"Τριγμούς" στον κλάδο των αερομεταφορών φέρνει ο ελαττωματικός κινητήρας της P&W
Oι κινητήρες P&W αντιμετώπισαν προβλήματα ανθεκτικότητας σε ζεστά και σκονισμένα κλίματα, που απαιτείται συχνότερη συντήρηση
Συνολικά 28 αεροσκάφη, τύπου Airbus A320neo, "καθηλώθηκαν" στο έδαφος λόγω κατασκευαστικού και σχεδιαστικού ελαττώματος των κινητήρων της Pratt & Whitney (P&W) που αξιοποιούν τα συγκεκριμένα αεροσκάφη, με αποτέλεσμα η τρίτη μεγαλύτερη εταιρεία επιβατικών αερομεταφορών της Ινδίας, Go First, οδηγήθηκε πρόσφατα (Μάιος 2023), σε πτώχευση έπειτα από την αναγκαστική αναστολή της λειτουργίας του 40% των αεροσκαφών της.
Παράγοντας για την πτώχευση η συχνότερη συντήρηση του κινητήρα της P&W
Σύμφωνα με την αίτηση πτώχευσης της Go First, οι κινητήρες Pratt αντιμετώπισαν προβλήματα ανθεκτικότητας σε ζεστά και σκονισμένα κλίματα, συμπεριλαμβανομένης της Ινδίας, και απαιτείται συχνότερη συντήρηση. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την χαμηλή διαθεσιμότητα αεροσκαφών γεγονός που την οδήγησε σε πτώχευση.
Επιπλέον, όπως αναφέρει δημοσίευμα του Reuters, η Go First απέδωσε την πτώχευσή της στο γεγονός ότι η P&W αρνήθηκε να συμμορφωθεί με τη διαιτητική εντολή για την απελευθέρωση εφεδρικών μισθωμένων κινητήρων, που θα βελτίωνε την διαθεσιμότητα των αεροσκαφών. Τους ισχυρισμούς της Go First, σύμφωνα με το Reuters, απέρριψε η P&W.
Ωστόσο φαίνεται ότι οι αιτιάσεις της Go First δεν ήταν ανεδαφικές. Σύμφωνα με ανακοίνωση της RTX (πρώην Raytheon Technologies), μητρικής εταιρείας της P&W, oι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει έως το τέλος του 2024 να αφαιρέσουν εκατοντάδες κινητήρες PW1100G με turbofan (GTF) από τα φτερά των αεροσκαφών Airbus A320neo για να επιθεωρηθούν για τυχόν ελαττωματικούς δίσκους υψηλής πίεσης και συμπιεστή.
Η RTX εκτίμησε ότι 600-700 κινητήρες τύπου PW1100G θα πρέπει να κατέβουν για έλεγχο από τα Airbus A320neo. Αυτό, σύμφωνα με τη γερμανική εταιρεία MTU Aero Engines, συμπαραγωγό του κινητήρα PW1100G, σημαίνει την καθήλωση το έδαφος για τα επόμενα 2-3 χρόνια περίπου 350 αεροσκαφών Airbus A320neo. Άλλες πηγές ωστόσο κάνουν λόγο για καθήλωση 650 αεροσκαφών.
Για την «αβαρία» στους PW1100G, η RTX έλαβε ήδη πρόβλεψη ύψους 3,5 δισ. δολ. Επιπλέον 1 δισ. ευρώ έλαβε πρόβλεψη η MTU Aero Engines η οποία συμμετέχει με 18% στη συμπαραγωγή του κινητήρα, ενώ η P&W συμμετέχει με 51%. Επομένως η «αβαρία» στους κινητήρες θα φτάσει τα 7 δισ. ευρώ. Σημειώνεται ότι αμέσως μετά την ανακοίνωση της βλάβης του κινητήρα, η MTU στη Γερμανία έχασε 3 δισ. ευρώ, ή περίπου το ¼ της κεφαλαιοποίηση της στο Χρηματιστήριο της Φραγκφούρτης.
Τόσο η RTX, όσο και η MTU έκαναν λόγο για ένα ελάττωμα το οποίο εστιάζεται σε μια «σπάνια κατάσταση σε κονιοποιημένο μέταλλο που χρησιμοποιείται για την κατασκευή ορισμένων εξαρτημάτων κινητήρα». Αξίζει να σημειωθεί ότι το πρόβλημα δεν εστιάζεται μόνος στις λεπίδες των κινητήρων τύπου PW1100G που κατασκευάζει η P&W αλλά και τους κινητήρες V2500 που κατασκευάζει η International Aero Engines (IAE), επίσης θυγατρική εταιρεία P&W. Αμφότεροι οι κινητήρες PW1100G και V2500 αξιοποιούνται από την Airbus στην αεριώθηση των A320neo.
