ΕΦΚΑ: Το σχέδιο για την είσπραξη χρεών 5 δισ. ευρώ - Η στρατηγική µε τον διαχωρισµό παλαιών και νέων οφειλετών
Τα χρέη προς τον ΕΦΚΑ έχουν ξεπεράσει τα 47,16 δισ. ευρώ και ο διαχωρισµός «παλαιών» και «νέων» σχετίζεται µε τη δυνατότητα είσπραξης
Στρατηγικό σχέδιο µε διπλό διαχωρισµό οφειλών και ταυτόχρονο έλεγχο του προφίλ των οφειλετών, έτσι ώστε να γίνει εφικτή η εισπραξιµότητα του µεγαλύτερου χρέους φυσικών προσώπων και επιχειρήσεων, έχει καταστρώσει ο ΕΦΚΑ, µετά τη διαπίστωση της απροθυµίας για ρύθµιση των χρεών που µε τα τωρινά δεδοµένα µπορεί να φτάσουν και τα 50 δισ. ευρώ.
Στόχος, η είσπραξη επιπλέον 5 δισ. ευρώ το 2024. Τα χρέη έχουν ξεπεράσει τα 47,16 δισ. ευρώ και ο διαχωρισµός «παλαιών» και «νέων» σχετίζεται µε τη δυνατότητα είσπραξης, καθώς το µεγαλύτερο µέρος αυτών (31,2 δισ. ευρώ) δηµιουργήθηκαν την περίοδο έως το 2009, δηλαδή πριν από την οικονοµική κρίση, και θεωρείται πολύ δύσκολη, έως ακατόρθωτη, η είσπραξή τους.
Διαβάστεε ακόμα: Υπουργείο Εργασίας: Ο "χάρτης" των πληρωμών από τον e-ΕΦΚΑ και τη ΔΥΠΑ έως τις 22 Δεκεμβρίου
Ετσι, ο σχεδιασµός των διοικήσεων του ΕΦΚΑ και του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Εισφορών (ΚΕΑΟ) είναι διπλός:
Διαβάστε ακόμα: Παράθυρο για πρόωρη σύνταξη πριν από τα 62 έτη - Ποιοι εργαζόμενοι δικαιούνται να βγουν νωρίτερα
Ο δείκτης αφερεγγυότητας µιας κοινής επιχείρησης οφειλέτη ΚΕΑΟ προκύπτει από στοιχεία που αφορούν:
Μεταξύ των κριτηρίων που λαµβάνονται υπόψη είναι:
Στόχος, η είσπραξη επιπλέον 5 δισ. ευρώ το 2024. Τα χρέη έχουν ξεπεράσει τα 47,16 δισ. ευρώ και ο διαχωρισµός «παλαιών» και «νέων» σχετίζεται µε τη δυνατότητα είσπραξης, καθώς το µεγαλύτερο µέρος αυτών (31,2 δισ. ευρώ) δηµιουργήθηκαν την περίοδο έως το 2009, δηλαδή πριν από την οικονοµική κρίση, και θεωρείται πολύ δύσκολη, έως ακατόρθωτη, η είσπραξή τους.
Διαβάστεε ακόμα: Υπουργείο Εργασίας: Ο "χάρτης" των πληρωμών από τον e-ΕΦΚΑ και τη ΔΥΠΑ έως τις 22 Δεκεμβρίου
Ο διπλός σχεδιασμός του ΕΦΚΑ
Ετσι, ο σχεδιασµός των διοικήσεων του ΕΦΚΑ και του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Εισφορών (ΚΕΑΟ) είναι διπλός:- Ο διαχωρισµός των χρεών πριν και µετά το 2010, ώστε να εντοπιστούν επιχειρήσεις και φυσικά πρόσωπα που έχουν τη δυνατότητα πληρωµής.
