3,27 δισ. ευρώ για τα 70 «χρυσά» χιλιόμετρα - Προσφορά-μαμούθ της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού για 25 χρόνια
Η προσφορά της εταιρείας του επιχειρηματία Γιώργου Περιστέρη, η οποία κατέβηκε αυτόνομα στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ, ήταν απροσδόκητα υψηλή
Με μια προσφορά-μαμούθ, ύψους 3,270 δισ. ευρώ, που συνιστά ποσό-ρεκόρ για ελληνικό διαγωνισμό, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έδειξε πως είναι αποφασισμένη να «καθαρίσει» από την πρώτη μέρα με τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, αποκτώντας συγκριτικό πλεονέκτημα μεταξύ των έξι επιχειρηματικών σχημάτων που άνοιξαν το πορτοφόλι τους, διεκδικώντας για τα επόμενα 25 χρόνια τη «χρυσοτόκο όρνιθα» των ελληνικών αυτοκινητοδρόμων.
Η προσφορά της εταιρείας του επιχειρηματία Γιώργου Περιστέρη, η οποία κατέβηκε αυτόνομα στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ, ήταν απροσδόκητα υψηλή, καθώς ξεπέρασε κατά τουλάχιστον 1 δισ. ευρώ τον άτυπο πήχυ που είχε τεθεί από πολλούς αναλυτές και μεγάλο μέρος της αγοράς.
Το γεγονός πως ελάχιστα χαμηλότερη, στα 3,106 δισ. ευρώ, ήταν και η αμέσως καλύτερη προσφορά που κατατέθηκε από την κοινοπραξία των εταιρειών στην οποία συμμετείχε η εταιρεία Mytilineos (Vinci Highways sas, Vinci Concessions sas, Μυτιληναίος ΑΕ, Mobility Partner sas) καταδεικνύει το ισχυρό ενδιαφέρον των δύο μεγαλύτερων ελληνικών επιχειρηματικών ομίλων και τη σκληρή μάχη που δόθηκε για τα 70 χρυσά χιλιόμετρα της Αττικής Οδού, και η οποία όπως όλα δείχνουν θα κριθεί τελικά για μερικά εκατομμύρια ευρώ.
Να σημειωθεί ότι η διαφορά μεταξύ της προσφοράς της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και εκείνης της κοινοπραξίας Mytilineos-Vinci διαμορφώθηκε οριακά πάνω από το κατώφλι του 5% (σ.σ. 5,015%), με αποτέλεσμα -εκτός απροόπτου- να μην προβλέπεται η υποβολή βελτιωμένων προσφορών.
Αναλυτικά, όπως ανακοίνωσε το ΤΑΙΠΕΔ, τα έξι επενδυτικά σχήματα υπέβαλαν τις εξής οικονομικές προσφορές:
* ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ΑΕ, 3.270.000.000 ευρώ.
* Ένωση Προσώπων Vinci Highways sas - Vinci Concessions sαs - Μυτιληναίος ΑΕ - Mobility Partner sas, 3.106.000.000 ευρώ.
* Abertis Infraestructuras SA, 2.700.000.000 ευρώ.
* Ένωση Προσώπων Άκτωρ Παραχωρήσεις ΑΕ - ΑΒΑΞ ΑΕ - Meridiam Eastern Europe Investments 4 sas, 2.548.000.000 ευρώ.
* Ένωση Προσώπων Macquarie Asset Management Motorway Holdings SArL - Fincop Infrastructure Ltd, 2.350.000.000 ευρώ.
* Ένωση Προσώπων Brisa - Auto Estradas De Portugal SA - Rubicone Midco, BV - Intrakat AE, 2.050.050.908,21 ευρώ.
Με την αποσφράγιση και τη δημοσιοποίηση των οικονομικών προσφορών ξεκινά πλέον ένα νέο σπριντ διαδικασιών 12 μηνών μέχρι και τον Οκτώβριο του 2024, οπότε και ολοκληρώνεται η υφιστάμενη σύμβαση. Σε αυτό το χρονικό διάστημα θα πρέπει να πραγματοποιηθεί ο λεπτομερής χρηματοδοτικός έλεγχος, να ανακηρυχθεί ο οριστικός πλειοδότης, να περάσει η νέα σύμβαση από το Ελεγκτικό Συνέδριο, να υπογραφεί και τελικά να κυρωθεί από τη Βουλή.
