Κρουαζιέρα: Ραγδαία αύξηση εσόδων στα ελληνικά λιμάνια, νέος τερματικός σταθμός μέχρι το 2026 και προσθήκη μικρότερων προορισμών
Πώς θα γίνει η Ελλάδα κόμβος κρουαζιέρας στη Μεσόγειο και κορυφαία επιλογή για υπερπολυτελή ταξίδια
«Τώρα, ήρθε ο καιρός να δαμάσουμε ξανά τα κύματα», ανέφερε, από το βήμα του 7ου Posidonia Sea Tourism Forum στη Θεσσαλονίκη (25-26 Απριλίου), ο Pierfrancesco Vago, πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) και εκτελεστικός πρόεδρος της MSC Cruises.
«Έπειτα από τρία δύσκολα χρόνια περιορισμένης λειτουργίας, το 2023 είναι η χρονιά που επιστρέφουμε στη θετική αναπτυξιακή τροχιά που είχε ο κλάδος προ της πανδημίας», τόνισε, εκτιμώντας ότι αναμένονται έως και 33 εκατομμύρια επιβάτες κρουαζιέρας παγκοσμίως, πράγμα που δείχνει ότι θα υπάρξει αύξηση της τάξεως του 11% σε σχέση με το 2019.
Ακόμη, βασιζόμενος στην τελευταία έρευνα της CLIA, είπε ότι η πρόθεση για κρουαζιέρα εμφανίζεται σήμερα υψηλότερη απ' ό,τι ήταν πριν από την πανδημία, με το 85% των ατόμων που ταξίδεψαν με κρουαζιερόπλοιο στο παρελθόν να απαντά καταφατικά στο αν θα ξαναέκαναν κρουαζιέρα.
Μιλώντας με αριθμούς, η πρόθεση αυτή δείχνει άνοδο 6% σε σχέση με τις τάσεις του 2019, στοιχεία ιδιαίτερα ενθαρρυντικό για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού.
Συζητώντας με τους ηγέτες της παγκόσμιας βιομηχανίας κρουαζιέρας για την ανάπτυξη, τη βιωσιμότητα και την ανάκαμψη του κλάδου στην Ανατ. Μεσογείου, ο P. Vago στάθηκε ιδιαίτερα στην επιτάχυνση των λιμενικών υποδομών στην Ελλάδα, καθώς, όπως είπε, εξέλιξε το homeporting και πλέον είναι καταλυτικός κόμβος κρουαζιέρας στη Μεσόγειο, με σπουδαίες προοπτικές ανάπτυξης, αρκεί να συνεργαστούν τα λιμάνια, οι εταιρείες κρουαζιέρας και οι αρμόδιες αρχές.
Πέρυσι, από τα 87 κρουαζιερόπλοια της CLIA που λειτουργούσαν στην Ελλάδα, τα 47 είχαν λιμάνι επιβίβασης (homeporting) στην ελληνική επικράτεια (54%).
«Το homeporting αποφέρει τα μεγαλύτερα οικονομικά οφέλη σε κάθε προορισμό. Αυξάνει τον χρόνο που οι τουρίστες περνούν στην ξηρά τόσο πριν όσο και μετά την κρουαζιέρα, συμπεριλαμβανομένης της ζήτησης για διαμονή κοντά στο λιμάνι επιβίβασης», τόνισε.
Επιπλέον, εξήγησε πως υπάρχουν κι άλλα οφέλη από το ποσό χρημάτων που δαπανούν οι επιβάτες κατά τη διάρκεια της διαμονής τους, συμπεριλαμβανομένων των υπηρεσιών, της εστίασης, της ψυχαγωγίας και των αγορών.
«Κάθε τουρίστας κρουαζιέρας ξοδεύει συνήθως περισσότερα από 400 ευρώ στο λιμάνι επιβίβασης, ενώ το ποσό που ξοδεύουν στα λιμάνια που επισκέπτονται κατά την κρουαζιέρα εκτιμάται ότι είναι τουλάχιστον 100 ευρώ ανά επιβάτη», συμπλήρωσε, επαναλαμβάνοντας πως η κρουαζιέρα είναι μια υγιής και προσοδοφόρα επένδυση για τις παράκτιες κοινωνίες.
