Δανειολήπτες: Κανόνες στους servicers για την προστασία τους - Οι υποχρεώσεις των εταιρειών διαχείρισης
Το νομοσχέδιο, που οδεύει προς ψήφιση, θα αφορά 1,7 εκατ. δανειολήπτες με μη εξυπηρετούμενα δάνεια άνω των 71 δισ. ευρώ
Μεγαλύτερη προστασία από αυθαιρεσίες των εταιρειών διαχείρισης, αλλά και ένα πολύ σαφές πλαίσιο, που θα δεσμεύει και τους ίδιους τους δανειολήπτες για την εξυπηρέτηση των δανείων τους, θα ισχύσουν με το νομοθετικό πλαίσιο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για τη διαφάνεια στα δάνεια. Το νομοσχέδιο, που οδεύει προς ψήφιση, θα αφορά 1,7 εκατ. δανειολήπτες με μη εξυπηρετούμενα δάνεια άνω των 71 δισ. ευρώ, τα οποία βρίσκονται υπό τη διαχείριση των servicers.
Ειδικότερα, θα έχει μπροστά του την αναλυτική καταγραφή των ποσών που οφείλονται ως κεφάλαιο, τόκους, προμήθειες, τυχόν άλλες χρεώσεις, καθώς και το ισχύον επιτόκιο, όπως επίσης την περιοδικότητα των δόσεων, το ύψος αυτών, την ημερομηνία πληρωμής κάθε δόσης, το τρέχον υπόλοιπο, καθώς και τον λογαριασμό εξυπηρέτησης της οφειλής. Το ηλεκτρονικό σύστημα προσωποποιημένης πληροφόρησης θα παρέχει στον δανειολήπτη άμεσα, τη στιγμή της πρόσβασής του, ενημέρωση, ενώ τα στοιχεία θα ανανεώνονται σε μηνιαία, τουλάχιστον, βάση.
Μέχρι να τεθεί σε ισχύ το σύστημα προσωποποιημένης πληροφόρησης, οι servicers υποχρεούνται να παρέχουν εγγράφως τις παραπάνω πληροφορίες έπειτα από αίτηση του δανειολήπτη, σε προθεσμία 30 ημερών.
Οι servicers θα πρέπει να καθιερώσουν διαφανείς, άμεσες και δωρεάν διαδικασίες για τη διαχείριση των καταγγελιών των δανειοληπτών και να εφαρμόζουν μηχανισμούς εσωτερικού ελέγχου, που να διασφαλίζουν α) τον σεβασμό των δικαιωμάτων των δανειοληπτών, β) την αντιμετώπισή τους με δίκαιο και επιμελή τρόπο, μεταξύ άλλων με το να λαμβάνεται υπόψη η οικονομική κατάστασή τους και η ανάγκη παραπομπής τους σε υπηρεσίες παροχής συμβουλών, γ) την καταγραφή και διεκπεραίωση των καταγγελιών των δανειοληπτών και δ) την εφαρμογή του Κώδικα Δεοντολογίας της Τραπέζης της Ελλάδος και να ορίζουν ρητά ότι στις περιπτώσεις μεταβίβασης απαιτήσεων ή ανάθεσης διαχείρισης δεν χειροτερεύει η θέση του οφειλέτη και του εγγυητή και δεν επιτρέπεται η μονομερής τροποποίηση της σύμβασης και του επιτοκίου.
