Μίνι ''λίφτινγκ'' στο φορολογικό - Τι αλλάζει για τους ελεύθερους επαγγελματίες
Ποιες αλλαγές "κλειδώνουν" στη φορολογία των ελεύθερων επαγγελαμτιών, ποιοι κερδίζουν από αυτές, πότε θα είναι μαχητό το τεκμαρτό εισόδημα
Αλλαγές επί το ευνοϊκότερο σε επιμέρους σημεία για το νέο καθεστώς φορολόγησης 735.000 ελεύθερων επαγγελματιών, που θα μειώνουν τον λογαριασμό της επιβάρυνσης σε αρκετές κατηγορίες, προβλέπει το νομοσχέδιο που θα κατατεθεί το αργότερο μέχρι την Τετάρτη στη Βουλή. Οι νέες διατάξεις με τις τελικές «διορθώσεις» στα ποσά προσαύξησης του ελάχιστου τεκμαρτού εισοδήματος των 10.920 ευρώ, ανάλογα με τα έτη άσκησης και τον τζίρο, αλλά και για τις περιπτώσεις που το τεκμήριο θα είναι μαχητό, θα κλειδώσουν σήμερα σε σύσκεψη υπό τον υπουργό Οικονομικών, Κωστή Χατζηδάκη, αφού ληφθούν υπόψη τα σχόλια και οι παρατηρήσεις φορέων, εκπροσώπων και φορολογουμένων για τους θιγόμενους επαγγελματίες.
Κερδισμένοι των νέων παρεμβάσεων θα είναι οι ελεύθεροι επαγγελματίες που δηλώνουν εισοδήματα από 15.000 έως 30.000 ευρώ και οι εποχικές επιχειρήσεις, ενώ είναι ανοιχτό το ενδεχόμενο ευνοϊκότερης αντιμετώπισης των επαγγελματιών που βρίσκονται κοντά στη σύνταξη. Όπως δήλωσε ο υφυπουργός Οικονομικών, Χάρης Θεοχάρης (στην ΕΡΤ), «τρέχουμε και τα τελευταία σενάρια και βλέπουμε κάποιες αλλαγές, οι οποίες δεν αλλάζουν τη φιλοσοφία του νομοσχεδίου και τη στόχευση, αλλά λίγο τους τρόπους υπολογισμού (της ελάχιστης αμοιβής), ώστε να βελτιώσουμε σε όλες τις κατηγορίες την επιβάρυνση».
Διαβάστε περισσότερα: Χατζηδάκης: Ο προϋπολογισμός ενσωματώνει μόνιμες φοροελαφρύνσεις, δεν θα αντιμετωπίσουμε τη φοροδιαφυγή με προσευχές
Αναλυτικότερα το «λίφτινγκ» θα αφορά τα εξής τρία σημεία:
1. Μαχητό τεκμήριο: Εξετάζεται διεύρυνση των περιπτώσεων, για τις οποίες το τεκμαρτό εισόδημα είναι μαχητό, με τη θέσπιση αυτοματοποιημένων διαδικασιών για την αμφισβήτησή του. Ο επιτηδευματίας μπορεί να προσφεύγει στην ΑΑΔΕ και να ζητά έλεγχο της επιχείρησης και των εισοδημάτων του, προκειμένου να αποδείξει ότι το πραγματικό του εισόδημα είναι μικρότερο από το τεκμαρτό. Θα ακολουθεί έλεγχος της ΑΑΔΕ, ο οποίος μπορεί να εκτείνεται σε στοιχεία τζίρου, εσόδων, ενδεχομένως ακόμη και σε τραπεζικά δεδομένα, και εφόσον ο έλεγχος αποδείξει ότι τα εισοδήματα του αυτοαπασχολούμενου είναι πράγματι μικρότερα από το τεκμαρτό, τότε ο επαγγελματίας θα φορολογείται για το πραγματικό του εισόδημα. Με βάση το ισχύον νομοθετικό καθεστώς, το μαχητό του τεκμηρίου είναι «μικρού βεληνεκούς», καθώς αφορά όσους υπηρετούν τη στρατιωτική τους θητεία, είναι άνεργοι, νοσηλεύονται ή έχουν υποστεί πλήγμα από θεομηνίες κ.ά.
