Βούλιαξαν οι αγορές τις γιορτές: Οι εξαιρετικές καιρικές συνθήκες και το ζωηρό ενδιαφέρον των καταναλωτών απογείωσαν τον τζίρο σε λιανεμπόριο και τουρισμό
Η κίνηση είναι τόσο έντονη στο λιανεµπόριο, ώστε η πρόβλεψη για τζίρο 4 δισ. ευρώ τον ∆εκέµβριο και συνολικά 10 δισ. ευρώ για το τελευταίο τρίµηνο του έτους ενδέχεται να ξεπεραστεί
Η αγορά άλλαξε και έτσι φέτος, πρώτη φορά µετά τη µνηµονιακή και ακολούθως την υγειονοµική κρίση, ο κόσµος συνέρρευσε στους εµπορικούς δρόµους και τα εµπορικά κέντρα πραγµατοποιώντας τα ψώνια και τα εορταστικά του δώρα. Κι αυτό θα συνεχίσει να κάνει έως απόψε το βράδυ, παραµονή της Πρωτοχρονιάς, καθώς θα παραµείνουν ανοιχτά τα καταστήµατα σε όλη την επικράτεια. Η κίνηση είναι τόσο έντονη στο λιανεµπόριο, ώστε η πρόβλεψη για τζίρο 4 δισ. ευρώ τον ∆εκέµβριο και συνολικά 10 δισ. ευρώ για το τελευταίο τρίµηνο του έτους ενδέχεται να ξεπεραστεί. Οι καταναλωτές, επωφελούµενοι από τις εξαιρετικές καιρικές συνθήκες, τις έστω και περιορισµένες αυξήσεις σε µισθούς, συντάξεις, επιδόµατα και τις συγκρατηµένες τιµές σε πλήθος προϊόντων ρουχισµού, υπόδησης, συσκευών κ.τ.λ., κάνουν τα ψώνια τους διά ζώσης, ενώ παράλληλα πολλοί πραγµατοποιούν και ηλεκτρονικές παραγγελίες. Τα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη καταγράφουν άνοδο 24% στη ζήτηση, ενδύµατα-υποδήµατα κατά 20% και παιχνίδια κατά 17%.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Απογευματινή της Κυριακής»
Λιανεμπόριο: Τι δείχνουν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ
Τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ. δείχνουν ότι κερδισµένες είναι οι µεγαλύτερες επιχειρήσεις του κλάδου έναντι των µικρότερων, κατά τους εκπροσώπους των µικροµεσαίων επιχειρήσεων, µε την πληθωριστική κρίση να προκαλεί στην πραγµατικότητα διεύρυνση του χάσµατος µεταξύ τους, δεδοµένου ότι οι «µεγάλοι» µπορούν να ασκήσουν πιο εκτεταµένη πολιτική προσφορών. Συγκεκριµένα, ο τζίρος των πολύ µικρών εµπορικών επιχειρήσεων ανά τρίµηνο αυξάνεται στα επίπεδα του 2%, ενώ των µεσαίων άνω του 4%. «Παρά ταύτα», σηµειώνει ο πρόεδρος του Εµποροβιοµηχανικού Επιµελητηρίου Πειραιά, Βασίλης Κορκίδης, «οι πωλήσεις της Πρωτοχρονιάς αφενός ολοκληρώνουν την αγοραστική κίνηση της εορταστικής αγοράς και αφετέρου τον ετήσιο τζίρο, που σύµφωνα µε τα επίσηµα στοιχεία κλείνει συγκριτικά και συνολικά µε θετικό πρόσηµο για το λιανικό εµπόριο». Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Εµπορικού Συλλόγου Αθηνών, Σταύρος Καφούνης, υπογραµµίζει ότι η βελτιωµένη εικόνα των ηµερών φαίνεται ότι θα οδηγήσει στην αποκατάσταση της ισορροπίας. Επίσης σε ιδιαιτέρως αξιόλογα επίπεδα αναµένεται ότι θα κινηθούν και οι εκπτώσεις που ξεκινούν στις 8 Ιανουαρίου του νέου έτους και θα ολοκληρωθούν στα τέλη Φεβρουαρίου. Από τους δείκτες των σχετικών µετρήσεων (Nielsen κ.