Τουρισμός: Τα δυνατά σημεία της Ελλάδας που ανεβάζουν τη διαδικτυακή της φήμη (ΠΙΝΑΚΑΣ)
Η Ελλάδα διατήρησε την ανταγωνιστικότητά της σε ό,τι αφορά τη διαδικτυακή της φήμη όσον αφορά την εμπειρία επίσκεψης, ξεπερνώντας τον ευρωπαϊκό μέσο όρο
Παρά την παροδική αρνητική επίπτωση από το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών, η Ελλάδα διατήρησε την ανταγωνιστικότητά της σε ό,τι αφορά τη διαδικτυακή της φήμη όσον αφορά την εμπειρία επίσκεψης, ξεπερνώντας τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Όπως δείχνουν τα στοιχεία της TCI Research, με την οποία συνεργάζεται το ΙΝΣΕΤΕ για τη συλλογή big data για την Ελλάδα, την Αθήνα και ανταγωνιστικούς προορισμούς, η Γαστρονομία και το Επίπεδο Φιλοξενίας αποτελούν ισχυρές θεματικές στη δημιουργία θετικής διαδικτυακής φήμης για την Ελλάδα.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την ανάλυση για το α’ τρίμηνο του 2023, η σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη επηρέασε αρνητικά το Net Sentiment Index (NSI), τόσο της Ελλάδας, όσο και της Αθήνας. Η συνολική φήμη της Αθήνας επηρεάστηκε, επίσης, από τις απεργίες και τις διαμαρτυρίες που πραγματοποιήθηκαν με αφορμή το σιδηροδρομικό δυστύχημα. Πάντως, σταδιακά τις εβδομάδες μετά το δυστύχημα υπήρξε μια σταδιακή εξάλειψη της αρνητικής επίπτωσης.
Το ΙΝΣΕΤΕ, ωστόσο, σημειώνει ότι το σημείο αυτό χρειάζεται προσοχή και παρακολούθηση και τα επόμενα τρίμηνα, καθώς η ασφάλεια αποτελεί μια σημαντική παράμετρο στις ταξιδιωτικές επιλογές.
Για το θέμα της Γαστρονομίας, μοιράστηκαν ιστορίες για ελληνικές συνταγές, για την εξαιρετική τοπική παραγωγή φιστικιών και για εστιατόρια με αστέρι Michelin. Επιπλέον, η συμμετοχή της Ελλάδας σε βιώσιμες πρακτικές μέσω της ανάπτυξης Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στα νησιά της, καθώς και οι «πράσινοι» προορισμοί της, δημιούργησαν επίσης υψηλό βαθμό δέσμευσης.
Σε σύγκριση με το δ’ τρίμηνο του 2022, ο όγκος των αναφορών αυξήθηκε ελαφρά το α’ τρίμηνο του 2023 για το θέμα της Υγειονομικής Ασφάλειας και σημαντικά για το θέμα του Πολιτισμού. Και ενώ η βαθμολογία NSI παραμένει υψηλή για θέματα Γαστρονομίας και Φιλοξενίας, πάνω από 85 μονάδες, ο όγκος αναφορών μειώθηκε.
Επιπλέον, μια αύξηση στις βαθμολογίες σημειώθηκε σε όλες τις κατηγορίες εμπειριών από το δ’ τρίμηνο του 2022, με εξαίρεση τις αγορές/ψώνια (μόλις +0,01 βαθμοί) και τα εστιατόρια (-0,15 βαθμοί).
Ειδικότερα, οι υψηλότερες βαθμολογίες παρατηρούνται στους Sun & Beach προορισμούς (9,26). Επίσης, οι πολιτιστικές (9,55) και οι παραθαλάσσιες δραστηριότητες (9,34) παραμένουν ισχυροί μοχλοί μιας θετικής τουριστικής εμπειρίας.
Οι αξιολογήσεις με βάση την εμπειρία ανά αγορά παρουσιάζουν θετική τάση στην Ελλάδα από το 4ο τρίμηνο του 2022. Για την Αθήνα, οι αξιολογήσεις εμφανίζουν άνοδο σε όλες τις κύριες αγορές. Άνοδος παρατηρείται για τους Sun & Beach προορισμούς στην ολλανδική, γερμανική και ιταλική αγορά, καθώς και τους «άλλους προορισμούς» στη γερμανική και γαλλική αγορά.
Οι ταξιδιώτες από τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής τείνουν να αποδίδουν τις υψηλότερες βαθμολογίες στην εμπειρία επίσκεψης συνολικά. Ακολουθούν οι επισκέπτες από το Ηνωμένο Βασίλειο για την Ελλάδα συνολικά και την Αθήνα. Οι Ιταλοί είναι οι πιο ευχαριστημένοι από τους παραθαλάσσιους προορισμούς και οι Γάλλοι από τις υπόλοιπες περιοχές.
