Για το πώς η «πράσινη» μετάβαση μπορεί να αποτελέσει την καρδιά της σύγχρονης βιομηχανίας στο πλαίσιο ενός υγιούς ανταγωνισμού των επιχειρήσεων εντός και εκτός ΕΕ μίλησαν στο συνέδριο του Economist ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, ο πρόεδρος του ΣΕΒ, Δημήτρης Παπαλεξόπουλος, ο εκτελεστικός διευθυντής της Viohalco και πρόεδρος της ElvalHalcor, Μιχάλης Στασινόπουλος, και ο πρόεδρος και CEO της ONEX, Πάνος Ξενοκώστας.

Παίρνοντας τον λόγο, ο Κώστας Σκρέκας ανέφερε ότι ο τουρισμός ήταν, είναι και θα είναι η σημαντικότερη πηγή εσόδων στην Ελλάδα. Ωστόσο, αυτό δεν αρκεί για να διασφαλιστούν οι υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης με τους οποίους «τρέχει» η χώρα. Ζητούμενο είναι να στηριχθεί η βιομηχανία και κυρίως να ληφθούν όλα εκείνα τα απαραίτητα μέτρα ώστε να επιτευχθεί η «πράσινη» μετάβαση. Ο υπουργός Ανάπτυξης σημείωσε ότι «η Ελλάδα έχει βιομηχανία και έχει παραδοσιακούς βιομηχανικούς ομίλους» που άντεξαν στη 10ετή κρίση και συνεχίζουν να αναπτύσσονται, παράγοντας ποιοτικά, καινοτόμα και «πράσινα» προϊόντα.

Στόχος είναι, όπως είπε, η βιομηχανία να συνεισφέρει μεσοπρόθεσμα το 15% του ΑΕΠ, από 11% που είναι σήμερα. Αυτό μεταφράζεται σε 650.000 εργαζομένους. Σύμφωνα με τον κ. Σκρέκα, οι θέσεις εργασίας στη βιομηχανία αμείβονται κατά 30% επιπλέον σε σχέση με τους υπόλοιπους κλάδους και πρόκειται για «δουλειές που είναι σταθερές». Αναφερόμενος στις επιδόσεις της ελληνικής βιομηχανίας, ο υπουργός Ανάπτυξης σημείωσε ότι «είναι εξαγωγική και εξωστρεφής», κάτι το οποίο επιβεβαιώνεται και από την αύξηση εξαγωγών κατά 22% το 2022, σε σχέση με το 2021.

«Στη βιομηχανία στην Ελλάδα παράγουμε σχεδόν τα πάντα, αλλά σε μικρές ποσότητες. Χρειάζεται λοιπόν το λεγόμενο scale-up», σημείωσε ακόμη, φέρνοντας ως παραδείγματα τη Viohalco, η οποία είναι πολύ κοντά να προμηθεύσει με υποθαλάσσια καλώδια το τεράστιο πάρκο στη Βαλτιμόρη των ΗΠΑ, την τσιμεντοβιομηχανία TITAN, που εξάγει τεράστιες ποσότητες τσιμέντου, όχι μόνο στην Ευρώπη, αλλά και σε τρίτες χώρες, αλλά και την αλλαγή εικόνας στα ναυπηγεία της Σύρου και της Ελευσίνας, που εκτιμάται ότι θα έχουν περάσει από τις εγκαταστάσεις τους 500 πλοία μέχρι να φύγει η χρονιά.

Κατά τη διάρκεια της τοποθέτησής του στο συνέδριο του Economist, ο Κώστας Σκρέκας έδωσε έμφαση στις προτεραιότητες της κυβέρνησης και του υπουργείου Ανάπτυξης για την ενίσχυση της βιομηχανίας και της στροφής της στην «πράσινη» μετάβαση, με στόχο το μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς της:

  1. Περαιτέρω διευκόλυνση επενδύσεων μέσω της απλοποίησης και της ψηφιοποίησης των διαδικασιών. Στόχος είναι το επόμενο 10μηνο ένας επενδυτής να αποκτά όλες τις απαραίτητες άδειες για να ξεκινήσει μια επένδυση στην Ελλάδα μέσα από το γραφείο και τον υπολογιστή του.

