Το µεγαλύτερο deal των τελευταίων ετών στις κατασκευές αλλάζει τις ισορροπίες και φέρνει νέα δεδοµένα στον κλάδο, καθώς η εξαγορά της ΑΚΤΩΡ από την Intrakat δηµιουργεί τον δεύτερο ισχυρότερο κατασκευαστικό όµιλο στην Ελλάδα, µε ανεκτέλεστο υπόλοιπο συµβάσεων πέριξ των 4 δισ. ευρώ. Οι επιχειρηµατίες ∆ημήτρης Μπάκος, Γιάννης Καϋµενάκης και Αλέξανδρος Εξάρχου µπορεί να µην κατόρθωσαν να πάρουν τον έλεγχο της ΕΛΛΑΚΤΩΡ προ διετίας, αλλά τελικά επανήλθαν και µέσω της Intrakat συµφώνησαν µε τη Reggeborgh και τον Οµιλο Βαρδινογιάννη να εξαγοράσουν την ΑΚΤΩΡ, µε το τίµηµα να υπερβαίνει τα 200 εκατ. ευρώ.

Το νέο ενιαίο σχήµα θα βρεθεί στη δεύτερη θέση του κατασκευαστικού κλάδου, πίσω από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η οποία διαθέτει ανεκτέλεστο µεταξύ 5 και 5,5 δισ. ευρώ. Ακολουθούν η MYTILINEOS, µε ανεκτέλεστο κοντά στα 3 δισ. ευρώ, και η ΑΒΑΞ, µε περίπου 2 δισ. ευρώ. Πρόκειται για ιδιαίτερα υψηλά νούµερα στην εγχώρια αγορά, που δεν είχαν καταγραφεί ούτε την περίοδο της προετοιµασίας για τους Ολυµπιακούς Αγώνες του 2004. Γι’ αυτό και στελέχη της αγοράς κατασκευών επισηµαίνουν πως, τώρα που τελειώνει ο πρώτος γύρος ανατροπών στην κορυφή του κατασκευαστικού κλάδου, είναι η ώρα να αναζητήσουµε ποιος και πώς θα ολοκληρώσει µε κέρδος τα µεγάλα έργα που έχει αναλάβει.

Τα ίδια στελέχη προβλέπουν πως µέσα στην επόµενη διετία θα δούµε τον δεύτερο γύρο αλλαγών, καθώς κάποιοι θα βρεθούν σε δύσκολη θέση. Θα ανακαλύψουν, δηλαδή, πως δεν είναι εύκολη η δηµιουργία ενός καλοκουρδισµένου µηχανισµού παραγωγής έργων, ειδικά σε εποχή αναταραχής στην παγκόσµια εφοδιαστική αλυσίδα και περιορισµένου διαθέσιµου εργατικού δυναµικού. Τότε, υποστηρίζουν, θα κλείσει και ο κύκλος των ανατροπών, καθώς και η ελληνική αγορά θα αποκτήσει χαρακτηριστικά των µεγάλων αγορών της ∆υτικής Ευρώπης, όπου κυριαρχούν δύο-τρεις πανίσχυροι όµιλοι. Πρόκειται για οµίλους που αξιοποιούν την ισχύ που έχουν στις εσωτερικές αγορές τους για να επεκταθούν διεθνώς.

78

Ποιο είναι το µυστικό της ανθεκτικότητας για έναν κλάδο χαµηλών περιθωρίων, όπως είναι τα δηµόσια έργα, σε µια περίοδο υψηλού πληθωρισµού;

Οι µηχανικοί υποστηρίζουν πως πρέπει να βλέπουµε το ποσοστό της κατασκευαστικής δραστηριότητας που συνδέεται µε συµβάσεις εντός του ίδιου οµίλου.

Για παράδειγµα, η ΤΕΡΝΑ θα αναλάβει τα έργα στην Εγνατία Οδό, όταν υπογραφεί η σύµβαση παραχώρησης του οδικού άξονα στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - Egis Projects. Η ΑΚΤΩΡ και η Intrakat θα αναλάβουν τα έργα στον οδικό άξονα Καλαµάτα - Πύλος - Μεθώνη, όταν υπογράψει τη σύµβαση Σ∆ΙΤ η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις - Intrakat. Η ΤΕΡΝΑ αναλαµβάνει τις εργασίες για το τουριστικό συγκρότηµα στο Ελληνικό, που έχει ανατεθεί στην κοινοπραξία Hard Rock - ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κοκ. Οσο µεγαλύτερο το ποσοστό ενδοοµιλικών εσόδων στις κατασκευές, τόσο καλύτερα τα περιθώρια και τόσο µικρότερες οι δυσάρεστες εκπλήξεις για τους εισηγµένους οµίλους, λένε οι µηχανικοί.

