Κώστας Φραγκογιάννης στα Παραπολιτικά: «Η ADQ θα επενδύσει 4 δισ. στην Ελλάδα»
Ο υφυπουργός Εξωτερικών, μιλά στο «MoneyPro» για τα σχέδια του κολοσσού από το εμιράτο του Άμπου Ντάμπι, που «κοιτάζει» 11 επιχειρήσεις, και για το νέο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Εξωστρέφειας για το 2023
Τουλάχιστον 11 ελληνικές επιχειρήσεις κοιτάζει η επενδυτική εταιρεία ADQ από το εμιράτο του Αμπου Ντάμπι. Η εταιρεία ήδη έχει επενδύσει στην πρώτη ελληνική εταιρεία, την Blueground και, όπως αναφέρει ο υφυπουργός Εξωτερικών, Κώστας Φραγκογιάννης, η ADQ διαθέτει 4 δισ. ευρώ για επενδύσεις στη χώρα μας. Επίσης, άλλα 400 εκατ. ευρώ διαθέτει η Mubadala Investment Company, επίσης από το Αμπου Ντάμπι. Παράλληλα, όπως αναφέρει ο κ. Φραγκογιάννης, πολλές ελληνικές επιχειρήσεις εξάγουν τεχνογνωσία, κυρίως στον τουριστικό τομέα, σε χώρες της Αραβικής Χερσονήσου. Ο κ. Φραγκογιάννης αναφέρει ότι το ΥΠ.ΕΞ. είναι κοντά στο να φέρει την επένδυση της αμερικανικής κατασκευάστριας ελικοπτέρων Erickson.
Τι καινούργιο φέρνει το νέο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Εξωστρέφειας (ΕΣΣΕ) για το 2023;
Νομίζω ότι έχουμε τρία νέα πράγματα. Πρώτον, όπως είπε και ο υπουργός Εξωτερικών, κ. Δένδιας, φέρνει την απόλυτη συνέχεια. Δεν είναι κάτι που έγινε αποσπασματικά το 2021 και το 2022. Εγινε και φέτος. Δείχνει, δηλαδή, διαχρονικά μια αύξηση δράσεων, μια αύξηση χωρών δραστηριοποίησης, κι αυτό από μόνο του είναι πολύ σημαντικό. Το δεύτερο σχετίζεται με το ότι προσωπικά αλλά και οι συνεργάτες μου δεν πιστεύουμε στη λογική του «ανοίξαμε και σας περιμένουμε». Η Ελλάδα δεν είναι ΗΠΑ, ούτε Ιαπωνία. Είναι μια μεσαίου μεγέθους χώρα, η οποία έχει μια δυναμική και μπορεί να εστιάσει σε συγκεκριμένους κλάδους της οικονομίας και σε συγκεκριμένες περιοχές του πλανήτη.
