Χρονιά ρεκόρ για τον τουρισμό το 2023 - Κικίλιας: «Συµφωνίες θα φέρουν στη χώρα µας ποιοτικούς ταξιδιώτες»
«Υπάρχουν κρατήσεις για τουλάχιστον 807 κρουαζιερόπλοια, κάτι που δείχνει αύξηση 19% σε σχέση µε το 2022», αναφέρει ο υπουργός Τουρισμού
Το 2023 θα είναι µία από τις πιο δυνατές χρονιές που έχει βιώσει ο ελληνικός τουρισµός. Αυτό ισχυρίζονται οι επαγγελµατίες και οι εκπρόσωποι του κλάδου, υπό την προϋπόθεση, βέβαια, ότι δεν θα υπάρξουν δυσάρεστες ανατροπές σε γεωπολιτικό και υγειονοµικό επίπεδο.
Τόσο το κλείσιµο του 2022 -που σε αρκετές περιπτώσεις υπερέβη τα επίπεδα του 2019- όσο και οι προκρατήσεις για τη φετινή σεζόν προµηνύουν ότι θα κινηθεί ανοδικά.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΚΙΛΙΑΣ, ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ: Υπάρχουν κρατήσεις για τουλάχιστον 807 κρουαζιερόπλοια, κάτι που δείχνει αύξηση 19% σε σχέση µε το 2022
Την Τρίτη το απόγευµα η ΥΠΑ ανακοίνωσε τα αποτελέσµατα 12µήνου του 2022 στην Ελλάδα, µε καταγραφή 529.235 πτήσεων, έναντι 526.155 που είχαν σηµειωθεί το 2019, και µε τον δείκτη αεροπορικής κίνησης να έχει οριακή αύξηση 0,6%.
Όσο για τον συνολικό αριθµό των διακινηθέντων επιβατών κατά τη θερινή περίοδο Μαΐου - Οκτωβρίου 2022, ανήλθε στα 8,85 εκατοµµύρια, παρουσιάζοντας αύξηση 4,06 % σε σχέση µε το αντίστοιχο διάστηµα του 2019, όταν είχαν διακινηθεί 8,51 εκατ. επιβάτες. Οσον αφορά τις πτήσεις στα 24 αεροδρόµια, αυτές ανήλθαν στις 72.937, καταγράφοντας οριακή αύξηση 0,86% σε σχέση µε το αντίστοιχο διάστηµα του 2019, οπότε είχαν πραγµατοποιηθεί 72.317 πτήσεις.
Στο ίδιο κλίµα, κοινοποιήθηκε τη ∆ευτέρα από την ΤτΕ το ταξιδιωτικό ισοζύγιο για την περίοδο Ιανουαρίου - Νοεµβρίου 2022, µε πλεόνασµα 15,62 εκατ. ευρώ.
Οι εισπράξεις κατέγραψαν αύξηση 68,5% σε σχέση µε την αντίστοιχη περίοδο του 2021 και µικρή µείωση, 2,8%, σε σχέση µε το αντίστοιχο διάστηµα το 2019.
ΛΥΣΑΝ∆ΡΟΣ ΤΣΙΛΙ∆ΗΣ, ΠΡΟΕ∆ΡΟΣ FEDHATTA: Αύξηση 8% µε 10% στο συνολικό πακέτο ταξιδιού για το 2023
Παράλληλα, σύµφωνα µε τα τελευταία στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ., η εστίαση και τα καταλύµατα κατέγραψαν αύξηση στους τζίρους τους τον Νοέµβριο, κατά 25,78% και 9,11%, αντίστοιχα, σε σύγκριση µε τον Νοέµβριο του 2019.
Ισχυροί παίκτες
Αισιοδοξία κυριαρχεί και στην κυβέρνηση, µε το υπουργείο Τουρισµού να συνεχίζει τις εποικοδοµητικές επαφές µε ισχυρούς παίκτες της αγοράς, µε στόχο το άνοιγµα σε νέες αγορές, την επέκταση της σεζόν και την προβολή νέων προορισµών.
«Το 2023 συνεχίζουµε να αναβαθµίζουµε το τουριστικό µας προϊόν µε συµφωνίες που θα φέρουν στη χώρα µας ποιοτικούς ταξιδιώτες, συµβάλλοντας ταυτόχρονα στην προσπάθειά µας η Ελλάδα να αποτελεί 12µηνο προορισµό», δηλώνει σε επικοινωνία µε τα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» ο υπουργός Τουρισµού, Βασίλης Κικίλιας.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΣΤΕΛΛΙΑΤΟΣ, ΠΡΟΕ∆ΡΟΣ ΕΠΕΣΤ: ∆υνατές αγορές στο yachting το 2023 θα είναι η Αµερική, η Σκανδιναβία, η Πολωνία, η Γερµανία και η Γαλλία
«Ενδεικτικά, αναφέρω ότι στις 11 Μαρτίου θα ξεκινήσουν οι απευθείας πτήσεις από τις ΗΠΑ και στις 28 του ίδιου µήνα από τον Καναδά, µε 56 απευθείας πτήσεις την εβδοµάδα να έχουν ήδη ανακοινωθεί, ενώ θα προστεθούν και άλλες. Ταυτόχρονα, προχωρούν οι συζητήσεις για νέες πτήσεις απευθείας από τη Σ. Αραβία», προσθέτει.