2. Συντελεστές προσαύξησης: «Κούρεμα» των συντελεστών προσαύξησης του τεκμαρτού εισοδήματος λόγω τζίρου, ώστε να περιορίζεται η επιβάρυνση για τους επαγγελματίες. Σύμφωνα με τη διάταξη, η ελάχιστη αμοιβή προσαυξάνεται με έναν συντελεστή, όταν ο ετήσιος τζίρος του αυτοαπασχολούμενου είναι σημαντικά μεγαλύτερος από τον μέσο όρο του ετήσιου τζίρου του ΚΑΔ.
Οι συντελεστές αυτοί είναι:
► 35% για όσους ο ετήσιος τζίρος είναι μεγαλύτερος του 100% του μέσου όρου του ετήσιου τζίρου του ΚΑΔ των μεγαλύτερων εσόδων,
► 70% για όσους ο ετήσιος τζίρος είναι μεγαλύτερος του 150% του μέσου όρου του ετήσιου τζίρου του ΚΑΔ των μεγαλύτερων εσόδων, και
► 100% για όσους ο ετήσιος τζίρος είναι μεγαλύτερος του 200% του μέσου όρου του ετήσιου τζίρου του ΚΑΔ των μεγαλύτερων εσόδων, με ανώτατο όριο τις 50.000 ευρώ. Παρεμβάσεις εξετάζονται και στους συντελεστές προσαύξησης του ελάχιστου εισοδήματος, με βάση τα χρόνια δραστηριότητας και το κόστος μισθοδοσίας, ενώ στο «κάδρο» θα μπουν και οι ζημίες της ατομικής επιχείρησης με πρόβλεψη για απόσβεση σε βάθος πενταετίας.
3. Ειδικό φορολογικό καθεστώς: Μείωση του τεκμαρτού εισοδήματος για συγκεκριμένες κατηγορίες επαγγελματιών και ατομικών επιχειρήσεων, όπως κυλικεία σχολείων, εποχικές επιχειρήσεις που είναι δηλωμένες στην ΑΑΔΕ. Για τις περιπτώσεις αυτές το τεκμαρτό εισόδημα θα υπολογίζεται με βάση τους μήνες λειτουργίας της επιχείρησης δηλαδή με δωδεκατημόρια. Συνεπώς, αν η επιχείρηση είναι ανοιχτή έξι μήνες τον χρόνο, το ελάχιστο εισόδημα θα περιορίζεται στο μισό.
Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή
Οι τροποποιήσεις
Κερδισμένοι των νέων παρεμβάσεων θα είναι οι ελεύθεροι επαγγελματίες που δηλώνουν εισοδήματα από 15.000 έως 30.000 ευρώ και οι εποχικές επιχειρήσεις, ενώ είναι ανοιχτό το ενδεχόμενο ευνοϊκότερης αντιμετώπισης των επαγγελματιών που βρίσκονται κοντά στη σύνταξη. Όπως δήλωσε ο υφυπουργός Οικονομικών, Χάρης Θεοχάρης (στην ΕΡΤ), «τρέχουμε και τα τελευταία σενάρια και βλέπουμε κάποιες αλλαγές, οι οποίες δεν αλλάζουν τη φιλοσοφία του νομοσχεδίου και τη στόχευση, αλλά λίγο τους τρόπους υπολογισμού (της ελάχιστης αμοιβής), ώστε να βελτιώσουμε σε όλες τις κατηγορίες την επιβάρυνση».
