Περισσότερα χρήµατα στην αγορά Τέχνης - Ανθεκτική στις πληθωριστικές πιέσεις, άξια εμπιστοσύνης για τους επενδυτές
Ο Paul Donovan, Chief Economist στο Τµήµα ∆ιαχείρισης Παγκόσµιου Πλούτου της UBS, αναφέρεται στην αυξηµένη ζήτηση που καταγράφεται διεθνώς τον τελευταίο χρόνο για τα έργα Τέχνης
Δεν είναι λίγες οι φορές που τον τελευταίο χρόνο οι αγορές κατρακύλησαν, αφού οι κεντρικές τράπεζες έρχονταν αντιµέτωπες µε τις πληθωριστικές πιέσεις και, από την άλλη, καραδοκούσε µια «Λερναία Υδρα» οικονοµικών και γεωπολιτικών κρίσεων (ενέργεια, ανατιµήσεις, Ουκρανία).
Ωστόσο, µία από τις ελάχιστες αγορές που άντεξαν στη διαρκή αυτή αβεβαιότητα ήταν αυτή της Τέχνης. Οχι µόνο παρέµεινε ανθεκτική στα «αγκάθια» της παγκόσµιας οικονοµίας, αλλά και κατάφερε να κερδίσει ακόµα περισσότερο την εµπιστοσύνη των επενδυτών.
Παράλληλα, φαίνεται πως οι συλλέκτες έργων Τέχνης και επενδυτές τοποθέτησαν περισσότερα χρήµατα το 2022 (χρονιά σταδιακής επαναφοράς από την πανδηµία COVID-19) απ’ ό,τι είχαν κάνει πριν από την πανδηµία.
Εποµένως, το ερώτηµα που γεννάται είναι: Κατά πόσο η παγκόσµια πελατειακή βάση της αγοράς Τέχνης είναι σήµερα πιο σταθερή από οποιαδήποτε άλλη στιγµή;
Το «MoneyPro» επικοινώνησε µε τη UBS, που εδώ και τρεις δεκαετίες είναι συνεργάτις και θερµή υποστηρίκτρια της «Art Basel», της σηµαντικότερης εµπορικής art fair στον κόσµο, που λαµβάνει χώρα στη Βασιλεία, στο Μαϊάµι και στο Χονγκ Κονγκ. «Μία από τις εξελίξεις της µεταπανδηµικής περιόδου ήταν η αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες και τις δαπάνες. Τοµείς που προηγουµένως θα παρουσίαζαν διακυµάνσεις µε τον οικονοµικό κύκλο τώρα έχουν γίνει πιο σταθεροί, καθώς οι προτεραιότητες των καταναλωτών έχουν µετατοπιστεί», σχολιάζει ο Paul Donovan, Chief Economist στο Τµήµα ∆ιαχείρισης Παγκόσµιου Πλούτου της UBS.
Σύµφωνα µε τα στοιχεία της «Art Basel & UBS Art Market Report (2023)», οι πωλήσεις έργων Τέχνης µέσω των art dealers έφτασαν τα 37,2 δισ. δολάρια το 2022, σηµειώνοντας αύξηση 7% από έτος σε έτος, ενώ σηµειώθηκε σαφής επαναφορά της art market στα επίπεδα πριν από την πανδηµία (2019). Επιπλέον, το µερίδιο των συλλεκτών που επιλέγουν έργα του 1 εκατοµµυρίου δολαρίων αυξήθηκε από 12% σε 23%.
Ο µέσος αριθµός πωληθέντων έργων αυξήθηκε από τα 65 στα 75. Ειδικότερα, ο αριθµός έτεινε να αυξάνεται όσο µεγάλωνε το µέγεθος της επιχείρησης. Οι έµποροι µε µεγάλο κύκλο εργασιών, άνω των 10 εκατοµµυρίων δολαρίων (εκ των οποίων και πολυεθνικές επιχειρήσεις), πούλησαν, κατά µέσο όρο, 225 έργα έναντι των 15 που αφορούν τζίρο µικρότερο από 250.000 δολάρια.
