Οι επιχειρηματίες που “μπαίνουν” στον τουρισμό - Επενδυτικό ενδιαφέρον από εγχώρια κεφάλαια
Ο τουρισμός ανακάμπτει προσελκύοντας επιχειρηματίες οι οποίοι στο παρελθόν δεν είχαν καμία σχέση με τον ξενοδοχειακό κλάδο
Η δυναµική ανάκαµψη του τουρισµού αµέσως µετά την άρση των περιοριστικών µέτρων, λόγω COVID-19, και οι ευοίωνες προοπτικές του κλάδου έχουν προσελκύσει το επενδυτικό ενδιαφέρον επιχειρηµατιών, των οποίων οι δραστηριότητες δεν είχαν σχέση µε τον ξενοδοχειακό κλάδο. Εταιρείες που µέχρι τώρα δεν είχαν εµπλοκή µε τον κλάδο του τουρισµού προχωρούν σε εξαγορά ξενοδοχείων ή εκτάσεων, µε σκοπό να αναπτυχθούν ξενοδοχειακές µονάδες. Είτε πρόκειται για µακροπρόθεσµες είτε για βραχυπρόθεσµες τοποθετήσεις, οι επενδύσεις αυτές από εγχώρια κεφάλαια έρχονται εξαιτίας της ανάπτυξης του τουρισµού και µε τη σειρά τους τροφοδοτούν εκ νέου την περαιτέρω εξέλιξη του κλάδου.
Διαβάστε επίσης: Streem Global: Συγχώνευση με Contrade, Unit Shipping, Unit Hellas
Οµιλος Φάις
Μία από τις πιο δυναµικές εισαγωγές στην τουριστική αγορά είναι αυτή του ισχυρού παίκτη στο λιανεµπόριο, Σάµι Φάις. Το 2021 άνοιξε στη Σαντορίνη το Radisson Blu Zaffron Resort, µε 103 σουίτες, µια επένδυση ύψους 20 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για ένα πολυτελές ξενοδοχείο στην παραλία Καµάρι της Σαντορίνης, ενώ στις εγκαταστάσεις του περιλαµβάνεται το εστιατόριο Zeffirino, ένα από τα πιο διαχρονικά εστιατόρια της Ιταλίας που άνοιξε το 1939 στη Γένοβα. Επίσης, το σχήµα του Οµίλου Φάις και της Bluehouse ανέλαβε, κατόπιν του σχετικού διαγωνισµού του ΤΑΙΠΕ∆, την αξιοποίηση του ιστορικού ακινήτου Castello Bibelli στην Κέρκυρα. Μεταξύ άλλων το σχέδιο περιλαµβάνει ξενοδοχείο πέντε αστέρων, παραθεριστικές κατοικίες, χώρους εστίασης και αναψυχής, καθώς και υπαίθριες αθλητικές εγκαταστάσεις, ένα έργο που υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσει τα 30 εκατ. ευρώ σε προϋπολογισµό. Στο Hospitality & Gastronomy Division του Οµίλου ανήκει και η Αγορά Μοδιάνο της Θεσσαλονίκης, αλλά και η αλυσίδα παγωτού Bufala Gelato.
∆ηµήτρης Γιαννακόπουλος
Είσοδο στον τουρισµό επιχειρεί και ο ∆ηµήτρης Γιαννακόπουλος, της γνωστής επιχειρηµατικής οικογένειας, που έχει δηµιουργήσει τον Οµιλο ΒΙΑΝΕΞ, ιδιοκτήτης της οµάδας µπάσκετ του Παναθηναϊκού και διευθύνων σύµβουλος της DPG Digital Media. Η αρχή έγινε το 2021, όταν η εταιρεία Black Delta Entertainment Services, που ανήκει στον όµιλο, αναδείχθηκε πλειοδότρια στη φανερή δηµοπρασία που πραγµατοποίησε ο ∆ήµος Πάργας για το ακίνητο έκτασης 40.172,24 τ.µ. στη θέση «Κλιµάτι» Τ.Κ. Λούτσας. Η εταιρεία του ∆ηµήτρη Γιαννακόπουλου αναδείχθηκε ανάδοχος µε ετήσιο µίσθωµα 330.000 ευρώ, για τα επόµενα 40 χρόνια. Στόχος είναι να δηµιουργηθεί µια µικτή τουριστική µονάδα, που θα συνδυάζει την ξενοδοχειακή µονάδα και τις βίλες. Υπό αυτό το πρίσµα, η αρχική εκτίµηση για το project ανέρχεται σε περισσότερα από 15 εκατ. ευρώ (χωρίς να συµπεριλαµβάνεται το µίσθωµα). Αυτή τη στιγµή, το έργο βρίσκεται στο στάδιο των µελετών και του προσδιορισµού