Ο P. Vago υπενθύμισε πως ο κλάδος της κρουαζιέρας ωφελεί τις τοπικές οικονομίες και πως το 2021, παρά τους υγειονομικούς περιορισμούς που είχε επιβάλει η πανδημία, η κρουαζιέρα είχε θετικό οικονομικό αντίκτυπο ύψους 41 δισ. ευρώ, υποστηρίζοντας 315.000 θέσεις εργασίας στην Ευρώπη.
Πάνω από 1 δισ. ευρώ έσοδα
Όσον αφορά την Ελλάδα, το οικονομικό όφελος ξεπέρασε το 1 δισ. ευρώ, ενώ δημιούργησε περισσότερες από 15.000 θέσεις εργασίας στη χώρα.
Σήμερα, όπως τονίστηκε στο 7o Posidonia Sea Tourism Forum, τα οικονομικά οφέλη από τους τουρίστες που φθάνουν στις ελληνικές ακτές με κρουαζιερόπλοια είναι ήδη υψηλότερα απ' ό,τι το 2019, ενώ αναμένεται μεγάλη αύξηση από τη γερμανική αγορά.
Από την πλευρά του ο Yu Zenggang, πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς Α.Ε., ανέφερε ότι το λιμάνι του Πειραιά έχει επιτύχει γρήγορη και πλήρη ανάκαμψη στον κλάδο της κρουαζιέρας, ξεπερνώντας τα προπανδημικά επίπεδα, όπου είχαν καταγραφεί 1 εκατομμύριο επιβάτες.
«Το 2022, η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 190%, σε 880.416 επιβάτες σε σύγκριση με 303.665 το 2021. Οι ελλιμενισμοί κρουαζιερόπλοιων αυξήθηκαν επίσης κατά 79%, σε 677 ελλιμενισμούς σε σύγκριση με 379 έναν χρόνο νωρίτερα, υπερβαίνοντας τα επίπεδα του 2019, πριν από την πανδημία COVID-19», ανέλυσε και είπε πως είναι υπό κατασκευή ένας νέος τερματικός σταθμός κρουαζιέρας που θα φιλοξενεί τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια στον κόσμο, πάνω από 300 μέτρα.
Η κατασκευή του αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έως το 2026 για να ακολουθήσει η διαδικασία αδειοδότησης από τα εμπλεκόμενα υπουργεία.
Νέο άνοιγμα στα μικρά νησιά
Κατά την πρώτη ημέρα του forum, η Ένωση Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ) υπέγραψε Μνημόνιο Συνεργασίας με την Ένωση Ιδιοκτητών Κρουαζιερόπλοιων & Συνδεδεμένων Μελών με σκοπό τον συντονισμό δράσεων και διμερών σχεδίων δράσης, προκειμένου να διασφαλιστεί η ανάπτυξη του κλάδου κατά τα διεθνή πρότυπα εξυπηρέτησης.
«Μία από τις πρώτες ενέργειες που θα κάνουμε είναι να εφαρμόσουμε μια σειρά από πρωτοβουλίες για τη διευκόλυνση της κατανομής θέσεων ελλιμενισμού πλοίων και για την επίλυση προβλημάτων (π.χ.βίζες) στα δεκατρία λιμάνια-μέλη της Ένωσης μας», είπε ο κ. Αθανάσιος Λιάγκος, πρόεδρος της ΕΛΙΜΕ.
Την ίδια ώρα, την προσοχή τους σε μικρότερους, εναλλακτικούς προορισμούς στρέφουν οι εταιρείες κρουαζιέρας, ωστόσο την προσοχή εφιστούν στο θέμα αυτό πολλοί επαγγελματίες του κλάδου, καθώς δεν μπορεί κάθε νησί να ικανοποιήσει τις ανάγκες της αγοράς.
«Έχουμε λανσάρει ένα προϊόν που ονομάζεται "Ανεξερεύνητη Ελλάδα" και περιλαμβάνει επίσκεψη στην Ικαρία και την Αμοργό και είναι πλέον το best seller μας», είπε Κωνσταντίνος Βενετόπουλος, διευθυντής επικοινωνίας της Variety Cruises, εξηγώντας πως «τα σκάφη της εταιρείας είναι για πενήντα επισκέπτες. Θα λαμβάνουμε υπόψη τα δημογραφικά στοιχεία των επισκεπτών προκειμένου να διαμορφώσουμε ορισμένες εξορμήσεις στην ξηρά που ενισχύουν την εμπειρία τους», πρόσθεσε.