Το πρόβλημα στους κινητήρες της P&W που δεν εμφανίστηκε τώρα
Αξίζει να αναφερθεί ότι, ενώ το πρόβλημα στους κινητήρες των Α320neo είχε εντοπισθεί από το 2020, εν τούτοις η ανακοίνωση της RTX για τους ελαττωματικούς κινητήρες, ήρθε μόλις μια ημέρα μετά το αεροπορικό ατύχημα που σημειώθηκε σε αεροσκάφος Airbus A320neo της Air China. Το συγκεκριμένο αεροσκάφος εκτελούσε την πτήση CA403 από το Διεθνές Αεροδρόμιο Chengdu Tianfu (TFU) της Κίνας, προς το Διεθνές Αεροδρόμιο Changi (SIN) της Σιγκαπούρης. Δώδεκα λεπτά πριν από την προσγείωση στο Changi, το A320neo, χρησιμοποίησε τον γενικό κωδικό έκτακτης ανάγκης, υποδεικνύοντας ότι υπάρχει πρόβλημα στο αεροσκάφος, συγκεκριμένα φωτιά στον αριστερό κινητήρα. Το αεροσκάφος προσγειώθηκε και όλοι οι επιβάτες και το πλήρωμα εκκένωσαν το αεροσκάφος με ασφάλεια. Το περιστατικό διερευνάται από το Γραφείο Έρευνας Ασφάλειας Μεταφορών της Σιγκαπούρης (TSIB).
Από τα προαναφερόμενα, φαίνεται να επηρεάζονται περίπου 44 αερομεταφορείς που αξιοποιούν Airbus Α320neo-family. Μεταξύ αυτών οι Wizz Air, IndiGo, Lufthansa, Spirit Airlines και Turkish Airlines αλλά και η Aegean Airlines.
Η ελληνική εταιρεία, αξιοποιεί τουλάχιστον 9 αεροσκάφη A320neo με κινητήρες PW1100G. Ακόμη μεγαλύτερο πρόβλημα ενδεχομένως να έχει η Luftahansa που αξιοποιεί 43 αεροπλάνα A320neo και η Turkish Airlines που αξιοποιεί 31 ίδια αεροσκάφη.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τη βάση δεδομένων Fleet Discovery του Aviation Week Network, 1.354 αεροσκάφη τύπου Pratt A320neo-family βρίσκονται επί του παρόντος σε υπηρεσία. Η ίδια πηγή αναφέρει ότι ο εκτιμώμενος χρόνος επισκευής εκτιμάται να διαρκέσει έως και 300 ημέρες ανά κινητήρα και ότι μπορεί να τεθούν σε αναστολή έως 650 Airbus A320neo ταυτόχρονα, στις αρχές του επόμενου έτους.
Παράγοντας για την πτώχευση η συχνότερη συντήρηση του κινητήρα της P&W
Σύμφωνα με την αίτηση πτώχευσης της Go First, οι κινητήρες Pratt αντιμετώπισαν προβλήματα ανθεκτικότητας σε ζεστά και σκονισμένα κλίματα, συμπεριλαμβανομένης της Ινδίας, και απαιτείται συχνότερη συντήρηση. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την χαμηλή διαθεσιμότητα αεροσκαφών γεγονός που την οδήγησε σε πτώχευση.
Επιπλέον, όπως αναφέρει δημοσίευμα του Reuters, η Go First απέδωσε την πτώχευσή της στο γεγονός ότι η P&W αρνήθηκε να συμμορφωθεί με τη διαιτητική εντολή για την απελευθέρωση εφεδρικών μισθωμένων κινητήρων, που θα βελτίωνε την διαθεσιμότητα των αεροσκαφών. Τους ισχυρισμούς της Go First, σύμφωνα με το Reuters, απέρριψε η P&W.
Ωστόσο φαίνεται ότι οι αιτιάσεις της Go First δεν ήταν ανεδαφικές. Σύμφωνα με ανακοίνωση της RTX (πρώην Raytheon Technologies), μητρικής εταιρείας της P&W, oι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει έως το τέλος του 2024 να αφαιρέσουν εκατοντάδες κινητήρες PW1100G με turbofan (GTF) από τα φτερά των αεροσκαφών Airbus A320neo για να επιθεωρηθούν για τυχόν ελαττωματικούς δίσκους υψηλής πίεσης και συμπιεστή.