«Στην ουσία, οι καταναλωτές φαίνεται να δίνουν µεγαλύτερη έµφαση σε εµπειρίες και πράγµατα για τα οποία αισθάνονται πάθος. Τα ταξίδια αναψυχής ή η δαπάνη µεγάλων ποσών για εισιτήρια συναυλιών είναι κάποια καλά παραδείγµατα αυτού του νέου προσδιορισµού τού να απολαµβάνει κανείς τη ζωή», λέει ο P. Donovan, εξηγώντας πως η Τέχνη ανήκει στην προαναφερθείσα κατηγορία, καθώς, όπως τονίζει, είναι περισσότερο πάθος παρά επένδυση.
«Ως εκ τούτου, δεν προκαλεί και τόση έκπληξη το γεγονός ότι έχουν κατευθυνθεί περισσότερα χρήµατα στην αγορά Τέχνης από ό,τι συνέβαινε στην εποχή πριν από την πανδηµία. Οι άνθρωποι, συµπεριλαµβανοµένων των συλλεκτών έργων Τέχνης, δίνουν προτεραιότητα στα πράγµατα που τους φέρνουν χαρά», συµπληρώνει.
*Δημοσιεύθηκε στο ‘’MoneyPro’’ της εφημερίδας «Παραπολιτικά» στις 14/10
Ωστόσο, µία από τις ελάχιστες αγορές που άντεξαν στη διαρκή αυτή αβεβαιότητα ήταν αυτή της Τέχνης. Οχι µόνο παρέµεινε ανθεκτική στα «αγκάθια» της παγκόσµιας οικονοµίας, αλλά και κατάφερε να κερδίσει ακόµα περισσότερο την εµπιστοσύνη των επενδυτών.
Αγορά τέχνης: Αυξάνεται κατά 3% παρά τις πληθωριστικές πιέσεις
Σύµφωνα µε την τελευταία έκθεση «Art Basel & UBS Art Market Report (2023)», βλέπουµε ότι η αγορά Tέχνης όχι µόνο αντιστέκεται στις πληθωριστικές πιέσεις, αλλά και αυξάνεται κατά 3%, από έτος σε έτος, σε περίπου 67,8 δισ. δολάρια, λίγο υψηλότερα από το προπανδηµικό επίπεδο του 2019.Παράλληλα, φαίνεται πως οι συλλέκτες έργων Τέχνης και επενδυτές τοποθέτησαν περισσότερα χρήµατα το 2022 (χρονιά σταδιακής επαναφοράς από την πανδηµία COVID-19) απ’ ό,τι είχαν κάνει πριν από την πανδηµία.
Εποµένως, το ερώτηµα που γεννάται είναι: Κατά πόσο η παγκόσµια πελατειακή βάση της αγοράς Τέχνης είναι σήµερα πιο σταθερή από οποιαδήποτε άλλη στιγµή;
Το «MoneyPro» επικοινώνησε µε τη UBS, που εδώ και τρεις δεκαετίες είναι συνεργάτις και θερµή υποστηρίκτρια της «Art Basel», της σηµαντικότερης εµπορικής art fair στον κόσµο, που λαµβάνει χώρα στη Βασιλεία, στο Μαϊάµι και στο Χονγκ Κονγκ. «Μία από τις εξελίξεις της µεταπανδηµικής περιόδου ήταν η αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες και τις δαπάνες. Τοµείς που προηγουµένως θα παρουσίαζαν διακυµάνσεις µε τον οικονοµικό κύκλο τώρα έχουν γίνει πιο σταθεροί, καθώς οι προτεραιότητες των καταναλωτών έχουν µετατοπιστεί», σχολιάζει ο Paul Donovan, Chief Economist στο Τµήµα ∆ιαχείρισης Παγκόσµιου Πλούτου της UBS.