  2. Σύνδεση έρευνας και καινοτομίας με τη βιομηχανία και την αγορά. Ακόμα και σήμερα, με την ελληνική βιομηχανία να αναπτύσσεται διαρκώς, μόνο το 5% των εξαγόμενων προϊόντων είναι προϊόντα υψηλής τεχνολογίας. Η επίδοση αυτή κατατάσσει την Ελλάδα στο 40% του ευρωπαϊκού μέσου όρου.

  3. Υποδομές για την υποδοχή νέων βιομηχανικών επενδύσεων. Ο ΟΟΣΑ ετοιμάζει μελέτη για λογαριασμό της κυβέρνησης του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, η οποία επικεντρώνεται στην ανάπτυξη καθαρών βιομηχανικών δραστηριοτήτων στην Αττική. Ο υπουργός Ανάπτυξης έδωσε ως παράδειγμα τη σχεδιαζόμενη επένδυση, ύψους 70 εκατ. ευρώ, της ElvalHalcor, για επέκταση των εγκαταστάσεών της.

  4. Επικαιροποίηση του νόμου για τις βιομηχανίες, ώστε η Ελλάδα να υποδεχτεί καινούργιες επενδύσεις.

  5. Εκσυγχρονισμός αδειοδότησης στα τεχνικά επαγγέλματα.

  6. Δημιουργία οικονομικών εργαλείων, με πάνω από 2,8 δισ. ευρώ σε σχεδιαζόμενες επενδύσεις μέσω ΕΣΠΑ, Ταμείου Ανάκαμψης και προϋπολογισμού, για να στηριχτεί η βιομηχανική ανάπτυξη στην Ελλάδα.



Παπαλεξόπουλος: «Ζητούμενο το κόστος της “πράσινης” μετάβαση στην ελληνική βιομηχανία»

Σχολιάζοντας τις προτεραιότητες του υπουργείου Ανάπτυξης για την ελληνική βιομηχανία, ο Δημήτρης Παπαλεξόπουλος επισήμανε πως κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση, υπογράμμισε όμως ότι «το πρόβλημα παραμένει η υλοποίηση». Παράλληλα, έθεσε το θέμα του ανταγωνισμού. Όπως είπε, η ευρωπαϊκή βιομηχανία, ειδικά η ενεργοβόρος, έχει σοβαρό πρόβλημα ανταγωνιστικότητας. Και έφερε ως παράδειγμα το γεγονός ότι ενώ η Ευρώπη παρήγαγε το 30% του παγκόσμιου αλουμινίου, πλέον το ποσοστό αυτό έχει υποχωρήσει στο 5%.

Στην Ελλάδα, πάντως, όπως είπε, η κατάσταση είναι πολύ καλύτερη σε σχέση με την Ευρώπη: «Η παραγωγή αυξάνεται, το ίδιο και οι επενδύσεις, ωστόσο οι προκλήσεις είναι μεγάλες. Η μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος της ελληνικής βιομηχανίας με στόχο τον μηδενισμό έως το 2050 είναι αδιαπραγμάτευτη. Για να φθάσουμε, όμως, στην “πράσινη” οικονομία έχουμε να περάσουμε μια σύνθετη, περίπλοκη και ακριβή έρημο».

Σύμφωνα με τον κ. Παπαλεξόπουλο, τα ερωτήματα είναι δύο: «Πώς ανταγωνιζόμαστε στη διεθνή αρένα με δομικά υψηλότερο κόστος ενέργειας και διοξειδίου» και «πώς επενδύουμε τα μεγάλα ποσά για την “πράσινη” μετάβαση (υδρογόνο, σύλληψη άνθρακα κ.λπ.)». «Γι’ αυτό», υπογράμμισε με νόημα, «είναι απαραίτητη μια συνειδητή βιομηχανική πολιτική, όπως συμβαίνει αυτήν τη στιγμή σε ΗΠΑ και Κίνα, με έμφαση να δίνεται στην ενίσχυση της κυκλικής οικονομίας».

