Σε θέση... οδηγού για Αττική Οδό η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - Πολύ μεγάλη η προσφορά του προτιμητέου επενδυτή για την 25ετή παραχώρηση του οδικού άξονα
Αρχίζει η διαδικασία για το κλείσιμο της συμφωνίας με το ΤΑΙΠΕΔ
Ξεπέρασαν κάθε προσδοκία τα προσφερόμενα τιμήματα για την 25ετή παραχώρηση της Αττικής Οδού. Το γεγονός ότι υπήρξαν δύο προσφορές πάνω από 3 δισ. ευρώ αποτέλεσε μεγάλη έκπληξη, ειδικά στην παρούσα συγκυρία των υψηλών επιτοκίων και μετά την απόφαση της κυβέρνησης να μειώσει τα τέλη διέλευσης της Αττικής Οδού από τα 2,8 ευρώ σε 2,5 ευρώ. Σύμφωνα με πηγές προσκείμενες στη διαδικασία, αν το κόστος διέλευσης παρέμενε στα 2,8 ευρώ, τότε τα τιμήματα θα πλησίαζαν τα 4 δισ. ευρώ.
Αναμφίβολα, είναι η μεγαλύτερη αποκρατικοποίηση που έχει διεξαγάγει το ΤΑΙΠΕΔ. Κάποιος θα έλεγε ότι είναι και η πιο επιτυχημένη, με την έννοια ότι είναι η μοναδική αποκρατικοποίηση που έλαβε έξι δεσμευτικές προσφορές. Γι’ αυτό υπήρξε μεγάλος ανταγωνισμός και υψηλά τιμήματα. Σημειώνεται ότι ο πρώτος πλειοδότης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) είχε διαφορά με τον τελευταίο (Brisa) πάνω από 1,7 δισ. ευρώ.
Παρ’ όλα αυτά, οριακά αποφεύχθηκε το γεγονός να έχουμε βελτιωτικές προσφορές, καθώς κάτι τέτοιο προβλέπεται μόνο αν η διαφορά μεταξύ πρώτης και δεύτερης προσφοράς είναι μικρότερη του 5%. Το προσφερόμενο τίμημα της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι 3,27 δισ. ευρώ και της κοινοπραξίας MYTILINEOS - Vinci 3,106 δισ. ευρώ. Προκύπτει, έτσι, διαφορά 164 εκατ. και το όριο του 5% είναι 163,5 εκατ. ευρώ.
Πάντως, από το ΤΑΙΠΕΔ είχαν διαμηνύσει ότι, ακόμα και αν η διαφορά ήταν στο 5,001%, δεν θα υπήρχε κύκλος βελτιωτικών προσφορών. Η διαφορά βρίσκεται στο 5,015%.
Τώρα τα φώτα θα εστιαστούν στη διαδικασία του κλεισίματος της συμφωνίας μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και προτιμητέου επενδυτή (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ). Ο τελευταίος θα πρέπει να διασφαλίσει τις πηγές χρηματοδότησης της σύμβασης παραχώρησης και, αφού το πράξει, το σχέδιο της σχετικής σύμβασης θα υποβληθεί για έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο.
Ο αγώνας δρόμου που ξεκινά από το ΤΑΙΠΕΔ και την κυβέρνηση είναι ο νέος παραχωρησιούχος να αναλάβει πλήρως τη διαχείριση του οδικού άξονα μέχρι του χρόνου τον Οκτώβριο. Αυτό θα γλυτώσει την κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ από το βάσανο μιας πιθανής παράτασης της υφιστάμενης σύμβασης -η οποία παραμένει ετεροβαρής για το ελληνικό Δημόσιο- και, κυρίως, θα δείξει σε επενδυτές και αναλυτές που αξιολογούν την επενδυτική βαθμίδα της χώρας ότι στην Ελλάδα οι συμφωνίες ολοκληρώνονται γρήγορα και στην ώρα τους.
Οταν ολοκληρωθεί η νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, θα είναι η μεγαλύτερη στην ιστορία του ΤΑΙΠΕΔ. Η αμέσως επόμενη είναι εκείνη της 35ετούς σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, και τρίτη κατά σειρά η 30ετής παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, ύψους 1,23 δισεκατομμυρίων ευρώ. Συνολικά μέχρι σήμερα έχουν συμφωνηθεί αποκρατικοποιήσεις ύψους 11,5 δισεκατομμυρίων ευρώ (ή 14,7 σ. ευρώ μαζί με την Αττική Οδό) και έχουν εισπραχθεί 8,2 δισ. ευρώ.
