Το ελληνικό κρασί ωριμάζει και γίνεται ο νέος game changer για τον ελληνικό τουρισμό
Το rebranding έρχεται να καλύψει τη μειωμένη παραγωγή - Αισιόδοξοι οι εκπρόσωποι του κλάδου για την αναγνωρισιμότητα του ελληνικού αμπελώνα στη διεθνή οινική σκηνή
Παρά το γεγονός ότι το 2023 αναμένεται να κλείσει πτωτικά για τους Ελληνες οινοπαραγωγούς, το ελληνικό κρασί δείχνει να κερδίζει το στοίχημα μιας καλύτερης αναγνωρισιμότητας στο εξωτερικό. Μπορεί λοιπόν, παρά τις δυσκολίες, να εξελιχθεί σε έναν από τους κορυφαίους παίκτες της διεθνούς οινικής σκηνής, ως μέρος μιας συνολικής εμπειρίας θεματικού τουρισμού;
Οι εκπρόσωποι του κλάδου απαντούν θετικά, χαρακτηρίζοντας το στοχευμένο μάνατζμεντ κλειδί για τον τουρισμό και την οικονομία. Ιδίως αν αναλογιστεί κανείς χάρη στον οινοτουρισμό και τη γαστρονομία η Ελλάδα αποτελεί την πρώτη προτίμηση των ταξιδιωτών και δυνητικών ταξιδιωτών από τις ευρωπαϊκές αγορές, και την πέμπτη προτίμηση διεθνώς.
Τα παραπάνω επιβεβαιώνει και η πρόσφατη τοποθέτηση του γ.γ. του ΕΟΤ Δημήτρη Φραγκάκη στην απονομή των 50 Great Greek Wines 2023, όπου τόνισε πως το ελληνικό κρασί βρίσκεται σε μια πολύ κρίσιμη καμπή και είναι έτοιμο να κάνει ένα πολύ μεγάλο άλμα. Στόχος του υπουργείου Τουρισμού και του ΕΟΤ είναι να αυξηθούν κατακόρυφα οι επισκέψεις στα οινοποιία και οι βιωματικές οινοτουριστικές εμπειρίες.
Στην προσπάθεια αυτή καταλυτικό ρόλο έρχεται να παίξει το εγχείρημα των 50 Great Greek Wines (50 GGW), μια πλατφόρμα επικοινωνίας για τη διάδοση και ανάπτυξη του ελληνικού κρασιού στο εξωτερικό που ξεκίνησε εν μέσω covid και, πλέον, αποτελεί έναν καθιερωμένο θεσμό.
Για πρώτη φορά φέτος στη λίστα των 50 Great Greek Wines 2023 αξιολογήθηκαν, συνολικά, 609 κρασιά από 201 οινοποιεία σε Ελλάδα και Κύπρο, καταγράφοντας σημαντική αύξηση σε σχέση με την περσινή διοργάνωση, όταν είχαν συμμετάσχει 460 κρασιά από 161 οινοποιεία. Σημειωτέον: Το αριθμητικό δείγμα των κρασιών που συμμετέχουν είναι απολύτως αντιπροσωπευτικό, αν αναλογιστεί κανείς ότι ο αριθμός των περίπου 200 συμμετεχόντων οινοποιών και το είδος αυτών αφορά στην κρεμ ντε λα κρεμ της ελληνικής οινοποιίας.
«Η φετινή διοργάνωση αποτελεί ένα πάρα πολύ σημαντικό στάδιο στην προσπάθειά μας. Σαφώς, οποιαδήποτε ποσοτική αύξηση είναι κάτι παραπάνω από ενθαρρυντική, καθώς η ραχοκοκαλιά του 50 GGW είναι ποιοτική, πέραν από ποσοτική. Πιστεύω πως η αύξηση των συμμετοχών αποδίδεται στο γεγονός ότι ο κόσμος βλέπει πως δεν πρόκειται για έναν απλό διαγωνισμό, ούτε για το αποτέλεσμα μιας εμπορικής απήχησης, αλλά για το μέλλον της ανάπτυξης του ελληνικού κρασιού», σχολιάζει σε επικοινωνία με την εφημερίδα «ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ» ο Γιάννης Καρακάσης, Master of Wine, εμπνευστής και ιδρυτής του 50 GGW, επιβεβαιώνοντας κι εκείνος από την πλευρά του πως πλέον έχουμε περάσει στη φάση της ωριμότητας του ελληνικού κρασιού.