Στασινόπουλος: «Καμία οικονομία δεν πήγε μπροστά χωρίς βιομηχανία και μεταποίηση»

Από τη μεριά του, ο Μιχάλης Στασινόπουλος σημείωσε ότι η Ελλάδα έχει κάνει μεγάλα βήματα στην ενεργειακή μετάβαση σε επίπεδο υποστήριξης της βιομηχανίας, ωστόσο ζήτησε μεγαλύτερη στήριξη από την κυβέρνηση. «Δεν γίνεται μια βιομηχανία να προμηθεύει εταιρείες που βρίσκονται στο επίκεντρο των μεγάλων τάσεων και αλλαγών, να μην ακολουθεί τους στόχους και τις προδιαγραφές και να μη ρυθμίζει τις πολιτικές της, ώστε να παρουσιάζει καινοτόμες λύσεις και προϊόντα ακόμα πιο “πράσινα”».

Γι’ αυτό και ζήτησε η Πολιτεία να δώσει περισσότερα κίνητρα για την εφαρμογή καινοτόμων λύσεων που κινούνται προς την «πράσινη» μετάβαση. «Είμαστε η πρώτη εταιρεία που εγκρίθηκαν οι σωλήνες της για υδρογόνο στην Ευρώπη. Τα καλώδιά μας πρωταγωνιστούν σε πολύ μεγάλα έργα. Δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στη μελέτη όλων των σύγχρονων τάσεων και των πολιτικών», συνέχισε. Και κάλεσε την κυβέρνηση να άρει όλα τα αντικίνητρα, μελετώντας τι κάνουν οι άλλες χώρες για τη βιομηχανία τους.

«Θέλουμε να ανταγωνιστούμε, αλλά με τη βιομηχανία και την Πολιτεία δίπλα δίπλα. Καμία οικονομία δεν πήγε μπροστά χωρίς βιομηχανία και μεταποίηση. Η διάθρωση της Ελλάδας είναι ευρεία και πλατιά. Οι εξαγωγές είναι χαμηλές, αλλά υπάρχει καλή παραγωγή, όπως και επιστήμονες που δουλεύουν στη βιομηχανία, οι οποίοι είναι κορυφαίοι. Υπάρχει η μαγιά για να φτιάξουν τα νούμερα, να αυξηθεί η πίτα και να ανέβει το βιοτικό επίπεδο», κατέληξε ο κ. Στασινόπουλος στο συνέδριο του Economist.

Ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, ο πρόεδρος του ΣΕΒ, Δημήτρης Παπαλεξόπουλος, ο εκτελεστικός διευθυντής της Viohalco και πρόεδρος της ElvalHalcor, Μιχάλης Στασινόπουλος, και

Πάνος Ξενοκώστας: «Η κατάσταση στα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Σύρου έχει αλλάξει»

Παίρνοντας τον λόγο, ο Πάνος Ξενοκώστας έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην «καταλυτική», όπως τη χαρακτήρισε, συνδρομή της κυβέρνησης Μητσοτάκη αλλά και της προηγούμενης ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης στην αναγέννηση των ναυπηγείων σε Σύρο και Ελευσίνα. Στη συνέχεια αναφέρθηκε στους βασικούς άξονες για την «πράσινη» μετάβαση των ναυπηγείων:

  • Και στα δύο ναυπηγεία την επόμενη τριετία σχεδιάζεται η ανάπτυξη φωτοβολταϊκών πάνελ σε όλες τις οροφές (3 ΜW στην Ελευσίνα και 2 ΜW στη Σύρο).

  • Σταδιακή αντικατάσταση της αμμοβολής και πέρασμα από το ντίζελ στον ηλεκτρική ενέργεια.

  • Έμφαση στην κυκλική οικονομία με ανακύκλωση των υλικών μόνο από εξουδιοδοτημένους συνεργάτες.

  • Επενδύσεις σε δίκτυο για την παροχή ρεύματος στα πλοία που βρίσκονται πάνω στις δεξαμενές, ώστε να μειώνεται το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα από την κατανάλωση καυσίμου.

  • Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Σύρου να έχουν μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα μέσα στην επόμενη 5ετία.

«Οι περιβαλλοντικοί όροι στη βιομηχανία είναι καλό που είναι αυστηροί, αλλά πρέπει να δοθεί έμφαση και στον ανταγωνισμό εκτός ΕΕ. Η προοπτική μιας διεθνούς και παγκοσμιοποιημένης αγοράς, όπως η ναυτιλία, είναι απαραίτητη. Ενιαία στρατηγική και κοινοί περιβαλλοντικοί κανόνες στο πλαίσιο ενός δίκαιου και θεμιτού ανταγωνισμού».

Πηγή:powergame.gr