Διαφάνεια σε προσφορές και σήμανση προϊόντων: Στις αρχές του 2024 οι νέες αγορανομικές διατάξεις και, επιπλέον, μονιμοποίηση θετικών έκτακτων μέτρων
Έρχονται ριζικές αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο τα καταστήματα λιανικής θα βγάζουν προϊόντα σε προσφορά
Αντίθετα από τη συνήθη πρακτική, κατά την οποία κάθε υπουργείο αναρτά στη δημόσια διαβούλευση ένα νέο νομοθέτημα πριν αυτό κατατεθεί στη Βουλή, το υπουργείο Ανάπτυξης ανάρτησε τον υπάρχοντα αγορανομικό νόμο, καλώντας τους φορείς της αγοράς να παρέμβουν με σχόλια, παρατηρήσεις και προτάσεις.
Συγκεκριμένα, το υπουργείο Ανάπτυξης ανέφερε σε ανακοίνωσή του πως έθεσε προς δημόσια διαβούλευση τις διατάξεις του Κεφαλαίου Α΄ του νόμου 4177/2013 (ΦΕΚ Α΄ 173/2013), που αφορούν ρυθμίσεις για την αγορά προϊόντων και την παροχή υπηρεσιών, καθώς και την κατ’ εξουσιοδότηση αυτού Υπουργική Απόφαση με θέμα: «Κανόνες Διακίνησης και Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών» (Κανόνες ΔΙΕΠΠΥ), ΦΕΚ Β΄ 2983/2017.
Σήμερα ο νόμος ορίζει πως οι προσφορές ορισμένης ποσότητας προϊόντων ή ορισμένης κατηγορίας προϊόντων πραγματοποιούνται καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Κατά τη διενέργεια των προσφορών θα πρέπει να αναγράφονται ευκρινώς, στα σημεία όπου πωλούνται τα προσφερόμενα προϊόντα, η αρχική και η νέα μειωμένη τιμή των προϊόντων, με αναφορά στην κατάλληλη μονάδα μέτρησης ανά προϊόν.
Σε κάθε ανακοίνωση περί μείωσης τιμής υποδεικνύεται η προγενέστερη τιμή που εφάρμοζε ο έμπορος για καθορισμένο χρονικό διάστημα πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια του χρονικού διαστήματος των 30 ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Δεν αποκλείεται να ενταχθούν στον νέο νόμο και οι διατάξεις που σήμερα «τρέχουν», με τη μορφή Υπουργικών Αποφάσεων: η υποχρέωση των σουπερμάρκετ να ενημερώνουν για οποιαδήποτε αύξηση τιμής σε προϊόντα που είναι απαραίτητα για την αξιοπρεπή διαβίωση, η υποχρέωση ανακοίνωσης τιμής οπωροκηπευτικών και λοιπά.
Επιπλέον, αναζητείται τρόπος για μια μονιμότερη διάταξη που θα αφορά τη μάχη κατά της αισχροκέρδειας - εκείνη που δεν επιτρέπει σε κανένα στάδιο της παραγωγικής και εφοδιαστικής αλυσίδας να ξεπερνά το μεικτό περιθώριο κέρδους του καλοκαιριού του 2021 είναι μια ειδική διάταξη που ανανεώνεται ανά εξάμηνο.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Απογευματινή»
Συγκεκριμένα, το υπουργείο Ανάπτυξης ανέφερε σε ανακοίνωσή του πως έθεσε προς δημόσια διαβούλευση τις διατάξεις του Κεφαλαίου Α΄ του νόμου 4177/2013 (ΦΕΚ Α΄ 173/2013), που αφορούν ρυθμίσεις για την αγορά προϊόντων και την παροχή υπηρεσιών, καθώς και την κατ’ εξουσιοδότηση αυτού Υπουργική Απόφαση με θέμα: «Κανόνες Διακίνησης και Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών» (Κανόνες ΔΙΕΠΠΥ), ΦΕΚ Β΄ 2983/2017.
Αλλάζουν οι αγορανομικές διατάξεις
Σύμφωνα με πληροφορίες της «ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗΣ», το πρώτο δίμηνο του νέου έτους το υπουργείο Ανάπτυξης θα παρουσιάσει το νομοσχέδιο που ήδη καταρτίζεται και με το οποίο θα αλλάξει τις αγορανομικές διατάξεις, ενώ θα ληφθούν υπόψη και τα αποτελέσματα της διαβούλευσης. Σε αυτό θα περιλαμβάνονται ριζικές αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο τα καταστήματα λιανικής θα βγάζουν προϊόντα σε προσφορά (με σαφή στόχο το «1+1» να γίνει πιο αξιόπιστο και περισσότερο αποδοτικό και με αιχμή τις μόνιμες προσφορές) αλλά και στη σήμανση των προϊόντων.Σήμερα ο νόμος ορίζει πως οι προσφορές ορισμένης ποσότητας προϊόντων ή ορισμένης κατηγορίας προϊόντων πραγματοποιούνται καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Κατά τη διενέργεια των προσφορών θα πρέπει να αναγράφονται ευκρινώς, στα σημεία όπου πωλούνται τα προσφερόμενα προϊόντα, η αρχική και η νέα μειωμένη τιμή των προϊόντων, με αναφορά στην κατάλληλη μονάδα μέτρησης ανά προϊόν.
Σε κάθε ανακοίνωση περί μείωσης τιμής υποδεικνύεται η προγενέστερη τιμή που εφάρμοζε ο έμπορος για καθορισμένο χρονικό διάστημα πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια του χρονικού διαστήματος των 30 ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Δεν αποκλείεται να ενταχθούν στον νέο νόμο και οι διατάξεις που σήμερα «τρέχουν», με τη μορφή Υπουργικών Αποφάσεων: η υποχρέωση των σουπερμάρκετ να ενημερώνουν για οποιαδήποτε αύξηση τιμής σε προϊόντα που είναι απαραίτητα για την αξιοπρεπή διαβίωση, η υποχρέωση ανακοίνωσης τιμής οπωροκηπευτικών και λοιπά.
Επιπλέον, αναζητείται τρόπος για μια μονιμότερη διάταξη που θα αφορά τη μάχη κατά της αισχροκέρδειας - εκείνη που δεν επιτρέπει σε κανένα στάδιο της παραγωγικής και εφοδιαστικής αλυσίδας να ξεπερνά το μεικτό περιθώριο κέρδους του καλοκαιριού του 2021 είναι μια ειδική διάταξη που ανανεώνεται ανά εξάμηνο.
Κατάργηση εξαιρέσεων
Εκτός από τις αγορανομικές διατάξεις που περιλαμβάνονται σε νόμο του 2013 και θεωρούνται απαρχαιωμένες για τα σημερινά δεδομένα, το υπουργείο Ανάπτυξης θα αλλάξει και τους κανόνες ΔΙΕΠΠΥ (Διακίνησης και Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών) που καταρτίστηκαν επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Αναμένεται να καταργηθούν κάποιες εξαιρέσεις από την υποχρεωτική αναγραφή της τιμής ανά μονάδα μέτρησης επί των πινακίδων πώλησης. Σήμερα δεν έχουν αυτή την υποχρέωση τα καταστήματα λιανικής με εμβαδόν μικρότερο των 50 τετραγωνικών μέτρων, τα περίπτερα, τα παγωτά βάρους έως και 200 γραμμαρίων και τα καλλυντικά, καθώς και προϊόντα αρωματοποιίας και καλλωπισμού.*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Απογευματινή»