Εσοδα 700-800 εκατ. ευρώ από την ''είσοδο'' του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών στο Χρηματιστήριο
Στα μέσα Φεβρουαρίου αναμένεται να διατεθεί στο Χ.Α. το 30% των μετοχών του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, το οποίο σήμερα κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ
Μέσα στο δεύτερο δεκαήμερο του Φεβρουαρίου αναμένεται να διατεθεί το 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), κυριότητας ΤΑΙΠΕΔ. Και όλα φαίνεται να είναι έτοιμα για τη μεγαλύτερη δημόσια αρχική διάθεση μετοχών (IPO) ελληνικής εταιρείας που έχει γίνει μετά το 2010.
Την εβδομάδα που πέρασε έκλεισαν δύο εκκρεμότητες. Πρώτον, η ψήφιση από τη Βουλή της νέας Σύμβασης Ανάπτυξης του Αεροδρομίου (ΣΑΑ) και, δεύτερον, η αποϋλοποίηση των μετοχών του ΔΑΑ, έπειτα από σχετική απόφαση της Εκτακτης Γενικής Συνέλευσης των μετόχων της εταιρείας. Μένει, βέβαια, να προσδιοριστεί το πιο σημαντικό στη διάθεση αυτή, που είναι η τιμή της κάθε μετοχής.
Η κυβέρνηση προσδοκά την αναζωογόνηση της εγχώριας χρηματιστηριακής αγοράς από την εισαγωγή της εταιρείας στο Χ.Α., αλλά και την άντληση 700-800 εκατ. ευρώ.
Το σενάριο είχε εξεταστεί όταν η χώρα έμπαινε στο πρώτο Μνημόνιο, δηλαδή το 2011. Η λύση που είχε προταθεί τότε δεν άρεσε καθόλου στην τότε κάτοχο του 40%, τη Hochtief Airport. Η τελευταία δεν ήθελε να χάσει ένα σημαντικό περιουσιακό στοιχείο όπως ο ΔΑΑ, που κάθε χρόνο απέδιδε δεκάδες εκατ. ευρώ, ενώ οι προοπτικές ήταν για κέρδη εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ ετησίως. Σημειώνεται ότι η τότε ηγεσία του ΤΑΙΠΕΔ είχε προσεγγιστεί από την κινεζική εταιρεία διαχείρισης του Αεροδρομίου της Shenzen και την κινεζική επενδυτική εταιρεία Friedmann Pacific Asset Management Limited (FPAM), προκειμένου να αναλάβει το 55% των μετοχών, αλλά μαζί με αυτό και το management της εταιρείας. Οι κινήσεις αυτές είχαν ενοχλήσει ιδιαίτερα τόσο τη Hochtief Airport αρχικά όσο και την PSP Investments, η οποία εξαγόρασε την πρώτη και στη συνέχεια τη μετονόμασε σε AviAlliance. Τα στοιχεία του ΔΑΑ δείχνουν μια τρομακτική ανάπτυξη μεταξύ του 2013 και του 2019. Τα έσοδα, από 272 εκατ. ευρώ το 2013, εκτοξεύθηκαν σε 507 εκατ. ευρώ το 2019. Τη μεγάλη αυτή ανάπτυξη σταμάτησε μόνον η πανδημία το 2020. Τα έσοδα του ΔΑΑ υποχώρησαν στο 1/3 και τα υπέρογκα καθαρά κέρδη, ύψους 171 εκατ. ευρώ για το 2019, έδωσαν τη θέση τους την επόμενη χρονιά σε ζημίες 42 εκατ. ευρώ.
Η κατάσταση άλλαξε πολύ γρήγορα. Τα έσοδα και τα κέρδη του ΔΑΑ για το 2022 υπολείπονται ακόμη εκείνων του 2019, αλλά όλα δείχνουν ότι το ιστορικό ρεκόρ ξεπεράστηκε πέρυσι. Σημειώνεται ότι, μέσα στην περασμένη χρήση και ενόψει της διάθεσης του 30% από την πλευρά του ΤΑΙΠΕΔ, ο ΔΑΑ διένειμε στους μετόχους του ιστορικό μέρισμα ύψους 685 εκατ. ευρώ. Στην πράξη, οι μέτοχοι, ΤΑΙΠΕΔ (30%), AviAlliance (40%), Yπερταμείο (25%) και Οικογένεια Δημήτρη Κοπελούζου (5%), μοιράστηκαν όλα τα διαθέσιμα της επιχείρησης. Γι’ αυτό η χρηματιστηριακή αξία της εταιρείας εκτιμάται πλέον κοντά στα 2,4-2,5 δισ. ευρώ, αντί 3 δισ. ευρώ πριν.
*Δημοσιεύθηκε στο «MoneyPro» της εφημερίδας «Παραπολιτικά»
Την εβδομάδα που πέρασε έκλεισαν δύο εκκρεμότητες. Πρώτον, η ψήφιση από τη Βουλή της νέας Σύμβασης Ανάπτυξης του Αεροδρομίου (ΣΑΑ) και, δεύτερον, η αποϋλοποίηση των μετοχών του ΔΑΑ, έπειτα από σχετική απόφαση της Εκτακτης Γενικής Συνέλευσης των μετόχων της εταιρείας. Μένει, βέβαια, να προσδιοριστεί το πιο σημαντικό στη διάθεση αυτή, που είναι η τιμή της κάθε μετοχής.
