Μίνι λίφτινγκ στο φορολογικό για τους επαγγελματίες: Πού θα υπάρξουν µεταβολές
Σύµφωνα µε κυβερνητικές πηγές, σε καµία περίπτωση δεν πρόκειται να υπάρξουν µεταβολές στα κριτήρια προσδιορισµού του τεκµαρτού εισοδήµατος για τους ελεύθερους επαγγελµατίες, αλλά µόνο σε επιµέρους παραµέτρους
Εξαιρέσεις και «εκπτώσεις» περιορισµένου εύρους στο νέο φορολογικό πλαίσιο για τους ελεύθερους επαγγελµατίες εξετάζει το οικονοµικό επιτελείο, έως την κατάθεση του τελικού νοµοσχεδίου στη Βουλή στο τέλος Νοεµβρίου.
Σύµφωνα µε κυβερνητικές πηγές, σε καµία περίπτωση δεν πρόκειται να υπάρξουν µεταβολές στα κριτήρια προσδιορισµού του τεκµαρτού εισοδήµατος για τους ελεύθερους επαγγελµατίες, αλλά µόνο σε επιµέρους παραµέτρους. Στελέχη του οικονοµικού επιτελείου τονίζουν µε έµφαση ότι στόχος των νέων ρυθµίσεων είναι η αποκάλυψη κρυφών εισοδηµάτων και η δικαιότερη κατανοµή των φορολογικών βαρών, µε συνδροµή όλων των φορολογουµένων στα κρατικά έσοδα βάσει της φοροδοτικής τους ικανότητας, πράγµα που θα ανοίξει τον δρόµο για ελάφρυνση του φορτίου που σηκώνουν παραδοσιακά οι µισθωτοί και οι συνταξιούχοι.
Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία της ΑΑ∆Ε από την επεξεργασία των περσινών φορολογικών δηλώσεων, σύµφωνα µε τα οποία οι µισθωτοί και οι συνταξιούχοι πληρώνουν το 65% του συνολικού φόρου εισοδήµατος, ο µέσος µισθωτός καταβάλλει µεγαλύτερο φόρο από το 85% των ελεύθερων επαγγελµατιών που δηλώνουν εισοδήµατα αµιγώς από το ελεύθερο επάγγελµα, ενώ στη χώρα µας η συνεισφορά των ελεύθερων επαγγελµατιών στον προϋπολογισµό είναι µόλις 2,1% των εσόδων, ενώ στην Ε.Ε. και την Ευρωζώνη υπερδιπλασιάζεται και φτάνει στο 5,2% των εσόδων.
Διαβάστε ακόμα: Νέο φορολογικό νομοσχέδιο: Ποιες αλλαγές έρχονται για τους ελεύθερους επαγγελματίες
Πάντως, το νοµοσχέδιο έχει προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων από τους ελεύθερους επαγγελµατίες που ζητούν την απόσυρσή του, παρά τα «γλυκαντικά» της τελευταίας στιγµής, µε το «κούρεµα» 50% στην προκαταβολή του φόρου για το 2024 και τη διεύρυνση των περιπτώσεων για τις οποίες το τεκµαρτό εισόδηµα είναι µαχητό.
Ωστόσο οι πληροφορίες αναφέρουν ότι θα υπάρξει µία «δεύτερη µατιά» στις διατάξεις, µε βάση τα σηµεία της διαβούλευσης που κεντρίζουν το ενδιαφέρον και αποτελούν «λεπτές» περιπτώσεις, χωρίς όµως κάτι το υπερβολικό, καθώς -όπως διαµηνύουν αρµόδιες πηγές- το νέο τεκµαρτό σύστηµα των 10.920 ευρώ δεν αλλάζει στο παραµικρό. Οι υπηρεσίες στο υπουργείο έχουν ήδη βάλει στο τραπέζι κάποιες περιπτώσεις από το πρώτο κύµα των σχολίων, χωρίς αυτό να σηµαίνει απαραίτητα ότι θα υπάρξουν αλλαγές.