Διαβάστε περισσότερα: Χατζηδάκης: Ο προϋπολογισμός ενσωματώνει μόνιμες φοροελαφρύνσεις, δεν θα αντιμετωπίσουμε τη φοροδιαφυγή με προσευχές
Αναλυτικότερα το «λίφτινγκ» θα αφορά τα εξής τρία σημεία:
1. Μαχητό τεκμήριο: Εξετάζεται διεύρυνση των περιπτώσεων, για τις οποίες το τεκμαρτό εισόδημα είναι μαχητό, με τη θέσπιση αυτοματοποιημένων διαδικασιών για την αμφισβήτησή του. Ο επιτηδευματίας μπορεί να προσφεύγει στην ΑΑΔΕ και να ζητά έλεγχο της επιχείρησης και των εισοδημάτων του, προκειμένου να αποδείξει ότι το πραγματικό του εισόδημα είναι μικρότερο από το τεκμαρτό. Θα ακολουθεί έλεγχος της ΑΑΔΕ, ο οποίος μπορεί να εκτείνεται σε στοιχεία τζίρου, εσόδων, ενδεχομένως ακόμη και σε τραπεζικά δεδομένα, και εφόσον ο έλεγχος αποδείξει ότι τα εισοδήματα του αυτοαπασχολούμενου είναι πράγματι μικρότερα από το τεκμαρτό, τότε ο επαγγελματίας θα φορολογείται για το πραγματικό του εισόδημα. Με βάση το ισχύον νομοθετικό καθεστώς, το μαχητό του τεκμηρίου είναι «μικρού βεληνεκούς», καθώς αφορά όσους υπηρετούν τη στρατιωτική τους θητεία, είναι άνεργοι, νοσηλεύονται ή έχουν υποστεί πλήγμα από θεομηνίες κ.ά.
2. Συντελεστές προσαύξησης: «Κούρεμα» των συντελεστών προσαύξησης του τεκμαρτού εισοδήματος λόγω τζίρου, ώστε να περιορίζεται η επιβάρυνση για τους επαγγελματίες. Σύμφωνα με τη διάταξη, η ελάχιστη αμοιβή προσαυξάνεται με έναν συντελεστή, όταν ο ετήσιος τζίρος του αυτοαπασχολούμενου είναι σημαντικά μεγαλύτερος από τον μέσο όρο του ετήσιου τζίρου του ΚΑΔ.
Οι συντελεστές αυτοί είναι:
► 35% για όσους ο ετήσιος τζίρος είναι μεγαλύτερος του 100% του μέσου όρου του ετήσιου τζίρου του ΚΑΔ των μεγαλύτερων εσόδων,
► 70% για όσους ο ετήσιος τζίρος είναι μεγαλύτερος του 150% του μέσου όρου του ετήσιου τζίρου του ΚΑΔ των μεγαλύτερων εσόδων, και
► 100% για όσους ο ετήσιος τζίρος είναι μεγαλύτερος του 200% του μέσου όρου του ετήσιου τζίρου του ΚΑΔ των μεγαλύτερων εσόδων, με ανώτατο όριο τις 50.000 ευρώ. Παρεμβάσεις εξετάζονται και στους συντελεστές προσαύξησης του ελάχιστου εισοδήματος, με βάση τα χρόνια δραστηριότητας και το κόστος μισθοδοσίας, ενώ στο «κάδρο» θα μπουν και οι ζημίες της ατομικής επιχείρησης με πρόβλεψη για απόσβεση σε βάθος πενταετίας.
3. Ειδικό φορολογικό καθεστώς: Μείωση του τεκμαρτού εισοδήματος για συγκεκριμένες κατηγορίες επαγγελματιών και ατομικών επιχειρήσεων, όπως κυλικεία σχολείων, εποχικές επιχειρήσεις που είναι δηλωμένες στην ΑΑΔΕ. Για τις περιπτώσεις αυτές το τεκμαρτό εισόδημα θα υπολογίζεται με βάση τους μήνες λειτουργίας της επιχείρησης δηλαδή με δωδεκατημόρια. Συνεπώς, αν η επιχείρηση είναι ανοιχτή έξι μήνες τον χρόνο, το ελάχιστο εισόδημα θα περιορίζεται στο μισό.
Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή