"Ελευθέριος Βενιζέλος": Κατατέθηκε νομοσχέδιο για την εισαγωγή του στο Χρηματιστήριο
Το Υπουργείο Οικονομικών κατέθεσε νομοσχέδιο με το οποίο ολοκληρώνονται οι θεσμικές προϋποθέσεις για την εισαγωγή των μετοχών του Αερολιμένα Αθηνών "Ελευθέριος Βενιζέλος" στο Χρηματιστήριο
Mε την κατάθεση σχετικού νομοσχεδίου από το Υπουργείο Οικονομικών, ολοκληρώνονται οι θεσμικές προϋποθέσεις για την εισαγωγή των μετοχών του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών ΑΕ (Ελ. Βενιζέλος) στο Χρηματιστήριο, ενώ κυρώνεται παράλληλα η συμφωνία με την Aegean για την αγορά των δικαιωμάτων κτήσης μετοχών της εταιρείας (warrants) έναντι 85,4 εκατ. ευρώ που ήδη εισέπραξε το Δημόσιο.
Με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο κυρώνεται η συμφωνία που υπεγράφη στις 7 Δεκεμβρίου μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, με την οποία τροποποιείται η αρχική (1995) Σύμβαση Ανάπτυξης του Αεροδρομίου στα σημεία που απαιτείται προκειμένου να καταστεί δυνατή η εισαγωγή στο Χρηματιστήριο.
Οι βασικότερες τροποποιήσεις που επέρχονται αφορούν:
Την κατάργηση των περιορισμών ως προς το ποσοστό συμμετοχής των μετόχων εκτός του Ελληνικού Δημοσίου, στο μετοχικό κεφάλαιο του Αερολιμένα που έθετε η αρχική σύμβαση.
Αλλαγές που απορρέουν από τη νομοθεσία περί εταιρικής διακυβέρνησης. Με το σημερινό καθεστώς ο γενικός διευθυντής της εταιρείας δεν είναι μέλος του ΔΣ.
Μετά την εισαγωγή στο Χρηματιστήριο ορίζεται ότι ο γενικός διευθυντής αναλαμβάνει καθήκοντα διευθύνοντος συμβούλου και ανώτατου εκτελεστικού διευθυντή (CEO) και θα είναι παράλληλα μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου.
Την διαδικασία με την οποία η εταιρεία συνάπτει διαφόρων ειδών συμβάσεις μεγάλης διάρκειας (μίσθωσης, παραχώρησης κλπ.), με ημερομηνία λήξης μεταγενέστερη από τη λήξη της Σύμβασης Ανάπτυξης του Αεροδρομίου, μετά από έγκριση του υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Η αλλαγή που επέρχεται είναι ότι από εδώ και στο εξής αυτό μπορεί να συμβαίνει εφόσον πιστοποιείται από ανεξάρτητο χρηματοοικονομικό σύμβουλο ότι οι εν λόγω συμβάσεις είναι προς όφελος του αεροδρομίου και από τη φύση τους δεν θα μπορούσαν να είναι μικρότερης διάρκειας.
Σημειώνεται ότι μέτοχοι της «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε.» είναι σήμερα το Υπερταμείο με ποσοστό 25 %, το ΤΑΙΠΕΔ (30 %), η εταιρεία Avi Alliance Gmbh (40 % + 60 μετοχές) συμφερόντων του καναδικού ασφαλιστικού ταμείου PSP Investments, και η οικογένεια Δ. Κοπελούζου (5% – 60 μετοχές).
Tο 30% που κατέχει σήμερα το ΤΑΙΠΕΔ θα διατεθεί σε θεσμικούς επενδυτές και στο επενδυτικό κοινό, καθώς και στους υφιστάμενους ιδιώτες μετόχους μέσω ιδιωτικής τοποθέτησης. Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας το Υπερταμείο θα διατηρήσει τη συμμετοχή του 25%.
Με το ίδιο σχέδιο νόμου κυρώνεται επίσης η συμφωνία μεταξύ του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας – Οικονομικών και της αεροπορικής εταιρείας Aegean με την οποία η εταιρεία αγόρασε από το Δημόσιο τα δικαιώματα κτήσης των μετοχών που εκδόθηκαν το 2021 στο πλαίσιο του σχεδίου στήριξης της εταιρείας κατά την περίοδο της πανδημίας.
Σε εφαρμογή της συμφωνίας το Ελληνικό Δημόσιο εισέπραξε 85,4 εκατ. ευρώ, εκμεταλλευόμενο την υψηλότερη τιμή στην οποία είχαν φθάσει οι μετοχές της εταιρείας μετά τη χορήγηση της ενίσχυσης. Για να γίνει κατανοητό το όφελος του Δημοσίου, επισημαίνεται ότι:
Η τιμή της μετοχής της Aegean το 2021, όταν συμφωνήθηκε το σχέδιο στήριξης της εταιρείας ήταν 5,5 ευρώ.
Η τιμή που ελήφθη υπόψη για τον υπολογισμό του τιμήματος που εισέπραξε το Δημόσιο, που είναι η μέση τιμή της μετοχής κατά την περίοδο 11 Αυγούστου 2023 – 3 Νοεμβρίου 2023 ήταν 11,43 ευρώ. Έτσι το Ελληνικό Δημόσιο εισέπραξε ένα χρηματικό ποσό πολύ υψηλότερο από αυτό που ανέμενε όταν έγινε η συμφωνία διάσωσης.
Σημειώνεται ότι κατά την περίοδο μετά τις αρχές Νοεμβρίου η τιμή της μετοχής κινήθηκε μεσοσταθμικά σε χαμηλότερα επίπεδα. Έτσι, αν η διαδικασία αντί για τις αρχές Νοεμβρίου γινόταν σήμερα, το Δημόσιο θα εισέπραττε μικρότερο τίμημα κατά 2,8 εκατ. ευρώ.