Πώς έφτασαν σε συµφωνία οι ∆ηµ. Μπάκος, Γ. Καϋµενάκης και Αλ. Εξάρχου µε τη Reggeborgh και την οικογένεια Βαρδινογιάννη


Μέχρι να φτάσουµε στη συµφωνία για την πώληση της ΑΚΤΩΡ προηγήθηκε ένα πενταετές σίριαλ που είχε τα πάντα: απανωτές Γενικές Συνελεύσεις, αγωγές, µηνύσεις, διαρροές και ανελέητο πόλεµο µέσω του Τύπου. Τα αδέρφια ∆ηµήτρης και Αναστάσιος (Σάκης) Καλλιτσάντσης ήταν επί χρόνια στα µαχαίρια µε τον ∆ηµήτρη Κούτρα, το µεγάλο αφεντικό της ΑΚΤΩΡ, που επιχείρησε προ εβδοµάδων να την αγοράσει µέσω επενδυτικού σχήµατος στο οποίο συµµετείχε και η κυπριακών συµφερόντων Wade Adams. Οταν πλέον η σύγκρουση των δύο στρατοπέδων της ΕΛΛΑΚΤΩΡ βγήκε εκτός ελέγχου, από τις αρχές του 2018, άρχισαν να έρχονται στην επιφάνεια οι πολυετείς αµαρτίες. Η πλευρά Καλλιτσάντση κέρδισε, το καλοκαίρι του 2018, τη µάχη για τη διοίκηση της ΕΛΛΑΚΤΩΡ και της ΑΚΤΩΡ, που κορυφώθηκε σε µια Γενική Συνέλευση, η οποία ενέκρινε την «έξωση» των ∆ηµήτρη Κούτρα και Λεωνίδα Μπόµπολα από το ∆ιοικητικό Συµβούλιο.

Η «εκδίκηση»

Ο Λ. Μπόµπολας, που διατηρούσε συµµετοχή περί το 15% στην ΕΛΛΑΚΤΩΡ, πήρε την εκδίκησή του δύο χρόνια αργότερα, όταν συµµάχησε µε την ολλανδική Reggeborgh Invest. Οι Ολλανδοί, αφού στις αρχές του 2021 πέταξαν εκτός διοίκησης την πλευρά Καλλιτσάντση, είναι σήµερα ο βασικός µέτοχος της ΕΛΛΑΚΤΩΡ και πωλούν κοµµάτι-κοµµάτι την περιουσία του πάλαι ποτέ κραταιού οµίλου.

Η πολύµηνη µάχη µεταξύ Reggeborgh Invest και οικογένειας Καλλιτσάντση ήταν µόνο το πρώτο ηµίχρονο της κόντρας για το ποιος θα ελέγξει την ΕΛΛΑΚΤΩΡ.

Ακολούθησε το δεύτερο ηµίχρονο, µε ανελέητη διαµάχη µεταξύ των Ολλανδών και του σχήµατος ∆ηµ. Μπάκου, Γ. Καϋµενάκη και Αλ. Εξάρχου, οι οποίοι είχαν αποκτήσει σοβαρό ποσοστό (περί το 30%) της εισηγµένης. Μέσω αγωγών και άλλων δικαστικών ενεργειών, Γενικών Συνελεύσεων και απανωτών δηµοσιευµάτων, οι µέτοχοι µειοψηφίας επιχείρησαν να εµβολίσουν τη Reggeborgh του Χένρι Χόλτερµαν, αλλά ο επενδυτικός όµιλος αποδείχθηκε ανθεκτικός.

Τελικά, το δεύτερο ηµίχρονο τελείωσε όταν η οικογένεια Βαρδινογιάννη µέσω της Motor Oil συµφώνησε να καταστεί µέτοχος µε 30% στην ΕΛΛΑΚΤΩΡ, αποκτώντας το ποσοστό των ∆. Μπάκου, Γ. Καϋµενάκη και Αλ. Εξάρχου. Οι τελευταίοι εξαγόρασαν τελικά την Intrakat και τώρα συµφώνησαν να αποκτήσουν και την ΑΚΤΩΡ. Ετσι, ο κ. Εξάρχου θα ξαναπεράσει την πόρτα της ΑΚΤΩΡ, της οποίας υπήρξε διευθύνων σύµβουλος επί κυριαρχίας της οικογένειας Καλλιτσάντση στην ΕΛΛΑΚΤΩΡ, µεταξύ 2019 και 2021.

*Δημοσιεύθηκε στο ένθετο ‘’MoneyPro’’ της εφημερίδας «Παραπολιτικά» 1/4/23