Πρόσφατα υπήρξαν επαφές με χώρες της Μέσης Ανατολής. Πού βρισκόμαστε και τι πρέπει να περιμένουμε από τη συνεργασία με τις χώρες αυτές;
Κατ’ αρχάς, έχουμε ιδιαίτερες σχέσεις με αρκετές χώρες της Μ. Ανατολής, όπως τη Σαουδική Αραβία, τα Ην. Αραβικά Εμιράτα, την Αίγυπτο, την Ιορδανία, αλλά και το Ισραήλ, με το οποίο έχουμε μια πολύ στενή σχέση, που έχει πάρα πολλές πτυχές γεωπολιτικού, αμυντικού, οικονομικού και εμπορικού χαρακτήρα. Υπάρχουν σημαντικές επενδύσεις που γίνονται από τις χώρες αυτές στην Ελλάδα, αλλά και αντίστροφα, από ελληνικές επιχειρήσεις στις αραβικές χώρες. Για παράδειγμα, η Σαουδική Αραβία και τα ΗΑΕ θέλουν να αναπτύξουν τον τουρισμό στη δική τους περιοχή. Υπάρχουν πολλά νησιά της Σ. Αραβίας τα οποία είναι εντελώς παρθένα, διότι στο παρελθόν ο τουρισμός δεν ήταν πρώτη προτεραιότητα των Σαουδαράβων. Τώρα τους ενδιαφέρει και στρέφονται προς εμάς για να δανειστούν την τεχνογνωσία μας, που μπορεί να έχει σχεδιαστική, τεχνολογική, εμπορική διάσταση κ.λπ. Σημειώνω ότι ο κ. Κωνσταντακόπουλος είναι ο επικεφαλής του Ελληνοσαουδαραβικού Επιχειρηματικού Συμβουλίου από ελληνικής πλευράς και ο κ. Λούμπνα Ολαγιάν από την πλευρά των Σαουδαράβων. Αντίστοιχα με το Ελληνοσαουδαραβικό Επιχειρηματικό Συμβούλιο, έχουμε το Steering Committee με την ADQ (σ.σ.: κρατικό fund επενδύσεων) στα ΗΑΕ. Από ελληνικής πλευράς στην επιτροπή αυτή συμμετέχουν ο Γιάννης Τσακίρης, ο Χάρης Λαμπρόπουλος κι εγώ και εξετάζουμε σε τακτική βάση ποιες εταιρείες έχουν πλησιάσει, πόσο κοντά βρίσκονται για να κλείσουν μια συμφωνία και τους συνδράμουμε όσο μπορούμε. Εχουν διαθέσιμα 4 δισ. ευρώ για επενδύσεις στην Ελλάδα και μπορώ να σας αποκαλύψω ότι στην παρούσα περίοδο βλέπουν 11 ελληνικές επιχειρήσεις ως πιθανούς επενδυτικούς στόχους. Η πρώτη επένδυση ήδη έχει ανακοινωθεί και αφορά στην εταιρεία Blueground.
Πού βρίσκεται η συμφωνία με την Erickson;
H Erickson μάς έχει υποβάλει μια υπογεγραμμένη επιστολή προθέσεων (LOI), με την οποία δείχνουν την πρόθεσή τους να έρθουν να επενδύσουν στη χώρα μας. Εχουν επισκεφθεί τον χώρο του παλαιού αεροδρομίου που βρίσκεται στον Αμυγδαλεώνα της Καβάλας, εκεί όπου έχει εγκατασταθεί η Egnatia Aviation, η οποία προσφέρει υπηρεσίες εκπαίδευσης πιλότων σε αεροσκάφη. Η Erickson, σε συνεργασία με την Egnatia, θα δημιουργήσει μια σχολή πιλότων για ελικόπτερα. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα απαιτητικό έργο, καθώς απευθύνεται σε έμπειρους πιλότους ελικοπτέρων, με χιλιάδες ώρες πτήσης, που θα καταρτίζονται σε ειδικούς εξομοιωτές, που θα αφορούν στην κατάσβεση πυρκαγιών. Βρισκόμαστε στις τελευταίες συζητήσεις, χωρίς να έχει οριστικοποιηθεί η επένδυση, αλλά βρισκόμαστε σε πολύ καλό δρόμο.
Σχετίζεται η επένδυση αυτή με την αγορά ελικοπτέρων από την Πολιτική Προστασία της χώρας και το Ταμείο Ανάκαμψης;
Σε καμία περίπτωση. Δεν θα μπορούσε ποτέ, κανένας Ελληνας πολιτικός, τουλάχιστον από την κυβέρνηση Μητσοτάκη, να συνδέσει αυτή την επένδυση με την αγορά προϊόντων της εταιρείας που φέρνει την επένδυση. Θα ήταν παράλογο, και μάλιστα αυτό δεν το θέλουν ούτε οι ίδιοι οι Αμερικανοί, με τον τρόπο που λειτουργεί το αμερικανικό εξωτερικό εμπόριο. Εξάλλου, η Erickson δεν βλέπει μόνο την ελληνική αγορά. Βλέπει την Ιταλία, την Ισπανία, τα Βαλκάνια κ.ά. Αυτό που τους ενδιαφέρει είναι να φτιάξουν μια δεύτερη μονάδα -πέρα από εκείνη που έχουν στο Ορεγκον των ΗΠΑ- για να φτάνουν στις κοντινές αγορές της Μεσογείου.
