Στροφή σε ψηφιακές πλατφόρμες κι εταιρείες που μισθώνουν οι ίδιες διαμερίσματα, με σκοπό την εκμετάλλευση και υπομίσθωσή τους, παρατηρείται το τελευταίο διάστημα στην αγορά κατοικίας.

Πολλοί ιδιοκτήτες, που ενδεχομένως να μην επιθυμούν ή να μην έχουν τον χρόνο να ασχοληθούν οι ίδιοι με τη διαχείριση του ακινήτου ή των ακινήτων που έχουν προς ενοικίαση, στρέφονται πλέον σε τέτοιες λύσεις. Με τον τρόπο αυτόν περιορίζουν και το ρίσκο που υπάρχει, π.χ. από δύστροπους ή κακοπληρωτές ενοικιαστές, καθώς την αντιμετώπιση του ενοικιαστή αναλαμβάνει η ίδια η εταιρεία με την οποία συμβάλλεται ο ιδιοκτήτης.

Το ζήτημα αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία για μεγάλη μερίδα ιδιοκτητών που απλώς θέλουν να εισπράττουν ένα εισόδημα από το ακίνητό τους και όχι να ζημιώνονται από αυτό, π.χ. με απλήρωτους λογαριασμούς ΔΕΚΟ και κοινοχρήστων ή με σημαντικές φθορές και ζημιές από κακή χρήση. Μια απλή περιήγηση σε ομάδες κοινωνικής δικτύωσης αποκαλύπτει το μέγεθος του προβλήματος, καθώς είναι εκατοντάδες οι περιπτώσεις ιδιοκτητών που έχουν κληθεί να αντιμετωπίσουν τέτοια περιστατικά με ενοικιαστές τους, χάνοντας πολλά χρήματα και, ασφαλώς, χρόνο, συνήθως χωρίς να κατορθώνουν να αποζημιωθούν, παρότι έχουν ακολουθήσει τη δικαστική οδό.

Αυτός είναι και ένας από τους βασικούς λόγους για τους οποίους υπολογίζεται ότι πάνω από 700.000 κατοικίες στο σύνολο της χώρας δηλώνονται σήμερα ως «κλειστές», στερώντας από την αγορά σημαντικό αριθμό ακινήτων, που, αν ήταν διαθέσιμος, θα περιορίζονταν και οι μεγάλες αυξήσεις των τιμών των ενοικίων, κάτι που εξελίσσεται με ταχείς ρυθμούς σε μείζον κοινωνικό πρόβλημα.

Στο πλαίσιο αυτό, η επιλογή της συνεργασίας με μια εταιρεία που λειτουργεί στην αγορά ως μισθωτής και υπομισθωτής φαντάζει ιδιαίτερα θελκτική. Για παράδειγμα, η Blueground προσφέρει επί χρόνια τη σχετική υπηρεσία, έχοντας μάλιστα σημαντική απήχηση. Η εταιρεία συνάπτει τυπικά μισθωτήρια συμβόλαια με τους ιδιοκτήτες, λειτουργώντας ουσιαστικά ως μισθωτής, με τη διαφορά ότι προστίθεται όρος που αναφέρει ότι μπορεί να υπομισθώσει το ακίνητο σε τρίτους. Σήμερα, η εταιρεία εκμισθώνει 1.200 διαμερίσματα και κατοικίες στο Λεκανοπέδιο της Αττικής. Πάνω από το 30% της ζήτησης αφορά εταιρείες και το υπόλοιπο 70% ιδιώτες.

Κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, η πρώτη προτίμηση των ενοίκων αφορά κατοικίες στα νότια προάστια και γενικά στο παράκτιο μέτωπο της Αττικής, ενώ ακολουθούν τα ακίνητα στο κέντρο της Αθήνας. Σημαντική είναι, όμως, η παρουσία της Blueground και στα βόρεια προάστια. Μάλιστα, η εταιρεία έχει συνάψει συμβόλαια συνεργασίας με σειρά πολυεθνικών ομίλων, που έχουν παρουσία στην Ελλάδα και κατά διαστήματα έχουν στεγαστικές ανάγκες, για στελέχη τους από το εξωτερικό ή από άλλες πόλεις της χώρας, που χρειάζονται ένα μέρος για να μείνουν.