Ακόµα, εκφράζει την αισιοδοξία του ως προς τον κλάδο της κρουαζιέρας και τις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων, δίνοντας νεότερα στοιχεία τόσο για το κλείσιµο του ’22 όσο και για την εικόνα των προκρατήσεων.
«Το 2022 είχαµε 677 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων, έναντι 379 το 2021 και 622 το 2019, µε αύξηση 79% και 9%, αντίστοιχα. Για το 2023, έχουµε ήδη κρατήσεις για τουλάχιστον 807 κρουαζιερόπλοια, γεγονός που προµηνύει µια αύξηση της τάξεως του 19% σε σύγκριση µε την περσινή χρονιά», αναφέρει χαρακτηριστικά.
0,86% αύξηση σε σχέση με το 2019 κατέγραψαν οι πτήσεις στα 24 αεροδρόμια της χώρας για το 2022, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΥΠΑ
Οσο για το home port (κρουαζιερόπλοια που ξεκίνησαν ή/και τελείωσαν το ταξίδι τους στο λιµάνι του Πειραιά), σύµφωνα µε τον Β. Κικίλια καταγράφονται 441 το 2022, έναντι 220 που ήταν το 2021, µε αύξηση 100%. Συγκριτικά µε το 2019, καταγράφονται 331, µε αύξηση 33%.
«Για το 2023 έχουµε ήδη κρατήσεις για τουλάχιστον 607 homeport κρουαζιερόπλοια, κάτι που µας δίνει µια αύξηση 38% σε σχέση µε το 2022», προσθέτει.
Αναφορικά µε τα επόµενα τουριστικά προϊόντα (µετά το διαχρονικά προτιµώµενο «Sea, Sun and Sand»), που προβλέπεται να ανέβουν φέτος στην κορυφή του τουριστικού prime interest, όλα δείχνουν προς το city break και τον εναλλακτικό τουρισµό.
68,5% αύξηση κατέγραψαν οι εισπράξεις για την περίοδο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2022, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΤτΕ για το ταξιδιωτικό ισοζύγιο
«Επεκτείνουµε την πολιτική µας για προώθηση του city break. Η προβολή του αστικού τουρισµού σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη έφερε την περασµένη χρονιά εξαιρετικά αποτελέσµατα, ενισχύοντας καταλύµατα, εστίαση και εµπόριο ακόµα και off season. Ετσι, φέτος, προσθέτουµε στις καµπάνιες µας το Ηράκλειο και την Πάτρα, που διαθέτουν, μεταξύ άλλων, αρχαιολογικά μνημεία, χώρους πολιτισμού και διασκέδασης αλλά και ιδιαίτερα υψηλή γαστρονομία», σχολιάζει σχετικά ο υπουργός.
Οι επερχόμενες εκλογές δεν θεωρεί ότι θα επηρεάσουν τον τουριστικό κλάδο.«Ο στόχος μας είναι να ενισχύσουμε και το 2023 τη μέση ελληνική οικογένεια. Στα υπουργεία Προστασίας του Πολίτη και Υγείας, από τα οποία έχω περάσει, και όντας τώρα στο Τουρισμού, ήμουν, είμαι και θα είμαι πάντα στην πρώτη γραμμή της μάχης, έχοντας ως προτεραιότητα την προστασία και τη στήριξη των πολιτών της χώρας», ξεκαθαρίζει.
Επαναφορά Ουκρανίας
56 νέες απευθείας πτήσεις ανά εβδομάδα έχουν ανακοινωθεί από το υπουργείο Τουρισμού από ΗΠΑ και Καναδά για τον Μάρτιο του 2023
«Αναμένονται με ενθουσιασμό οι πιθανές αυξήσεις, που θα μπορούν, ενδεχομένως, να αλλάξουν την εικόνα και να έρθουμε στα αληθινά δεδομένα. Γι’ αυτό και θεωρώ πως το βαρόμετρο για τη φετινή σεζόν θα είναι η έκθεση ITB Berlin, που θα γίνει στις αρχές Μαρτίου», λέει από την πλευρά του στα «Π» ο Λύσανδρος Τσιλίδης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ελληνικών Συνδέσμων Γραφείων Ταξιδίων και Τουρισμού (FedHATTA). «Για το 2023, υπάρχει αύξηση 8% με 10% στο συνολικό πακέτο ταξιδιού», παρατηρεί, εκτιμώντας πως οι μεγαλύτερες εισροές τουριστών θα έρθουν από την Ευρώπη, με κυρίαρχες τη Γερμανία, τη Μ. Βρετανία,τη Σκανδιναβία, την Τσεχία, την Πολωνία, τη Ρουμανία, αλλά και τις υπεράκτιες χώρες Κίνα, Λατινική Αμερική, Αυστραλία και Καναδά.
