Ακρίβεια: Νέα νομοθετική ρύθμιση για τις προσφορές στα σούπερ μάρκετ - Έρχεται το every day low price στα βασικά προϊόντα
Νέες παρεμβάσεις για να κρατηθούν χαμηλά οι τιμές
Οι Έλληνες καταναλωτές αγοράζουν βασικά προϊόντα με καπέλο που ξεπερνά και το 60% σε σύγκριση με άλλες χώρες της Ευρώπης, παρά τους χαμηλούς μισθούς και την υποπολλαπλάσια αγοραστική δύναμη.
Ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, προαναγγέλλει νέες νομοθετικές παρεμβάσεις προκειμένου να κρατηθούν χαμηλά οι τιμές και δηλώνει σε όλους τους τόνους ότι οι έλεγχοι θα ενταθούν και οι παραβάτες θα βρεθούν αντιμέτωποι με τις προβλεπόμενες από τη νομοθεσία ποινές.
Σύμφωνα με τον καθηγητή Οικονομικών, Παναγιώτη Πετράκη, η Ελλάδα δεν κατατάσσεται στις χώρες με υψηλές ολιγοπωλιακές συγκεντρώσεις, αλλά υπογραμμίζει ότι το πρόβλημα παραμένει. Καταλήγει ότι πρέπει να εξεταστούν παράγοντες όπως η κλιματική αλλαγή και οι φυσικές καταστροφές, ιδίως όσον αφορά στα τρόφιμα.
«Σε ορισμένα προϊόντα υπάρχουν ολιγοπωλιακές συγκεντρώσεις, αλλά γενικά η Ελλάδα δεν κατατάσσεται στις χώρες με υψηλές ολιγοπωλιακές συγκεντρώσεις», λέει στο Open ο καθηγητής Οικονομικών, Παναγιώτης Πετράκης. «Παρ' όλα αυτά το πρόβλημα παραμένει, πρέπει να το αποδώσουμε σε έναν βαθμό στην κλιματική αλλαγή, αλλά και στις φυσικές καταστροφές όσον αφορά στα τρόφιμα», προσθέτει.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του τηλεοπτικού σταθμού, απορρυπαντικό πλυντηρίου ρούχων 37-45 μεζούρες πωλείται στην Ελλάδα 11,64 ευρώ, στην Ισπανία 11,41 ευρώ, στην Πορτογαλία 7,24 ευρώ και στη Γαλλία 10,52 ευρώ. Αλεύρι συσκευασίας 1 κιλού πωλείται στην Ελλάδα 1,87 ευρώ και στη Γαλλία 1,42 ευρώ, ενώ το απορρυπαντικό πιάτων 450-550 ml πωλείται στην Ελλάδα 2,48 ευρώ και στη Γαλλία 1,97 ευρώ.
Η κυβέρνηση ποντάρει στο μέτρο της Μόνιμης Μείωσης Τιμών, με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη να δηλώνει: «Στόχος μας είναι οι κωδικοί να φτάσουν τους 1.000 και πιστεύω θα τον πετύχουμε, καθώς πάνω από 50 εταιρείες έσπευσαν να ανταποκριθούν, επιδεικνύοντας αίσθημα κοινωνικής ευθύνης».
«Δεν μπορεί να γίνουν ανεκτές αθέμιτες πρακτικές. Αν έχουν γίνει αυξήσεις για να φαίνεται μετά μια μείωση, αυτό είμαι σίγουρος ότι οι υπηρεσίες του Υπουργείου Ανάπτυξης θα το βρουν», λέει ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας, Χάρης Θεοχάρης, στο Open.
Πρωταθλητής της ακρίβειας είναι το ελαιόλαδο που ανατιμήθηκε 14,1% σε έναν μήνα από Σεπτέμβριο σε Οκτώβριο και 37,7% από τον Δεκέμβριο του 2022. Πλέον πωλείται σε συσκευασίες μισού λίτρου προς 6 ευρώ για να μπορούν να το αγοράζουν οι καταναλωτές.
«Δεν μπορεί το ελαιόλαδο στο ράφι να κοστίζει 17 και 15 ευρώ, όταν από τον παραγωγό φεύγει με 7 ή 8 ευρώ», λέει ο πρόεδρος Παναιγιαλείας Ένωσης Συνεταιρισμών, Θανάσης Σωτηρόπουλος. Και συνεχίζει: «Και βέβαια αισχροκερδούν. Το πιο σημαντικό είναι ότι δεν υπάρχει λάδι και ο κόσμος είναι σε απόγνωση. Πιστεύω ότι η τιμή του θα είναι στα 9 ευρώ το λίτρο και πάνω από τα 9 ευρώ».
Ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, προανήγγειλε νομοθετική παρέμβαση με νέους κανόνες στις προσφορές που θα μπαίνουν στα προϊόντα. «Θα πετύχουμε μόνιμα χαμηλές τιμές στο ράφι. Το λεγόμενο “Everyday low price” που λένε στο εξωτερικό. Εμείς θέλουμε από τις εταιρείες να προχωρήσουν σε μόνιμη μείωση τιμής και όταν θέλουν να κάνουν μια προωθητική ενέργεια, αυτή να πιάνει τόπο και να είναι πραγματική».