Η κυβέρνηση προσδοκά την αναζωογόνηση της εγχώριας χρηματιστηριακής αγοράς από την εισαγωγή της εταιρείας στο Χ.Α., αλλά και την άντληση 700-800 εκατ. ευρώ.
Ο κυρίαρχος μέτοχος του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών
Από την άλλη πλευρά, ο βασικός μέτοχος, η γερμανοκαναδική AviAlliance, που ελέγχει μια σειρά αεροδρομίων στον πλανήτη (Τίρανα, Σίδνεϊ, Αμβούργο, Ντίσελντορφ, Βουδαπέστη και Σαν Χουάν), προσδοκά να αναλάβει τον έλεγχο μιας ιδιαίτερα κερδοφόρας επιχείρησης. Ειδικότερα, η AviAlliance, στο πλαίσιο των συμφωνιών που έχουν γίνει, θα προχωρήσει στην απόκτηση επιπλέον 10% μετοχών του ΔΑΑ, φτάνοντας να ελέγχει το 50% (συν 60 μετοχές), και πλέον θα καταστεί ο κυρίαρχος μέτοχός του. Μέχρι σήμερα παραμένει βασικός μέτοχος, ελέγχοντας το 40% (συν 60 μετοχές) και το management της επιχείρησης. Ωστόσο, σε μια υποτιθέμενη περίπτωση που το ελληνικό Δημόσιο το επιθυμούσε, θα μπορούσε να διαθέσει το 55% που κατέχει σήμερα, δημιουργώντας έναν άλλο ιδιώτη κυρίαρχο μέτοχο.Το σενάριο είχε εξεταστεί όταν η χώρα έμπαινε στο πρώτο Μνημόνιο, δηλαδή το 2011. Η λύση που είχε προταθεί τότε δεν άρεσε καθόλου στην τότε κάτοχο του 40%, τη Hochtief Airport. Η τελευταία δεν ήθελε να χάσει ένα σημαντικό περιουσιακό στοιχείο όπως ο ΔΑΑ, που κάθε χρόνο απέδιδε δεκάδες εκατ. ευρώ, ενώ οι προοπτικές ήταν για κέρδη εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ ετησίως. Σημειώνεται ότι η τότε ηγεσία του ΤΑΙΠΕΔ είχε προσεγγιστεί από την κινεζική εταιρεία διαχείρισης του Αεροδρομίου της Shenzen και την κινεζική επενδυτική εταιρεία Friedmann Pacific Asset Management Limited (FPAM), προκειμένου να αναλάβει το 55% των μετοχών, αλλά μαζί με αυτό και το management της εταιρείας. Οι κινήσεις αυτές είχαν ενοχλήσει ιδιαίτερα τόσο τη Hochtief Airport αρχικά όσο και την PSP Investments, η οποία εξαγόρασε την πρώτη και στη συνέχεια τη μετονόμασε σε AviAlliance. Τα στοιχεία του ΔΑΑ δείχνουν μια τρομακτική ανάπτυξη μεταξύ του 2013 και του 2019. Τα έσοδα, από 272 εκατ. ευρώ το 2013, εκτοξεύθηκαν σε 507 εκατ. ευρώ το 2019. Τη μεγάλη αυτή ανάπτυξη σταμάτησε μόνον η πανδημία το 2020. Τα έσοδα του ΔΑΑ υποχώρησαν στο 1/3 και τα υπέρογκα καθαρά κέρδη, ύψους 171 εκατ. ευρώ για το 2019, έδωσαν τη θέση τους την επόμενη χρονιά σε ζημίες 42 εκατ. ευρώ.
Η κατάσταση άλλαξε πολύ γρήγορα. Τα έσοδα και τα κέρδη του ΔΑΑ για το 2022 υπολείπονται ακόμη εκείνων του 2019, αλλά όλα δείχνουν ότι το ιστορικό ρεκόρ ξεπεράστηκε πέρυσι. Σημειώνεται ότι, μέσα στην περασμένη χρήση και ενόψει της διάθεσης του 30% από την πλευρά του ΤΑΙΠΕΔ, ο ΔΑΑ διένειμε στους μετόχους του ιστορικό μέρισμα ύψους 685 εκατ. ευρώ. Στην πράξη, οι μέτοχοι, ΤΑΙΠΕΔ (30%), AviAlliance (40%), Yπερταμείο (25%) και Οικογένεια Δημήτρη Κοπελούζου (5%), μοιράστηκαν όλα τα διαθέσιμα της επιχείρησης. Γι’ αυτό η χρηματιστηριακή αξία της εταιρείας εκτιμάται πλέον κοντά στα 2,4-2,5 δισ. ευρώ, αντί 3 δισ. ευρώ πριν.
*Δημοσιεύθηκε στο «MoneyPro» της εφημερίδας «Παραπολιτικά»