*Δημοσιεύθηκε στο ένθετο ‘’MoneyPro’’ της εφημερίδας «Παραπολιτικά» στις 28/4/23
Νομίζω ότι έχουμε τρία νέα πράγματα. Πρώτον, όπως είπε και ο υπουργός Εξωτερικών, κ. Δένδιας, φέρνει την απόλυτη συνέχεια. Δεν είναι κάτι που έγινε αποσπασματικά το 2021 και το 2022. Εγινε και φέτος. Δείχνει, δηλαδή, διαχρονικά μια αύξηση δράσεων, μια αύξηση χωρών δραστηριοποίησης, κι αυτό από μόνο του είναι πολύ σημαντικό. Το δεύτερο σχετίζεται με το ότι προσωπικά αλλά και οι συνεργάτες μου δεν πιστεύουμε στη λογική του «ανοίξαμε και σας περιμένουμε». Η Ελλάδα δεν είναι ΗΠΑ, ούτε Ιαπωνία. Είναι μια μεσαίου μεγέθους χώρα, η οποία έχει μια δυναμική και μπορεί να εστιάσει σε συγκεκριμένους κλάδους της οικονομίας και σε συγκεκριμένες περιοχές του πλανήτη.
Πρόσφατα υπήρξαν επαφές με χώρες της Μέσης Ανατολής. Πού βρισκόμαστε και τι πρέπει να περιμένουμε από τη συνεργασία με τις χώρες αυτές;
Κατ’ αρχάς, έχουμε ιδιαίτερες σχέσεις με αρκετές χώρες της Μ. Ανατολής, όπως τη Σαουδική Αραβία, τα Ην. Αραβικά Εμιράτα, την Αίγυπτο, την Ιορδανία, αλλά και το Ισραήλ, με το οποίο έχουμε μια πολύ στενή σχέση, που έχει πάρα πολλές πτυχές γεωπολιτικού, αμυντικού, οικονομικού και εμπορικού χαρακτήρα. Υπάρχουν σημαντικές επενδύσεις που γίνονται από τις χώρες αυτές στην Ελλάδα, αλλά και αντίστροφα, από ελληνικές επιχειρήσεις στις αραβικές χώρες. Για παράδειγμα, η Σαουδική Αραβία και τα ΗΑΕ θέλουν να αναπτύξουν τον τουρισμό στη δική τους περιοχή. Υπάρχουν πολλά νησιά της Σ. Αραβίας τα οποία είναι εντελώς παρθένα, διότι στο παρελθόν ο τουρισμός δεν ήταν πρώτη προτεραιότητα των Σαουδαράβων. Τώρα τους ενδιαφέρει και στρέφονται προς εμάς για να δανειστούν την τεχνογνωσία μας, που μπορεί να έχει σχεδιαστική, τεχνολογική, εμπορική διάσταση κ.λπ. Σημειώνω ότι ο κ. Κωνσταντακόπουλος είναι ο επικεφαλής του Ελληνοσαουδαραβικού Επιχειρηματικού Συμβουλίου από ελληνικής πλευράς και ο κ. Λούμπνα Ολαγιάν από την πλευρά των Σαουδαράβων. Αντίστοιχα με το Ελληνοσαουδαραβικό Επιχειρηματικό Συμβούλιο, έχουμε το Steering Committee με την ADQ (σ.σ.: κρατικό fund επενδύσεων) στα ΗΑΕ. Από ελληνικής πλευράς στην επιτροπή αυτή συμμετέχουν ο Γιάννης Τσακίρης, ο Χάρης Λαμπρόπουλος κι εγώ και εξετάζουμε σε τακτική βάση ποιες εταιρείες έχουν πλησιάσει, πόσο κοντά βρίσκονται για να κλείσουν μια συμφωνία και τους συνδράμουμε όσο μπορούμε. Εχουν διαθέσιμα 4 δισ. ευρώ για επενδύσεις στην Ελλάδα και μπορώ να σας αποκαλύψω ότι στην παρούσα περίοδο βλέπουν 11 ελληνικές επιχειρήσεις ως πιθανούς επενδυτικούς στόχους. Η πρώτη επένδυση ήδη έχει ανακοινωθεί και αφορά στην εταιρεία Blueground.
