Συντάξεις χωρίς ταλαιπωρία - Εξ αποστάσεως πλέον η διαδικασία, μετά το ''πράσινο φως'' για τη διαχείριση των προσωπικών δεδομένων
Αναλυτικά η διαδικασία για την έκδοση των συντάξεων με σύγχρονους τρόπους επικοινωνίας
Η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων έδωσε το «πράσινο φως» για την έκδοση συντάξεων με σύγχρονους τρόπους επικοινωνίας με τους ασφαλισμένους (τηλεφωνικώς, μέσω Skype, e-mail κ.λπ.) και έτσι ο ΕΦΚΑ ξεκίνησε τα τηλέφωνα σε υποψήφιους συνταξιούχους ώστε να προχωρήσει η διαδικασία της γρήγορης απονομής. O υπουργός Εργασίας, Άδωνις Γεωργιάδης, είχε δηλώσει στην «Α» προ ημερών ότι «ο ασφαλισμένος που υποβάλλει αίτηση συνταξιοδότησης θα λαμβάνει ένα e-mail και έναν λογαριασμό Skype του εισηγητή που είναι υπεύθυνος για την έκδοση της σύνταξής του. Έτσι, ο υπάλληλος του e-ΕΦΚΑ θα καθοδηγεί τον ασφαλισμένο κατά τη διάρκεια της διαδικασίας έκδοσης, αλλά και ο πολίτης θα μπορεί να επικοινωνεί μαζί του για περαιτέρω διευκρινίσεις και ενημέρωση… Θα ζητήσω από την Αρχή Προστασίας τη νομική κάλυψη και θα προχωρήσω σύμφωνα με τα όσα θα μας πει»…
► Ο ΕΦΚΑ ορίζει συγκεκριμένο υπάλληλο ως εισηγητή για την έκδοση κάθε σύνταξης.
► Ο εισηγητής επικοινωνεί με τον υποψήφιο συνταξιούχο και τον ενημερώνει έξι μήνες πριν από την ημερομηνία θεμελίωσης δικαιώματος για συνταξιοδότηση να καταθέσει τα δικαιολογητικά που απαιτούνται για την έκδοση της σύνταξης. Δηλαδή ο ΕΦΚΑ πάει στον πολίτη για τη σύνταξή του και όχι το αντίθετο.
► Μάλιστα δεν ζητείται από τον εργαζόμενο η προσκόμιση των εγγράφων σε φυσική μορφή αλλά μόνο η ηλεκτρονική κατάθεση όλων των δικαιολογητικών.
► Ο πολίτης συγκεντρώνει όλα τα έγγραφα που του ζητήθηκαν και προχωρά στην (εξ αποστάσεως) κατάθεσή τους στον φορέα. Να τονιστεί ότι η διαδικασία αυτή αφορά όλους τους ασφαλισμένους που πλησιάζουν στη σύνταξη προκειμένου να εκδίδεται άμεσα.
► Ασφαλώς ο εργαζόμενος έχει τη δυνατότητα να επικοινωνήσει τηλεφωνικά με τον υπάλληλο του Φορέα και να τον ενημερώσει για την πορεία συγκέντρωσης των δικαιολογητικών.
► Η επικοινωνία με τον ΕΦΚΑ δεν αφορά μόνο τις νέες αιτήσεις συνταξιοδότησης αλλά και κάθε πολίτη ο οποίος έχει υποβάλει το συνταξιοδοτικό του αίτημα μέχρι σήμερα. Συνεπώς η νέα διαδικασία θα εφαρμοστεί και για τις εκκρεμείς συντάξεις και τους εν αναμονή συνταξιούχους, επιταχύνοντας την έκδοσή τους και μηδενίζοντας το στοκ των εκκρεμοτήτων.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Απογευματινή»
Συντάξεις χωρίς ταλαιπωρία: Βήμα βήμα η διαδικασία
Τώρα λοιπόν, που αποκλείστηκαν τα όποια νομικά κωλύματα, ο υπουργός Εργασίας εξηγεί στην «Α» τη διαδικασία βήμα βήμα:► Ο ΕΦΚΑ ορίζει συγκεκριμένο υπάλληλο ως εισηγητή για την έκδοση κάθε σύνταξης.
► Ο εισηγητής επικοινωνεί με τον υποψήφιο συνταξιούχο και τον ενημερώνει έξι μήνες πριν από την ημερομηνία θεμελίωσης δικαιώματος για συνταξιοδότηση να καταθέσει τα δικαιολογητικά που απαιτούνται για την έκδοση της σύνταξης. Δηλαδή ο ΕΦΚΑ πάει στον πολίτη για τη σύνταξή του και όχι το αντίθετο.
► Μάλιστα δεν ζητείται από τον εργαζόμενο η προσκόμιση των εγγράφων σε φυσική μορφή αλλά μόνο η ηλεκτρονική κατάθεση όλων των δικαιολογητικών.