Η Blueground δραστηριοποιείται κατά κύριο λόγο στην αγορά της μεσοπρόθεσμης μίσθωσης, δηλαδή υπομισθώνει τα ακίνητα που νοικιάζει για περιόδους άνω των 30 ημερών, π.χ. από 3 έως 6 ή ακόμα και 10-12 μήνες. Η ίδια συνάπτει τυπικά συμβόλαια τριών ετών με τους ιδιοκτήτες. Όσον αφορά τις τιμές ενοικίασης που προσφέρει, αυτές ασφαλώς δεν είναι στο επίπεδο της αγοράς, αλλά χαμηλότερα από αυτό, καθώς θα πρέπει να συνεκτιμηθεί το δικό της κέρδος και το ότι αναλαμβάνει και έξοδα συντήρησης, αλλά κι επίπλωσης των ακινήτων.

Επίσης, εγγυάται την καλή χρήση του ακινήτου και την επιδιόρθωση τυχόν ζημιών και φθορών. Για πολλούς ιδιοκτήτες, τα παραπάνω στοιχεία είναι ιδιαίτερα σημαντικά, περισσότερο ίσως από το αν θα εισπράξουν 100-200 ευρώ παραπάνω.

Εσχάτως, ακόμα μία εταιρεία, η πλατφόρμα συγκατοίκησης MyRoomie, ξεκίνησε το λανσάρισμα μιας αντίστοιχης υπηρεσίας. Ο λόγος για το MyRoomie SafeRent, μια υπηρεσία που απευθύνεται σε ιδιοκτήτες ακινήτων οι οποίοι επιθυμούν να απαλλαγούν από το άγχος της διαχείρισης. Η υπηρεσία προσφέρει εγγυημένο ενοίκιο από τη MyRoomie, η οποία με τη σειρά της εξασφαλίζει ακίνητα για να τα διαθέσει στους εγγεγραμμένους χρήστες της οι οποίοι ενδιαφέρονται να συγκατοικήσουν.

Η διάρκεια της μίσθωσης κυμαίνεται από 1 έως 5 χρόνια, με την πλατφόρμα να αναλαμβάνει τη μηνιαία πληρωμή, ανεξάρτητα από το αν το ακίνητο έχει ενοίκους ή όχι.

Επίσης, προσφέρεται δωρεάν εγγύηση φθορών και καταστροφών, καθώς η πλατφόρμα αναλαμβάνει όλα τα θέματα συντήρησης και τυχόν έκτακτες επισκευές, ενώ προχωρά σε τακτικούς ελέγχους του ακινήτου. Στόχος της πλατφόρμας είναι να αυξήσει τη διαθεσιμότητα ακινήτων στο δίκτυό της, καθώς ο αριθμός των χρηστών και υποψήφιων ενοίκων έχει αυξηθεί με πολύ ταχύτερο ρυθμό από ό,τι τα προσφερόμενα διαμερίσματα. Ειδικότερα, οι χρήστες αγγίζουν τους 5.100 και τα ακίνητα δεν ξεπερνούν τα 1.500.


Οι κίνδυνοι


Ασφαλώς, χρειάζονται έρευνα αγοράς και η απαραίτητη προσοχή, καθώς τη σχετική υπηρεσία μίσθωσης και υπομίσθωσης σε τρίτους δεν προσφέρουν μόνο εταιρείες ή πλατφόρμες που έχουν σημαντική παρουσία στην αγορά, αλλά και εταιρείες χωρίς κάποιο ιδιαίτερο επιχειρηματικό πλάνο πέραν της αποκόμισης ενός εύκολου κέρδους. Για παράδειγμα, υπάρχουν «κυκλώματα» που εκμεταλλεύονται μετανάστες και εμφανίζονται στους ιδιοκτήτες ως εταιρείες που υπομισθώνουν ακίνητα σε «πελάτες» τους.

Μόλις επέλθει συμφωνία, οι «εταιρείες» αυτές σπεύδουν να «στοιβάξουν» σε κάθε διαμέρισμα δεκάδες ανθρώπους, τους οποίους προφανώς και εκμεταλλεύονται μέσω της υπόσχεσης για ανεύρεση στέγης και έκδοση εγγράφων, ώστε να ταξιδέψουν στον επόμενο προορισμό τους. Πέραν της ανήθικης πρακτικής τέτοιων «μεσαζόντων», προφανώς γεννάται και ζήτημα υποβάθμισης του ακινήτου του ιδιοκτήτη και συνολικά του κτιρίου (ακόμα και της περιοχής, καθώς συνήθως τέτοιες συμφωνίες περιλαμβάνουν κι άλλα διαμερίσματα στην ίδια γειτονιά), ενώ προκαλούνται και εντάσεις με γείτονες.

Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά στις 23 Δεκεμβρίου