Μειώσεις στη λιανική, στα βασικά αγαθά και στα τρόφιµα, της τάξης του 15%, έρχονται το επόµενο διάστηµα. Η ραγδαία µείωση της τιµής του φυσικού αερίου (-83% από τα ιστορικά υψηλά του περασµένου Αυγούστου), η οποία συµπαρασύρει την τιµή του ηλεκτρικού, είναι η βασική αιτία µείωσης των τιµών των βασικών προϊόντων που, σύµφωνα µε παράγοντες της αγοράς, θα φανούν µέσα στο επόµενο δίµηνο.

super_market_1

Παράλληλα, και οι διατάξεις περί αισχροκέρδειας πιέζουν τις τιµές προς τα κάτω. Το υπουργείο Ανάπτυξης, όπως ανέφερε ο υπουργός Άδωνις Γεωργιάδης, προσανατολίζεται να παρατείνει τη διάταξη που δεν επιτρέπει ένα προϊόν να πωλείται µε µεγαλύτερο περιθώριο κέρδους από εκείνο της 1ης Σεπτεµβρίου 2021, δηλαδή από τότε που άρχισε η αύξηση του πληθωρισµού στη χώρα µας. Η ισχύς της ρύθµισης λήγει στις 31 Μαρτίου 2023, αλλά όλα δείχνουν ότι θα παραταθεί µέχρι τέλος Ιουνίου.

Εποµένως, οποιεσδήποτε µειώσεις στα προϊόντα υπάρξουν θα πρέπει να περάσουν στο ράφι. Συνολικά εκτιµάται µια µείωση της λιανικής τιµής κατά περίπου 15% από τα σηµερινά επίπεδα. Ηδη ορισµένες εταιρείες προχωρούν σε µειώσεις µέσω των νέων τιµοκαταλόγων τους προς τα σουπερµάρκετ. Για παράδειγµα, η βρετανική Reckitt, που παράγει προϊόντα γενικής χρήσεως, καθαριστικά για το σπίτι (Dettol, Airwick, Calgon, Harpic κ.ά.) φέρεται να πήρε πίσω αυξήσεις 15% που είχε επιβάλει τον περασµένο Νοέµβριο. Οι νέοι κατάλογοι προϊόντων περιλαµβάνουν µειώσεις 15% σε σχέση µε τον περασµένο Νοέµβριο. Μειώσεις 8%-10% καταγράφονται σε αρκετά επιµέρους εισαγόµενα προϊόντα, ενώ 10%-15% φθηνότερα πωλούνται κυρίως γαλακτοκοµικά και τυροκοµικά.

Οι τιµές σίγουρα δεν θα φτάσουν ξανά πίσω στο 2021. Σίγουρα, όµως, µπορούν να υποχωρήσουν στα επίπεδα του περασµένου Μαΐου ή του καλοκαιριού, οπότε και άρχισαν οι µεγάλες αυξήσεις τιµών στα βασικά αγαθά και τα τρόφιµα στη χώρα µας. Ο πληθωρισµός στα τρόφιµα τρέχει µε 15,4% (στοιχεία ∆εκεµβρίου από τη Eurostat) και είναι αισθητά χαµηλότερος από τoν µέσο όρο της ευρωζώνης (16,0%) αλλά και της Ευρωπαϊκής Ένωσης (17,8%). Ειδικά για την Ελλάδα, ο πληθωρισµός στα τρόφιµα ήταν ο υψηλότερος που καταγράφηκε µέσα στη χρονιά και φυσικά είναι ο µεγαλύτερος στη διάρκεια των τελευταίων τουλάχιστον 25 ετών. Σύµφωνα µε τη Eurostat, το αµέσως προηγούµενο ιστορικό υψηλό στον πληθωρισµό των τροφίµων στη χώρα µας είχε σηµειωθεί τον Ιανουάριο του 2022, όταν είχε ανέλθει στο 12,5%.