*Δημοσιεύθηκε στο ένθετο ‘’MoneyPro’’ της εφημερίδας «Παραπολιτικά» στις 9/9
Αναμφίβολα, είναι η μεγαλύτερη αποκρατικοποίηση που έχει διεξαγάγει το ΤΑΙΠΕΔ. Κάποιος θα έλεγε ότι είναι και η πιο επιτυχημένη, με την έννοια ότι είναι η μοναδική αποκρατικοποίηση που έλαβε έξι δεσμευτικές προσφορές. Γι’ αυτό υπήρξε μεγάλος ανταγωνισμός και υψηλά τιμήματα. Σημειώνεται ότι ο πρώτος πλειοδότης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) είχε διαφορά με τον τελευταίο (Brisa) πάνω από 1,7 δισ. ευρώ.
Παρ’ όλα αυτά, οριακά αποφεύχθηκε το γεγονός να έχουμε βελτιωτικές προσφορές, καθώς κάτι τέτοιο προβλέπεται μόνο αν η διαφορά μεταξύ πρώτης και δεύτερης προσφοράς είναι μικρότερη του 5%. Το προσφερόμενο τίμημα της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι 3,27 δισ. ευρώ και της κοινοπραξίας MYTILINEOS - Vinci 3,106 δισ. ευρώ. Προκύπτει, έτσι, διαφορά 164 εκατ. και το όριο του 5% είναι 163,5 εκατ. ευρώ.
Οταν διασφαλιστούν οι πηγές χρηματοδότησης, το σχέδιο της σχετικής σύμβασης θα υποβληθεί για έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο
Πάντως, από το ΤΑΙΠΕΔ είχαν διαμηνύσει ότι, ακόμα και αν η διαφορά ήταν στο 5,001%, δεν θα υπήρχε κύκλος βελτιωτικών προσφορών. Η διαφορά βρίσκεται στο 5,015%.
Τώρα τα φώτα θα εστιαστούν στη διαδικασία του κλεισίματος της συμφωνίας μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και προτιμητέου επενδυτή (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ). Ο τελευταίος θα πρέπει να διασφαλίσει τις πηγές χρηματοδότησης της σύμβασης παραχώρησης και, αφού το πράξει, το σχέδιο της σχετικής σύμβασης θα υποβληθεί για έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο.
Εν αναμονή
Αμέσως μόλις το ΤΑΙΠΕΔ και ο νέος προτιμητέος επενδυτής λάβουν το «πράσινο φως» από το Ελεγκτικό Συνέδριο, η σύμβαση των δύο πλευρών θα υπογραφεί και θα εισαχθεί προς κύρωση στη Βουλή. Αυτό αναμένεται να συμβεί προς το τέλος της ερχόμενης άνοιξης, έτσι ώστε τους μήνες που απομένουν μέχρι τον Οκτώβριο του 2024 να γίνει η ομαλή παράδοση του έργου της εκμετάλλευσης και διαχείρισης της Αττικής Οδού από τον υφιστάμενο στον νέο παραχωρησιούχο.Ο αγώνας δρόμου που ξεκινά από το ΤΑΙΠΕΔ και την κυβέρνηση είναι ο νέος παραχωρησιούχος να αναλάβει πλήρως τη διαχείριση του οδικού άξονα μέχρι του χρόνου τον Οκτώβριο. Αυτό θα γλυτώσει την κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ από το βάσανο μιας πιθανής παράτασης της υφιστάμενης σύμβασης -η οποία παραμένει ετεροβαρής για το ελληνικό Δημόσιο- και, κυρίως, θα δείξει σε επενδυτές και αναλυτές που αξιολογούν την επενδυτική βαθμίδα της χώρας ότι στην Ελλάδα οι συμφωνίες ολοκληρώνονται γρήγορα και στην ώρα τους.
Οταν ολοκληρωθεί η νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, θα είναι η μεγαλύτερη στην ιστορία του ΤΑΙΠΕΔ. Η αμέσως επόμενη είναι εκείνη της 35ετούς σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, και τρίτη κατά σειρά η 30ετής παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, ύψους 1,23 δισεκατομμυρίων ευρώ. Συνολικά μέχρι σήμερα έχουν συμφωνηθεί αποκρατικοποιήσεις ύψους 11,5 δισεκατομμυρίων ευρώ (ή 14,7 σ. ευρώ μαζί με την Αττική Οδό) και έχουν εισπραχθεί 8,2 δισ. ευρώ.
*Δημοσιεύθηκε στο ένθετο ‘’MoneyPro’’ της εφημερίδας «Παραπολιτικά» στις 9/9