Αυτός είναι και ένας από τους βασικούς λόγους που στο 50 GGW υπήρξε μια υψηλού κύρους και παγκόσμιας εμβέλειας επιτροπή αξιολόγησης, όπου συμμετείχαν επτά κορυφαίοι Master of Wine από το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία, την Πολωνία και το Βέλγιο.
«Επιλέγουμε, αποκλειστικά, ξένους οινογνώστες, εφόσον γνωρίζουν σε βάθος την αγορά και είναι οι κορυφαίοι στον κλάδο. Θεωρώ ότι δεν έχει ξαναϋπάρξει καλύτερη ομάδα, πιθανώς, στον κόσμο», λέει, ξεκαθαρίζοντας πως δεν πρόκειται για έναν κλασικό οινικό διαγωνισμό, ούτε υπάρχει η πρόθεση για κάτι ανάλογο. «Αγοράζουμε τα κρασιά από το εμπόριο, δεν δεχόμαστε δείγματα από τους παραγωγούς. Βραβεύουμε, λοιπόν, μόνο πενήντα κρασιά, σε αντίθεση με άλλους διαγωνισμούς που το βραβείο δεν έχει ουσία», λέει, ερωτηθείς να αποσαφηνίσει τον ρόλο του 50 GGW.
Στην αυξητική συμμετοχή του φετινού 50 GGW έπαιξε ρόλο και το περσινό Συμπόσιο των Masters of Wine στη Γερμανία, μια εκδήλωση με περισσότερους από εξακόσιους παράγοντες της παγκόσμιας βιομηχανίας οίνου, όπου για πρώτη φορά συμμετείχε η εν λόγω ιδιωτική πρωτοβουλία.
Ο ίδιος αδυνατεί να συμβιβαστεί με τη μακροχρόνια καθυστέρηση της πρέπουσας ανάδειξης της ποιότητας ελληνικού οίνου και πιστεύει πως κατά βάθος είναι θέμα αλλαγής της κουλτούρας. «Αν κάθε ταβέρνα είχε εμφιαλωμένο κρασί, θα ήμασταν ήδη σε άλλα επίπεδα, πιο υψηλά. Εμείς οι ίδιοι πρέπει να αλλάξουμε νοοτροπία. Ενώ, θεωρητικά, έχουμε μια πλούσια παράδοση 4.000 χρόνων και περισσότερων, ακόμη έχουμε πολύ δρόμο να διανύσουμε».
Ως προς τους ανταγωνιστές της Ελλάδας, αυτή τη στιγμή, ο κ. Καρακάσης λέει πως είναι κυρίως οι περιφερειακές χώρες, δηλαδή η Πορτογαλία και η Αυστρία. Αντιθέτως, οι φανατικοί του ελληνικού κρασιού έρχονται από τις ΗΠΑ και τη Δυτική Ευρώπη, ενώ προστίθενται σταδιακά και οι οινόφιλοι της Ασίας.
Τι προβλέπεται όμως για το επόμενο διάστημα, δεδομένου ότι από τη μια το 2023 δεν ήταν ευνοϊκό έτος για την παραγωγή κρασιού και από την άλλη η κλιματική αλλαγή γίνεται όλο και πιο απειλητική;
«Η αλήθεια είναι ότι το 2023 παρατηρήθηκε σημαντική πτώση της ποσότητας ειδικά για τις πρώιμες ποικιλίες. Εν μέρει, αυτό μπορεί να επηρεάσει και την ποιότητα. Είχαμε μία από τις πιο όψιμες χρονιές της τελευταίας δεκαετίας με συνεχείς βροχοπτώσεις, αλλά και με τους καύσωνες. Αποκορύφωμα, στα ήδη στρεσαρισμένα αμπέλια, ήταν η επέλαση του περονόσπορου λόγω των ασυνήθιστα υψηλών θερμοκρασιών», καταλήγει ο κ. Καρακάσης, εκτιμώντας πως οι οινοπαραγωγοί θα ζοριστούν το επόμενο διάστημα.
Θυμίζουμε πως ο τρύγος είναι σε εξέλιξη, ωστόσο οι εκτιμήσεις του κλάδου μιλούν για μείωση 24,85% στην οινοπαραγωγή 2023-2024.
Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ στις 5 Νοεμβρίου 2023.