Μεταξύ των βασικών στοιχείων της νέας σύμβασης παραχώρησης περιλαμβάνεται σε πρώτη φάση η μείωση των διοδίων στα 2,5 ευρώ από 2,8 ευρώ σήμερα, αλλά και το δικαίωμα του νέου παραχωρησιούχου να αιτηθεί αύξησή τους μετά την παρέλευση των πρώτων πέντε ετών της σύμβασης, κατόπιν υποβολής αίτησης, που να τεκμηριώνει τους λόγους των αυξήσεων με κυκλοφοριακές μελέτες και άλλα δεδομένα.
Τα υψηλά τιμήματα που έπεσαν στο τραπέζι εξηγούνται εν πολλοίς από τις εξαιρετικά ελκυστικές αποδόσεις που εξασφαλίζει η εκμετάλλευση του εν λόγω οδικού άξονα και οι οποίες αναμένεται να αυξηθούν μελλοντικά λόγω των αναπτύξεων, οι οποίες υλοποιούνται στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής (Ελληνικό, Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο). Είναι χαρακτηριστικό ότι οι σημερινοί μέτοχοι της παραχωρησιούχου εταιρείας (Ελλάκτωρ με 65,7% και ΑΒΑΞ με 34,2%) υπολογίζεται ότι από το 2016 μέχρι και το 2022 έχουν εισπράξει κεφάλαια της τάξης των 600.000.000 με τη μορφή μερισμάτων και επιστροφής κεφαλαίου. Μόνο για τη χρήση του 2022 τα έσοδα έφτασαν τα 197.300.000 ευρώ, ενώ διανεμόμενα μερίσματα, προμερίσματα και επιστροφές έφτασαν τα 76.800.000 ευρώ.
Για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ η προσθήκη της Αττικής Οδού στο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων που διαχειρίζεται και από το οποίο αναμένει να εισπράξει μερίσματα πάνω από 6 δισ. ευρώ τα επόμενα χρόνια, δημιουργεί, σύμφωνα με πηγές της εταιρείας, μια νέα σημαντική πηγή εσόδων και κερδών διαμορφώνοντας προϋποθέσεις για τη βέλτιστη δυνατή αξιοποίησή του, δεδομένου ότι αυτό πλέον διπλασιάζεται.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Απογευματινή
Η προσφορά της εταιρείας του επιχειρηματία Γιώργου Περιστέρη, η οποία κατέβηκε αυτόνομα στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ, ήταν απροσδόκητα υψηλή, καθώς ξεπέρασε κατά τουλάχιστον 1 δισ. ευρώ τον άτυπο πήχυ που είχε τεθεί από πολλούς αναλυτές και μεγάλο μέρος της αγοράς.
Το γεγονός πως ελάχιστα χαμηλότερη, στα 3,106 δισ. ευρώ, ήταν και η αμέσως καλύτερη προσφορά που κατατέθηκε από την κοινοπραξία των εταιρειών στην οποία συμμετείχε η εταιρεία Mytilineos (Vinci Highways sas, Vinci Concessions sas, Μυτιληναίος ΑΕ, Mobility Partner sas) καταδεικνύει το ισχυρό ενδιαφέρον των δύο μεγαλύτερων ελληνικών επιχειρηματικών ομίλων και τη σκληρή μάχη που δόθηκε για τα 70 χρυσά χιλιόμετρα της Αττικής Οδού, και η οποία όπως όλα δείχνουν θα κριθεί τελικά για μερικά εκατομμύρια ευρώ.
Να σημειωθεί ότι η διαφορά μεταξύ της προσφοράς της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και εκείνης της κοινοπραξίας Mytilineos-Vinci διαμορφώθηκε οριακά πάνω από το κατώφλι του 5% (σ.σ. 5,015%), με αποτέλεσμα -εκτός απροόπτου- να μην προβλέπεται η υποβολή βελτιωμένων προσφορών.