Σύµφωνα µε τα στοιχεία της «Art Basel & UBS Art Market Report (2023)», οι πωλήσεις έργων Τέχνης µέσω των art dealers έφτασαν τα 37,2 δισ. δολάρια το 2022, σηµειώνοντας αύξηση 7% από έτος σε έτος, ενώ σηµειώθηκε σαφής επαναφορά της art market στα επίπεδα πριν από την πανδηµία (2019). Επιπλέον, το µερίδιο των συλλεκτών που επιλέγουν έργα του 1 εκατοµµυρίου δολαρίων αυξήθηκε από 12% σε 23%.
Αύξηση από 65 σε 75 έργα
Ενδιαφέρον, δε, παρουσιάζει ότι πάνω από τους µισούς ερωτηθέντες εµπόρους έργων Τέχνης µικροµεσαίων επιχειρήσεων (56%) καταγράφουν ετήσιες πωλήσεις έργων αξίας λιγότερο από 1 εκατ. δολάρια, ενώ το 7% αναφέρει πωλήσεις άνω των 10 εκατ. δολαρίων.Ο µέσος αριθµός πωληθέντων έργων αυξήθηκε από τα 65 στα 75. Ειδικότερα, ο αριθµός έτεινε να αυξάνεται όσο µεγάλωνε το µέγεθος της επιχείρησης. Οι έµποροι µε µεγάλο κύκλο εργασιών, άνω των 10 εκατοµµυρίων δολαρίων (εκ των οποίων και πολυεθνικές επιχειρήσεις), πούλησαν, κατά µέσο όρο, 225 έργα έναντι των 15 που αφορούν τζίρο µικρότερο από 250.000 δολάρια.
«Στην ουσία, οι καταναλωτές φαίνεται να δίνουν µεγαλύτερη έµφαση σε εµπειρίες και πράγµατα για τα οποία αισθάνονται πάθος. Τα ταξίδια αναψυχής ή η δαπάνη µεγάλων ποσών για εισιτήρια συναυλιών είναι κάποια καλά παραδείγµατα αυτού του νέου προσδιορισµού τού να απολαµβάνει κανείς τη ζωή», λέει ο P. Donovan, εξηγώντας πως η Τέχνη ανήκει στην προαναφερθείσα κατηγορία, καθώς, όπως τονίζει, είναι περισσότερο πάθος παρά επένδυση.
«Ως εκ τούτου, δεν προκαλεί και τόση έκπληξη το γεγονός ότι έχουν κατευθυνθεί περισσότερα χρήµατα στην αγορά Τέχνης από ό,τι συνέβαινε στην εποχή πριν από την πανδηµία. Οι άνθρωποι, συµπεριλαµβανοµένων των συλλεκτών έργων Τέχνης, δίνουν προτεραιότητα στα πράγµατα που τους φέρνουν χαρά», συµπληρώνει.
Ραγδαία άνοδος της Ψηφιακής Τέχνης
Ενα άλλο σηµαντικό στοιχείο από το εν λόγω report είναι η ραγδαία άνοδος της Ψηφιακής Τέχνης. Η µέση τιµή ενός NFT έδειξε να αυξάνεται περισσότερο από 20 φορές σε σχέση µε το τέλος του 2020 έως την κορύφωση της κατηγορίας, που ήταν ο Αύγουστος του 2021. Επιπλέον, καταγράφηκε αύξηση στους αγοραστές, καθώς το 2019 υπήρχαν 2.287 µοναδικοί αγοραστές και 1.891 µοναδικοί πωλητές που συµµετείχαν σε συναλλαγές NFTs. Το 2021 αυξήθηκαν σε 153.382 αγοραστές και 92.252 πωλητές και το 2022, παρά την πτώση της αγοράς, υπήρξε νέα άνοδος, µε τους µοναδικούς πωλητές να αυξάνονται κατά 55%, σε 180.416. Οσο για τους αγοραστές, αυξήθηκαν κατά 14% (174.764).*Δημοσιεύθηκε στο ‘’MoneyPro’’ της εφημερίδας «Παραπολιτικά» στις 14/10