Ειδικότερα, οι περιπτώσεις αυτές αφορούν:
Σύµφωνα µε κυβερνητικές πηγές, σε καµία περίπτωση δεν πρόκειται να υπάρξουν µεταβολές στα κριτήρια προσδιορισµού του τεκµαρτού εισοδήµατος για τους ελεύθερους επαγγελµατίες, αλλά µόνο σε επιµέρους παραµέτρους. Στελέχη του οικονοµικού επιτελείου τονίζουν µε έµφαση ότι στόχος των νέων ρυθµίσεων είναι η αποκάλυψη κρυφών εισοδηµάτων και η δικαιότερη κατανοµή των φορολογικών βαρών, µε συνδροµή όλων των φορολογουµένων στα κρατικά έσοδα βάσει της φοροδοτικής τους ικανότητας, πράγµα που θα ανοίξει τον δρόµο για ελάφρυνση του φορτίου που σηκώνουν παραδοσιακά οι µισθωτοί και οι συνταξιούχοι.
Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία της ΑΑ∆Ε από την επεξεργασία των περσινών φορολογικών δηλώσεων, σύµφωνα µε τα οποία οι µισθωτοί και οι συνταξιούχοι πληρώνουν το 65% του συνολικού φόρου εισοδήµατος, ο µέσος µισθωτός καταβάλλει µεγαλύτερο φόρο από το 85% των ελεύθερων επαγγελµατιών που δηλώνουν εισοδήµατα αµιγώς από το ελεύθερο επάγγελµα, ενώ στη χώρα µας η συνεισφορά των ελεύθερων επαγγελµατιών στον προϋπολογισµό είναι µόλις 2,1% των εσόδων, ενώ στην Ε.Ε. και την Ευρωζώνη υπερδιπλασιάζεται και φτάνει στο 5,2% των εσόδων.
Διαβάστε ακόμα: Νέο φορολογικό νομοσχέδιο: Ποιες αλλαγές έρχονται για τους ελεύθερους επαγγελματίες
Θύελλα αντιδράσεων
Πάντως, το νοµοσχέδιο έχει προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων από τους ελεύθερους επαγγελµατίες που ζητούν την απόσυρσή του, παρά τα «γλυκαντικά» της τελευταίας στιγµής, µε το «κούρεµα» 50% στην προκαταβολή του φόρου για το 2024 και τη διεύρυνση των περιπτώσεων για τις οποίες το τεκµαρτό εισόδηµα είναι µαχητό. Ωστόσο οι πληροφορίες αναφέρουν ότι θα υπάρξει µία «δεύτερη µατιά» στις διατάξεις, µε βάση τα σηµεία της διαβούλευσης που κεντρίζουν το ενδιαφέρον και αποτελούν «λεπτές» περιπτώσεις, χωρίς όµως κάτι το υπερβολικό, καθώς -όπως διαµηνύουν αρµόδιες πηγές- το νέο τεκµαρτό σύστηµα των 10.920 ευρώ δεν αλλάζει στο παραµικρό. Οι υπηρεσίες στο υπουργείο έχουν ήδη βάλει στο τραπέζι κάποιες περιπτώσεις από το πρώτο κύµα των σχολίων, χωρίς αυτό να σηµαίνει απαραίτητα ότι θα υπάρξουν αλλαγές.
Οι αλλαγές που εξετάζονται
Ειδικότερα, οι περιπτώσεις αυτές αφορούν:
- Την κάλυψη τεκµηρίου. Εκτός των εισοδηµάτων από µισθούς, συντάξεις ή από αγροτική επιχειρηµατική δραστηριότητα, στην κάλυψη του τεκµηρίου να συνυπολογίζονται και άλλες πηγές, όπως για παράδειγµα εισοδήµατα από ενοίκια ή µερίσµατα από επιχειρηµατική δραστηριότητα στην οποία ο υπόχρεος είναι µέτοχος. Ενα δεύτερο σενάριο είναι να λαµβάνεται υπόψη το οικογενειακό εισόδηµα ή να αφαιρούνται από το τεκµαιρόµενο κέρδος τα ποσά που καταβάλλονται για ασφαλιστικές εισφορές. Πάντως, µε τις υφιστάµενες διατάξεις, αν το τεκµήριο για έναν επαγγελµατία προσδιορίζεται στα 12.000 ευρώ και ο ίδιος έχει εισόδηµα από µισθούς ύψους 7.000 ευρώ, το τεκµήριο µειώνεται στα 5.000 ευρώ (12.000-5.000).