Οι ποινές που προβλέπονται για όσους παραβιάζουν τις υποχρεώσεις αυτές περιλαμβάνουν πρόστιμα έως 500.000 ευρώ, υποχρέωση διόρθωσης της παράβασης και φτάνουν μέχρι ανάκληση της άδειας λειτουργίας.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά»
Υποχρεωτική ψηφιακή ενημέρωση των δανειοληπτών για το ύψος της οφειλής
Μεγάλη καινοτομία στο νέο πλαίσιο λειτουργίας των servicers θα είναι η υποχρεωτική ψηφιακή ενημέρωση των δανειοληπτών για το ύψος της οφειλής, τις παραμέτρους και την πορεία εξυπηρέτησής της. Μέσω ειδικής ψηφιακής πλατφόρμας, που καθεμία εταιρεία διαχείρισης οφείλει να έχει έτοιμη προς λειτουργία το αργότερο μέχρι τις 31 Μαρτίου 2024, στον οφειλέτη θα παρέχεται προσωποποιημένη και αναλυτική ενημέρωση για το ύψος της οφειλής, το ιστορικό των πληρωμών, τις δόσεις, αναλυτικά καταγεγραμμένες σε οφειλόμενο κεφάλαιο και τόκους, το επιτόκιο της ρύθμισης, τυχόν έξοδα και όποια άλλη πληροφορία μπορεί να ενδιαφέρει κάθε δανειολήπτη. Ο οφειλέτης θα μπορεί να βλέπει τα στοιχεία αυτά εισερχόμενος με χρήση του κωδικού του σε ειδική εφαρμογή στις ιστοσελίδες των servicers, κατ’ αναλογία με το web banking των τραπεζών.Ειδικότερα, θα έχει μπροστά του την αναλυτική καταγραφή των ποσών που οφείλονται ως κεφάλαιο, τόκους, προμήθειες, τυχόν άλλες χρεώσεις, καθώς και το ισχύον επιτόκιο, όπως επίσης την περιοδικότητα των δόσεων, το ύψος αυτών, την ημερομηνία πληρωμής κάθε δόσης, το τρέχον υπόλοιπο, καθώς και τον λογαριασμό εξυπηρέτησης της οφειλής. Το ηλεκτρονικό σύστημα προσωποποιημένης πληροφόρησης θα παρέχει στον δανειολήπτη άμεσα, τη στιγμή της πρόσβασής του, ενημέρωση, ενώ τα στοιχεία θα ανανεώνονται σε μηνιαία, τουλάχιστον, βάση.
Μέχρι να τεθεί σε ισχύ το σύστημα προσωποποιημένης πληροφόρησης, οι servicers υποχρεούνται να παρέχουν εγγράφως τις παραπάνω πληροφορίες έπειτα από αίτηση του δανειολήπτη, σε προθεσμία 30 ημερών.
Διαφάνεια στα προσωπικά στοιχεία των δανειοληπτών
Οι servicers υποχρεούνται επίσης να προστατεύουν τα προσωπικά στοιχεία και την ιδιωτική ζωή των δανειοληπτών, να επικοινωνούν με αυτούς με τρόπο που δεν συνιστά παρενόχληση και καταναγκασμό, να γνωστοποιούν εγγράφως και σε γλώσσα σαφή και κατανοητή οποιαδήποτε μεταβίβαση του δανείου του (πάντα πριν από την πρώτη είσπραξη οφειλών, αλλά και όποτε το ζητήσει ο δανειολήπτης), παρέχοντας πληροφορίες για την οφειλή, τα στοιχεία επικοινωνίας του αγοραστή του δανείου, καθώς και των αρμόδιων Αρχών στις οποίες ο δανειολήπτης μπορεί να υποβάλει καταγγελία.Οι servicers θα πρέπει να καθιερώσουν διαφανείς, άμεσες και δωρεάν διαδικασίες για τη διαχείριση των καταγγελιών των δανειοληπτών και να εφαρμόζουν μηχανισμούς εσωτερικού ελέγχου, που να διασφαλίζουν α) τον σεβασμό των δικαιωμάτων των δανειοληπτών, β) την αντιμετώπισή τους με δίκαιο και επιμελή τρόπο, μεταξύ άλλων με το να λαμβάνεται υπόψη η οικονομική κατάστασή τους και η ανάγκη παραπομπής τους σε υπηρεσίες παροχής συμβουλών, γ) την καταγραφή και διεκπεραίωση των καταγγελιών των δανειοληπτών και δ) την εφαρμογή του Κώδικα Δεοντολογίας της Τραπέζης της Ελλάδος και να ορίζουν ρητά ότι στις περιπτώσεις μεταβίβασης απαιτήσεων ή ανάθεσης διαχείρισης δεν χειροτερεύει η θέση του οφειλέτη και του εγγυητή και δεν επιτρέπεται η μονομερής τροποποίηση της σύμβασης και του επιτοκίου.
Οι ποινές που προβλέπονται για όσους παραβιάζουν τις υποχρεώσεις αυτές περιλαμβάνουν πρόστιμα έως 500.000 ευρώ, υποχρέωση διόρθωσης της παράβασης και φτάνουν μέχρι ανάκληση της άδειας λειτουργίας.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά»