27η Στρογγυλή Τράπεζα του Economist - Μαύρος, Χατζηφώτης, Μάργαρης: Να τρέξει η Ελλάδα για να απολαύσει τα οφέλη της ενεργειακής μετάβασης
Τι ανέφεραν οι Κωνσταντίνος Μαύρος, Κωνσταντίνος Χατζηφώτης και Ιωάννης Μάργαρης
Για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Ελλάδα και την ανάγκη να τρέξουν πιο γρήγορα τα ενεργειακά projects μίλησαν άνθρωποι της αγοράς στην 27η Συζήτηση Στρογγυλής Τραπέζης του Economist.
Ειδικότερα, ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ Ανανεώσιμες, Κωνσταντίνος Μαύρος, σημείωσε πως αν θέλουμε να απορροφήσουμε τα πλεονεκτήματα της ενεργειακής μετάβασης πρέπει να δημιουργηθεί το κατάλληλο αδειοδοτικό πλαίσιο και να προχωρήσουν τα ώριμα έργα. Αντίστοιχα, ο Κωνσταντίνος Χατζηφώτης, διευθυντής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων της Motor Oil, σχολίασε πως η χώρα χρειάζεται να ενισχύσει το δίκτυο μεταφοράς ενέργειας. Τέλος, ο αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ, Ιωάννης Μάργαρης, αναφέρθηκε στις κρίσιμες διαστάσεις των ηλεκτρικών διασυνδέσεων της χώρας.
Μαύρος: Αυτό που έχει σημασία είναι να ολοκληρώσουμε τη δουλειά που ξεκινήσαμε
«Οι πρόσφατες γεωπολιτικές εξελίξεις παράλληλα με τη συνεχή διασύνδεση των ηλεκτρικών αγορών ανά τον κόσμο οδηγούν σε μία νομοτέλεια που λέει ότι οι αγορές επηρεάζονται όλο και περισσότερο από τις γεωπολιτικές εξελίξεις. Και αυτό πρέπει να ληφθεί υπόψη στον σχεδιασμό αλλά και στην ενεργειακή μετάβαση», ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ Ανανεώσιμες, Κωνσταντίνος Μαύρος, στην έναρξη της ομιλίας του στο συνέδριο του Economist.
«Όλοι μας θέλουμε να μετατραπεί η Ελλάδα σε μία τοπική υπερδύναμη που θα προέρχεται από τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας». Το ζήτημα όμως -όπως σχολίασε ο κ. Μαύρος- είναι να δούμε ποια είναι τα θετικά της ενεργειακής μετάβασης. Σίγουρα σε έναν μεγάλο βαθμό έχει να κάνει με τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών και τη βελτίωση των θέσεων εργασίας. Η ενεργειακή μετάβαση και τα οφέλη αυτής επιδρούν θετικά στην ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας και στην ανταγωνιστική λειτουργία της βιομηχανίας. Πλέον, σημείωσε πως μπορούμε να συζητάμε για ενεργητική μετάβαση και απανθρακοποίηση. Συζητάμε για εκδημοκρατισμό παραγωγής και ψηφιοποίηση δικτύου, η οποία προχωρεί με γρήγορους ρυθμούς. Τα τελευταία χρόνια γίνεται μία πάρα πολύ σημαντική δουλειά, είμαστε εδώ να δούμε ποια είναι η πρόκληση.
Ωστόσο, χτύπησε το καμπανάκι όσον αφορά το πώς πρέπει να ενεργήσει η χώρα από εδώ και πέρα. «Τώρα, αυτό που έχει σημασία είναι να ολοκληρώσουμε τη δουλειά. Το θέμα δηλαδή της ωρίμανσης των έργων και της αδειοδότησης, ώστε να παράξουμε φθηνή και καθαρή ενέργεια. Στη συγκεκριμένη γεωγραφία της χώρας υπάρχουν ώριμα γεωγραφικά έργα που εκκρεμεί η ολοκλήρωσή τους και αυτό είναι κάτι που θα πρέπει να επιταχυνθεί. Και εδώ εμπλεκόμαστε όλοι», αναφέρει. Ο στόχος μας, όπως είπε, θα πρέπει να είναι να προχωρήσουν άμεσα τα ώριμα έργα ώστε να φτιάξουμε μία ανταγωνιστική εθνική οικονομία. «Με αυτόν τον τρόπο η Ελλάδα θα αναδειχθεί σε τοπική υπερδύναμη του χώρου».
Μάργαρης: Το ζήτημα των αδειοδοτήσεων και οι διασυνδέσεις με Μέση Ανατολή-Β. Αφρική
Η Ελλάδα τα τελευταία τέσσερα χρόνια κατάφερε να δημιουργήσει μία δυναμική στον τομέα των ανανεώσιμων που δεν είχαμε δει καν τα προηγούμενα χρόνια, σημείωσε ο αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ, Ιωάννης Μάργαρης, κατά την τοποθέτησή του. Πρόσφατη έκθεση του ΙΕΑ δείχνει ότι οι προκλήσεις της Ελλάδας είναι οι ίδιες με της Δύσης, καθώς οι ΑΠΕ αναπτύσσονται γρήγορα, αλλά δεν ισχύει το ίδιο με τα δίκτυα. Η αδειοδότηση είναι το πλέον κρίσιμο θέμα, γι' αυτό ο ΑΔΜΗΕ επικεντρώνεται στην ανάπτυξη του δικτύου με ένα επενδυτικό πρόγραμμα 5 δισ. ευρώ. «Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Ελλάδα είναι ίδιες με αυτές που αντιμετωπίζει η Δύση».
