Σούπερ μάρκετ: Βιομηχανίες αυξάνουν τις τιμές και μειώνουν την ποσότητα των προϊόντων – Ποιο το «κόλπο» με τις συσκευασίες
Τους τελευταίους μήνες η ποσότητα έχει μειωθεί σε 238 ετικέτες, ενώ άνθρωποι της αγοράς εκτιμούν πως το αμέσως επόμενο διάστημα ίσως ξεπεράσουν τις 500
Πολλές βιομηχανίες τροφίμων και άλλων προϊόντων εφαρμόζουν αύξηση στις τιμές, μείωση της ποσότητας και συρρίκνωση της συσκευασίας.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι καταναλωτές να καλούνται να πληρώσουν πιο ακριβά, φαινομενικά, το ίδιο προϊόν, ωστόσο σε πολλές περιπτώσεις πρόκειται για ελαφρώς μικρότερες συσκευασίες με λιγότερο προϊόν. Αν και οι βιομηχανίες έχουν προσπαθήσει να μη γίνει αντιληπτό, πολλοί καταναλωτές έχουν καταλάβει τη διαφορά.
Μειωμένη ποσότητα σε 238 ετικέτες
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ των Νέων, τους τελευταίους μήνες η ποσότητα έχει μειωθεί σε 238 ετικέτες, ενώ άνθρωποι της αγοράς εκτιμούν πως το αμέσως επόμενο διάστημα ίσως ξεπεράσουν τις 500.
Οι τιμές σε βασικά προϊόντα, όπως ζυμαρικά, σάλτσες, απορρυπαντικά, σοκολατοειδή και βρεφικές πάνες, έχουν αυξηθεί κατά 30%, στα κρέατα και τα πουλερικά κατά 25% και στα καθαριστικά σπιτιού κατά 19%.
Ενδεικτικά παραδείγματα:
- Βρεφικές πάνες: Από 28 τμχ στην τιμή 7,1 ευρώ, πλέον είναι 26 τμχ στην τιμή 7,3 ευρώ
- Αφροντούς: Από 850 ml στην τιμή 3,96 ευρώ, πλέον είναι 750 ml και 4,45 ευρώ
- Στραγγιστό γιαούρτι: 1 κιλό και 3,67 ευρώ, πλέον είναι 900 γρ και 3,98 ευρώ
- Φτερούγες κοτόπουλου: 720 γρ με 3,53 ευρώ, πλέον τα 650 γρ έφτασαν τα 4,07 ευρώ
- Ψωμί τοστ: Από 350 γρ και 1,16 ευρώ, μειώθηκε στα 325 γρ και 1,20 ευρώ
- Σοκολατούχο γάλα: Από 500 γρ και 1,42 ευρώ, πλέον είναι 450 γρ και 1,71 ευρώ
- Στιγμιαίος καφές: Από 100 γρ και 5,13 ευρώ, πλέον είναι 95 γρ και 5,48 ευρώ
- Σνακ με αλάτι ή ρίγανη: Από 120 γρ. και 0,92 ευρώ, σήμερα είναι 105 γρ. και 1,38 ευρώ
Οι καταναλωτές ετοιμάζουν μηνύσεις
Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας, όπως αναφέρει ο πρόεδρός της Απόστολος Ραυτόπουλος στα Νέα, ετοιμάζει μηνύσεις.
«Βρισκόμαστε σε συνεννόηση με τη νομική μας υπηρεσία και είμαστε στη φάση της διεργασίας, ώστε να κατατεθεί η μηνυτήρια αναφορά στην Εισαγγελία», τονίζει.
Ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, ωστόσο, επισημαίνει πως δεν κατανοεί την κίνηση της Ένωσης Καταναλωτών: «Στην Ελλάδα, επειδή υπάρχουν διατάξεις για την καταπολέμηση της αισχροκέρδειας, μπορεί να καταστεί παράνομη μια τέτοια πρακτική, αν η τιμή του νέου προϊόντος που έχει μειωμένη ποσότητα είναι τόσο υψηλή ώστε να ξεπερνά το μέγιστο περιθώριο κερδοφορίας που επιτρέπεται στις επιχειρήσεις. Ουσιαστικά, αυτό με το οποίο δουλεύαμε πριν από την έναρξη της πληθωριστικής κρίσης, που ξεκίνησε την 1η Σεπτεμβρίου του 2021. Βέβαια, όλα θα κριθούν στα δικαστήρια».
Γιατί μικραίνουν τη συσκευασία οι βιομηχανίες
Όσον αφορά το πρόβλημα με τις μικρότερες συσκευασίες, ο γενικός γραμματέας λέει ότι ένας καταναλωτής που αγόραζε μια συσκευασία των 100 γραμμαρίων καφέ, ενδεχομένως θα δοκίμαζε να πάει σε μια φθηνότερη ετικέτα επειδή το συγκεκριμένο προϊόν ακρίβυνε.
«Αυτός είναι ο λόγος που η εταιρεία προτιμά να δημιουργήσει μια συσκευασία με μικρότερη ποσότητα, προκειμένου να διατηρήσει την τιμή σε αυτά τα επίπεδα ή να την αυξήσει λιγότερο», σημειώνει.