Η είσοδος των fintech και η απάντηση των τραπεζών στη νέα ψηφιακή πραγματικότητα - Πώς θα βγει κερδισμένος ο καταναλωτής
Πώς αλλάζει τα δεδομένα η νέα digital πραγματικότητα και πώς η τραπεζική εξυπηρέτηση με ψηφιακό μοντέλο θα φέρει και καλύτερη κοστολόγηση υπηρεσιών
Ανταγωνιστικές υπηρεσίες, προνόμια και τιμολόγηση υπόσχονται οι fintech στη δυναμικά αναπτυσσόμενη πελατεία τους, προβάλλοντας το επιχείρημα της ευελιξίας, του digital, του ευέλικτου κόστους, της αμεσότητας. Την ίδια στιγμή, οι παραδοσιακές τράπεζες παίζουν το δικό τους χαρτί, χωρίς να δείχνουν να ανησυχούν, με την άνεση του μεγέθους, της εμπειρίας και της υψηλής ρευστότητας.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, ο καταναλωτής -καταθέτης και δανειολήπτης- θα βρει μεγαλύτερο εύρος υπηρεσιών και προϊόντων να επιλέξει, με καλύτερη, δηλαδή χαμηλότερη, τιμολόγηση. Κάθε οργανισμός, είτε fintech oriented είτε αμιγώς τραπεζικός όμιλος, προγραμματίζει το δικό του μέλλον, ακολουθώντας τη δική του στρατηγική. Τελικά, όπως όλα δείχνουν, υπάρχει χώρος για κάθε ίδρυμα χρηματοπιστωτικό - πόσω μάλλον που πλέον με τον νέο νόμο θα μπουν στο παιχνίδι των πιστοδοτήσεων και μη τραπεζικοί οργανισμοί, που θα παρέχουν υπηρεσίες πληρωμών και δανείων. Οργανισμοί που θα εποπτεύονται φυσικά από την Τράπεζα της Ελλάδος, αλλά με μεγαλύτερη ευελιξία σχετικά με το κανονιστικό πλαίσιο των κλασικών τραπεζών (ως προς την κεφαλαιακή επάρκεια, τα αποθέματα ασφαλείας κ.λπ.).
Σε αυτή την κατεύθυνση έχει συμβάλει πολύ και η αλλαγή μοντέλου τραπεζικής. Το mobile banking έχει κερδίσει μεγάλα μερίδια στη λιανική τραπεζική, με τις κάρτες, τα καταναλωτικά δάνεια και πλήθος άλλων υπηρεσιών να γίνονται εντελώς ψηφιακά. Στο κατάστημα πλέον πραγματοποιείται ένας πολύ μικρός όγκος εγχρήματων συναλλαγών, με τα εναλλακτικά δίκτυα να κερδίζουν πελάτες και εντυπώσεις.
Με τον τρόπο αυτόν, θα μπορούσε να μειωθεί περαιτέρω και το κόστος προς τους πελάτες, αν και αυτό είναι ακόμη «στον αέρα», με το αντεπιχείρημα του υψηλού κόστους επένδυσης που απαιτεί η τεχνολογία. Σε κάθε περίπτωση, έστω και σταδιακά, η τραπεζική εξυπηρέτηση σε ψηφιακό μοντέλο θα φέρει και καλύτερη κοστολόγηση υπηρεσιών. Ήδη, ένας πρώτος ανταγωνισμός είναι ορατός σε neobanks ή fintech, που προσφέρουν καλύτερες αποδόσεις και σε καταθέσεις. Εικόνα που μπορεί να πιέσει και τις κλασικές τράπεζες σε καλύτερα επιτόκια, για κλειδωμένες τουλάχιστον καταθέσεις.
Στο εξωτερικό λειτουργούν εδώ και δεκαετίες πολύ περισσότερες fintech απ’ ό,τι στην Ελλάδα, όπου αναμένεται να υπάρξει έκρηξη εταιρειών του χώρου τα επόμενα χρόνια. Τόσο η αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της οικονομίας, που βάζει τη χώρα σε άλλο επίπεδο από κάθε πτυχή συναλλαγών, όσο και η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου δημιουργούν πρόσφορο έδαφος για πιο fintech days - ήδη αποτυπώνεται σε νέες στρατηγικές συνεργασίες. Παράλληλα, ωριμάζει το συναλλακτικό κοινό, εκπαιδεύεται, επιζητά άλλου είδους προϊόντα και προσαρμόζεται στην άυλη τραπεζική.
Τα χρήματα εξακολουθούν να υπάρχουν με μορφή μετρητών και αυτό είναι κάτι που δεν θα σταματήσει ποτέ. Η ευρωζώνη σχεδιάζει το ψηφιακό ευρώ και οραματίζεται ακόμα μεγαλύτερη ισχύ του ενιαίου νομίσματος. Σε επίπεδο πληρωμών, η τεχνολογία εξελίσσει τις σημερινές δυνατότητες, προετοιμάζοντας τη μεταφορά χρημάτων σε AI επίπεδα. Ήδη, σήμερα, οι πληρωμές με κινητό, Apple Pay, Google Pay και άλλα ανταγωνιστικά σχήματα κερδίζουν ολοένα και μεγαλύτερο κοινό, προσφέροντας αμεσότητα και ασφάλεια. Και μέσα σε αυτό το σκηνικό, αναπροσαρμόζονται ρόλοι και αλλάζουν ριζικά φιλοσοφίες, όπως συμβαίνει ήδη με τον χώρο των πιστωτικών καρτών, που έχουν ήδη μπροστά τους τον ανταγωνισμό από πλατφόρμες διατραπεζικών άμεσων πληρωμών.
