Με στόχο να «κλείσουν» το τελευταίο τετράμηνο του 2023 με συνολικό τζίρο 11 δισ. Ευρώ (αυξημένο κατά 10% από τα 9,8 δισ. του αντίστοιχου περσινού τετραμήνου), οι έμποροι ελπίζουν στην ολοκλήρωση της καταβολής του Δώρου Χριστουγέννων που συνολικά εκτιμάται σε 1,6 δισ. ευρώ σε όλους τους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα -τελευταία προθεσμία καταβολής του σήμερα- και στην ημερολογιακή εύνοια του φετινού Δεκεμβρίου που δίνει τη δυνατότητα για τρεις Κυριακές με ανοιχτά καταστήματα μέσα στο εορταστικό ωράριο.

Ήδη, η αγορά ρούχων, υποδημάτων, δώρων και παιχνιδιών αναμένεται να αρχίσει να ζεσταίνεται από σήμερα, ενώ η πρώτη Κυριακή, αν και δεν έδωσε ιδιαίτερη ώθηση, δεν πήγε κι άσχημα. «Η ψυχολογία του καταναλωτικού κοινού είναι εξαιρετική», δηλώνει στην «Α» ο αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Μάκης Σαββίδης. «Ο κόσμος κατέβηκε στα μαγαζιά, είδε βιτρίνες, έκανε τη βόλτα του το προηγούμενο Σαββατοκύριακο. Αρκετοί έκαναν αγορές. Όμως κόπηκαν “μικρές” αποδείξεις, ακόμα δεν έχουμε δει μεγάλα ποσά στα ταμεία. Τα αντικείμενα που καταναλώνονται είναι πολλά, αλλά μικρά και φθηνά».

Διαβάστε ακόμη: Ενθαρρυντικά μηνύματα ενόψει Χριστουγέννων: Τι δηλώνουν για τζίρο και πληρότητες στα ξενοδοχεία άνθρωποι της αγοράς στα Παραπολιτικά 90,1

Καλύτερα φέτος


Οι πιο αισιόδοξοι αναμένουν ο τζίρος του Δεκεμβρίου να ξεπεράσει ελαφρώς τα 4 δισ. ευρώ -έναντι 3,6 δισ. ευρώ τον Δεκέμβριο του 2022, αφού, σύμφωνα και με τις δημοσκοπικές έρευνες που έχουν γίνει σε καταναλωτές, περισσότεροι από τους μισούς δηλώνουν ότι θα ξοδέψουν φέτος τα ίδια χρήματα με πέρσι ή περισσότερα για τις εορταστικές τους αγορές.

Σύμφωνα με την καθιερωμένη εξαμηνιαία έρευνα που ολοκλήρωσε πρόσφατα ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, οι καταναλωτές αναμένεται να ξοδέψουν την περίοδο των Χριστουγέννων 174 ευρώ κατά κεφαλήν, το οποίο είναι αυξημένο κατά 20% σε σχέση με τα 146 ευρώ του 2022.

Η αύξηση αυτή αποδίδεται κυρίως στις πληθωριστικές πιέσεις που καταγράφουν οι τιμές, αλλά και στη μικρή αύξηση που καταγράφει το μέσο εισόδημα των καταναλωτών. Η συντριπτική πλειονότητα των αγορών αναμένεται να πραγματοποιηθεί έως μία εβδομάδα πριν από τα Χριστούγεννα (48%) ή την εβδομάδα των Χριστουγέννων (43%), με ένα μεγάλο ποσοστό του κοινού να περιμένει το Δώρο των Χριστουγέννων για να μπορέσει να κάνει τις εορταστικές αγορές του.

"Οι καταναλωτές έχουν εξαιρετική ψυχολογία"


Το Σαββατοκύριακο φαίνεται πως θα γεμίσει ο Άγιος Βασίλης τον σάκο του με τα δώρα των μικρών παιδιών. Τα καταστήματα παιχνιδιών προβλέπουν ότι από αύριο το απόγευμα θα αρχίσει να «ζεσταίνεται» η αγορά με αποκορύφωμα την Κυριακή, παραμονή Χριστουγέννων. «Υπάρχει καλή ψυχολογία στο καταναλωτικό κοινό, αλλά ακόμη δεν έχουν έρθει στα καταστήματά μας», δηλώνει στην «Α» ο έμπορος παιχνιδιών, Μανώλης Γεραπετρίτης, τονίζοντας πάντως πως «είμαι πολύ αισιόδοξος, γιατί η αγορά είναι μόνο ψυχολογία και οι καταναλωτές φέτος έχουν εξαιρετική ψυχολογία».

Δημοσιεύτηκε στην Απογευματινή στις 21 Δεκεμβρίου