Όπως δείχνουν τα στοιχεία της TCI Research, με την οποία συνεργάζεται το ΙΝΣΕΤΕ για τη συλλογή big data για την Ελλάδα, την Αθήνα και ανταγωνιστικούς προορισμούς, η Γαστρονομία και το Επίπεδο Φιλοξενίας αποτελούν ισχυρές θεματικές στη δημιουργία θετικής διαδικτυακής φήμης για την Ελλάδα.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την ανάλυση για το α’ τρίμηνο του 2023, η σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη επηρέασε αρνητικά το Net Sentiment Index (NSI), τόσο της Ελλάδας, όσο και της Αθήνας. Η συνολική φήμη της Αθήνας επηρεάστηκε, επίσης, από τις απεργίες και τις διαμαρτυρίες που πραγματοποιήθηκαν με αφορμή το σιδηροδρομικό δυστύχημα. Πάντως, σταδιακά τις εβδομάδες μετά το δυστύχημα υπήρξε μια σταδιακή εξάλειψη της αρνητικής επίπτωσης.
Το ΙΝΣΕΤΕ, ωστόσο, σημειώνει ότι το σημείο αυτό χρειάζεται προσοχή και παρακολούθηση και τα επόμενα τρίμηνα, καθώς η ασφάλεια αποτελεί μια σημαντική παράμετρο στις ταξιδιωτικές επιλογές.
Οι θετικές αναφορές
Την ίδια ώρα, καταγράφηκε ένας τεράστιος αριθμός θετικών αναφορών με θέμα την Ελλάδα. Πολλές από αυτές αντικατοπτρίζουν την υπέροχη γαστρονομική κουλτούρα της, αλλά και βήματα προς βιώσιμες δράσεις. Γενικά, οι θεματικές για τις οποίες παρατηρούνται ιδιαίτερα θετικές αναφορές είναι η Γαστρονομία και η Φιλοξενία, με τον NSI να ξεπερνά το 85 για την Ελλάδα και το 90 για την Αθήνα.Για το θέμα της Γαστρονομίας, μοιράστηκαν ιστορίες για ελληνικές συνταγές, για την εξαιρετική τοπική παραγωγή φιστικιών και για εστιατόρια με αστέρι Michelin. Επιπλέον, η συμμετοχή της Ελλάδας σε βιώσιμες πρακτικές μέσω της ανάπτυξης Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στα νησιά της, καθώς και οι «πράσινοι» προορισμοί της, δημιούργησαν επίσης υψηλό βαθμό δέσμευσης.
Σε σύγκριση με το δ’ τρίμηνο του 2022, ο όγκος των αναφορών αυξήθηκε ελαφρά το α’ τρίμηνο του 2023 για το θέμα της Υγειονομικής Ασφάλειας και σημαντικά για το θέμα του Πολιτισμού. Και ενώ η βαθμολογία NSI παραμένει υψηλή για θέματα Γαστρονομίας και Φιλοξενίας, πάνω από 85 μονάδες, ο όγκος αναφορών μειώθηκε.
Επιπλέον, μια αύξηση στις βαθμολογίες σημειώθηκε σε όλες τις κατηγορίες εμπειριών από το δ’ τρίμηνο του 2022, με εξαίρεση τις αγορές/ψώνια (μόλις +0,01 βαθμοί) και τα εστιατόρια (-0,15 βαθμοί).
Αξιολόγηση πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο
Η αξιολόγηση της εμπειρίας με βάση την επίσκεψη καταδεικνύει την ικανότητα της Ελλάδας και της Αθήνας να προσφέρουν υψηλό επίπεδο ικανοποίησης στους επισκέπτες, καθώς οι συνολικές αξιολογήσεις για την Ελλάδα και τους επιμέρους τουριστικούς προορισμούς παραμένουν πάνω από τον μέσο όρο της Ευρώπης. Η Ελλάδα λαμβάνει βαθμολογία 9,17 και η Αθήνα 9,13, ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι στο 8,74.Ειδικότερα, οι υψηλότερες βαθμολογίες παρατηρούνται στους Sun & Beach προορισμούς (9,26). Επίσης, οι πολιτιστικές (9,55) και οι παραθαλάσσιες δραστηριότητες (9,34) παραμένουν ισχυροί μοχλοί μιας θετικής τουριστικής εμπειρίας.
Οι αξιολογήσεις με βάση την εμπειρία ανά αγορά παρουσιάζουν θετική τάση στην Ελλάδα από το 4ο τρίμηνο του 2022. Για την Αθήνα, οι αξιολογήσεις εμφανίζουν άνοδο σε όλες τις κύριες αγορές. Άνοδος παρατηρείται για τους Sun & Beach προορισμούς στην ολλανδική, γερμανική και ιταλική αγορά, καθώς και τους «άλλους προορισμούς» στη γερμανική και γαλλική αγορά.
Οι ταξιδιώτες από τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής τείνουν να αποδίδουν τις υψηλότερες βαθμολογίες στην εμπειρία επίσκεψης συνολικά. Ακολουθούν οι επισκέπτες από το Ηνωμένο Βασίλειο για την Ελλάδα συνολικά και την Αθήνα. Οι Ιταλοί είναι οι πιο ευχαριστημένοι από τους παραθαλάσσιους προορισμούς και οι Γάλλοι από τις υπόλοιπες περιοχές.