► Ο πολίτης συγκεντρώνει όλα τα έγγραφα που του ζητήθηκαν και προχωρά στην (εξ αποστάσεως) κατάθεσή τους στον φορέα. Να τονιστεί ότι η διαδικασία αυτή αφορά όλους τους ασφαλισμένους που πλησιάζουν στη σύνταξη προκειμένου να εκδίδεται άμεσα.
► Ασφαλώς ο εργαζόμενος έχει τη δυνατότητα να επικοινωνήσει τηλεφωνικά με τον υπάλληλο του Φορέα και να τον ενημερώσει για την πορεία συγκέντρωσης των δικαιολογητικών.
► Η επικοινωνία με τον ΕΦΚΑ δεν αφορά μόνο τις νέες αιτήσεις συνταξιοδότησης αλλά και κάθε πολίτη ο οποίος έχει υποβάλει το συνταξιοδοτικό του αίτημα μέχρι σήμερα. Συνεπώς η νέα διαδικασία θα εφαρμοστεί και για τις εκκρεμείς συντάξεις και τους εν αναμονή συνταξιούχους, επιταχύνοντας την έκδοσή τους και μηδενίζοντας το στοκ των εκκρεμοτήτων.
Ψηφιοποίηση του ασφαλιστικού βίου όλων των πολιτών
Ο κ. Γεωργιάδης τονίζει ότι στόχος του υπουργείου είναι «η ψηφιοποίηση του ασφαλιστικού βίου όλων των πολιτών, με την ένταξη στο ηλεκτρονικό σύστημα των ενσήμων και πριν από το 2002. Η διαδικασία ψηφιοποίησης στόχο έχει την επιτάχυνση της απονομής των συντάξεων». Να τονιστεί ότι με τη δημιουργία του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος στον ΕΦΚΑ θα μπορέσουν οι υπάλληλοι του Φορέα να έχουν το σύνολο των υπηρεσιών των ασφαλισμένων σε πραγματικό χρόνο ώστε η εκκαθάριση των συντάξεων να γίνεται άμεσα. Ταυτόχρονα, ο ΕΦΚΑ προωθεί όλες τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες, μέσω των οποίων εξυπηρετούνται χιλιάδες περιπτώσεις.33.000 εκκρεμείς συντάξεις
Σήμερα οι ληξιπρόθεσμες εκκρεμείς αιτήσεις για κύρια σύνταξη ανέρχονται σε 33.000, συν 45.000 επικουρικές και εφάπαξ. Οι «διεθνείς» συντάξεις φτάνουν τις 16.500, με εμπλοκή ασφαλιστικών ταμείων του εξωτερικού, όπως και οι συντάξεις «παράλληλης ασφάλισης», με αποτέλεσμα να υπάρχει σοβαρή εμπλοκή στη διαδικασία έκδοσης. Οι ληξιπρόθεσμες επικουρικές δεν ξεπερνούν τις 40.000, ενώ στον ΕΦΚΑ ξεκινά και η διαδικασία γρήγορης απονομής τους με τη συμπλήρωση 15ετίας. Επιπλέον, επισπεύδεται η χορήγηση των επικουρικών. Καθορίζεται στο «μίνι Ασφαλιστικό» ότι «οι εκκρεμείς αιτήσεις θα εξετάζονται με βάση τη 15ετία, ενώ όλες οι αιτήσεις που είχαν απορριφθεί θα επανεξετασθούν». Να τονιστεί ότι η σύνταξη με 15ετία είναι μικρότερη της 25ετίας που ισχύει στο Δημόσιο. Δηλαδή στο Δημόσιο, κατά τον καθηγητή Αλέξη Μητρόπουλο, «χρειάζεται η θεμελίωση με 25ετία και 35ετία. Με 25 έτη ο εργαζόμενος λαμβάνει επικουρική στα 67 του χρόνια, ακόμη και αν συνταξιοδοτήθηκε στα 55 του με 25ετία και ανήλικο τέκνο. Ωστόσο, για να πληρωθεί την επικουρική πριν από τα 67 του, θα πρέπει να έχει 35 έτη ασφάλισης. Πλέον όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι θα θεμελιώνουν δικαίωμα για επικουρική με 15ετια. Ουσιαστικά «απελευθερώνονται» 40.000 επικουρικές του Δημοσίου που ήταν σε εκκρεμότητα. Όπως καταλήγει ο υπουργός Εργασίας: «Ο στόχος της διαδικασίας στο τέλος είναι να έχει περάσει μέσα στο ηλεκτρονικό σύστημα ο ασφαλιστικός βίος όλων των ασφαλισμένων του ΕΦΚΑ ώστε να βγαίνουν οι συντάξεις με ένα κλικ».*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Απογευματινή»