Η Ελλάδα δεν είναι ΗΠΑ ούτε Ιαπωνία. Είναι μια μεσαίου μεγέθους χώρα, η οποία έχει μια δυναμική και μπορεί να εστιάσει σε συγκεκριμένους κλάδους της οικονομίας – Η Erickson, σε συνεργασία με την Egnatia, θα δημιουργήσει μια σχολή πιλότων για ελικόπτερα. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα απαιτητικό έργο
Πού βρίσκεται η συμφωνία με την Erickson;
H Erickson μάς έχει υποβάλει μια υπογεγραμμένη επιστολή προθέσεων (LOI), με την οποία δείχνουν την πρόθεσή τους να έρθουν να επενδύσουν στη χώρα μας. Εχουν επισκεφθεί τον χώρο του παλαιού αεροδρομίου που βρίσκεται στον Αμυγδαλεώνα της Καβάλας, εκεί όπου έχει εγκατασταθεί η Egnatia Aviation, η οποία προσφέρει υπηρεσίες εκπαίδευσης πιλότων σε αεροσκάφη. Η Erickson, σε συνεργασία με την Egnatia, θα δημιουργήσει μια σχολή πιλότων για ελικόπτερα. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα απαιτητικό έργο, καθώς απευθύνεται σε έμπειρους πιλότους ελικοπτέρων, με χιλιάδες ώρες πτήσης, που θα καταρτίζονται σε ειδικούς εξομοιωτές, που θα αφορούν στην κατάσβεση πυρκαγιών. Βρισκόμαστε στις τελευταίες συζητήσεις, χωρίς να έχει οριστικοποιηθεί η επένδυση, αλλά βρισκόμαστε σε πολύ καλό δρόμο.
Σχετίζεται η επένδυση αυτή με την αγορά ελικοπτέρων από την Πολιτική Προστασία της χώρας και το Ταμείο Ανάκαμψης;
Σε καμία περίπτωση. Δεν θα μπορούσε ποτέ, κανένας Ελληνας πολιτικός, τουλάχιστον από την κυβέρνηση Μητσοτάκη, να συνδέσει αυτή την επένδυση με την αγορά προϊόντων της εταιρείας που φέρνει την επένδυση. Θα ήταν παράλογο, και μάλιστα αυτό δεν το θέλουν ούτε οι ίδιοι οι Αμερικανοί, με τον τρόπο που λειτουργεί το αμερικανικό εξωτερικό εμπόριο. Εξάλλου, η Erickson δεν βλέπει μόνο την ελληνική αγορά. Βλέπει την Ιταλία, την Ισπανία, τα Βαλκάνια κ.ά. Αυτό που τους ενδιαφέρει είναι να φτιάξουν μια δεύτερη μονάδα -πέρα από εκείνη που έχουν στο Ορεγκον των ΗΠΑ- για να φτάνουν στις κοντινές αγορές της Μεσογείου.
*Δημοσιεύθηκε στο ένθετο ‘’MoneyPro’’ της εφημερίδας «Παραπολιτικά» στις 28/4/23