Οι εκπρόσωποι του κλάδου απαντούν θετικά, χαρακτηρίζοντας το στοχευμένο μάνατζμεντ κλειδί για τον τουρισμό και την οικονομία. Ιδίως αν αναλογιστεί κανείς χάρη στον οινοτουρισμό και τη γαστρονομία η Ελλάδα αποτελεί την πρώτη προτίμηση των ταξιδιωτών και δυνητικών ταξιδιωτών από τις ευρωπαϊκές αγορές, και την πέμπτη προτίμηση διεθνώς.
Τα παραπάνω επιβεβαιώνει και η πρόσφατη τοποθέτηση του γ.γ. του ΕΟΤ Δημήτρη Φραγκάκη στην απονομή των 50 Great Greek Wines 2023, όπου τόνισε πως το ελληνικό κρασί βρίσκεται σε μια πολύ κρίσιμη καμπή και είναι έτοιμο να κάνει ένα πολύ μεγάλο άλμα. Στόχος του υπουργείου Τουρισμού και του ΕΟΤ είναι να αυξηθούν κατακόρυφα οι επισκέψεις στα οινοποιία και οι βιωματικές οινοτουριστικές εμπειρίες.
Στην προσπάθεια αυτή καταλυτικό ρόλο έρχεται να παίξει το εγχείρημα των 50 Great Greek Wines (50 GGW), μια πλατφόρμα επικοινωνίας για τη διάδοση και ανάπτυξη του ελληνικού κρασιού στο εξωτερικό που ξεκίνησε εν μέσω covid και, πλέον, αποτελεί έναν καθιερωμένο θεσμό.
Για πρώτη φορά φέτος στη λίστα των 50 Great Greek Wines 2023 αξιολογήθηκαν, συνολικά, 609 κρασιά από 201 οινοποιεία σε Ελλάδα και Κύπρο, καταγράφοντας σημαντική αύξηση σε σχέση με την περσινή διοργάνωση, όταν είχαν συμμετάσχει 460 κρασιά από 161 οινοποιεία. Σημειωτέον: Το αριθμητικό δείγμα των κρασιών που συμμετέχουν είναι απολύτως αντιπροσωπευτικό, αν αναλογιστεί κανείς ότι ο αριθμός των περίπου 200 συμμετεχόντων οινοποιών και το είδος αυτών αφορά στην κρεμ ντε λα κρεμ της ελληνικής οινοποιίας.
«Η φετινή διοργάνωση αποτελεί ένα πάρα πολύ σημαντικό στάδιο στην προσπάθειά μας. Σαφώς, οποιαδήποτε ποσοτική αύξηση είναι κάτι παραπάνω από ενθαρρυντική, καθώς η ραχοκοκαλιά του 50 GGW είναι ποιοτική, πέραν από ποσοτική. Πιστεύω πως η αύξηση των συμμετοχών αποδίδεται στο γεγονός ότι ο κόσμος βλέπει πως δεν πρόκειται για έναν απλό διαγωνισμό, ούτε για το αποτέλεσμα μιας εμπορικής απήχησης, αλλά για το μέλλον της ανάπτυξης του ελληνικού κρασιού», σχολιάζει σε επικοινωνία με την εφημερίδα «ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ» ο Γιάννης Καρακάσης, Master of Wine, εμπνευστής και ιδρυτής του 50 GGW, επιβεβαιώνοντας κι εκείνος από την πλευρά του πως πλέον έχουμε περάσει στη φάση της ωριμότητας του ελληνικού κρασιού.
"Αγοράζουμε τα κρασιά από το εμπόριο, δεν δεχόμαστε δείγματα από τους παραγωγούς"
Ο ίδιος μαζί με τον Γρηγόρη Μιχαήλο, Founding Partner & Development Manager, είναι σε διαρκή επικοινωνία με τους οινοπαραγωγούς και γνωρίζουν καλά την αξία και ποιότητα που έχει το ελληνικό κρασί για να βγει δυναμικά στον διεθνή χάρτη. «Το ελληνικό κρασί είναι ένα πολύ ισχυρό brand, αλλά απαιτείται ξεκάθαρη στρατηγική προβολής στο εξωτερικό», αναφέρει σχετικά.Αυτός είναι και ένας από τους βασικούς λόγους που στο 50 GGW υπήρξε μια υψηλού κύρους και παγκόσμιας εμβέλειας επιτροπή αξιολόγησης, όπου συμμετείχαν επτά κορυφαίοι Master of Wine από το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία, την Πολωνία και το Βέλγιο.