Τις επικείµενες µειώσεις των τιµών στα βασικά αγαθά επιβεβαιώνει και η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης. «Η µείωση του ενεργειακού κόστους έχει αρχίσει ήδη να γίνεται εµφανής στη βιοµηχανία τροφίµων και αναµένουµε το επόµενο διάστηµα σειρά µειώσεων στο ράφι των σουπερµάρκετ», δηλώνει στο «MoneyPro» ο Αδωνις Γεωργιάδης, εκτιµώντας ότι η µείωση αυτή θα αποτυπωθεί το επόµενο δίµηνο, καθώς, όπως ανέφερε, ακόµη οι επιχειρήσεις λιανικής διανέµουν αποθέµατα προϊόντων που έχουν παραχθεί µε υψηλό ενεργειακό κόστος.

Άδωνις Γεωργιάδης: Η µείωση του ενεργειακού κόστους έχει αρχίσει ήδη να γίνεται εµφανής στη βιοµηχανία τροφίµων και αναµένουµε το επόµενο διάστηµα σειρά µειώσεων στο ράφι των σουπερµάρκετ

Επίσης, παράγοντες της αγοράς σηµειώνουν ότι οι µειώσεις τιµών βασικών αγαθών στις µεγάλες αγορές της Ευρώπης είναι ήδη γεγονός. Αυτές θα ακολουθήσει και η χώρα µας, η οποία λειτουργεί µε µια καθυστέρηση φάσης µερικών εβδοµάδων, αφού πρώτα τροφοδοτούνται οι µεγάλες αγορές µε τις νέες παραγγελίες από τους µεγάλους βιοµηχανικούς παραγωγούς και στη συνέχεια οι µικρότερες αγορές.

Σε συνέντευξη που έδωσε ο υπουργός Ανάπτυξης την περασµένη εβδοµάδα κάλεσε τους καταναλωτές να είναι προσεκτικοί και να µην παρασύρονται σε άσκοπες αγορές, µε στόχο την αποθεµατοποίηση βασικών αγαθών. Οπως είπε ο κ. Γεωργιάδης, οι τιµές θα µειωθούν και όσοι προχωρήσουν σε µαζικές αγορές προϊόντων για να επωφεληθούν στο µέλλον τελικά θα χάσουν χρήµατα, που θα τα κερδίσουν οι αλυσίδες σουπερµάρκετ.

Η κυβέρνηση έχει αναγάγει το θέµα της ακρίβειας σε κυρίαρχο ζήτηµα. Αυτό παραδέχθηκε, άλλωστε, και ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, στην πρόσφατη συνέντευξή του για την οικονοµία. Και αυτό συµβαίνει επειδή γνωρίζει ότι το θέµα αυτό είναι κυρίαρχο για τους καταναλωτές, οι οποίοι κάποια στιγµή µέσα στους επόµενους µήνες θα προσέλθουν στις κάλπες. Γι’ αυτό δίνεται και το market pass, προκειµένου να αµβλυνθούν οι αλγεινές επιπτώσεις του πληθωρισµού στην αγορά.

10% µειώσεις καταγράφονται σε αρκετά επιµέρους εισαγόµενα προϊόντα, ενώ 10%-15% φθηνότερα πωλούνται κυρίως γαλακτοκοµικά και τυροκοµικά

 

Πάντως, η κατανάλωση καλά κρατεί στα νοικοκυριά, αφού, σύµφωνα µε τα στοιχεία του Ιδρύµατος Οικονοµικών και Βιοµηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), πέρυσι αυξήθηκε κατά 7,7% και φέτος αναµένεται να αυξηθεί κατά 0,8%. Η άνοδος αυτή σε µεγάλο βαθµό καθοδηγεί και την αύξηση του ΑΕΠ.

*Δημοσιεύθηκε στο ένθετο ‘’Money pro’’ της εφημερίδας «Παραπολιτικά» στις 28/1