της τελικής µορφής που θα πάρει η επένδυση, ενώ υπολογίζεται ότι θα χρειαστούν τουλάχιστον δύο χρόνια για την υλοποίησή της. Λίγο αργότερα, η Black Wave Varkiza (επίσης συµφερόντων του κ. Γιαννακόπουλου) µε τη Food Plus (KFC) υποµίσθωσαν την έκταση της Ακτής Βάρκιζας από την ΕΤΑ∆, έναντι ποσού 1,31 εκατ. € ετησίως συν 6% επί του τζίρου, µε εγγυήτρια την εταιρεία DPG Media Group. Η υποµίσθωση έχει διάρκεια 25 χρόνων. Στόχος της κοινοπραξίας είναι η Ακτή να λειτουργήσει το 2025, µετά την πλήρη αναµόρφωση και ανάπλαση της έκτασης, όπου παλαιότερα λειτουργούσε το Yabanaki. Στο πλάνο των δύο εταιρειών είναι η Ακτή Βάρκιζας να σχεδιαστεί από την αρχή και να κατασκευαστούν εκ νέου οι εγκαταστάσεις, µε βιοκλιµατικά κριτήρια ώστε να είναι µηδενικών εκποµπών. Ο ∆ήµος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγµένης έχει ορίσει ως ελάχιστο ποσό επενδύσεων τα 3 εκατ. ευρώ, όµως οι επενδύτριες εταιρείες κάνουν λόγο για κεφάλαια ύψους τουλάχιστον 15 εκατ. ευρώ που ίσως να είναι και παραπάνω, καθώς οι εγκαταστάσεις είναι παλιές και δεν έχουν γίνει ακόµα οι επιµέρους έλεγχοι.
Attica Group
Η εισηγµένη στο Χρηµατιστήριο ακτοπλοϊκή εταιρεία, έχοντας ήδη µια σχέση µε τον τουρισµό, έχει προχωρήσει σε δύο εξαγορές ξενοδοχειακών µονάδων σε Νάξο και Τήνο. Αρχικά εξαγόρασε µέσω νέας 100% θυγατρικής της -της Attica Blue Hospitality- την ιδιοκτήτρια εταιρεία του ξενοδοχείου Naxos Resort Beach Hotel, που βρίσκεται στον Αγιο Γεώργιο Νάξου, και κατόπιν την ιδιοκτήτρια εταιρεία του ξενοδοχείου Tinos Beach, που βρίσκεται στη θέση Κιόνια της Τήνου. Η αξία των επενδύσεων αυτών -συµπεριλαµβανοµένων των έργων ανακαίνισηςαναµένεται να ξεπεράσει τα 13 εκατοµµύρια ευρώ. Η εταιρεία φαίνεται ότι αναζητά ευκαιρίες να επενδύσει και σε άλλα νησιά, κυρίως σε όσα δεν είναι κορεσµένα, αλλά προς το παρόν δεν έχει υπάρξει κάποια επίσηµη ανακοίνωση.
A.S. Company
Τον Οκτώβριο του 2022, η ελληνική εισηγµένη εταιρεία παιχνιδιών A.S. Company προχώρησε στην εξαγορά οικοπέδων συνολικής έκτασης 60 στρεµµάτων στην Ελούντα. Η συνολική αξία της συναλλαγής αυτής υπολογίζεται να ανέλθει έως και τα 2,5 εκατ. ευρώ, έπειτα από ενδελεχή νοµικό, οικονοµικό και τεχνικό έλεγχο. Οπως ανακοίνωσε η εταιρεία, σκοπός της είναι η ανάπτυξη πολυτελών τουριστικών καταλυµάτων.
∆εν απέδωσαν…
Η αρτοποιία «Μάννα - Ν. Τσατσαρωνάκης» σχεδίαζε στην έκταση 610 στρεµµάτων, που απέκτησε στην περιοχή Ελαφονήσι του ∆ήµου Κισσάµου, την ανάπτυξη ενός συγκροτήµατος πολυτελών τουριστικών καταλυµάτων, όµως η επένδυση έχει προσκρούσει στις αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας, µε τη δηµοτική αρχή Κισσάµου να µπλοκάρει τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Τέλος, η οικογένεια του γαλακτοβιοµήχανου Μιχάλη Σαράντη έχει το 5άστερο ξενοδοχείο Ananti λίγο έξω από τα Τρίκαλα, το οποίο φαίνεται ότι αντιµετωπίζει οικονοµικά προβλήµατα, αφού τους τελευταίους 12 µήνες έχουν γίνει πέντε Αυξήσεις Μετοχικού Κεφαλαίου, ύψους 2 εκατ. ευρώ.
* Δημοσιεύθηκε στην «Απογευματινή» της Κυριακής