«Επιλέγουμε, αποκλειστικά, ξένους οινογνώστες, εφόσον γνωρίζουν σε βάθος την αγορά και είναι οι κορυφαίοι στον κλάδο. Θεωρώ ότι δεν έχει ξαναϋπάρξει καλύτερη ομάδα, πιθανώς, στον κόσμο», λέει, ξεκαθαρίζοντας πως δεν πρόκειται για έναν κλασικό οινικό διαγωνισμό, ούτε υπάρχει η πρόθεση για κάτι ανάλογο. «Αγοράζουμε τα κρασιά από το εμπόριο, δεν δεχόμαστε δείγματα από τους παραγωγούς. Βραβεύουμε, λοιπόν, μόνο πενήντα κρασιά, σε αντίθεση με άλλους διαγωνισμούς που το βραβείο δεν έχει ουσία», λέει, ερωτηθείς να αποσαφηνίσει τον ρόλο του 50 GGW.
Στην αυξητική συμμετοχή του φετινού 50 GGW έπαιξε ρόλο και το περσινό Συμπόσιο των Masters of Wine στη Γερμανία, μια εκδήλωση με περισσότερους από εξακόσιους παράγοντες της παγκόσμιας βιομηχανίας οίνου, όπου για πρώτη φορά συμμετείχε η εν λόγω ιδιωτική πρωτοβουλία.
Ο ίδιος αδυνατεί να συμβιβαστεί με τη μακροχρόνια καθυστέρηση της πρέπουσας ανάδειξης της ποιότητας ελληνικού οίνου και πιστεύει πως κατά βάθος είναι θέμα αλλαγής της κουλτούρας. «Αν κάθε ταβέρνα είχε εμφιαλωμένο κρασί, θα ήμασταν ήδη σε άλλα επίπεδα, πιο υψηλά. Εμείς οι ίδιοι πρέπει να αλλάξουμε νοοτροπία. Ενώ, θεωρητικά, έχουμε μια πλούσια παράδοση 4.000 χρόνων και περισσότερων, ακόμη έχουμε πολύ δρόμο να διανύσουμε».
Διακρίσεις και ανταγωνισμός
Ειδική διάκριση υπήρξε για τα δύο κρασιά που βραβεύθηκαν και στα τρία έως τώρα 50 GGW. Πιο συγκεκριμένα τα 50 Great Greek Wines | Hall of Fame απονεμήθηκαν στο Κτήμα Αργυρός Cuvée Evdemon και στο Οινοποιείο Λυραράκη Δαφνί. «Απονέμουμε το συγκεκριμένο βραβείο σε εκείνους που βραβεύονται για τρία συνεχή έτη, ως μια επιβράβευση στο αδιάκοπο κυνήγι της εξαιρετικής ποιότητας», εξηγεί.Ως προς τους ανταγωνιστές της Ελλάδας, αυτή τη στιγμή, ο κ. Καρακάσης λέει πως είναι κυρίως οι περιφερειακές χώρες, δηλαδή η Πορτογαλία και η Αυστρία. Αντιθέτως, οι φανατικοί του ελληνικού κρασιού έρχονται από τις ΗΠΑ και τη Δυτική Ευρώπη, ενώ προστίθενται σταδιακά και οι οινόφιλοι της Ασίας.
Τι προβλέπεται όμως για το επόμενο διάστημα, δεδομένου ότι από τη μια το 2023 δεν ήταν ευνοϊκό έτος για την παραγωγή κρασιού και από την άλλη η κλιματική αλλαγή γίνεται όλο και πιο απειλητική;
«Η αλήθεια είναι ότι το 2023 παρατηρήθηκε σημαντική πτώση της ποσότητας ειδικά για τις πρώιμες ποικιλίες. Εν μέρει, αυτό μπορεί να επηρεάσει και την ποιότητα. Είχαμε μία από τις πιο όψιμες χρονιές της τελευταίας δεκαετίας με συνεχείς βροχοπτώσεις, αλλά και με τους καύσωνες. Αποκορύφωμα, στα ήδη στρεσαρισμένα αμπέλια, ήταν η επέλαση του περονόσπορου λόγω των ασυνήθιστα υψηλών θερμοκρασιών», καταλήγει ο κ. Καρακάσης, εκτιμώντας πως οι οινοπαραγωγοί θα ζοριστούν το επόμενο διάστημα.
Θυμίζουμε πως ο τρύγος είναι σε εξέλιξη, ωστόσο οι εκτιμήσεις του κλάδου μιλούν για μείωση 24,85% στην οινοπαραγωγή 2023-2024.
Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ στις 5 Νοεμβρίου 2023.