- Η δηµιουργία λίστας οφειλετών, η οποία θα παρακολουθείται στενά, τόσο ως προς τις οικονοµικές δραστηριότητες όσο και από το πόσο συχνά προχωρούν σε ρυθµίσεις, τις οποίες στη συνέχεια αφήνουν ανεκπλήρωτες. Στο πλαίσιο αυτό το ΚΕΑΟ αναλύει και επεξεργάζεται τα διαθέσιµα δεδοµένα, ώστε να ελεγχθούν µεταξύ άλλων και ενδεχόµενες περιπτώσεις έντονης παραβατικότητας και συστηµατικής δηµιουργίας οφειλών, καθώς και να διακριβωθεί το modus operandi στις περιπτώσεις αυτές.
Διαβάστε ακόμα: Παράθυρο για πρόωρη σύνταξη πριν από τα 62 έτη - Ποιοι εργαζόμενοι δικαιούνται να βγουν νωρίτερα
Ο δείκτης αφερεγγυότητας
Επιπρόσθετα, εντείνεται ο έλεγχος αφερεγγυότητας των κοινών επιχειρήσεων που είναι οφειλέτες.Ο δείκτης αφερεγγυότητας µιας κοινής επιχείρησης οφειλέτη ΚΕΑΟ προκύπτει από στοιχεία που αφορούν:
- την υποβολή Αναλυτικής Περιοδικής ∆ήλωσης (ΑΠ∆) χωρίς την καταβολή εισφορών,
- τη δραστηριότητα της επιχείρησης (επιχειρήσεις καθαριότητας, φύλαξης, εκπαιδευτικοί όµιλοι, κέντρα αισθητικής),
- το αν πρόκειται για επιχειρήσεις εντάσεως εργασίας,
- τα χαρακτηριστικά των υπευθύνων (π.χ. ορισµός ως υπεύθυνων πρώην εργαζοµένων της επιχείρησης),
- τη νοµική µορφή των επιχειρήσεων (µονοπρόσωπες, ΕΠΕ, ΙΚΕ),
- το αν οι ειδικότητες των απασχολουµένων στην επιχείρηση είναι άσχετες µε τις δραστηριότητες της επιχείρησης (ενδεικτικά αναφέρεται η περίπτωση επιχείρησης µε δραστηριότητα «καθαρισµοί», µε απασχολούµενους µάγειρες, νοσοκόµους και νηπιαγωγούς),
- την όλη συµπεριφορά της επιχείρησης.
Λήψη αναγκαστικών µέτρων
Οι υπηρεσίες εντοπίζουν τους οφειλέτες που δεν ανταποκρίθηκαν εντός 20 ηµερών από την παραλαβή της ατοµικής ειδοποίησης για την τακτοποίηση της οφειλής τους. Και πριν από τη λήψη των αναγκαστικών µέτρων, οι οφειλέτες αξιολογούνται και δηµιουργείται το προφίλ του καθενός µε πληροφορίες από το ηλεκτρονικό σύστηµα του ΚΕΑΟ, τη διασύνδεση µε το Μητρώο της ΓΓΠΣ, τα στοιχεία του ΓΕΜΗ κ.λπ. Στη συνέχεια, µε κριτήρια καθορίζεται ο βαθµός εισπραξιµότητας και επισφάλειας κάθε οφειλής.Μεταξύ των κριτηρίων που λαµβάνονται υπόψη είναι:
- Το ύψος της οφειλής. Ανάλογα µε το ύψος της οφειλής επιλέγεται και το κατάλληλο είδος µέτρου.
- Η συµπεριφορά του οφειλέτη. Αξιολογείται η στάση του οφειλέτη σε σχέση µε την εκπλήρωση των υποχρεώσεών του, π.χ. η καταβολή των τρεχουσών εισφορών και η παράλληλη καταβολή ανελλιπώς κάθε µήνα εύλογου ποσού «έναντι» της οφειλής ενισχύουν το προφίλ της αξιοπιστίας του οφειλέτη, κάτι που λαµβάνεται σοβαρά υπόψη υπέρ του οφειλέτη για όσο χρόνο διαρκεί η συµπεριφορά αυτή.
- Η παλαιότητα της οφειλής. Στο πλαίσιο της αξιολόγησης του οφειλέτη εξετάζεται το χρονικό σηµείο δηµιουργίας των οφειλών, προκειµένου να εκτιµηθεί αν οφείλονται στην οικονοµική κρίση ή την εκ συστήµατος αφερεγγυότητα του οφειλέτη