Η RTX εκτίμησε ότι 600-700 κινητήρες τύπου PW1100G θα πρέπει να κατέβουν για έλεγχο από τα Airbus A320neo. Αυτό, σύμφωνα με τη γερμανική εταιρεία MTU Aero Engines, συμπαραγωγό του κινητήρα PW1100G, σημαίνει την καθήλωση το έδαφος για τα επόμενα 2-3 χρόνια περίπου 350 αεροσκαφών Airbus A320neo. Άλλες πηγές ωστόσο κάνουν λόγο για καθήλωση 650 αεροσκαφών.
Για την «αβαρία» στους PW1100G, η RTX έλαβε ήδη πρόβλεψη ύψους 3,5 δισ. δολ. Επιπλέον 1 δισ. ευρώ έλαβε πρόβλεψη η MTU Aero Engines η οποία συμμετέχει με 18% στη συμπαραγωγή του κινητήρα, ενώ η P&W συμμετέχει με 51%. Επομένως η «αβαρία» στους κινητήρες θα φτάσει τα 7 δισ. ευρώ. Σημειώνεται ότι αμέσως μετά την ανακοίνωση της βλάβης του κινητήρα, η MTU στη Γερμανία έχασε 3 δισ. ευρώ, ή περίπου το ¼ της κεφαλαιοποίηση της στο Χρηματιστήριο της Φραγκφούρτης.
Τόσο η RTX, όσο και η MTU έκαναν λόγο για ένα ελάττωμα το οποίο εστιάζεται σε μια «σπάνια κατάσταση σε κονιοποιημένο μέταλλο που χρησιμοποιείται για την κατασκευή ορισμένων εξαρτημάτων κινητήρα». Αξίζει να σημειωθεί ότι το πρόβλημα δεν εστιάζεται μόνος στις λεπίδες των κινητήρων τύπου PW1100G που κατασκευάζει η P&W αλλά και τους κινητήρες V2500 που κατασκευάζει η International Aero Engines (IAE), επίσης θυγατρική εταιρεία P&W. Αμφότεροι οι κινητήρες PW1100G και V2500 αξιοποιούνται από την Airbus στην αεριώθηση των A320neo.
Το πρόβλημα στους κινητήρες της P&W που δεν εμφανίστηκε τώρα
Αξίζει να αναφερθεί ότι, ενώ το πρόβλημα στους κινητήρες των Α320neo είχε εντοπισθεί από το 2020, εν τούτοις η ανακοίνωση της RTX για τους ελαττωματικούς κινητήρες, ήρθε μόλις μια ημέρα μετά το αεροπορικό ατύχημα που σημειώθηκε σε αεροσκάφος Airbus A320neo της Air China. Το συγκεκριμένο αεροσκάφος εκτελούσε την πτήση CA403 από το Διεθνές Αεροδρόμιο Chengdu Tianfu (TFU) της Κίνας, προς το Διεθνές Αεροδρόμιο Changi (SIN) της Σιγκαπούρης. Δώδεκα λεπτά πριν από την προσγείωση στο Changi, το A320neo, χρησιμοποίησε τον γενικό κωδικό έκτακτης ανάγκης, υποδεικνύοντας ότι υπάρχει πρόβλημα στο αεροσκάφος, συγκεκριμένα φωτιά στον αριστερό κινητήρα. Το αεροσκάφος προσγειώθηκε και όλοι οι επιβάτες και το πλήρωμα εκκένωσαν το αεροσκάφος με ασφάλεια. Το περιστατικό διερευνάται από το Γραφείο Έρευνας Ασφάλειας Μεταφορών της Σιγκαπούρης (TSIB).
Από τα προαναφερόμενα, φαίνεται να επηρεάζονται περίπου 44 αερομεταφορείς που αξιοποιούν Airbus Α320neo-family. Μεταξύ αυτών οι Wizz Air, IndiGo, Lufthansa, Spirit Airlines και Turkish Airlines αλλά και η Aegean Airlines.
Η ελληνική εταιρεία, αξιοποιεί τουλάχιστον 9 αεροσκάφη A320neo με κινητήρες PW1100G. Ακόμη μεγαλύτερο πρόβλημα ενδεχομένως να έχει η Luftahansa που αξιοποιεί 43 αεροπλάνα A320neo και η Turkish Airlines που αξιοποιεί 31 ίδια αεροσκάφη.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τη βάση δεδομένων Fleet Discovery του Aviation Week Network, 1.354 αεροσκάφη τύπου Pratt A320neo-family βρίσκονται επί του παρόντος σε υπηρεσία. Η ίδια πηγή αναφέρει ότι ο εκτιμώμενος χρόνος επισκευής εκτιμάται να διαρκέσει έως και 300 ημέρες ανά κινητήρα και ότι μπορεί να τεθούν σε αναστολή έως 650 Airbus A320neo ταυτόχρονα, στις αρχές του επόμενου έτους.