- Τα επαγγέλµατα που σβήνουν. Στο υπουργείο Οικονοµικών αναγνωρίζουν ότι το τεκµαρτό σύστηµα υπολογισµού του εισοδήµατος θίγει επαγγελµατίες σε κλάδους που έχουν παρακµάσει και έχουν αρχίσει να σβήνουν, όπως οι απασχολούµενοι που σχετίζονται µε την ενοικίαση DVD. Στις περιπτώσεις αυτές δεν ανήκουν πάνω από 500 ΑΦΜ ανά κλάδο σε ολόκληρη τη χώρα. Το νοµοσχέδιο που βρίσκεται σε διαβούλευση προβλέπει ότι η προσαύξηση λόγω Κωδικού Αριθµού ∆ραστηριότητας (ΚΑ∆) δεν ισχύει όταν ο µέσος όρος του ετήσιου κύκλου εργασιών του αντίστοιχου ΚΑ∆ δεν υπερβαίνει τα 10.000 ευρώ ή όταν το πλήθος των επιτηδευµατιών που υπάγονται στον συγκεκριµένο ΚΑ∆ δεν υπερβαίνει τους 30. ∆ιευκρινίζεται επίσης ότι για τον υπολογισµό του µέσου όρου του κύκλου εργασιών δεν λαµβάνονται υπόψη οι επιτηδευµατίες µε µηδενικό τζίρο.
- Τους επαγγελµατίες που βρίσκονται κοντά στη σύνταξη. ∆εν αποκλείεται να υπάρξει εξαίρεση όλων όσοι έχουν εισέλθει σε διαδικασία συνταξιοδότησης εντός του 2023. Επίσης υπάρχει βροχή σχολίων από επαγγελµατίες που κρατούν τα βιβλία της δραστηριότητας ανοιχτά µόνο και µόνο για να συµπληρώσουν τα χρόνια για τη σύνταξη.
- Ζευγάρι επαγγελµατιών. Σε περίπτωση των ζευγαριών που είναι και οι δύο ελεύθεροι επαγγελµατίες, το ελάχιστο τεκµαρτό εισόδηµα κατά πώς φαίνεται θα υπολογίζεται χωριστά για τον καθένα και σε καµία περίπτωση το εισόδηµα το ενός δεν θα καλύπτει το εισόδηµα του άλλου, εάν είναι µικρότερο του ελάχιστου εισοδήµατος, καθώς δεν πρόκειται για τεκµήρια διαβίωσης, αλλά και για τεκµαρτό εισόδηµα.
- «Κούρεµα» των συντελεστών προσαύξησης του ελάχιστου εισοδήµατος µε βάση τα χρόνια δραστηριότητας, το κόστος µισθοδοσίας και τον τζίρο. Επισηµαίνεται ότι το ελάχιστο όριο ετήσιου φορολογητέου εισοδήµατος για κάθε αυτοαπασχολούµενο, που έχει συµπληρώσει 6 έτη άσκησης επαγγέλµατος, δεν µπορεί να είναι κατώτερο από 10.920 ευρώ, ενώ για όσους ασκούν το επάγγελµα για περισσότερα από 6 και µέχρι 9 έτη, το ελάχιστο εισόδηµα προσαυξάνεται κατά 10% και ανέρχεται σε 12.012 ευρώ. Για περισσότερα από 9 και µέχρι 12 έτη η ελάχιστη αµοιβή προσαυξάνεται κατά 20% και διαµορφώνεται στα 13.104 ευρώ και για όσους ασκούν το επάγγελµα για περισσότερα από 12 έτη το ελάχιστο εισόδηµα προσαυξάνεται κατά 30% και θα διαµορφώνεται στα 14.196 ευρώ. Σε περίπτωση που ο αυτοαπασχολούµενος έχει υπαλλήλους, η ελάχιστη αµοιβή προσαυξάνεται: α) κατά το 10% του ετήσιου κόστους µισθοδοσίας του προσωπικού της επιχείρησης, µε ανώτατο όριο προσαύξησης τα 15.000 ευρώ, β) κατά 35% έως 100%, όταν ο ετήσιος τζίρος του αυτοαπασχολουµένου είναι σηµαντικά µεγαλύτερος από τον µέσο όρο του ετήσιου τζίρου του ΚΑ∆. Το ανώτατο όριο στο οποίο θα µπορεί να φτ άσει το ελάχιστο εισόδηµα είναι 50.000 ευρώ.