Δημοσιεύτηκε στο MoneyPro των Παραπολιτικών στις 5 Ιανουαρίου
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, ο καταναλωτής -καταθέτης και δανειολήπτης- θα βρει μεγαλύτερο εύρος υπηρεσιών και προϊόντων να επιλέξει, με καλύτερη, δηλαδή χαμηλότερη, τιμολόγηση. Κάθε οργανισμός, είτε fintech oriented είτε αμιγώς τραπεζικός όμιλος, προγραμματίζει το δικό του μέλλον, ακολουθώντας τη δική του στρατηγική. Τελικά, όπως όλα δείχνουν, υπάρχει χώρος για κάθε ίδρυμα χρηματοπιστωτικό - πόσω μάλλον που πλέον με τον νέο νόμο θα μπουν στο παιχνίδι των πιστοδοτήσεων και μη τραπεζικοί οργανισμοί, που θα παρέχουν υπηρεσίες πληρωμών και δανείων. Οργανισμοί που θα εποπτεύονται φυσικά από την Τράπεζα της Ελλάδος, αλλά με μεγαλύτερη ευελιξία σχετικά με το κανονιστικό πλαίσιο των κλασικών τραπεζών (ως προς την κεφαλαιακή επάρκεια, τα αποθέματα ασφαλείας κ.λπ.).
Σε αυτή την κατεύθυνση έχει συμβάλει πολύ και η αλλαγή μοντέλου τραπεζικής. Το mobile banking έχει κερδίσει μεγάλα μερίδια στη λιανική τραπεζική, με τις κάρτες, τα καταναλωτικά δάνεια και πλήθος άλλων υπηρεσιών να γίνονται εντελώς ψηφιακά. Στο κατάστημα πλέον πραγματοποιείται ένας πολύ μικρός όγκος εγχρήματων συναλλαγών, με τα εναλλακτικά δίκτυα να κερδίζουν πελάτες και εντυπώσεις.
Με τον τρόπο αυτόν, θα μπορούσε να μειωθεί περαιτέρω και το κόστος προς τους πελάτες, αν και αυτό είναι ακόμη «στον αέρα», με το αντεπιχείρημα του υψηλού κόστους επένδυσης που απαιτεί η τεχνολογία. Σε κάθε περίπτωση, έστω και σταδιακά, η τραπεζική εξυπηρέτηση σε ψηφιακό μοντέλο θα φέρει και καλύτερη κοστολόγηση υπηρεσιών. Ήδη, ένας πρώτος ανταγωνισμός είναι ορατός σε neobanks ή fintech, που προσφέρουν καλύτερες αποδόσεις και σε καταθέσεις. Εικόνα που μπορεί να πιέσει και τις κλασικές τράπεζες σε καλύτερα επιτόκια, για κλειδωμένες τουλάχιστον καταθέσεις.
Στο εξωτερικό λειτουργούν εδώ και δεκαετίες πολύ περισσότερες fintech απ’ ό,τι στην Ελλάδα, όπου αναμένεται να υπάρξει έκρηξη εταιρειών του χώρου τα επόμενα χρόνια. Τόσο η αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της οικονομίας, που βάζει τη χώρα σε άλλο επίπεδο από κάθε πτυχή συναλλαγών, όσο και η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου δημιουργούν πρόσφορο έδαφος για πιο fintech days - ήδη αποτυπώνεται σε νέες στρατηγικές συνεργασίες. Παράλληλα, ωριμάζει το συναλλακτικό κοινό, εκπαιδεύεται, επιζητά άλλου είδους προϊόντα και προσαρμόζεται στην άυλη τραπεζική.
Τα χρήματα εξακολουθούν να υπάρχουν με μορφή μετρητών και αυτό είναι κάτι που δεν θα σταματήσει ποτέ. Η ευρωζώνη σχεδιάζει το ψηφιακό ευρώ και οραματίζεται ακόμα μεγαλύτερη ισχύ του ενιαίου νομίσματος. Σε επίπεδο πληρωμών, η τεχνολογία εξελίσσει τις σημερινές δυνατότητες, προετοιμάζοντας τη μεταφορά χρημάτων σε AI επίπεδα. Ήδη, σήμερα, οι πληρωμές με κινητό, Apple Pay, Google Pay και άλλα ανταγωνιστικά σχήματα κερδίζουν ολοένα και μεγαλύτερο κοινό, προσφέροντας αμεσότητα και ασφάλεια. Και μέσα σε αυτό το σκηνικό, αναπροσαρμόζονται ρόλοι και αλλάζουν ριζικά φιλοσοφίες, όπως συμβαίνει ήδη με τον χώρο των πιστωτικών καρτών, που έχουν ήδη μπροστά τους τον ανταγωνισμό από πλατφόρμες διατραπεζικών άμεσων πληρωμών.
Δημοσιεύτηκε στο MoneyPro των Παραπολιτικών στις 5 Ιανουαρίου