Shein: Πώς ο μυστήριος κολοσσός κερδίζει τις καρδιές της γενιάς Z – Οι άγνωστες πολιτικές των… αλγορίθμων
Η τράπεζα Morgan Stanley προέβλεψε τον Οκτώβριο ότι η Shein θα μπορούσε να γίνει το 2022 η μεγαλύτερη εταιρεία λιανικής πώλησης ενδυμάτων στον κόσμο
Η Shein αν και χαρακτηρίζεται από μεγάλη «αδιαφάνεια», έχει καταφέρει να αποτελέσει νέα «εμμονή» της γενιάς Ζ (αποτελεί το 50% της πελατείας της) εκτοξεύοντας την αξία της εταιρείας στα 70 δισεκατομμύρια δολάρια.
Στοιχεία που παρουσιάζει τo Bloomberg και το Bussiness Insider επιβεβαιώνουν τον «απομονωμένο χαρακτήρα» της. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία, η Shein ιδρύθηκε το 2008 από τον Chris Xu ή αλλιώς Xu Yangtian, ο οποίος έχει σπουδάσει μάρκετινγκ και SEO. Ο Xu ξεκίνησε πουλώντας νυφικά στο διαδίκτυο, όμως, το 2012, μεταπήδησε στον κόσμο της γυναικείας ένδυσης, ενώ λίγο αργότερα αποφάσισε να αλλάξει το όνομα του brand σε Shein.
Οι βασικοί λόγοι της επιτυχίας
Σύμφωνα με την Euromonitor, η Shein είναι πλέον η μεγαλύτερη online εταιρεία μόδας στον κόσμο.
- Πολύ μικρός χρόνο παραγωγής, βγάζοντας κατά μέσο όρο 3.000 νέα στιλ μέσα σε μία εβδομάδα.
- Οι τιμές της Shein ήταν 40-60% φθηνότερες αντίστοιχων πασίγνωστων brands.
«Αυτός ο συνδυασμός της απεριόριστης ποικιλίας και των χαμηλών τιμών βρίσκεται στην καρδιά του επιχειρηματικού της μοντέλου», ανέφερε ο ερευνητής του Πανεπιστημίου του Delaware Sheng Lu στον Economist.
Το 2020, μάλιστα, τα έσοδα της ξεπέρασαν τα 10 δισεκατομμύρια, την ώρα που διαδικτυακοί της αντίπαλοι έφτασαν τα 4,4 δισ. δολάρια και 2,4 δισ. δολάρια.
Ωστόσο από τότε, η κινέζικη εταιρία συνεχίζει να σπάει όλα τα κοντέρ.
«Επτασφράγιστο μυστικό» τα οικονομικά στοιχεία
Η τράπεζα Morgan Stanley προέβλεψε τον Οκτώβριο ότι η Shein θα μπορούσε να γίνει το 2022 η μεγαλύτερη εταιρεία λιανικής πώλησης ενδυμάτων στον κόσμο, με ετήσιες πωλήσεις 20 δισ. δολαρίων.
Προφανώς αυτός ο τζίρος δεν είναι καθόλου αμελητέος για μια εταιρεία που εμφανίστηκε από το πουθενά πριν από μια δεκαετία.
Ο Economist τονίζει πως η εταιρεία επιμένει να μην δημοσιεύει οικονομικά στοιχεία, οπότε και η κερδοφορία αποτελεί μυστικό.
Οι άγνωστες πολιτικές των… αλγορίθμων
Μερικές από τις πολιτικές της έχουν γίνει γνωστές, όπως η επιλογή της να δημιουργεί προϊόντα σε μικρές παρτίδες (περίπου 100 τεμάχια) και να αυξάνει την παραγωγή μόνο όταν υπάρχει μεγάλη ζήτηση, την οποία εντοπίζει μέσω αλγορίθμων που σαρώνουν την κίνηση στην ιστοσελίδα.
Σύμφωνα με το Bloomberg, όλοι οι κατασκευαστές της εταιρίας πρέπει να βρίσκονται σε απόσταση όχι μεγαλύτερη των πέντε ωρών οδήγησης από τον κόμβο προμηθειών της στο Guangzhou της Κίνας. Επίσης, πρέπει να είναι σε θέση να ολοκληρώνουν τη διαδικασία σχεδιασμού και παραγωγής σε μόλις 10 ημέρες.
Οι «κλειστές πόρτες» και οι ανησυχίες
Οι πληροφορίες που έχουν αποκαλυφθεί για την Shein είναι λίγες για μία εταιρεία δισεκατομμυρίων, για αυτόν τον λόγο οι ανταγωνιστές της ασκούν πιέσεις, με σκοπό να υπάρξει διαφάνεια στις συναλλαγές και τις πρακτικές που χρησιμοποιεί.
Παραδείγματος χάριν άγνωστο παραμένει ακόμη το κατά πόσο τηρεί την δέσμευσή της για βιωσιμότητα, ενώ το ίδιο ισχύει και για τις συνθήκες εργασίας στα εργοστάσιά της αλλά και την προμήθεια πρώτων υλών.
Ο Economist κάνει λόγο και για το ζήτημα των προσωπικών δεδομένων, ιδίως των νεαρών αγοραστών, προβλέποντας ότι θα απασχολήσει στο μέλλον τον δυτικό κόσμο.
Με πληροφορίες από Economist, Bloomberg, Vox, Business Insider