Οι προσφορές
Αναλυτικά, όπως ανακοίνωσε το ΤΑΙΠΕΔ, τα έξι επενδυτικά σχήματα υπέβαλαν τις εξής οικονομικές προσφορές:
* ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ΑΕ, 3.270.000.000 ευρώ.
* Ένωση Προσώπων Vinci Highways sas - Vinci Concessions sαs - Μυτιληναίος ΑΕ - Mobility Partner sas, 3.106.000.000 ευρώ.
* Abertis Infraestructuras SA, 2.700.000.000 ευρώ.
* Ένωση Προσώπων Άκτωρ Παραχωρήσεις ΑΕ - ΑΒΑΞ ΑΕ - Meridiam Eastern Europe Investments 4 sas, 2.548.000.000 ευρώ.
* Ένωση Προσώπων Macquarie Asset Management Motorway Holdings SArL - Fincop Infrastructure Ltd, 2.350.000.000 ευρώ.
* Ένωση Προσώπων Brisa - Auto Estradas De Portugal SA - Rubicone Midco, BV - Intrakat AE, 2.050.050.908,21 ευρώ.
Σπριντ 12 μηνών
Με την αποσφράγιση και τη δημοσιοποίηση των οικονομικών προσφορών ξεκινά πλέον ένα νέο σπριντ διαδικασιών 12 μηνών μέχρι και τον Οκτώβριο του 2024, οπότε και ολοκληρώνεται η υφιστάμενη σύμβαση. Σε αυτό το χρονικό διάστημα θα πρέπει να πραγματοποιηθεί ο λεπτομερής χρηματοδοτικός έλεγχος, να ανακηρυχθεί ο οριστικός πλειοδότης, να περάσει η νέα σύμβαση από το Ελεγκτικό Συνέδριο, να υπογραφεί και τελικά να κυρωθεί από τη Βουλή.Μεταξύ των βασικών στοιχείων της νέας σύμβασης παραχώρησης περιλαμβάνεται σε πρώτη φάση η μείωση των διοδίων στα 2,5 ευρώ από 2,8 ευρώ σήμερα, αλλά και το δικαίωμα του νέου παραχωρησιούχου να αιτηθεί αύξησή τους μετά την παρέλευση των πρώτων πέντε ετών της σύμβασης, κατόπιν υποβολής αίτησης, που να τεκμηριώνει τους λόγους των αυξήσεων με κυκλοφοριακές μελέτες και άλλα δεδομένα.
Ελκυστικές αποδόσεις
Τα υψηλά τιμήματα που έπεσαν στο τραπέζι εξηγούνται εν πολλοίς από τις εξαιρετικά ελκυστικές αποδόσεις που εξασφαλίζει η εκμετάλλευση του εν λόγω οδικού άξονα και οι οποίες αναμένεται να αυξηθούν μελλοντικά λόγω των αναπτύξεων, οι οποίες υλοποιούνται στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής (Ελληνικό, Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο). Είναι χαρακτηριστικό ότι οι σημερινοί μέτοχοι της παραχωρησιούχου εταιρείας (Ελλάκτωρ με 65,7% και ΑΒΑΞ με 34,2%) υπολογίζεται ότι από το 2016 μέχρι και το 2022 έχουν εισπράξει κεφάλαια της τάξης των 600.000.000 με τη μορφή μερισμάτων και επιστροφής κεφαλαίου. Μόνο για τη χρήση του 2022 τα έσοδα έφτασαν τα 197.300.000 ευρώ, ενώ διανεμόμενα μερίσματα, προμερίσματα και επιστροφές έφτασαν τα 76.800.000 ευρώ.Για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ η προσθήκη της Αττικής Οδού στο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων που διαχειρίζεται και από το οποίο αναμένει να εισπράξει μερίσματα πάνω από 6 δισ. ευρώ τα επόμενα χρόνια, δημιουργεί, σύμφωνα με πηγές της εταιρείας, μια νέα σημαντική πηγή εσόδων και κερδών διαμορφώνοντας προϋποθέσεις για τη βέλτιστη δυνατή αξιοποίησή του, δεδομένου ότι αυτό πλέον διπλασιάζεται.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Απογευματινή