38% αύξηση στο homeport σε σχέση με το 2022 δείχνουν οι κρατήσεις κρουαζιερόπλοιων για το 2023
«Ανερχόμενη αγορά για το 2023 θα είναι το Βέλγιο, από όπου βλέπουμε ότι αυξάνονται ποιοτικά οι ροές. Δειλά-δειλά, πιστεύω, θα επανέλθει η Ουκρανία, ενώ περιμένουμε έντονη κινητικότητα και από το Ισραήλ, την Τουρκία, αλλά και τις αραβικές χώρες», συμπληρώνει, εξηγώντας πως οι ταξιδιώτες των τρίτων χωρών είναι πελάτες μεγάλου κόστους διαμονής, διάρκειας από επτά έως δεκατέσσερις ημέρες.
Ακόμα, ο πρόεδρος της FedHatta βλέπει πιθανή μια αύξηση επισκεπτών από την Κορέα, τις Φιλιππίνες, τη Μαλαισία και το Βιετνάμ, όμως προειδοποιεί πως, αν η Ελλάδα θέλει να έχει αυξημένα έσοδα, θα πρέπει το
150-160 yacht brokers αναμένονται στο φετινό East Med Show στον Πόρο
υπουργείο Εξωτερικών να επισπεύσει τη διαδικασία της θεώρησης εισόδου (visa). «Ετσι θα αποφύγουμε τις δυστοκίες και τις ακυρώσεις, που συχνά αποτελούν τις συνήθεις απώλειες της τουριστικής αγοράς».
Κερδοφορία και για το ελληνικό yachting
Εξαιρετικά νέα έρχονται για τον κλάδο του θαλάσσιου τουρισμού, και ιδιαίτερα για τον κλάδο του yachting, που, όπως όλα δείχνουν, η φετινή χρονιά θα είναι -αν όχι η καλύτερημία από τις πιο κερδοφόρες για τα ελληνικά τουριστικά επαγγελματικά σκάφη.
«Θεωρώ πως, αν η ενεργειακή κρίση μπει σε μια καλή ροή αντιμετώπισης και δεν προκύψουν άλλοι αστάθμητοι παράγοντες, όπως, για παράδειγμα,με τις εκλογές στην Τουρκία ή τις μεταλλάξεις Κράκεν και Ορθρος, που θερίζουν στην Κίνα, η φετινή χρονιά θα είναι πιο εξαιρετική από ποτέ, με τελικό απολογισμό που δεν θα έχουμε ξαναδεί», εκτιμά μιλώντας στα «Π» ο Αντώνης Στελλιάτος, o οποίος επανεξελέγη πρόσφατα πρόεδρος της Ενωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ).
Ηδη, τα σημάδια φάνηκαν το 2022, που σε ορισμένες κατηγορίες έκλεισε σε υψηλότερα επίπεδα απ’ ό,τι το 2019.
Ειδικότερα, όπως μας πληροφορεί, οι ναυλώσεις σε ιστιοπλοϊκά και καταμαράν άγγιξαν το 100%, με τη δραστηριότητα να διατηρείται ζωντανή έως τα τέλη Νοεμβρίου. «Οι υπόλοιπες κατηγορίες (σ.σ.: ταχύπλοα μέχρι 24 μέτρα, 100 μέτρα, μίνι κρουαζιερόπλοια 49 ατόμων και ημερόπλοια) κατάφεραν να πλησιάσουν τα επίπεδα του 2019». Ο Αντ. Στελλιάτος παρατηρεί πως όλο και περισσότεροι τουρίστες στρέφονται στην επιλογή του θαλάσσιου τουρισμού, ενώ εκτιμά πως στις δυνατές αγορές του 2023 θα είναι η Αμερική, η Σκανδιναβία, η Πολωνία, η Γερμανία και η Γαλλία.
«Τον τελευταίο χρόνο είδαμε ότι προστέθηκε μια μερίδα τουριστών από τη Λατινική Αμερική με ναυλωτές από τη Βραζιλία και το Εκουαδόρ, ενώ αποζητάμε να “ανοίξουμε” και για τα Αραβικά Εμιράτα», αναφέρει.Κομβικό ρόλο αναμένεται να παίξει για το ελληνικό yachting το East Med Show, το οποίο, έπειτα από τη διακοπή της πανδημίας, επανέρχεται την άνοιξη, στον Πόρο. «Ηδη, έχουμε 50 ελληνικά σκάφη που συμμετέχουν και 65 ξενους yacht brokers. Είναι πολύ ικανοποιητικοί αριθμοί μέχρι στιγμής και ευελπιστούμε να αγγίξουμε τους 150-160 ξένους yacht brokers και τα 100 σκάφη, κάτι που σημαίνει ότι το λιμάνι του Πόρου θα γεμίσει», επισημαίνει, υπενθυμίζοντας πως οι καλύτερες χρονιές στο ελληνικό επαγγελματικό yachting ήταν το 2017, το 2018 και το 2019 μέχρι τώρα.
*Δημοσιεύτηκε στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ στις 28 Ιανουαρίου 2023.