τ.λ.) προκύπτει ότι σηµαντικό ποσοστό των καταναλωτών, το 45%, δηλώνουν ότι ο εορταστικός προϋπολογισµός είναι ίσος µε τον περσινό, 15% αύξησαν τον προϋπολογισµό, ενώ 40% προσπάθησαν να ξοδέψουν λιγότερα. Σε ό,τι αφορά τις κατηγορίες των ειδών, το 55% προτιµούν είδη ένδυσης-υπόδησης και το 43% παιχνίδια. Αρκετά ψηλά στις προτιµήσεις βρίσκονται και τα καλλυντικά-προϊόντα οµορφιάς µε 37%, καθώς και προϊόντα τεχνολογίας για το 28%. Ενα ποσοστό 71% των καταναλωτών δηλώνουν ότι επισκέφθηκαν το ∆ιαδίκτυο για να πάρουν ιδέες και να εµπνευστούν για τα δώρα.Οι τοπ πρωτοχρανιάτικοι προορισµοί
Οµοίως πολύ αυξηµένη είναι η κίνηση και στους τουριστικούς προορισµούς για την Πρωτοχρονιά. Οι ξενοδοχειακοί φορείς αναφέρουν ότι τα δωµάτιά τους αντικαταστάθηκαν από πελατεία, µεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς, περίπου στο 70% των περιπτώσεων, πράγµα που σηµαίνει ότι δηµιουργήθηκε δεύτερο ταξιδιωτικό ρεύµα (εξοδούχοι) τις ηµέρες των εορτών. Σε όλα τα χειµερινά θέρετρα στην Πελοπόννησο, τη Στερεά, την Ηπειρο και τη Βόρεια Ελλάδα η πληρότητα είναι 100%, αν και το κόστος διαµονής έχει αυξηθεί τουλάχιστον 15% σε σχέση µε πέρυσι. Οι περιοχές που παραδοσιακά πρωταγωνιστούν είναι η Αράχοβα και η ευρύτερη περιοχή του Παρνασσού, η ∆ράµα, τα Καλάβρυτα κ.λπ. Το Πήλιο ξαναγύρισε στον χάρτη του εγχώριου τουρισµού, καθώς σε µεγάλο βαθµό επούλωσε τις πληγές που άφησε η κακοκαιρία. Πλέον, τα χειµερινά καταλύµατα είναι όλα ανοιχτά και σε ιδιαίτερα ανταγωνιστικές τιµές, από 60 έως 150 ευρώ.Οι προτιµήσεις των Ελλήνων επιβατών
Σε ό,τι αφορά τις προτιµήσεις των Ελλήνων επιβατών, µε βάση τα στοιχεία που έχει ήδη δηµοσιοποιήσει η Aegean, οι τοπ προορισµοί εξωτερικού είναι από τη βάση της Αθήνας: Πράγα, Παρίσι, Βιέννη, Λονδίνο, Ζυρίχη, Βαρκελώνη, Γενεύη και από τη βάση της Θεσσαλονίκης: Παρίσι, Λάρνακα, Ζυρίχη, Ντίσελντορφ, Βαρκελώνη, Στουτγκάρδη. Πάντως, σε προορισµούς του εξωτερικού προτιµούν και τις κρατήσεις των πακέτων που πραγµατοποιούνται µέσω ταξιδιωτικών γραφείων. Στους τοπ προορισµούς και στις λίστες προτίµησης, πέραν των κλασικών προορισµών, είναι και οι µακρινοί προορισµοί, όπως η Κούβα, η Βραζιλία και η Νέα Υόρκη. Στις ευκαιρίες της τελευταίας στιγµής είναι η Κωνσταντινούπολη στο δίκτυο του εξωτερικού, αλλά και η Κέρκυρα, στο δίκτυο του εσωτερικού.*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Απογευματινή της Κυριακής»