µη µισθωτοί, λογιστές κ.λπ.) µέσα στο επόµενο διάστηµα, προκειµένου να µπορούν και εκείνοι να αξιοποιήσουν τον νέο αυτόν τρόπο επικοινωνίας για µια σειρά από συναλλαγές τους.