Προφανώς στο όφελος του Δημοσίου πρέπει να συνυπολογιστεί και η εξοικονόμηση που επιτυγχάνει το κράτος από τη μείωση του Δημοσίου χρέους (και τον αντίστοιχο περιορισμό των τόκων) κατά το ποσό που εισπράχθηκε από την εταιρεία.
Με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο κυρώνεται η συμφωνία που υπεγράφη στις 7 Δεκεμβρίου μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, με την οποία τροποποιείται η αρχική (1995) Σύμβαση Ανάπτυξης του Αεροδρομίου στα σημεία που απαιτείται προκειμένου να καταστεί δυνατή η εισαγωγή στο Χρηματιστήριο.
Οι βασικότερες τροποποιήσεις που επέρχονται αφορούν:
Την κατάργηση των περιορισμών ως προς το ποσοστό συμμετοχής των μετόχων εκτός του Ελληνικού Δημοσίου, στο μετοχικό κεφάλαιο του Αερολιμένα που έθετε η αρχική σύμβαση.
Αλλαγές που απορρέουν από τη νομοθεσία περί εταιρικής διακυβέρνησης. Με το σημερινό καθεστώς ο γενικός διευθυντής της εταιρείας δεν είναι μέλος του ΔΣ.
Μετά την εισαγωγή στο Χρηματιστήριο ορίζεται ότι ο γενικός διευθυντής αναλαμβάνει καθήκοντα διευθύνοντος συμβούλου και ανώτατου εκτελεστικού διευθυντή (CEO) και θα είναι παράλληλα μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου.
Την διαδικασία με την οποία η εταιρεία συνάπτει διαφόρων ειδών συμβάσεις μεγάλης διάρκειας (μίσθωσης, παραχώρησης κλπ.), με ημερομηνία λήξης μεταγενέστερη από τη λήξη της Σύμβασης Ανάπτυξης του Αεροδρομίου, μετά από έγκριση του υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Η αλλαγή που επέρχεται είναι ότι από εδώ και στο εξής αυτό μπορεί να συμβαίνει εφόσον πιστοποιείται από ανεξάρτητο χρηματοοικονομικό σύμβουλο ότι οι εν λόγω συμβάσεις είναι προς όφελος του αεροδρομίου και από τη φύση τους δεν θα μπορούσαν να είναι μικρότερης διάρκειας.
Σημειώνεται ότι μέτοχοι της «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε.» είναι σήμερα το Υπερταμείο με ποσοστό 25 %, το ΤΑΙΠΕΔ (30 %), η εταιρεία Avi Alliance Gmbh (40 % + 60 μετοχές) συμφερόντων του καναδικού ασφαλιστικού ταμείου PSP Investments, και η οικογένεια Δ. Κοπελούζου (5% – 60 μετοχές).
Tο 30% που κατέχει σήμερα το ΤΑΙΠΕΔ θα διατεθεί σε θεσμικούς επενδυτές και στο επενδυτικό κοινό, καθώς και στους υφιστάμενους ιδιώτες μετόχους μέσω ιδιωτικής τοποθέτησης. Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας το Υπερταμείο θα διατηρήσει τη συμμετοχή του 25%.
Με το ίδιο σχέδιο νόμου κυρώνεται επίσης η συμφωνία μεταξύ του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας – Οικονομικών και της αεροπορικής εταιρείας Aegean με την οποία η εταιρεία αγόρασε από το Δημόσιο τα δικαιώματα κτήσης των μετοχών που εκδόθηκαν το 2021 στο πλαίσιο του σχεδίου στήριξης της εταιρείας κατά την περίοδο της πανδημίας.
Σε εφαρμογή της συμφωνίας το Ελληνικό Δημόσιο εισέπραξε 85,4 εκατ. ευρώ, εκμεταλλευόμενο την υψηλότερη τιμή στην οποία είχαν φθάσει οι μετοχές της εταιρείας μετά τη χορήγηση της ενίσχυσης. Για να γίνει κατανοητό το όφελος του Δημοσίου, επισημαίνεται ότι:
Η τιμή της μετοχής της Aegean το 2021, όταν συμφωνήθηκε το σχέδιο στήριξης της εταιρείας ήταν 5,5 ευρώ.
Η τιμή που ελήφθη υπόψη για τον υπολογισμό του τιμήματος που εισέπραξε το Δημόσιο, που είναι η μέση τιμή της μετοχής κατά την περίοδο 11 Αυγούστου 2023 – 3 Νοεμβρίου 2023 ήταν 11,43 ευρώ. Έτσι το Ελληνικό Δημόσιο εισέπραξε ένα χρηματικό ποσό πολύ υψηλότερο από αυτό που ανέμενε όταν έγινε η συμφωνία διάσωσης.
Σημειώνεται ότι κατά την περίοδο μετά τις αρχές Νοεμβρίου η τιμή της μετοχής κινήθηκε μεσοσταθμικά σε χαμηλότερα επίπεδα. Έτσι, αν η διαδικασία αντί για τις αρχές Νοεμβρίου γινόταν σήμερα, το Δημόσιο θα εισέπραττε μικρότερο τίμημα κατά 2,8 εκατ. ευρώ.
Προφανώς στο όφελος του Δημοσίου πρέπει να συνυπολογιστεί και η εξοικονόμηση που επιτυγχάνει το κράτος από τη μείωση του Δημοσίου χρέους (και τον αντίστοιχο περιορισμό των τόκων) κατά το ποσό που εισπράχθηκε από την εταιρεία.