«Το ζήτημα των αδειοδοτήσεων που δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο έχει μία συγκεκριμένη κουλτούρα, θεσμούς και πολιτική φιλοσοφία. Ωστόσο, αυτό αποτελεί πρόκληση για τα ίδια τα έργα και το θέμα της αδειοδότησης είναι βαθιά πολιτικό ζήτημα και ζήτημα δημοκρατίας. Αν όμως πιστεύουμε πραγματικά ότι η κλιματική αλλαγή είναι επικίνδυνη, πρέπει να βρούμε ένα αδειοδοτικό πλαίσιο.
Οι διεθνείς διασυνδέσεις με Β. Αφρική, όπως είναι ο Euroasia, και οι συμφωνίες με χώρες όπως η Σ. Αραβία για εξαγωγές πράσινης ενέργειας, είναι σημαντικές, αφού η Ελλάδα αποτελεί το μοναδικό σημείο εισόδου από τις περιοχές αυτές. Όμως, οι διασυνδέσεις αυτές και οι ελληνικές δυνατότητες ΑΠΕ δεν έχουν νόημα δίχως μεγάλα έργα διασύνδεσης με την Κεντρική Ευρώπη. «Είμαστε στα Βαλκάνια και δυστυχώς δεν έχουν το δίκτυο που θα θέλαμε. Προχωράμε σε μια νέα σύνδεση 1 γιγαβάτ με την Ιταλία, ενώ πρόσφατα προτείναμε στον ENTSO-E σχέδιο για να φτάσουν οι εξαγωγές μέχρι την Αυστρία. Στα πλαίσια αυτά, είμαστε σε συνεργασία με τη γερμανική διαχειρίστρια Tennet», σημείωσε.
Χατζηφώτης: Διεύρυνση της συμμετοχής των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα της Ελλάδας
Οι κρίσεις πλέον είναι μία κανονικότητα. Είναι γεγονός πως αυτές οι κρίσεις προκαλούν κλυδωνισμούς, είπε με τη σειρά του ο Κωνσταντίνος Χατζηφώτης, δ/ντής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων της Motor Oil. Είναι λοιπόν, σύμφωνα με τον ίδιο, επιτακτική ανάγκη να διασφαλιστεί η ενεργειακή ασφάλεια και της Ευρώπης.
«Σε αυτό το πλαίσιο είναι περισσότερο σημαντικό από ποτέ να αξιοποιηθούν οι ΑΠΕ και η διεύρυνση της συμμετοχής τους στο ενεργειακό μείγμα. Όσον αφορά την Ελλάδα, η αξιοποίηση των ΑΠΕ μπορεί να συμβάλει στην ενεργειακή αυτονομία, όπως και στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων μέσω των διασυνδέσεων», ανέφερε. «Θα πρέπει να εκμεταλλευτούμε το πλούσιο αιολικό και ηλιακό δυναμικό της χώρας και σε αυτή την κατεύθυνση κινείται και η Motor Oil που, όπως σημείωσε, τρέχει ένα πρόγραμμα συνολικού προϋπολογισμού 4 δισ. ευρώ».
Όσον αφορά στο τι πρέπει να κάνει η χώρα, σημείωσε ότι «γίνονται σημαντικά βήματα, αλλά πρέπει να γίνουν περισσότερα. Το ένα είναι το ζήτημα των αδειοδοτήσεων. Είναι αναγκαία η επιτάχυνση και η απλοποίησή τους. Το δεύτερο είναι η αναβάθμιση, η ενίσχυση και επέκταση του δικτύου μεταφοράς ενέργειας, ώστε να απελευθερωθεί αυτό το τεράστιο δυναμικό που έχουμε ως χώρα στις ΑΠΕ.
Η Ευρώπη και η σκιά που λέγεται Κίνα
Από την άλλη πλευρά, όσον αφορά την Ευρώπη, έβαλε στο τραπέζι την παράμετρο που λέγεται Κίνα. «Πρέπει να αντιμετωπίσουμε ακόμα ένα ζήτημα ως Ευρώπη. Ενώ μιλάμε για απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, πάμε να μπούμε σε μία άλλη εξάρτηση και αυτή είναι η μονομερής προμήθεια εξοπλισμού από την Κίνα. Οι μονομέρειες μας έχουν δείξει ότι οδηγούν σε καταστάσεις κρίσιμες και αυτό δεν πρέπει να γίνει. Η Ευρώπη πρέπει να κινηθεί ταχύτερα στην επένδυση σε τεχνολογίες, πρώτες ύλες και εξαρτήματα, τα οποία θα υποστηρίξουν την ανάπτυξη των ΑΠΕ», κατέληξε.